Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 424
Offentligt
699173_0001.png
699173_0002.png
699173_0003.png
699173_0004.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDato:8. juni 2009Sagsnr.:0905040Sagsbeh.: SUMPBR / LægemiddelkontoretDok nr:58435
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommis-sionsbeslutning om udstedelse af markedsføringstilladelse medbetingelser for lægemidlet til sjældne sygdomme Nymusa� (kof-feincitrat)

Resumé

En vedtagelse af de to foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en mar-kedsføringstilladelse med betingelser til lægemidlet Nymusa� (koffeincitrat). Læ-gemidlet anvendes til primær apnø hos præmature nyfødte børn.En vedtagelse af forslagene kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i densammenhæng udgør forslagene en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet iDanmark.

1. Indledning

Kommissionens forslag (EU/1/09/528/001 (EMEA/H/C/1014)) til den ovenfornævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 28. maj 2009.Forslaget har som retsgrundlag artikel 4, stk. 1, og artikel 10, stk. 2, i Rådets for-ordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse ogovervågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om oprettelse af eteuropæisk lægemiddelagentur.Endvidere foreligger der forslag til beslutning i henhold til artikel 127a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF, for så vidt angår tilladelse til mar-kedsføring af lægemidlet Nymusa�.Forslagene behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at med-lemsstaternes stillingtagen til forslagene skal være formanden for for-skriftskomitéen i hænde senest den 18. juni 2009.Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved an-søgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udviklet pågrundlag af en række bioteknologiske fremgangsmåder. Proceduren skal desudenanvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye akti-ve stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nårde pågældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdom-me, kræft, visse nervelidelser, sukkersyge og sjældne sygdomme samt ved godken-delse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den centraleprocedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behand-
2lingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægemidler hvor entilladelse på fællesskabsplan kan være til gavn for patienterne.Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Euro-pæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om ansøgningen af-gives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved ansøgninger om god-kendelse af lægemidler til sjældne sygdomme afgives først udtalelse af COMP(Committee for Orphan Medicinal Products – Udvalget for Lægemidler til SjældneSygdomme), der afgør, om det pågældende produkt kan få status som et lægemid-del til sjældne sygdomme. Såfremt COMP kan godkende denne status, afgivesherefter udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use –Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hver medlemsstat har udpeget 1medlem til henholdsvis COMP og CHMP.Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godkendelse afudstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsproceduren i Det Ståen-de Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. Kommissionen vedtager de foreslå-ede foranstaltninger, der straks finder anvendelse. Opnås der ikke kvalificeret fler-tal i udvalget, forelægger Kommissionen sin beslutning for Rådet. Kommissionenkan i så fald udsætte anvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 må-ned. Rådet kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 måned.Har Rådet ikke inden for fristen på 1 måned truffet en anden afgørelse, gennemfø-rer Kommissionen sin beslutning.

2. Forslagenes formål og indhold

Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommis-sionen kan udstedes en markedsføringstilladelse med betingelser til lægemidletNymusa� (koffeincitrat), som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtli-ge 27 medlemsstater.

Kort beskrivelse af lægemidlet

Apnø er ufrivillige lange (> 20 sekunder) pauser i vejrtrækningen og ses hos 25-70pct. af præmature (for tidligt fødte) børn – hyppigst hos de mest præmature. Pri-mær apnø er en eksklusiondiagnose, hvor anden årsag til apnø hos det præmaturebarn er udelukket (fx sygdomme i centralnervesystemet, hjerte eller lunger samtblodmangel eller infektioner). Ved primær apnø anvendes forskellige former formekanisk understøttelse af vejrtrækningen (respiratorbehandling, CPAP) samt læ-gemidler, som direkte kan påvirke centralnervesystemets respirationscenter.Nymusa� indeholder koffeincitrat, som har været anvendt ’off label’ gennem læn-gere tid til primær apnø hos præmature nyfødte. Den præcise virkningsmekanismekendes ikke, men antages at være både en direkte virkning på centralnervesystemetsåvel som hjerte-lunge-kredsløbet og respirationsmuskulaturen. Placebo-kontrollerede forsøg har godtgjort, at behandling med koffeincitrat kan reduceresværhedsgraden og varigheden af primær apnø blandt præmature nyfødte og ogsånedsætte forekomsten af kroniske følger af tilstanden (misdannelser i lungetræet)samt forbedre overlevelsen blandt de præmature børn.De hyppigste bivirkninger er relateret til injektionsstedet med rødme og risiko foroverfladisk infektion. Desuden har behandlingen været mistænkt for at kunne øge
3hyppigheden af blødende tarmbetændelse hos det nyfødte barn, men data fra etstort placebo-kontrolleret forsøg med 2.000 børn har ikke kunnet bekræfte en sådansammenhæng.Overdosering medfører kramper, opkastninger, temperaturstigning, hurtig og evt.uregelmæssig hjerterytme samt påvirkning af mave-tarm-slimhinden og ændringeri blodets indhold af livsvigtige salte. Dosering af koffeincitrat kræver derfor præcisdosering baseret på vurdering af graden af udvikling af det præmature barns nyre-og i et vist omfang leverfunktion. Dette er en specialistopgave. Derfor er markeds-føringstilladelsen tilknyttet et risikominimeringsprogram, som pålægger medlems-staterne at tilse, at producenten udarbejder og implementerer et informationsmate-riale rettet mod de intensive neonatalafdelinger, som ønsker at anvende Nymusa�,jf. artikel 127a i direktiv 2001/83/EF. Dette informationsmateriale skal indeholdeoplysninger om korrekt dosering og administration af Nymusa� samt korrektovervågning og håndtering af evt. overdosering hos det præmature barn.Behandlingen gives som intravenøse infusioner og skal forestås af en læge medsærligt kendskab til intensiv behandling af præmature nyfødte børn.Nymusa� må kun udleveres efter begrænset recept og vil kun kunne udleveres tilsygehuse i Danmark.

3. Nærhedsprincippet

Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt.Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.

4. Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.

5. Forslagenes konsekvenser for Danmark

Der fødes årligt 4-5.000 præmature børn i Danmark, og som anført vil 25-70 pct. afdisse opleve apnø i større eller mindre omfang. Disse børn behandles på intensiveneonatalafdelinger, hvor behandlingen med Nymusa� også vil foregå. Den hidtidi-ge behandling har været mekanisk respirationsunderstøttende behandling eller evt.anvendelse af magistrelt fremstillet koffeincitrat baseret på lokale erfaringer. God-kendelse af Nymusa� giver derfor alle intensive neonatalafdelinger adgang til etkontrolleret lægemiddel med ensartet vejledning både gennem produktresume ogdet tilhørende risikominimeringsprogram som beskrevet ovenfor. Derved udgørgodkendelse af Nymusa� en forbedring af folkesundheden.Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pågældende lægemiddel fuldt udlever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det erLægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pågældende lægemid-del kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør for-slagene en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
4Da man endnu ikke kender den pris, som Nymusa� vil blive solgt til, og da manikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med primær apnø, der vilskulle tilbydes behandling med Nymusa�, kan man ikke præcist udtale sig omforslagenes økonomiske konsekvenser for regionerne.Som tidligere anført er dosering af koffeincitrat vanskelig hos præmature børn pga.den variable udvikling af nyre- og leverfunktionen. Dette medfører en øget risikofor overdosering. Derfor er markedsføringstilladelsen tilknyttet et risikominime-ringsprogram, som pålægger medlemsstaterne at tilse, at producenten udarbejderog implementerer et informationsmateriale rettet mod de intensive neonatalafdelin-ger, som ønsker at anvende Nymusa�, jf. artikel 127a i direktiv 2001/83/EF. Detteinformationsmateriale skal indeholde oplysninger om korrekt dosering og admini-stration af Nymusa� samt korrekt overvågning og håndtering af evt. overdoseringhos det præmature barn.Forslagene vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.

6. Høring

Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sagermed ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninger om forretnings-hemmeligheder af sensitiv karakter.

7. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen kan støtte forslagene.

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslagene har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemmighedhar kunnet anbefale markedsføringen af det pågældende lægemiddel.Forslagene har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorforforhandlingssituationen er uafklaret.Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslagene.

9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.