Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 363
Offentligt
680286_0001.png
680286_0002.png
680286_0003.png
680286_0004.png
680286_0005.png
680286_0006.png
680286_0007.png
680286_0008.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/PlantedirektoratetDep sagsnr. 14890Den 7. maj 2009FVM 656
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens forordning om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008om gennemførelsesbestemmelser for økologisk produktion, mærkning og kontrol medhensyn til økologisk akvakultur og tangplanterKOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremlagt udkast til forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF)nr. 889/2008 om gennemførelsesbestemmelser for økologisk produktion, mærkning og kon-trol med hensyn til økologisk akvakultur og tangplanter i Rådets forordning (EF) nr. 834/2007om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter (økologiforordningen).Forslaget forventes eventuelt sat til afstemning på mødet i Den Stående i Komité for Økolo-gisk Landbrug den 13. - 14. maj 2009.Forslaget omhandler gennemførelsesbestemmelser vedrørende økologisk akvakultur og tang-planter, herunder regler for miljømæssig bæredygtighed, omlægning, produktion og foderan-vendelse, veterinære behandlinger og transport af dyr til videre forarbejdning. Forslaget vur-deres ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Regeringen vil tilslutte sig forslaget, idet man dog lægger afgørende vægt på, at forslaget æn-dres således, at der kan anvendes væld-, dræn- eller borevand i dambrugsproduktionen, og atder findes en tilfredsstillende løsning i forhold til at tillade recirkulerende produktionsanlæg,også under tag.Herudover arbejdes der for, at forslaget skærpes med henblik på harmonisering på højest mu-lig niveau, især således at tilførslen af carotenoide pigmenter (farvestoffer) ikke må overstigefiskenes fysiologiske behov, at positivlister holdes så restriktive som mulig, at der indføres engenerel overgangsordning, at der indføres krav om obligatorisk sygdomsforebyggelse gennemvaccination, og at restriktioner vedr. antallet af parasitbehandlinger udgår, samt at dyrevel-færden skærpes gennem et direkte forbud mod fjernelse af øjenstilken hos rejer.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/PlantedirektoratetDep sagsnr. 14890Den 7. maj 2009FVM 656
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008om gennemførelsesbestemmelser for økologisk produktion, mærkning og kontrol medhensyn til økologisk akvakultur og tangplanterKOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget omhandler gennemførelsesbestemmelser vedrørende økologisk akvakultur og tang-planter, herunder regler for miljømæssig bæredygtighed, omlægning, produktion og foderan-vendelse, veterinære behandlinger og transport af dyr til videre forarbejdning. Forslaget vur-deres ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen har fremlagt udkast til forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF)nr. 889/2008 om gennemførelsesbestemmelser for økologisk produktion, mærkning og kon-trol med hensyn til økologisk akvakultur og tangplanter i Rådets forordning (EF) nr. 834/2007om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter (økologiforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 11, 13(3), 15(2), 16(1) og (3)(a) og (c), 17(2),18(5), 19(3), 22(1), 28(6), 38(a), (b), (c), 40 og artikel 14 i økologiforordningen.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for ØkologiskLandbrug. Hvis der er kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Opnås der ikkekvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Euro-pa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sigimod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagenpå ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen vedtage for-slaget.
3Forslaget forventes eventuelt sat til afstemning på mødet i Den Stående i Komité for Økolo-gisk Landbrug den 13. - 14. maj 2009.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, og det vurderespå den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdØkologiforordningen fastlægger rammebestemmelser for økologisk produktion af tangplanterog akvakulturdyr, herunder toskallede bløddyr. De detaljerede regler for økologisk produktioner indeholdt i forslaget, som harmoniserer de økologiske produktionsmetoder indenfor områ-det på EU-plan.Det skal sikres, at den økologiske produktion finder sted i områder, hvor der ikke kan skesammenblanding med produkter og stoffer fra konventionel akvakulturproduktion. Med hen-syn til produktionsgrundlaget oplister forslaget en række krav, som skal være opfyldt for øko-logiske anlæg til produktion af henholdsvis akvakulturdyr og tangplanter.For akvakulturdyr lægger forslaget op til, at der som udgangspunkt skal anvendes lokalleven-de arter, og at anlægget efter en udfasningsperiode på 5 år udelukkende forsynes med økolo-gisk opdrættet yngel. Endelig må den økologiske produktion ikke medvirke til forringelse afvilde bestande.Der foreslås regler for, hvorledes man håndterer samtidig drift af økologisk og ikke-økologiskakvakulturproduktion, og at dette sker gennem afstandsseparation og vandadskillelse. I bila-gene reguleres enkeltparametre for produktionen, herunder regler for maksimal dyretæthed ogiltindhold i vandet. Det tillades nu i modsætning til tidligere udkast, at der foretages mekaniskbeluftning af produktionsvandet, så der sikres den fornødne 65 % iltmætning. Højere vand-forbrug som erstatning for beluftning er ikke en brugbar løsning i Danmark, da vand er en be-grænset ressource, som er underlagt strenge miljørestriktioner i forhold til det ydre miljø. Enyderligere imødekommelse vedrører afstandskravene mellem konventionelle og økologiskeanlæg, som tidligere var for store. Disse krav er nu erstattet af dokumentation overfor myn-dighederne af separation og vandadskillelse.Der indføres forbud mod recirkulerende produktionsanlæg, der er afhængig af permanentenergiforbrug, med mindre disse alene anvendes til opdræt af yngel og sættefisk. Endelig åb-ner forslaget op for, at man kan bruge vand fra boringer til at køle og varme produktionsvan-det med. For så vidt angår salmonider – laks og ørreder – skal selve produktionsvandet dogstamme fra åbne vandsystemer.Håndtering af dyr før slagtning skal foregå med skånsomhed for at undgå, at de stresses og li-der fysisk skade, og forslaget indebærer desuden forbud mod anvendelse af hormoner. Inden
4for dyrevelfærd var der i de tidligere udkast til forslag lagt op til en udfasning af mulighedenfor fjernelse af øjenstilken (frugtbarhedsfremmende foranstaltning) på rejer i 2013, men denneer i det aktuelle forslag slettet, således at metoden vil være omfattet af de generelle dyrevel-færdsbestemmelser.Der er krav om en skriftlig aftale om sundhedsrådgivning indgået med en kvalificeret vand-dyrsundhedstjeneste, der skal aflægge besøg på bruget mindst én gang årligt og mindst togange årligt, hvis der er tale om toskallede bløddyr.Anvendelsen af veterinærlægemidler begrænses til 2 behandlinger årligt bortset fra, hvis derer tale om vaccinationer eller obligatorisk sygdomsudryddelse. For dyr med en produktions-cyklus på under12 måneder begrænses anvendelsen af veterinærlægemidler imidlertid til énbehandling. Herudover begrænses parasitbehandlinger til 2 gange årligt og til en gang årligt,hvor produktionscyklussen er mindre end 18 måneder. Der er angivet en liste over tilladtestoffer til brug herfor.På kontrolområdet stilles krav om, at producenter foretager en fuld dokumentation af deresbedriftsindretning, og de skal løbende stille oplysninger til rådighed i form af en ajourført op-listning af produktionsdata (logbog), som skal dokumenteres overfor kontrolmyndighederne.Forslaget lægger op til, at der fastsættes regler for foderets sammensætning, herunder blandtandet brug af fiskemel, andelen af plantedele og adgangen til i et vist omfang at anvende fo-dertilsætningsstoffer som for eksempel antioxidanter i form af carotenoide pigmenter (farve-stoffer) i foderet. Forslaget indebærer, at farvestofferne kan tilsættes for at opfylde fiskenesfysiologiske behov. Fiskenes fysiologiske behov er ikke præciseret i forslaget.Der foreslås specifikke krav til produktion og høst af tang og søgræs for at sikre, at de an-vendte metoder er bæredygtige. Der fastlægges en økologisk omlægningsperiode på mindstseks måneder for lokaliteter, hvor der høstes tang. Hvis produktionscyklussen er længere endseks måneder, forlænges omlægningsperioden til en hel produktionscyklus. Endvidere fore-slås der regler for behandling og forarbejdning af produkterne efter høst.Forslaget er udbygget med positivlister for en række foderstoffer, behandlingsmidler og ren-gørings- og desinfektionsmidler, som er blevet til på baggrund af anbefalinger fra en nedsatekspertarbejdsgruppe.Forordningen træder i kraft til årsskiftet, men der er lagt op til en 3-årig overgangsperiode fornuværende anlæg med hensyn til efterlevelse af krav om, at mindst 5 % af produktionsarealetskal bestå af naturlig vegetation.
5Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget.Gældende dansk retDe nye fælles regler medfører ophævelse af de nationale regler i ”Bekendtgørelse om økolo-gisk akvakulturbrug nr. 114 af 23. februar 2004” og ”Bekendtgørelse nr. 115 af 23. februar2004 om foderstoffer til anvendelse i økologisk akvakulturbrug”. Forordningen vil være di-rekte gældende i Danmark.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Det forventes, at forbedrede harmoniseringstiltag i al almindelighed vil kunne øge produkti-ons- og afsætningsmulighederne for såvel økologiske opdrætsfisk som økologisk fiskefoder iEU, samt muliggøre økologisk produktion af alger, skaldyr og andre fiskearter end laksefiskog ål.For så vidt angår salmonider, dvs. laks og ørreder, vil forslaget have konsekvenser for en fort-sat udvikling, etablering og opretholdelse af økologiske akvakultur i Danmark, idet de danskedambrug ikke kan fortsætte med at tilføre vand fra andre kilder end åer og vandløb, herunderfra grundvandsboringer, med henblik på bl.a. at undgå smittericisi fra åvand. Beliggenhedenaf produktionen er herudover ofte valgt ud fra adgang til vandboringer.Det tillades dernæst ikke i forslaget at udnytte miljøfordele ved brug af nogen form for vand-recirkulerende produktionsanlæg i forbindelse med spisefisk, men gerne ved produktion afyngel og sættefisk. Recirkulering af produktionsvandet er en produktionsform, som i stigendegrad finder anvendelse i dansk produktion for at optimere vandforbruget og leve op til stigen-de miljøkrav.En vedtagelse af forslaget vil med det nuværende produktionsvolumen ikke medføre øgedeadministrative byrder til offentlig økologikontrol.HøringSagen har været sendt i skriftlig høring i §5-udvalget (fiskeri), Det Rådgivende Fødevareud-valgs EU-underudvalg og Det Økologiske Fødevareråd. Et tidligere udkast har været i høringpå høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:3F meddeler, at man er enig i, at det ikke skal være tilladt at anvende formalin og andre kemi-kalier i den økologiske akvakultur og tangplanter. 3F ser dog gerne, at de kemikalier, det ertilladt at bruge over forholdsvis kort tid bliver forbudt, idet 3F ikke finder, at de er foreneligemed de økologiske principper.
6Dansk Fisk har følgende bemærkninger til sagen:Der skal være mulighed for recirkulering, da dette er den mest miljøvenlige produktions-form med mindst mulig brug af vand.Der skal være mulighed for brug af energi til cirkulation af vand.Anlæg skal kunne være overdækket, da dette sikrer fiskene bedst muligt – både miljø- syg-doms- og produktionsmæssigt.Der skal ikke alene bruges overfladevand, da dette ikke er så rent som egne boringer.Dansk Akvakultur er af den opfattelse, at der på flere områder er sket forbedringer i det revi-derede udkast. Foreningen påpeger dog, at der også er nye vilkår i teksten, som kan få megetalvorlige konsekvenser for økologisk fiskeopdræt, hvis dette ikke udtages eller tilrettes:For det første anfører Dansk Akvakultur, at den reviderede tekst vedrørende parasitbehandlin-ger er særdeles problematisk. Oprindelig var teksten tiltænkt antiparasitære behandlinger, derinvolverede godkendte mediciner til direkte behandling af fisk. Nu kobles teksten til brugen afde stoffer, som anvendes i forbindelse med vanddesinfektion for at decimere parasitter og an-dre patogener i vandfasen. Gennemføres teksten vil det uden tvivl resultere i at meget få dan-ske dambrug vil kunne omlægge til økologisk drift, ligesom fiskene på de få økologiske an-læg vil få dårligere velfærd og oftere blive klinisk syge. For alle andre dyrearter under økolo-gisk drift er der ingen begrænsninger i antallet af tilladte antiparasitære foranstaltninger, hvil-ket naturligvis også skal gælde for fisk. I øvrigt lever teksten ikke op til den nuværende gæl-dende EU-lovgivning på medicinområdet. Dansk Akvakultur ønsker, at begrænsningen i an-tallet af tilladte behandlinger bortfalder.For det andet påpeger Dansk Akvakultur, at forslaget i dets nuværende version synes at umu-liggøre anvendelse af recirkulering af produktionsvand i fiskeopdrætsanlæg i det åbne land. jf.udkastets definition på lukkede recirkulerende systemer, som ikke er tilladte. Jf. definitionentillades det ikke, at der er behov for et permanent energiinput for at stabilisere miljøet i syste-met. Hvis dette kan tolkes som, at der ikke må anvendes energi til kontinuerlig recirkuleringaf produktionsvandet (herunder beluftning af det rensede returvand) medfører dette enudelukkelse af muligheden for anvendelse af recirkuleringsteknologi i økologiske fiskeop-drætsanlæg, hvilket vil være til stor skade for udviklingen af økologisk fiskeopdræt i Dan-mark. Det fremgår ikke af teksten, at anvendelse af energi til recirkulering af produktionsvan-det er tilladt. Recirkulering af produktionsvand i fiskeopdrætsanlæg vil ikke kunne finde steduden anvendelse af energi – typisk i form af elektricitet. Efter Dansk Akvakulturs mening erdet meget vigtigt for udviklingen af dansk økologisk fiskeopdræt, at recirkulering tillades tilproduktion af økologiske spisefisk i det endelige regelsæt for økologisk fiskeopdræt i EU.For det tredje finder Dansk Akvakultur det meget uheldigt, at forslaget ikke vil tillade anven-delse af grundvandsboringer til vandforsyning. Flertallet af de økologiske danske dambrugsom har de mindste problematikker omkring sygdom i fiskebestanden fødes netop med vandfra grundvandsboringer eller væld, ifølge Dansk Akvakultur. Der er tale om en meget vigtig
7smittefri vandkilde - særlig i områder med stort sygdomstryk i overfladevand, ligesom tempe-raturen i grundvand er stabil og medfører mere stabile produktionsbetingelser (medfører min-dre stress, mindre sygdom og dermed mindre risiko for anvendelse af medicin hos fiskene).Hertil kommer, at nogle af de danske økologiske dambrug kun har grundvand som muligvandkilde (med myndighedernes tilladelse dertil), idet man netop har placeret disse dambrugsåledes, at vældvand eller grundvand er vandkilden - og at det rensede produktionsvand heref-ter udledes til en recipient i form af et vandløb.Endelig finder Dansk Akvakultur, at en max. bestandstæthed på 10 kg/m3 for regnbueørred ihavbrug er meget lav og savner begrundelse herfor – al den stund, at den økonomiske bære-dygtighed for økologisk havbrugsproduktion vil komme til at lide kraftigt herunder og for-mentlig ikke vil være økonomisk bæredygtig. Den maximale bestandstæthed på regnbueørredi havbrug ønskes hævet til 15 kg/m3, som det tidligere har været foreslået.Landbrugsraadet bemærker sammen med Økologisk Landsforening og på vegne af øvrigemedlemsorganisationer, at der er sket betydelige forbedringer i det foreliggende udkast, menat der også er sket ændringer, der sammen med de nye ændringer vil have negative konse-kvenser for udviklingen af produktionen af dansk økologisk akvakultur. Bl.a. påpeger Land-brugsraadet, at det er helt afgørende, at recirkulering, som det i dag praktiseres i Danmark, til-lades i den fremtidige økologiske produktion af fisk. Det er således behov for en nærmere af-klaring af dette. Som forslaget læses af organisationerne er der en definition på lukkede recir-kulerende systemer, og det er disse, som ikke tillades. Jf. definitionen tillades det ikke, at derer behov for et permanent energiinput for at stabilisere miljøet i systemet. Dog kan systemerikke recirkulere uden energiforbrug. Såfremt det kun er tilladt at anvende recirkulerende sy-stemer til opdræt af yngel og sættefisk, så kan organisationerne umiddelbart ikke støtte forsla-get på nuværende tidspunkt.Landbrugsraadet understreger, at det er vigtigt at få sikret mulighederne for at anvendegrundvandsboringer som vandkilde og til sikring af sundheden hos fiskene. Endvidere finderLandbrugsraadet, at kravene til eksempelvis overvågning i forhold til bestandenes tæthed vir-ker bureaukratiske. Det virker uhensigtsmæssigt, at der kræves denne overvågning, når de ik-ke er efterfulgt at en nærmere beskrivelse, om formålet, herunder hvorledes disse forhold skalanvendes og overvåges.I forhold til brugen af astaxathin ønsker Landbrugsraadet en mere skærpet formulering i bru-gen af stoffet. Den nuværende formulering er en åbning til at give astaxathin i mængder, somfarver kødet. Astaxathin må kun anvendes til at opfylde fiskenes fysiologiske behov og ikkefor at farve fiskekødet.Landbrugsraadet ønsker, at formaldehyd udgår som produkt til rensning og desinficering ogstiller spørgsmålstegn ved, hvorvidt iodophore (optræder i bilaget over stoffer til parasitbe-
8kæmpelse) er uproblematisk at benytte i forhold til miljø og sundhed, og hvorvidt kobbersul-fat overhovedet bør tillades.I forhold til ikrafttrædelse bør denne være mindst et år fra vedtagelse, ifølge Landbrugsraadet,og afslutningsvis bemærker Landbrugsraadet, at forslaget ikke forholder sig til påvirkningerneaf det ydre miljø. Det bør overvejes, om dette på sigt bør indarbejdes.Forslaget og tidligere arbejdsdokumenter er blevet drøftet i en følgegruppe med repræsentan-ter fra Det Økologiske Fødevareråd, hvor indholdet af høringssvarene også er kommet frem.De oprindelige bemærkninger fra Dansk Akvakultur og Økologisk Landsforening sammen-holdt med det nuværende forslag afspejler en imødekommelse på 2 væsentlige punkter. Såle-des tillades det nu at foretage mekanisk beluftning af produktionsvandet, så der sikres denfornødne 65 % iltmætning. Dette har ifølge Dansk Akvakultur positiv indflydelse på fiskenesvelfærd, hvilket vil minimere sygdomsudbrud hos fiskene og dermed behovet for anvendelseaf medicinsk behandling af syge fisk.En yderligere imødekommelse vedrører afstandskravene mellem konventionelle og økologi-ske anlæg, som tidligere var for store. Disse krav er nu erstattet af dokumentation overformyndighederne af separation og vandadskillelse.Herudover er Formalin og Kloramin udgået som hjælpestoffer af forslaget og Blåsten udfasesover en 5-årig periode. Dette er en delvis imødekommelse, da Dansk Akvakultur gerne havdeset blåsten helt udgå.Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark er tilhænger af øget harmonisering på det højest mulige niveau på økologiområdet,som blandt andet kan medvirke til øget samhandel med flere typer økologiske produkter.Regeringen ønsker forslaget ændret, således at det fremstår som et brugbart alternativ til kon-ventionel dambrugsdrift gennem mulighed for brug af vand fra boringer, og brug af en pro-duktionsteknik baseret på anvendelse af recirkulationsvand, også i indendørs anlæg. Herud-over er det vigtigt, at reglerne udformes således, at de signalerer en klar forskel mellem øko-logisk og konventionel dambrugsdrift.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.