Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 447
Offentligt
702106_0001.png
Interinstitutionel aftale (IIA)
• Forhistorie: Årlige hundeslagsmål om budgettet frem til
1988 – enkelte år først vedtagelse et halv år inde i
budgetåret
• 1988: Politisk aftale om budgetreform mellem Rådet,
Parlamentet og Kommissionen om at sætte flerårige
udgiftslofter, der samtidig udgør en overordnet prioritering
af EU-midler
• Kaldes IIA eller finansielle perspektiver og har dækket
perioderne 1988-1992, 1993-1999, 2000-2006 samt senest
2007-2013
• Er stort set blevet overholdt af institutionerne siden 1988 og
har reduceret dramatik om EU’s årlige budgetter
• Er ikke traktatfæstet – sker først med Lissabon-traktaten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0002.png
IIA - Rammerne for EU’s budget
• De finansielle perspektiver fastlægger samlede udgiftslofter for de
enkelte budgetår samt udgiftslofter for de enkelte budgetkategorier
• Samtidig hensyn til BNI-loft (Rådsafgørelse om egne indtægter af
2007), der angiver maksimal BNI-andel, der kan opkræves fra
medlemsstaterne. Dvs. faldende vækst kan i alvorlige tilfælde påvirke
EU-budgettet
• Ændring af de finansielle
perspektiver inden for den omfattede periode
sker som regel ikke. Dog justeringer i forbindelse med ekstra midler til
Galileo i 2008 og den økonomiske genopretningsplan i 2009/2010
• Den årlige budgetprocedure fastsætter det faktiske udgiftsniveau inden for
de finansielle perspektivers udgiftslofter, ligesom budgettet fastlægger
yderligere detaljer i fordelingen af udgifterne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0003.png
IIA - Forpligtelser og betalinger
• Forpligtelsesbevillinger betegner de samlede tilsagn, der kan
afgives på et givet udgiftsområde i et givet år
• Betalingsbevillinger er bevillinger, som dækker udgifterne til
de faktiske betalinger i det pågældende regnskabsår
• Betalingsbevillingerne fastlægger medlemsstaternes faktiske
EU-bidrag og tiltrækker sig derfor naturligt stor
opmærksomhed – især fra lande med budgetunderskud
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0004.png
Forpligtelsesbevillinger og betalingsbevillinger 2007 - 2013
Mio. euro i 2004-priser
140.000
120.000
100.000
80.000
60.000
40.000
20.000
0
Mio. euro i 2004-priser
140.000
120.000
100.000
Administration (5)
80.000
60.000
40.000
20.000
0
EU som global partner (4)
Borgerskab og RIA (3)
Naturressourcer (2)
Bæredygtig vækst (1)
Kompensationer (6)
Betalingsbevillinger
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0005.png
Retsakters betydning
• I 1982: enighed mellem institutionerne om, at der
altid skal foreligge et retsgrundlag for bevillinger til
"væsentlige foranstaltninger”
• Dvs. at Parlamentet ikke på egen hånd kan
iværksætte en aktivitet ved at bevilge et beløb på
budgettet
• Fx ofte programmer af 3-7 års varighed fastsat i
retsakter
• Rådets største indflydelse – også budgetmæssigt –
sker ifbm. vedtagelse af retsakter
• Kravet om retsgrundlag for bevillinger traktatfæstes i
Lissabontraktaten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0006.png
Obligatoriske og ikke-obligatoriske udgifter
• Obligatoriske udgifter - følger af traktaterne eller af
retsakter udstedt i henhold til disse. Primært udgifter
til landbrug
• Øvrige udgifter klassificeres som ikke-obligatoriske –
Parlamentet har her det sidste ord i kraft af
budgetproceduren. Generelt dog forlig – især vedr.
flerårige programmer
• Skelnen mellem obligatoriske og ikke-obligatoriske
udgifter ophæves med Lissabontraktaten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0007.png
Budgetprocedure og konklusion –
IIA/budget
• Det mest betydningsfulde for prioriteringen af EU’s
ressourcer er fastlæggelsen af de finansielle
perspektiver.
• Næste periode 2014-2020 – forhandlinger forventes
(forsøgt) afsluttet under DK-formandskab i foråret
2012.
• Budgetproceduren
- forpligtelsesbevillinger – tættest på EP
- betalingsbevillinger – tættest på Rådet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0008.png
Kategori 1a:
Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Mia. euro
2004-priser
Mia. euro
2004-priser
14
12
10
8
6
4
2
0
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
14
12
10
8
6
4
2
0
Øvrige
Erasmus M + LLL
CIP
TEN
F&U
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0009.png
Særligt om kategori 1a:
Konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse
• Forskning (7. rammeprogram) – dansk prioritet
• Energi, herunder i 2009 og 2010 projekter ifbm.
genopretningsplanen
• Globaliseringsfonden (max. 500 mio. euro)
• Forpligtelser – politisk prioritering
• Betalinger – bør følge implementeringsrate
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0010.png
Kategori 1b:
Samhørighed for vækst og beskæftigelse
Mia. euro 2004-
priser
Mia. euro 2004-
priser
50
40
30
20
10
0
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
50
40
30
20
10
0
Samhørighedsfonden
Strukturfonde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0011.png
Kategori 1b:
Samhørighed for vækst og beskæftigelse
• Udgifter er udgiftsmål – derfor ingen margen
• Ikke-obligatoriske udgifter
• Betalinger – ligger typisk lavt i begyndelsen af en
programperiode
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0012.png
Kategori 2:
Forvaltning af naturressourcer
Mia. euro 2004-
priser
Mia. euro 2004-
priser
60
50
40
30
20
10
0
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
60
Andet
50
Miljø
40
30
20
10
0
Fiskeri
Landdistriktstøtte
Markedsudgifter
og direkte støtte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0013.png
Særligt om kategori 2:
Forvaltning af naturressourcer
• Landbrugsstøtte
– Markedsudgifter
– Direkte støtte – indfasning af nye medlemslande
• Landdistriktsstøtte
• Modulation
• Formålsbestemte indtægter
• Loft
• Degressivitet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0014.png
Udgifter til den fælles landbrugspolitik
Mia. euro
2004-priser
Mia. euro
2004-priser
50
50
40
40
loft
budget/faktiske
udgifter
30
30
20
20
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0015.png
Kategori 3:
Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Mio. euro 2004-
priser
Mio. euro 2004-
priser
3000
2400
1800
1200
600
0
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
3000
2400
3b: Borgerskab
1800
1200
600
0
3a: Retlige og indre
anliggender
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0016.png
Kategori 3
Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
• Retlige og indre anliggender (3a)
• Mange mindre programmer bl.a. til oplysning (3b)
• Solidaritetsfonden (max. 1 mia. euro) (3b)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0017.png
- traditionelt et dansk prioritetsområde
Mia. euro
2004-priser
Mia. euro
2004-priser
Kategori 4:
EU som global partner
10
8
6
4
2
0
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
10
8
6
4
2
0
Hertil lægges Den Europæiske Udviklingsfond (EUF),
som i dag er uden for EU-budgettet.
Samlet budget for EUF 2008-2013: ca. 23 mia. euro
Øvrige
FUSP
Udviklingssamarbejde
Naboskabsprogram
Førtiltrædelsesstøtte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0018.png
Kategori 4
Eksterne anliggender
• Udviklingssamarbejde, Naboskabsprogram og
Førtiltrædelsesstøtte
• FUSP
• Nødhjælpsreserve (max. 221 mio. euro i 2004-priser)
• Fleksibilitetsinstrumentet (max. 200 mio. euro) –
brugt i 2008 (Kosovo) og 2009 (Fødevarefaciliteten)
• Margen – meget vigtig i denne kategori
• EUF – uden for det almindelige budget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0019.png
Kategori 5:
Administration
Mia. euro
2004-priser
Mia. euro
2004-priser
8
8
6
6
Andet, herunder
andre institutioner
Pensioner
Kommissionens
udgifter
4
4
2
2
0
2007
2008
2009
2010 2011
2012
2013
0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0020.png
Kategori 5
Administration
• Mål om stigningstakt maksimalt må være som
inflationen og udviklingen i nationale administrative
udgifter
• Stigende pensionsudgifter
• Overblik over administrationsudgifter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0021.png
Indtægternes relative fordeling 1995-2009
EF-traktaten forudsætter balance i budgettet. EU’s egne indtægter er underlagt et loft,
som tilsvarende begrænser budgettets udgiftsniveau. Den øvre grænse for forpligtelses-
og betalingsbevillinger udgør henholdsvis 1,31 og 1,24 pct. af BNI.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
19
95
19
96
19
97
19
98
19
99
20
00
20
01
20
02
20
03
20
04
20
05
20
06
20
07
20
08
20
09
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
BNI-baseret indtægter
Landbrugs- og sukkerafgifter
Andre indtægter
Momsbaseret indtægter
Told
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0022.png
Ekstra 1
Traktatgrundlag for budgettet – art. 268-280
Uddrag:
• Art. 268: Balance ml. indtægter og udgifter
• Art. 269: Egne indtægter fastsættes i særskilt
rådsafgørelse med enstemmighed af Rådet efter
høring af EP
• Art. 270: Ingen forslag uden finansiel dækning inden
for egne indtægter (Budgetdisciplin)
• Art. 272: Tidsmæssig fastlæggelse af årlig
budgetprocedure, jf. senere dias
• Art. 273: Nødbudget. Opkrævning i månedlige
tolvtedele af beløb fra foregående års budget er mulig
– dog max. 1/12 af beløb fra årets budgetforslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0023.png
Gældende budgetprocedure
1. behandling
2. behandling
Ekstra 2
Trialogmøde om overordnede prioriteter
Marts
Trialogmøde om ikke-obligatoriske udgifter
og ændringsforslag til obligatoriske udgifter
Medio november
Kommissionens foreløbige budgetforslag
Primo maj
Rådets andenbehandling
Endelig beslutning om obl. Udgifter (kval. Flertal) og
evt. ændring af EP’s vedtagelse af ikke-obl. udgifter
Ulitmo november
Rådets førstebehandling
Rådet kan vedtage ændringer med kvalificeret flertal,
dvs. 232 ud af de samlede 321 stemmer
Medio juli
EP’s andenbehandling
Endelig beslutning om ikke-obl. udgifter og vedtagelse
af det samlede budget med flertal og 3/5 af de afgivne
stemmer. Budget kan forkastes med absolut flertal og
2/3 af de afgivne stemmer
Medio december
EP’s førstebehandling
Ændring af ikke-obligatoriske udgifter med et absolut
flertal (367 stemmer). Ændringsforslag til obligatoriske
udgifter med flertal af afgivne stemmer
Ultimo oktober
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
702106_0024.png
Ekstra 3
Budgetprocedure med Lissabontraktaten
Traktatfæstning af den flerårige finansielle ramme (samt IIA)
Ophævelse af sondring mellem obl. og ikke-obl. udgifter
Man går fra to årlige behandlinger af budgettet til én
Kommissionen skal præsentere budgetudkast senest i september –
det forventes dog, at Kommissionen vil fortsætte med at præsentere
sit foreløbige udkast til budget allerede i maj
Trialogmøder vil sandsynligvis få mere fremtrædende rolle
Oprettelse af forligsinstitution med medlemmer af Råd og EP i tilfælde
af tvist mellem de to parter – erstatter i praksis andenbehandlingen
af budgettet. Når man ikke til enighed, skal Kommissionen
præsentere et nyt budgetudkast
Mulig ikrafttræden 1. januar 2010