Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 442
Offentligt
Европейски омбудсман
El Defensor del Pueblo Europeo
Evropský veřejný ochránce práv
OversigtDen EuropæiskeOmbudsmand
da
Den Europæiske Ombudsmand
Der Europäische Bürgerbeauftragte
Euroopa ombudsman
Ο Ευρωπαίος ∆ια�εσολαβητής
The European Ombudsman
Le Médiateur européen
An tOmbudsman Eorpach
Il Mediatore europeo
Eiropas ombuds
Europos ombudsmenas
Az Európai Ombudsman
L-Ombudsman Ewropew
De Europese Ombudsman
Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
O Provedor de Justi§a Europeu
Ombudsmanul European
Európsky ombudsman
Evropski varuh človekovih pravic
Euroopan oikeusasiamies
Europeiskaombudsmannen
Kære læser
Jeg siger ofte, at den måde, en institution reagerer på over for klager, er en nøgleindikatorfor, hvor tæt på borgerne den er. I 36 % af de sager, der blev afsluttet i 2008, accepterededen berørte institution en mindelig løsning eller afsluttede sagen. I alt otte sager tjener someksempler på bedste praksis i relation til, hvordan en institution reagerer på de spørgsmål,som Ombudsmanden tager op. Fem af disse »nøglesager« præsenteres nærmere på denæste to sider. De øvrige tre sager vedrører Europa-Kommissionen (sag 2672/2008/VL),De Europæiske Fællesskabers Domstol (2448/2008/WP) og for tredje år i træk Det Euro-pæiske Luftfartssikkerhedsagentur (893/2006/BU).Imidlertid var det ikke alle reaktionerne på Ombudsmandens undersøgelser, der varlige så eksemplariske. Kommissionen afviste at ændre sin holdning i en sag om forskels-behandling på grund af alder. Denne afvisning foranledigede mig til at forelægge en særligberetning for Parlamentet, den eneste i 2008. Selv om antallet af undersøgelser, hvor jegmåtte fremsætte kritiske bemærkninger til EU-institutionerne, faldt til 44 (fra 55 i 2007),er det stadig for mange. For at bistå institutionerne og organerne med at forbedre deresresultater offentliggjorde jeg i 2008 to undersøgelser på mit websted vedrørende deberørte institutioners opfølgning på de kritiske og yderligere bemærkninger, der blevfremsat i 2006 og 2007.
elkommen til Ombudsmandens »Oversigt for 2008«. I denne nye publikationgennemgås kortfattet de vigtigste resultater, som klagerne har opnået, og væsentligepolitikspørgsmål, som blev behandlet i det forgangne år. Jeg håber, at den kan bidrage til atgive et indblik i Ombudsmandens arbejde.
V
Hvordan bringer vi EU tættere på borgerne?
Den Europæiske Ombudsmandundersøger klager over fejleller forsømmelser i EU’sinstitutioner og organer. Alle, derer statsborgere eller bosiddendei EU, samt virksomhederog organisationer i enmedlemsstat kan indgive klage tilOmbudsmanden. Ombudsmandentilbyder et hurtigt, fleksibeltog gratis værktøj til løsningaf problemer i forhold til EU’sforvaltning.Yderligere oplysninger på de 23officielle EU-sprog kan hentes påwww.ombudsman.europa.eu,hvor du også finder denneoversigt, de sager, der er nævnti denne publikation, samtårsberetningen for 2008 i sin fuldeordlyd (findes på engelsk fra april2009 og på alle de officielle sprogfra juli 2009).
Et rekordstort antal undersøgelser (355) blev afsluttet i 2008, og de fleste varede underet år. I 2009 sigter vi mod at forbedre vores resultater ved at bruge mindre tid på at afsluttesager. Langt den hyppigst forekommende påstand, der blev set nærmere på i undersøgelserindledt i 2008, drejede sig om manglende gennemsigtighed (36 % af undersøgelserne). I hverenkelt af disse sager opfordrede jeg EU-institutionerne og -organerne til at sikre den højestopnåelige åbenhed i deres aktiviteter. Nogle sager vedrørte forhold omkring databeskyttelse,som nødvendigvis kræver en balancegang mellem hensynet til privatlivets fred og hensynettil gennemsigtighed. I flere sager tog jeg kontakt til den europæiske tilsynsførende for data-beskyttelse, hvis råd var meget nyttige.Af særlig betydning for gennemsigtigheden i 2008 var Kommissionens forslag om at ændreEU’s regler om offentlighedens aktindsigt i dokumenter. Jeg gav udtryk for min bekymring overvisse aspekter af dette ellers gode forslag og tilskyndede Parlamentet til at udnytte sin rollesom medlovgiver til at sikre det bedste resultat for borgerne. Som en del af mit bidrag til dennedebat gennemførte jeg en sammenlignende undersøgelse blandt mine kolleger i Det Europæ-iske Netværk af Ombudsmænd af bedste praksis i medlemsstaterne vedrørende offentlighe-dens aktindsigt i information i databaser. Med udgangspunkt i resultaterne af denne undersø-gelse fremsatte jeg konkrete forslag til reformen af EU's regler om aktindsigt i dokumenter.
Rollen som »gennemsigtighedens vogter«
Ombudsmanden registrerede i alt 3 406 klager i 2008. Som altid tilstræbte vi at sikre, atalle dem, der måtte ønske at klage, har kendskab til Ombudsmandens tjenester. Når detgælder virksomheder, ngo’er og andre organisationer, som kun i relativt lille omfang hidtilhar gjort brug af Ombudsmanden tjenester, offentliggjorde vi vores undersøgelse på egetinitiativ af rettidigheden af betalinger fra Kommissionen med det formål at sætte fokus på,hvad vi kan gøre for dem helt konkret.I næsten 80 % af sagerne var vi i stand til at hjælpe klagerne ved enten at indlede en under-søgelse, oversende sagen til et kompetent organ eller rådgive om, hvor de skulle henvende sig.Ofte er rådet at kontakte et medlem af Det Europæiske Netværk af Ombudsmænd. Regionale
Fremme af en servicekultur
ombudsmænd i netværket mødtes i Berlin i november for at drøfte, hvordan vi sammen kanforbedre den service, vi tilbyder borgerne. Jeg tog også kontakt til medlemmer og tjeneste-mænd ved EU’s institutioner og organer for at tilskynde dem til at vedtage en servicekulturover for borgerne. Blandt højdepunkterne i den forbindelse var undertegnelsen af et afta-lememorandum med formanden for Den Europæiske Investeringsbank, samt aftalen medEU’s agenturer om at indføre den europæiske kodeks for god forvaltningsskik i deres rela-tioner med borgerne.En sidste vigtig udvikling i 2008 vedrørte revisionen af Ombudsmandens statut. De gennem-førte ændringer sikrer, at borgerne kan have fuld tillid til, at Ombudsmanden er i stand til atgennemføre en grundig undersøgelse af deres klager uden begrænsninger. Jeg glæder mig tilat kunne fortsætte mit arbejde for borgerne på basis af et endnu stærkere mandat i 2009.Strasbourg, den 31. januar 2009
Eksempler påbehandlede sager i 2008
I
2008 omfattede Ombudsmandens undersøgelser så forskellige forhold som gennem-sigtighed, institutionelle og politiske spørgsmål og Kommissionens rolle som traktatensvogter. De beskæftigede sig ligeledes med problemer med almindelige udvælgelsesprøverog ansættelsesprocedurer, personaleforhold samt kontraktmæssige tvister og problema-tiske udbud. Nedenfor anføres en række eksempler, bl.a. fem af de otte nøglesager, der blevidentificeret i 2008.rapport, én med og én uden klagerens personoplys-ninger, levede kontoret op til EU’s regler om indsigti dokumenter, samtidig med at det demonstrerede enborgercentreret tilgang.Ombudsmanden kritiserede Kommissionen forikke at ville etablere et omfattende register over dedokumenter, den udarbejder eller modtager. Dettevar foranlediget af en klage fra den britiske ngo, Sta-tewatch. I betragtning af, at et sådant register skullehave været på plads allerede i 2002, opfordredeOmbudsmanden Kommissionen til at reagere hurtigt,og Europa-Parlamentet tilsluttede sig i en beslutningOmbudsmandens opfordring (3208/2006/GG).
P. Nikiforos Diamandouros
Mangel på gennemsigtighed
Kontraktlige tvister
→→→I to kontraktsager roste OmbudsmandenKommissionenfor dens konstruktive tilgang. I sag3490/2005/(ID)PB vedrørende en betalingstvist meden italiensk virksomhed om et EU-projekt om vand-forsyning til fordrevne personer i Liberia var Kom-missionen grundig og konstruktiv gennem hele for-løbet, helt frem til at acceptere yderligere relevantebetalinger, som dens egne tjenestegrene og klagerenhavde påpeget. I konsekvens heraf modtog den itali-enske virksomhed over 100 000 eur.
→→→DeEuropæiske Fællesskabers Persona-leudvælgelseskontor(Epso) erklærede sig villig til,efter anmodning, at oplyse kandidater om de bedøm-melseskriterier, der anvendes i udvælgelsesproce-durer, og fremlægge detaljerede oplysninger om deindividuelle karakterer. Dette fulgte efter en undersø-gelse på eget initiativ fra Ombudsmanden, der rosteEpso for at vedtage en sådan politik om åbenhed(OI/5/2005/PB).→→→I sag 754/2007/BU reagerede DetEuropæ-iske Kontor for Bekæmpelse af Svig(Olaf) kon-struktivt på en anmodning om indsigt i dokumen-ter. Ved at offentliggøre to versioner af den relevante
→→→I sag 3784/2006/FOR vedrørende et østrigskinstitut, der havde indgået en forsknings- og udvik-lingskontrakt inden for kemiteknologi, accepteredeKommissionenat betale 54 000 eur. Dette var enfølge af Ombudsmandens anmodning om, at denskulle genoverveje sin afvisning af at betale et ude-stående beløb, fordi den ikke havde modtaget omkost-ningsopgørelserne rettidigt.
Problemer med overtrædelsesklager
Ombudsmandens undersøgelser afdækkede enrække problemer omkring den måde, hvorpå Kom-missionen behandler overtrædelsesklager. I en sagvedrørende spansk lovgivning om forhøjelser af kapi-talbeskatningen kritiserede Ombudsmanden Kom-missionen for at bruge for lang tid og for at haveundladt i tilstrækkeligt omfang at informere klage-ren om, at den havde besluttet at indlede en formel
overtrædelsesprocedure. Han fremsatte forslag til,hvordan den kunne overveje at forbedre sine proce-durer (3737/2006/(BM)JMA). Kommission blev lige-ledes kritiseret for at have undladt at give en fyldest-gørende og sammenhængende forklaring på, hvorforden havde besluttet at afslutte en sag vedrørende enmulig overtrædelse af Fællesskabets miljølovgivningi et italiensk ringvejsprojekt (1962/2005/IP).→→→I en sag omRådetspåståede forskelsbe-handling på grund af alder var Ombudsmanden afden opfattelse, at der ikke forelå tilfælde af forskels-behandling. Rådet accepterede imidlertid at foretageen kulancebetaling på 1 000 eur i erkendelse af denulejlighed og det psykologiske pres, klageren havdeværet ude for. Rådet havde i første omgang tilbudt kla-geren en etårig kontrakt og ændrede dernæst vilkå-rene, da det gik op for Rådet, at klageren ville fylde65 i den pågældende periode (1162/2007/FOR).
Mulig forskelsbehandling i ansættelsen på grund af alder
En belgisk freelancetolk, der havde været ansat afinstitutionerne til specifikke møder i mere end 35 år,klagede til Ombudsmanden, da han ikke længere fiktilbudt opgaver, efter at han fyldte 65 år. Ombudsman-den bekræftede, at dette udgjorde forskelsbehandlingpå grund af alder, og Parlamentet ændrede hereftersin praksis (186/2005/ELB). Kommissionen undlodderimod at komme med en fyldestgørende begrun-delse for, hvorfor den behandlede freelancetolke over65 anderledes og afviste at ændre sin praksis. Efter-som sagen rejste et vigtigt principspørgsmål, frem-lagde Ombudsmanden en særlig beretning for Parla-mentet (185/2005/ELB).
Hvor mange klagerog undersøgelser?
O
Bemærk I nogle sagerblev der givet mere endén slags rådgivning tilen klager. Derfor udgørsummen af disse talover 100 %.
Hvilke foranstaltningerI næsten 80 % af de behandlede sager (2 643) var Ombudsmanden i stand til at hjælpehar Ombudsmandenklagerne ved enten at indlede en undersøgelse, oversende sagen til en kompetent institu-truffet?tion eller rådgive om, hvor de skulle henvende sig.Med hensyn til oversendelse af sager og rådgivning blev 55 % af klagerne henvist tilet medlem af Det Europæiske Netværk af Ombudsmænd, dvs. en national eller regionalombudsmand i medlemsstaterne, eller til Europa-Parlamentets Udvalg for Andragender.I alt 17 % blev henvist til Europa-Kommissionen, mens 36 % blev opfordret til at henvendesig til andre organer som f.eks. Solvit, der beskæftiger sig med problemer, der skyldes, atoffentlige myndigheder ikke anvender lovgivningen om det indre marked korrekt.Virksomhederog organisationer��
mbudsmanden registrerede 3 406 klager i 2008 (sammenlignet med 3 211 i 2007)og indledte 296 undersøgelser (sammenlignet med 309 i 2007). Han afsluttede 355undersøgelser i årets løb (348 i 2007). I alt behandlede Ombudsmanden over 7 700 klagerog henvendelser om oplysninger.
Kilde til klager, derfører til undersøgelser
�� %Individual citizensCompanies and associations
�� %Enkeltpersoner���
Hvad kommer der udI 129 af de sager, som afsluttedes i 2008, blev der opnået et positivt resultat, idet den berørteaf de gennemførteinstitution accepterede en mindelig løsning eller afsluttede sagen. Der blev ikke fundet fejl ellerundersøgelser?forsømmelser i 110 sager. Ombudsmanden fremsatte yderligere bemærkninger for at medvirkeLøst af institutionen eller mindelig løsning����� %�� %
Bemærk I noglesager blevundersøgelserneafsluttet af to ellerflere årsager. Derforudgør summen afdisse tal over 100 %.
= 10 sager
til at forbedre fremtidige resultater i 41 sager. Der blev fundet fejl eller forsømmelser i 53 sager:Otte af dem førte til et forslag til henstilling, der blev accepteret af institutionen, én sag førte tilen særlig beretning til Parlamentet, mens 44 sager blev afsluttet med kritiske bemærkninger.
Ingen fejl eller forsømmelser���Ingen yderligere undersøgelser påkrævet����� %
Fejl eller forsømmelser���� %�%
Andre�
Bemærk I én sagvedrørte sammeundersøgelse toinstitutioner. Derforudgør summen afdisse tal over 100 %.
= 10 sager
De fleste af de undersøgelser, der blev indledt i 2008, vedrørte Europa-Kommissionen (66 %).Hvilke institutionerog organer vedrørteDa Kommissionen er den EU-institution, der træffer flest beslutninger med direkte konse-de gennemførtekvenser for borgerne, er det kun naturligt, at den er det vigtigste mål for borgernes klager.undersøgelser?Europa-Kommissionen���Europa-Parlamentet���� %�� %
De Europæiske Fællesskabers Personaleudvælgelseskontor���%
Rådet for Den Europæiske Union���%
Det Europæiske Kontor forBekæmpelse af Svig��%
Øvrige���� %
Hvilke formerFejl eller forsømmelser sker, såfremt en institution undlader at handle i overensstem-for fejl ellermelse med lovgivningen, undlader at respektere principperne for god forvaltning ellerforsømmelser vedrørtekrænker grundlæggende rettigheder. Den hyppigst forekommende påstand om fejl ellerundersøgelserne?forsømmelser, som Ombudsmanden så nærmere på i 2008, drejede sig om manglendeBemærk I noglesager blev to ellerflere former for fejleller forsømmelseromfattet af sammeundersøgelse.Derfor udgørsummen af dissetal over 100 %.
Manglende gennemsigtighed, herunder afslag på at give oplysninger���Urimelig behandling, magtmisbrug��
= 10 sager
�� %�� %
gennemsigtighed (i 36 % af de indledte undersøgelser).
Utilfredsstillende procedurer���%
Uagtsomhed���%�%
Forskelsbehandling��Manglende opfyldelse af forpligtelser –artikel 226���%Andre former for fejl eller forsømmelser���� %
Unødig forsinkelse���%
Juridisk fejl���%
Bemærk Forholdstalleter beregnet ved at dividereprocentsatsen af det samlede antalklager fra hver enkelt medlemsstatmed procentsatsen for den samledeEU-befolkning. Hvis tallet er størreend 1, betyder det, at der komflere klager fra det pågældendeland til Ombudsmanden, endhvad der kunne forventes ud frabefolkningens størrelse.LandSagerTyskland546Spanien352Polen270Frankrig240Belgien229Italien219Det Forenede Kongerige197Grækenland110Østrig108Rumænien97Portugal95Nederlandene78Bulgarien74Tjekkiet66Sverige52Finland49Ungarn46Irland45Slovenien41Malta36Cypern35Luxembourg33Slovakiet29Danmark23Letland18Litauen11Estland7Andre221Ukendt79
Klager fra hvem?
Kortet nedenfor viser, hvor stor sandsynligheden er for klager fra personer i de enkeltemedlemsstater til Den Europæiske Ombudsmand. Den er baseret på antallet af klager frahver enkelt medlemsstat i forhold til dens befolkningsstørrelse. Det absolutte antal klagerpr. medlemsstat anføres ligeledes.
Ratio(% klager / % befolkning)2,0
0,4 0,65 0,8511,2
11
FinlandSverigeEstlandDet ForenedeKongerigeIrlandDanmarkPolenTjekkietSlovakietLetlandLitauen
BelgienLuxembourgFrankrig
NederlandeneTyskland
ØstrigUngarnSlovenienRumænienItalienBulgarienGrækenland
SpanienPortugal
Malta
Cypern
→→→ www.ombudsman.europa.eu� De Europæiske Fællesskaber, 2009�
1 Avenue du Président Robert SchumanCS 3040367001 Strasbourg CedexFrankrigTlf. +33 3 88 17 23 13Fax +33 3 88 17 90 62
Europæisk Ombudsmand
Gengivelse til undervisnings- eller anden ikkekommerciel brug er tilladt, såfremt kilden angives.Pierre Rœsch typo graphisme, StrasbourgPrinted in LuxembourgTrykt på CyclusPrint finpapir fremstillet udelukkende af genbrugsfibre.QK-AD-09-001-DA-D ¶ ISSN 1831-354X