Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 431
Offentligt
699242_0001.png
699242_0002.png
699242_0003.png
699242_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSagsnr.: 2009-20-221-00159Dep. sagsnr. 14890Den 12. juni 2009FVM 664
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning vedrørende ændring af forordning353/2008/EF om gennemførelsesbestemmelser vedrørende ansøgninger om godkendelseaf sundhedsanprisninger, jf. artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EF) nr. 1924/2006 (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsendt forslag til en forordning vedrørende ændring af forordning353/2008/EF om gennemførelsesbestemmelser vedrørende ansøgninger om godkendelse afsundhedsanprisninger, jf. artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1924/2006 (anprisningsforordningen).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 22. juni 2009.Nærværende forslag omhandler en præcisering af gennemførelsesbestemmelserne vedrørendeansøgninger om godkendelse af sundhedsanprisninger. Præciseringen vedrører gennemførel-sesbestemmelser for så vidt angår validering af ansøgninger inden fremsendelse til Den Euro-pæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). Forslaget omhandler således en præcisering afmedlemsstaternes ansvar med hensyn til at sikre, at der fremsendes gyldige ansøgninger ihenhold til de gældende procedurer. Medlemsstaterne skal sikre, at de formelle krav til ansøg-ningen er overholdt, og dermed forhindre, at EFSA får tilsendt ansøgninger, der er udenforanvendelsesområdet, eller i øvrigt ikke indeholder de nødvendige oplysninger.Forslaget omfatter derudover en nærmere beskrivelse af, hvornår og hvordan en ansøgningkan trækkes tilbage.En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Regeringen er generelt positiv indstillet overfor forslaget, idet de pågældende præciseringerkan være med til at hindre, at der bliver fremsendt ansøgninger til EFSA, som ikke er omfattetaf forordningen, og idet forslaget - i tråd med anprisningsforordningens krav om åbenhed og-så for afviste sundhedsanprisninger - sætter rammer for, hvornår en ansøgning kan trækkestilbage. Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.
2Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSagsnr.: 2009-20-221-00159Dep. sagsnr. 14890Den 12. juni 2009FVM 664
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens forordning vedrørende ændring af forordning353/2008/EF om gennemførelsesbestemmelser vedrørende ansøgninger om godkendelseaf sundhedsanprisninger, jf. artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EF) nr. 1924/2006 (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResuméForslaget indeholder en præcisering af gennemførelsesbestemmelserne til anprisningsforord-ningen for så vidt angår validering af ansøgninger inden fremsendelse til Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), samt rammer for tilbagetrækning af ansøgninger. Envedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til en forordning vedrørende ændring af forordning353/2008/EF om gennemførelsesbestemmelser vedrørende ansøgninger om godkendelse afsundhedsanprisninger, jf. artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1924/2006 (anprisningsforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 15, stk. 4 i anprisningsforordningen.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnåsder ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samti-dig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller ud-tale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandlesagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen ud-stede forordningen.
3Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 22. juni 2009.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor re-geringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-cippet.Formål og indholdMed hjemmel i anprisningsforordningens artikel 15, stk. 4 er der vedtaget gennemførelsesbe-stemmelser vedrørende ansøgninger om godkendelse af sundhedsanprisninger. Bestemmel-serne fastsætter krav til, hvordan en ansøgning skal udarbejdes og indgives.Nærværende forslag omhandler en præcisering af disse gennemførelsesbestemmelser for såvidt angår validering af ansøgninger inden fremsendelse til Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA), samt rammer for tilbagetrækning af ansøgninger.Med hensyn til validering af ansøgninger, omhandler forslaget en præcisering af medlemssta-ternes ansvar med hensyn til at sikre, at der fremsendes gyldige ansøgninger i henhold til degældende procedurer. Medlemsstaterne skal sikre, at de formelle krav til ansøgningen eroverholdt, og således forhindre, at EFSA får tilsendt ansøgninger, der er udenfor anvendelses-området, eller i øvrigt ikke indeholder de nødvendige oplysninger.Forslaget omfatter derudover en nærmere beskrivelse af, hvornår og hvordan en ansøgningkan trækkes tilbage. Det præciseres, at en ansøgning kan trækkes tilbage op til det tidspunkt,hvor EFSA har udarbejdet en udtalelse vedrørende ansøgningen. Forslaget har således til for-mål at undgå, at ansøgninger bliver trukket tilbage efter, at EFSA har udarbejdet en negativvurdering. En sådan tilbagetrækning vil modarbejde intentionen med anprisningsforordnin-gens bestemmelser om, at der skal oprettes et register over både godkendte og afviste sund-hedsanprisninger. Denne åbenhed har blandt andet til formål at undgå, at virksomheder frem-sender samme ansøgning flere gange, hvilket vil være en unødig belastning for både virksom-heder og EFSA.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer, herunder gennemførelsesbestemmelser vedrø-rende ansøgninger om godkendelse af sundhedsanprisninger (Kommissionens forordning nr.353/2008/EF) er umiddelbart gældende i Danmark og de øvrige medlemsstater.Konsekvenser
4Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringNotatet har været sendt i skriftlig høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg (EU-underudvalget).Landbrug & Fødevarer kan tilslutte sig forslaget og bemærker, at henset til, at EFSA har enendog særdeles betydelig arbejdsbyrde i relation til forordningen om ernærings- og sundheds-anprisninger, synes det umiddelbart hensigtsmæssigt at tydeliggøre medlemslandenes ansvar iforhold til at medvirke til en eventuel administrativ tilpasning af de enkelte ansøgninger omsundhedsanprisninger. På den måde fastholdes udgangspunktet om, at EFSA forestår denegentlige vurdering af ansøgningen, herunder dokumentation for anprisningen. På tilsvarendemåde kan Landbrug & Fødevarer tilslutte sig, at det med forslaget nærmere præciseres, hvor-når der kan ske tilbagetrækning af ansøgninger.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv indstillet overfor forslaget, idet de pågældende præciseringerkan være med til at hindre, at der bliver fremsendt ansøgninger til EFSA, som ikke er omfattetaf forordningen. Dette vil være tidsbesparende for EFSA, men også af stor relevans for denefterfølgende beslutningsproces i komitéprocedure.Regeringen kan ligeledes støtte, at der i tråd med anprisningsforordningens krav om åbenhedogså for afviste sundhedsanprisninger sættes rammer for, hvornår en ansøgning kan trækkestilbage.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketinget EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg