Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 369
Offentligt
681722_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 34. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Onsdag den 29. april 2009
Kl. 12.30
Vær. 2-133
Svend Auken (S) formand, Henrik Høegh (V) næstfor-
mand, Malou Aamund (V), Pia Adelsteen (DF), Karin
Nødgaard (DF), Jeppe Kofod, (S), Per Husted (S), Sophie
Hæstorp Andersen (S), Jonas Dahl (SF), Lone Dybkjær
(RV), Bjarne Laustsen (S), Per Clausen (EL).
Minister for sundhed og forebyggelse Jakob Axel Nielsen
bistået af centerchef Else Smith, Sundhedsstyrelsen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Ekstraordinært rådsmøde (sundhed) den 30. april 2009
1. Svineinfluenza
Vedtagelse af rådskonklusioner
Ekstraordinært sundhed 30/4-09 – bilag 1 (samlenotat)
Formanden
sagde, at der var indkaldt til møde i Europaudvalget med meget kort
varsel, idet der var indkaldt til et ekstraordinært sundhedsministermøde i morgen
om svineinfluenzaen. Han takkede for, at sundhedsministeren kunne komme
med det korte varsel og orientere om situationen.
Sundhedsministeren:
Som bekendt har det tjekkiske formandskab, på bag-
grund af de konstaterede udbrud af en ny influenza i Mexico, USA og nu også
Europa, indkaldt til ekstraordinært sundhedsministermøde i Luxembourg i morgen
eftermiddag, som formanden nævnte. Jeg vil gerne sige tak for, at man har ar-
rangeret et møde her i dag, så jeg får lejlighed til at informere Folketingets Euro-
paudvalg om vores forventninger til dette møde.
Inden jeg gør det, vil jeg dog gerne helt generelt sige et par ord om situationen,
og om hvad vi gør i Danmark for at håndtere de nye udfordringer.
WHO har vurderet, at vi p.t. befinder os i fase 4 i udviklingen af en pandemisk
influenza. Det vil sige, at vi endnu ikke har en pandemi, men derimod en såkaldt
præpandemisk periode med små klynger med begrænset smitte fra person til
person.
Der findes i alt 6 faser, hvor fase 6 er den egentlige pandemi.
Ifølge de seneste oplysninger fra Statens Serum Institut er der på verdensplan
konstateret bekræftede tilfælde i følgende lande:
USA: 64
Mexico: 26, heraf 7 dødsfald
Canada: 6
1139
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 369: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 29/4-09
34. Europaudvalgsmøde 29/4-09
Spanien: 2
Skotland: 2
New Zealand: 3
Israel: 2
Altså ikke nær så mange som der nævnes i medierne.
Hvad gør vi så i Danmark?
Vi ser fra dansk side med meget stor alvor på situationen, men vi er velforbered-
te.
Vi har en detaljeret beredskabsplan for pandemisk influenza, som følger WHO’s
faser, og hvor der for hver fase er en række anvisninger, som vi følger.
Alle centrale aktører på tværs af myndigheder – dvs. kommuner, regioner, syge-
huse og almen praksis – er informeret om, hvad de skal gøre.
Endvidere er Sundhedsstyrelsens ledelse i løbende kontakt med andre landes
myndigheder, og vi er i kontakt med WHO og Europæisk Center for Sygdoms-
kontrol.
I den nuværende situation – hvor det gælder om at forsinke og inddæmme virus –
er det vigtigste
1. at få diagnosticeret ved mistanke og
2. at holde befolkning og myndigheder informeret.
Heldigvis synes den ny influenza ikke at være mere alvorlig end den, vi oplever i
Danmark hver anden vinter.
Forskellen er, at der denne gang er tale om et nyt virus, som der endnu ikke fin-
des en vaccine imod, hvilket betyder, at influenzaepidemien kan blive verdens-
omspændende.
Med hensyn til rejserestriktioner er det Udenrigsministeriet, som på baggrund af
rådgivning fra Sundhedsstyrelsen beslutter at ændre anbefalingerne vedrørende
rejser til berørte destinationer.
I øjeblikket mener Sundhedsstyrelsen ikke, at situationen giver anledning til at
fraråde rejser til bestemte destinationer. Sundhedsstyrelsen følger WHO’s anbe-
falinger på dette område.
Der er dog på dette punkt uenighed blandt de europæiske lande, hvor flere har
valgt at fraråde ikke nødvendige rejser til Mexico.
I lyset af situationens alvor og influenzavirussens grænseoverskridende karakter
er vi meget tilfredse med, at det tjekkiske formandskab med kort varsel har ind-
kaldt til et ekstraordinært sundhedsministermøde.
Rådsmødet vil give os mulighed for at udveksle informationer om nationale tiltag,
ligesom Kommissionen vil briefe om iværksatte og fremtidige initiativer på EU-
niveau.
Som vi skriver i samlenotatet, forventer vi, at vi på rådsmødet i morgen skal ved-
tage nogle rådskonklusioner vedrørende forebyggelse og bekæmpelse af den ny
influenzavirus. Vi modtog et første udkast i går aftes, og der forhandles om det
1140
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 369: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 29/4-09
34. Europaudvalgsmøde 29/4-09
udkast netop nu i Bruxelles. Så der vil selvfølgelig kunne ske ændringer i det ud-
kast, vi har set.
Men som vi også skriver i samlenotatet, er det vores forventning, at konklusioner-
ne vil fokusere på de eksisterende samarbejdsmekanismer og understrege vig-
tigheden af en stærk koordination mellem medlemslandene, Kommissionen og
andre organisationer, herunder WHO og Det Europæiske Center for forebyggelse
af og kontrol med Sygdomme – også kaldet ECDC.
Fra dansk side støtter vi fuldt ud, at vi på europæisk plan samarbejder om at sikre
det nødvendige beredskab og koordinere den europæiske indsats. Et europæisk
beredskab bør efter vores mening forankres inden for de eksisterende rammer,
nemlig Det Europæiske Center for Forebyggelse af og kontrol med Sygdomme,
ECDC, og det europæiske netværk for epidemiologisk overvågning af og kontrol
med overførbare sygdomme.
For vi mener sådan set, at vi i EU er godt rustet til at håndtere den nuværende
situation. Vi har jo de senere år planlagt og afholdt øvelser for netop at forberede
os på den situation, at en pandemi skulle opstå. Derfor ser vi ikke i den nuværen-
de situation behov for at skabe nye samarbejdsstrukturer eller mekanismer. Vi
skal bruge de mekanismer, som vi allerede har.
Formandskabet har lagt op til en drøftelse af, om de eksisterende samarbejds-
mekanismer fungerer tilfredsstillende. Vi vil i drøftelsen indikere, at vi er tilfredse
med samarbejdet, som det er forløbet indtil nu.
Vi forventer – inden for de rammer jeg netop har skitseret – at kunne tilslutte os
de rådskonklusioner, der kan opnås enighed om blandt medlemslandene.
Som jeg har gjort rede for, ser vi på udbruddet af den ny influenzavirus med alvor.
Men vi mener også, at vi både nationalt og i EU har ”fod på situationen”, og at
vores eksisterende beredskabsplaner og samarbejdsmekanismer indtil nu har vist
sig tilstrækkelige.
Men som sagt udvikler situationen sig fra time til time, og jeg vil naturligvis også i
de kommende dage holde både Folketingets Europaudvalg og Sundhedsudvalg
informeret om udviklingen og om forløbet af det ekstraordinære sundhedsmini-
stermøde.
Pia Adelsteen
sagde, at sådan som situationen er nu, mente hun ikke, at vi på
nogen måde skal gå i panik. Men hvis der bliver en pandemi, og der kommer ud-
brud af svineinfluenza i et større antal i EU, hvilke muligheder er der så for, at
Danmark kan kontrollere grænserne for at forhindre smitten i at brede sig. Hun
var klar over, at der var tale om en håndtering på EU-plan, men der er jo også en
national håndtering.
Lone Dybkjær
henviste til det møde, sundhedsordførerne havde haft hos
sundhedsministeren dagen før. Hun mente, det nye i sagen var, at man havde
fundet den dreng i Mexico, som menes at være den første der har fået svineinflu-
enzaen, hvilket gør os meget klogere.
1141
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 369: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 29/4-09
34. Europaudvalgsmøde 29/4-09
Hun syntes, sundhedsministeren sagde, at der ikke var nogen vaccinationsmulig-
heder, men mente, sundhedsordførerne dagen før havde fået at vide, at der var
vaccinationsmuligheder, idet vi har Tamiflu, og at hvis vi finder et menneske i
Danmark, som har svineinfluenza, så kan man vaccinere den pågældendes om-
gangskreds.
Per Clausen
syntes, det var godt, at man fik førstehåndsinformationer om, hvad
der er sket. Han forstod, at det var ministeriets vurdering, at den influenza, vi taler
om, er en influenza af samme farlighed som en almindelig influenza. Den er så-
dan set ikke farligere. Der er bare flere, der risikerer at få den, fordi man ikke har
nogen vaccine.
Han spurgte, hvordan man vurderer situationen med hensyn til anvendelse af
Tamiflu set i lyset af, at man risikerer, at dette stof taber sin virkning, hvis man
bruger det generelt som forebyggelse. Han syntes, det var fornuftigt, at man ko-
ordinerer indsatsen på europæisk plan, men betegnede det som lidt ærgerligt, at
myndighederne kommer til forskellige konklusioner med hensyn til at lave rejse-
begrænsninger i forhold til Mexico. Han forstod, at vi i Danmark holder os til de
internationale organisationers sundhedsrådgivning, hvilket nok er meget klogt.
Sophie Hæstorp Andersen
erklærede sig enig i Per Clausens bemærkninger.
Hun spurgte, hvad årsagen er til, at de europæiske lande har valgt forskellige ret-
ningslinjer med hensyn til rejser, og ville gerne vide, hvilke lande der har lavet
deres udrejseanbefalinger om.
Svend Auken
spurgte, om man ikke kunne benytte mødet for sundhedsministre
dagen efter til at få folk til at give de samme råd. Det ville være godt, hvis man
kunne komme ud fra mødet og sige, at vi tager det alvorligt, og vi samarbejder om
det, men der er ingen grund til panik. Altså bruge mødet til at slå koldt vand i blo-
det. Efter de tal, sundhedsministeren oplyste, skulle man faktisk advare folk end-
nu mere mod at tage til USA.
Han mente, Tamiflu og vaccine er to forskellige ting. Det tager nogle måneder at
lave vaccine. I relation hertil spurgte han, om det er noget, der foregår i de enkelte
lande, eller om der sker en EU-koordinering. Han tilføjede, at det godt kunne væ-
re et af de steder, hvor vi kunne have glæde af et samarbejde.
Svend Auken kunne kun gøre de ord, Per Clausen havde sagt, til sine. Man gør
folk utrolig bange, men realiteten er, at det først og fremmest er mutationer, vi er
bange for.
Jonas Dahl
ville gerne have sundhedsministeren til at redegøre for, hvor mange
Tamifludoser vi ligger inde med. Han tilføjede, at det er vigtigt, at vi ikke generelt
går ud og sætter et forbrug i gang, for så ryger vi ind i resistensproblematikken.
Bjarne Laustsen
mente, det var vigtigt, at vi fortæller alle i systemet, hvad det er,
vi skal være opmærksomme på. F.eks. at der ikke sker noget ved at spise svine-
kød. I den forbindelse henviste han til, at man i forbindelse med fugleinfluenzaen
lavede en kampagne om, hvordan man skulle forholde sig som borger. Der er så
mange forskellige ting, man kan gøre for ikke at blive smittet og for ikke at være
smittebærer. Vi kan ikke forhindre sygdom, men vi kan gøre noget ved det. Bjar-
ne Laustsen pegede på, at dengang vi havde fugleinfluenzaen, gik det ikke ud
1142
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 369: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 29/4-09
34. Europaudvalgsmøde 29/4-09
over salget af fjerkræ i Danmark, mens det gjorde det i lande som Grækenland og
Italien. Det er vigtigt at fortælle om sagen så åbent og ærligt som muligt.
Sundhedsministeren
erklærede sig indledningsvis enig i de bemærkninger, der
var kommet om, hvordan vi skal kommunikere.
Han sagde i svaret til Lone Dybkjær, at han gennem dagspressen havde erfaret,
at man have fundet den dreng på 4 år, som vist nok var den, der fik svineinfluen-
zaen fra en gris, men på stående fod vidste han ikke mere om det.
Han mente, Lone Dybkjær gjorde sig skyldig i en misforståelse, som han desvær-
re også selv havde gjort sig skyldig i på tv. Vaccinationer er forebyggende. Ta-
miflu, som vi har 1 million doser af – altså nok til 20 pct. af befolkningen – er virk-
ningsfuldt. De 1 million doser ligger et hemmeligt sted, som kun to mennesker
kender til. Sundhedsministeren tilføjede, at han ikke var en af dem, og at han ikke
engang vidste, hvem det var. Han forstod det sådan, at en vaccine er noget, man
kan udvikle, når man kender vira, men her har vi at gøre med et nyt vira, og derfor
vil der gå noget tid, før vi har en vaccine.
I anledning af Svend Aukens spørgsmål, om vi selv kan lave en vaccine, eller om
det er noget, man skal samarbejde om internationalt, sagde sundhedsministeren,
at han ville tro, vi her var i kontakt med de internationale myndigheder og andre
landes nationale myndigheder.
I besvarelse af Per Clausens spørgsmål om farligheden sagde sundhedsministe-
ren, at der ikke er nogen ændring i forhold til det, han oprindeligt sagde om, at
influenzaen ikke er mere farlig end alle mulige andre influenzaer, snarere tvært-
imod, men influenzaen giver selvfølgelig nogle ubehagelige symptomer.
Det er rigtigt, hvad der bliver sagt om, at der kan opstå immunitet, og derfor er det
uheldigt, hvis der er nogle praktiserende læger, der begynder generelt at udskrive
Tamiflu forebyggende. Derfor har Sundhedsstyrelsen også skrevet til de praktise-
rende læger og opfordret dem til at være tilbageholdende hermed.
Med hensyn til rejserestriktioner ville sundhedsministeren på mødet i morgen føl-
ge Svend Aukens råd om at prøve at slå folk koldt vand i blodet, men pressen er
jo begyndt at tale om den spanske syge, som hærgede på et tidspunkt, hvor folk
havde et væsentligt dårligere helbred.
I svaret til Sophie Hæstorp Andersen sagde sundhedsministeren, at det naturlig-
vis er irriterende, når nogle melder noget ud, og andre melder noget andet ud.
Som sundhedsminister så han naturligvis helst, at det skete ud fra en sundheds-
faglig vurdering, og WHO og de andre internationale organisationer anbefaler ikke
nogen ændring af rejseanbefalingerne. I den forbindelse pegede sundhedsmini-
steren på, at da der går cirka 10 dage fra man er smittet til symptomerne viser sig,
er skaden måske allerede sket, og vi kan bare vente og se, hvor mange der er
smittet. Han troede, de forskellige udmeldinger måske også lidt handlede om, at
nogle gerne vil vise politisk handlekraft. Det handler nok også om politik.
Sundhedsministeren erklærede sig enig med Bjarne Laustsen i, at vi skal infor-
mere i alle led.
1143
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 369: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 29/4-09
34. Europaudvalgsmøde 29/4-09
Centerchef Else Smith, Sundhedsstyrelsen,
fik på opfordring af sundhedsmi-
nisteren og med tilladelse fra Europaudvalget ordet og oplyste, at Danmark har
købt en ”influenzaepidemivaccinationsgaranti”, således at vi har en plads i køen
hos en producent. Vi producerer ikke vaccine i Danmark eller i Norden, men der
findes en håndfuld influenzavaccineproducenter, som vi kan købe fra, når de har
udviklet en vaccine. Almindeligvis tager det omkring 3 måneder at udvikle vacci-
nen, og så skal den selvfølgelig også produceres. Centerchefen tilføjede, at tids-
mæssigt falder det oveni, at man er i gang med at producere den influenzavacci-
ne, vi normalt skulle bruge til vinter. Vi er derfor i dialog med producenterne om,
hvorvidt vi skal udskyde det, idet der er en begrænset kapacitet til vaccineproduk-
tion.
Centerchefen tilføjede, at WHO så sent som på et møde dagen før havde sagt, at
de ikke finder en ændring af rejseanbefalingerne relevant, hvilket den danske
sundhedsstyrelse er enig med dem i. Men der kan selvfølgelig være andre for-
hold, der gør sig gældende, og befolkningen er bekymret og spørger: ”Når det nu
er så farligt i Mexico, er det så i orden, at vi rejser derover?” Man diskuterer situa-
tionen dagligt på telefonkonferencer EU-landene imellem og har gjort det siden
lørdag. I går kom der en udmelding, som tydede på, at man fra centralt hold i EU
var mere tilbøjelig til at sige, at man skulle passe på med hensyn til at rejse, og
blandt de nordiske kolleger er der i dag nogen uro. Vi har henvendt os til WHO’s
regionale kontor, som ligger på Sherfigsvej, og opfordret til, at man bliver enige og
kommer med én anbefaling. Formelt er det det danske udenrigsministerium, der
melder ud, og de føler sig måske presset til at komme med en udmelding om rej-
serestriktioner.
I relation til det spørgsmål om, hvad vi kan gøre for at kontrollere grænserne, som
Pia Adelsteen stillede, sagde centerchefen, at vi jo har fri bevægelighed i EU, og
almindeligvis er det slet ikke grænsekontrol, der skal til. Vi prøver at undersøge så
meget som muligt og identificere, om der er nogen, der er smittede, eller hvor der
er mistanke om smitte med svineinfluenza. Hvis det viser sig, at der er en vold-
som spredning af smitten, ændrer vi strategi og går ud fra, at hvis man har influ-
enzalignende symptomer, så har man denne influenzatype, og så gælder det om
at identificere dem, der er særlig udsatte. De fleste af de smittede skal bare blive
hjemme, skal ikke på sygehus og skal ikke behandles. Men det er der nogle, der
skal. Der vil ikke være noget særligt behov for grænsekontrol, som man kun bru-
ger, hvor der er meget få tilfælde, som man geografisk kan lokalisere. Hvis syg-
dommen findes 48 steder i verden, og folk mellemlander alle mulige steder, kan vi
ikke bruge grænsekontrol i smittebekæmpelsen.
Sophie Hæstorp Andersen
forstod, at symptomerne på denne type influenza er
de samme som en almindelig influenza, og spurgte i den forbindelse, om det ikke
er sådan, at når der er en influenzaepidemi, som der er hvert andet eller hvert
tredje år, dør der mellem 1000 og 2000 mennesker – primært ældre mennesker,
som i forvejen er svækkede. Men det sker i en situation, hvor vi i forvejen har haft
mulighed for forebyggende at vaccinere mennesker over 65 år og ældre på pleje-
hjemmene samt personalet på sygehusene og givet dem gratis vaccine. Derfor er
spørgsmålet, om vi i denne situation ikke vil se et højere dødstal.
1144
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 369: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 29/4-09
34. Europaudvalgsmøde 29/4-09
Pia Adelsteen
spurgte, om man ikke kan ende i den situation, at vi bliver presset
til at ændre vores rejseanbefalinger, når nogle EU-lande fraråder rejser, idet vi
ønsker at koordinere den europæiske indsats.
Svend Auken
mindedes, at man i forbindelse med fugleinfluenzaen havde en
lang diskussion med den daværende sundhedsminister – som nu er blevet
statsminister – om det var betryggende, at det kun var industrien, som havde til
opgave at udvikle nye vacciner. I den forbindelse drøftede man, om det ikke bur-
de være en international opgave, som de forskellige landes seruminstitutter skulle
deltage i.
Lone Dybkjær
spurgte, om der ville være tidsmæssige fordele ved offentlig pro-
duktion af vaccine. Hun forstod, at man ikke kan gøre mere, før virussen er identi-
ficeret – uanset om det er i den private sektor eller i den offentlige.
Svend Auken
præciserede, at han talte om kapacitet til at producere vaccine, når
virussen var identificeret.
Sundhedsministeren
svarede Pia Adelsteen, at vi sådan set også overvejer, om
der skal laves rejserestriktioner i relation til Mexico. Vi tager sagen alvorligt, og
Udenrigsministeriet er i kontakt med Sundhedsstyrelsen. Han ville slet ikke ude-
lukke, at vi indfører rejserestriktioner, og det kan godt være, det sker allerede i
dag. Sundhedsministeren pointerede, at det er det danske udenrigsministerium,
der træffer afgørelsen.
Den politiske diskussion, Svend Auken refererede til, kan man naturligvis altid
tage. Det er de offentlige myndigheder, som har ansvaret over for borgerne, og vi
har altså valgt at købe os en plads i køen hos dem, der leverer disse forholdsvis
højteknologiske præparater.
Han kunne ikke svare på, hvorvidt der ville være fordele ved, at det offentlige går
ind i produktionen, men tidsmæssigt vil det næppe have den store betydning,
sagde han som svar på Lone Dybkjærs spørgsmål, idet man er nødt til først at
identificere virussen.
Centerchef Else Smith
bekræftede, at Sundhedsstyrelsen i flere år har anbefa-
let, at alle over 65 år i Danmark får en influenzavaccination, idet 90 pct. af døds-
faldene forekommer blandt de ældre. Men det er kun 60 pct. af de ældre, der ac-
cepterer tilbuddet om gratis vaccination, hvor målet er at nå op på 75 pct. Der er
lidt usikkerhed om, hvor stort faldet i dødeligheden har været blandt dem, der er
blevet vaccineret, men der bliver foretaget en stor undersøgelse af det, som imid-
lertid kompliceres af, at der bliver flere og flere ældre. Da det er så få, der er smit-
tet med svineinfluenza, kan man ikke sige noget om dødeligheden endnu. Cen-
terchefen tilføjede, at det ikke behøver være de ældre, som er mest udsat for
smitte med denne særlige influenzatype. Det kunne godt være børn.
Vi vil være meget large med hensyn til at behandle smittede, og her vil vi bruge
Tamiflu – også forebyggende i de smittedes omgivelser. På den måde håber vi at
kunne modvirke det tab, der vil være, fordi der ikke er nogen vaccine.
Jonas Dahl
havde hørt, at AH1N1-influenzaen specielt ramte en yngre gruppe,
nemlig dem mellem 15 og 30 år, og spurgte hvorfor.
1145
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 369: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 29/4-09
34. Europaudvalgsmøde 29/4-09
Per Clausen
kunne forstå, at det ikke udelukkende var sundhedsfaglige grunde,
der ville ligge bag en eventuel dansk beslutning om rejserestriktioner i forhold til
Mexico. Han mente, det burde indgå i overvejelserne, at i det øjeblik man indfører
rejserestriktioner, sender man et signal til borgerne om, at dette er farligt – og
måske farligere end de danske myndigheder oprindeligt har sagt.
Lone Dybkjær
hæftede sig ved, at centerchefen havde sagt, at man også kunne
bruge Tamiflu forebyggende hos personer, som har været i kontakt med en smit-
tet person. Så kan det godt være, man ikke vil kalde Tamiflu en vaccine, men facit
er det samme.
Hun forstod, at vi havde endnu et medikament, som kunne anvendes.
Lone Dybkjær pointerede, at det forhold, at den først smittede er en dreng, ikke
nødvendigvis indebærer, at børn er særligt udsatte. Det ved vi ikke noget om
endnu. Vi må antage, at influenzaen opfører sig fuldstændig som alle andre influ-
enzaer og primært rammer i den ældre aldersgruppe.
Svend Auken
mente, at når man talte om, at Tamiflu kunne virke forebyggende,
tænkte man ikke på, at man kunne undgå smitte, men man kunne undgå, at de
blev så syge.
Sundhedsministeren
svarede Per Clausen, at han ikke kunne garantere, at man
ikke ville indføre rejserestriktioner på baggrund af politiske overvejelser – hvilket
ville være ærgerligt – men var i øvrigt fuldstændig enig i Per Clausens bemærk-
ninger.
Centerchef Else Smith
bekræftede, at Tamiflu både kan anvendes til at behand-
le influenza og kan bruges forebyggende, men det er ikke en vaccine, som almin-
deligvis beskytter en hel sæson, når man får én vaccination. Tamiflu stimulerer
ikke immunapparatet, som en vaccine gør. Tamiflu, som anvendes forebyggende
i patienternes omgangskreds, skal tages hver dag for at virke. Derfor har Sund-
hedsstyrelsen skrevet til de praktiserende læger, at Tamiflu bør reserveres til be-
handling og til at forebygge influenzaen blandt smittede personers omgangs-
kreds.
Vi ved ikke, om det er ældre eller yngre, der er særligt i risikogruppen i forbindelse
med den nye influenzatype, og det er helt korrekt, at det ikke behøver være børn,
bare fordi det først kendte tilfælde var en dreng. Også almindelige influenzaepi-
demier rammer først børnehaver og andre steder, hvor mange mennesker er
klumpet sammen. Men meget taler for, at influenzaen ligesom andre influenzaer
er alvorligst for de ældre. Når unge i højere grad blev ramt af en af de tidligere
influenzaepidemier, hænger det nok sammen med, at de rejser mere og rejser
mere primitivt.
Jeppe Dahl
forstod på sundhedsministerens sidste svar, at hvis der bliver indført
restriktioner, er det ikke kun ud fra sundhedsfaglige argumenter, men også ud fra
politiske hensyn. Det syntes han ville være meget beklageligt.
Sundhedsministeren
pointerede, at det, han sagde, var, at han som sundheds-
minister altid helst så, at man traf beslutningerne ud fra sundhedsfaglige betragt-
ninger, men han var også politiker.
1146
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 369: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 29/4-09
34. Europaudvalgsmøde 29/4-09
Han oplyste, at man havde 40.000 doser af det andet stof, Lone Dybkjær nævnte.
På dette tidspunkt af mødet oplyste sundhedsministeren, at han netop havde fået
oplyst, at vi i Danmark indfører rejserestriktioner over for Mexico, men det bliver i
den milde formulering.
Centerchef Else Smith
havde ikke set den endelige formulering, men regnede
med, at Udenrigsministeriet vil sige, at man fraråder rejser til Mexico, som ikke er
nødvendige.
Formanden
håbede, at de seere, som havde fulgt drøftelsen i Europaudvalget,
havde fået et nuanceret billede af situationen. Han mente ikke, der efter det oply-
ste var basis for en eller anden panikreaktion. Han takkede for den information,
man havde fået fra sundhedsministeren.
1147