Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 372
Offentligt
MILJØstyrelsenPesticider & genteknologi
6. Maj 2009JL(mst)/japed (dep)
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGForslag til Kommissionsdirektiver om optagelse af aktivstofferne, aluminium
phosphid, magnesium phosphid, tolylfluanid, flocoumafen og brodifacoum på bilag I
til direktiv 98/8/EC om biocid midler.
Resumé
Kommissionen foreslår, at aktivstofferne aluminium phosphid og magnesiumphosphid optages på bilag I til direktiv 98/8/EC om biocidmidler for så vidtangår produkttype 18 (insekticider, acaricider og produkter til bekæmpelse afandre leddyr); at tolylfluanid optages på bilag til direktiv 98/8/EC ombiocidmidler for så vidt angår produkttype 8 (træbeskyttelsesmidler) og at,flocoumafen og brodifacoum optages på bilag I til direktiv 98/8/EC ombiocidmidler for så vidt angår produkttype 14 (rodenticider – bekæmpelse aff.eks. mus og rotter). Hvis forslagene bliver vedtaget, vil det betyde, at stoffernemå indgå som aktivstof i biocidmidler i de respektive produkttyper, og at deoptages på bilag til bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen. Forslagene har ingenøkonomiske konsekvenser for borgerne og kun mindre konsekvenser for statenog erhvervsliv. Ud fra en samlet vurdering vurderes det ikke, at forslagene harindflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Status
Kommissionen har fremsat fem selvstændige forslag til Kommissionsdirektiver omoptagelse af stofferne aluminium phosphide, magmesium phosphide, tolylfluanid,flocoumafen og brodifacoum på bilag I til direktiv 98/8/EC “Draft Commission Directiveamending Council Directive 98/8/EC to include aluminium phosphid as an activesubstance in Annex I thereto”, “Draft Commission Directive amending Council Directive98/8/EC to include magnesium phosphid as an active substance in Annex I thereto”,“Draft Commission Directive amending Council Directive 98/8/EC to include tolylfluanidas an active substance in Annex I thereto”, “Draft Commission Directive amendingCouncil Directive 98/8/EC to include flocoumafen as an active substance in Annex Ithereto”, and “Draft Commission Directive amending Council Directive 98/8/EC toinclude brodifacoum as an active substance in Annex I thereto” .Forslagene har hjemmel i direktiv 98/8/EC om biocidmidler.
1
Da aluminium phosphid, magnesium phosphid, tolylfluanid, flocoumafen og brodifacoumhar været på markedet i EU før den 14. maj 2000, er baggrunden for forslagene direktivetsartikel 16, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 14. maj2000, skal vurderes.Forslagene forventes at komme til afstemning i Det stående udvalg for biocidholdigeprodukter den 15. maj 2009.Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i artikel 5a iRådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli2006.Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivetefter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikkekvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underrettersamtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skalKommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertaleller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstededirektivet efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
2. Formål og indhold
Forslagene drejer sig om beslutning om optagelse af aktivstofferne aluminium phosphidog magnesium phosphid på bilag I (positivlisten) til direktiv 98/8/EC om biocidmidler forså vidt angår anvendelse som insekticider, acaricider og produkter til bekæmpelse af andreleddyr, dvs. midler mod insekter, mider og andre leddyr. For tolylfluanid drejer det sig ombeslutning om optagelse på bilag I til direktiv 98/8/EC om biocidmidler for så vidt angårtræbeskyttelsesmidler, dvs. midler mod organismer, der ødelægger eller skæmmer træ. Forflocuomafen og brodifacoum drejer det sig om beslutning om optagelse på bilag I tildirektiv 98/8/EC om biocidmidler for så vidt angår rodenticid, dvs. midler mod gnaveresom rotter og mus.Stofferne er blevet vurderet af forskellige medlemsstater, og vurderingerne er derefterbehandlet i arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle EU-landes biocidmyndighederhar deltaget. Disse vurderinger har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformålat optage aktivstofferne på bilag I til direktiv 98/8/EC til de respektive produkttyper.Ifølge udkastet til vurderingsrapporterne, som er knyttet til direktivforslagene, harvurderingen af stofferne ud fra de angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, atstofferne - og midler indeholdende disse stoffer - opfylder betingelserne i henholdsvisartikel 10 og 5 i direktiv 98/8/EC for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptableeffekter på sundhed og miljø.
2
De angivne anvendelsesområder er:Aluminium phosphid.
Insekticid til bekæmpelse af insekter.Magnesium phosphid.
Insekticid til bekæmpelse af insekter.Tolylfluanid.
Træbeskyttelsesmiddel til bekæmpelse af organismer der ødelægger ellerskæmmer træ.Flocoumafen.
Rodenticid til bekæmpelse af f.eks. mus og rotter.Brodifacoum.
Rodenticid til bekæmpelse af f.eks. mus og rotter.Når et aktivstof er optaget på bilag I eller IA, er det en national opgave at tage stilling til,om de biocidmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land.Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI tildirektivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. I samtligeforslag om beslutning om optagelse af aktivstofferne på bilag I er der skrevet en restriktionind om, at landene selv skal foretage en risikovurdering og sikre passenderisikoreduktioner på de anvendelsesområder, som ikke er beskrevet i optagelsesdirektivet.Aluminium phosphide, magnesium phosphide, tolylfluanid, flocoumafen og brodifacoumhar ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for sundhed og miljø risiko(SCHER), da Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmålom stofferne og vurderingerne.
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om engennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor regeringenvurderer, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:Hvis forslagene bliver vedtaget, vil stofferne blive optaget på bilag 8 til bekendtgørelseom bekæmpelsesmidler.I øjeblikket er der i Danmark godkendt insektmidler med Aluminium phosphid, samtrottemidler med flocoumafen og brodifacoum til bekæmpelse af rotter og mus, mensmagnesium phosphid ikke er godkendt som insektmidler og tolylfluanid ikke er godkendtsom træbeskyttelsesmiddel.Økonomiske og administrative konsekvenser:Hvis forslagene vedtages, skal direktiverne være implementeret ca. 1 år efterafstemningen. Senest 4 år efter ikrafttrædelsen af direktiverne skal eventuelle danskegodkendelser af insektmidler indeholdende aluminium phosphid og magnesium phosphid,3
træbeskyttelsesmidler indeholdende tolylfluanid og rotte og musemidler indeholdendeflocoumafen og brodifacoum være vurderet på ny og være ændret i overensstemmelse meddirektiverne. Denne revurdering vurderes at få mindre administrative konsekvenser forMiljøstyrelsen og erhvervslivet, da vurderingerne baseret på de ”ensartede principper” ermere omfattende og kræver yderligere dokumentationsmateriale i forhold til dennuværende danske vurdering.Forslagenes vedtagelse vurderes ud fra en samlet betragtning kun at få begrænsedeøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet. På byrdesiden vil de relativt få danskefirmaer, der importerer og sælger biocidprodukterne, inden for få år blive mødt medbiociddirektivets skærpede krav om dokumentationsmateriale samt et gebyr i forbindelsemed godkendelsesbehandlingen. Til gengæld betyder harmoniseringen i EU afansøgningskrav mv. at virksomheder, som markedsfører i flere lande, inden for visserammer kan genbruge ansøgninger indgivet i andre EU-medlemslande med storebesparelser til følge. Det bemærkes, at krav om dokumentation og gebyr mv. i højere gradkan siges at være en følge af biociddirektivet end af de nærværende forslag om, atstofferne kan godkendes i EU. Konsekvensen ved ikke at vedtage forslag om EU-godkendelse af stofferne ville være, at stofferne ville blive forbudt at sælge og anvende iEU, hvilket ville udgøre en økonomisk byrde for virksomhederne.Derudover er der ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat ogkommuner.Beskyttelsesniveau:Det er ved optagelsen af et aktivstof på bilag I tilstrækkeligt at påvise en sikker anvendelseaf stoffet for ét anvendelsesområde i et medlemsland. Det er derfor ikke muligt pånuværende tidspunkt at give en præcis vurdering af konsekvenserne forbeskyttelsesniveauet i Danmark ved optagelse af de aktuelle aktivstoffer. Desuden vileffekten på beskyttelsesniveauet afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse afet middel med det pågældende aktivstof i Danmark og dels af den efterfølgende nationalevurdering af, om midlerne kan godkendes under danske forhold. Ud fra en samletvurdering antages det dog ikke, at forslagene vil have indflydelse på beskyttelsesniveauet iDanmark.
5. Høring
Notatet har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget. Forbrugerrådet har oplyst, at de afressourcemæssige årsager ikke har taget stilling til forslaget. Der har ikke væretbemærkninger i øvrigt.6. Forhandlingssituation
Forslagene forventes vedtaget med kvalificeret flertal.4
7. Dansk holdning
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at der generelt er sikre anvendelser for stofferne,hvilket Danmark er enig i.Da der principielt kan være mange meget forskellige anvendelser af biocidmidler med detsamme aktivstof selv inden for den samme produkttype, arbejder Danmark mere genereltfor, at optagelsesdirektiverne for aktivstoffer til brug i biocidmidler udformes meresnævert sådan, at de kun åbner for middelgodkendelser af produkter, der i højere gradligner de produkter, der er lagt til grund for vurderingen af aktivstoffet.For rodenticidernes vedkommende arbejder Danmark for, at Miljøstyrelsen fortsat i dedanske middelgodkendelser kan henvise til det danske krav i rottebekendtgørelsen omautorisation for de, som bekæmper rotter med kemiske bekæmpelsesmidler. Det skønnes,at nærværende forslag ikke i sig selv har stor betydning i forhold til de generelle danskesynspunkter om snævrere optagelse og autorisationskrav.
5