Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 448
Offentligt
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Genoptagelse af OECD-forhandlinger om en international aftale om
forbud mod subsidier til skibsbygning
Resumé
Inden for rammerne af OECD har man i en årrække forsøgt at nå tilenighed om en international aftale om overholdelse af normale konkur-rencevilkår i skibsbygningsindustrien. Seneste forsøg på at nå en aftaleforliste i 2005, hvorefter forhandlingerne blev midlertidigt afbrudt. I lysetaf den økonomiske krise, som har ramt skibsindustrien meget hårdt, kander imidlertid være grundlag for at genoptage forhandlingerne i OECD.Formålet med en OECD-aftale vil være at opnå lige og gennemsigtigekonkurrencevilkår i skibsbygningsindustrien.1.
Baggrund og indhold
Skibsbygningsindustrien har traditionelt været præget af overkapacitet oglave priser på det globale marked, som bl.a. tilskrives anvendelsen afkonkurrenceforvridende statsstøtte. I OECD har man siden begyndelsenaf 1990’erne arbejdet på indgåelse af en international aftale om overhol-delse af normale konkurrencevilkår i den kommercielle skibsbygnings-og skibsreparationsindustri. Det lykkedes i 1994 at nå til en aftale, derimidlertid ikke blev ratificeret på grund af modstand i den amerikanskekongres. Derfor har centrale aktører løbende søgt at nå til enighed om enny aftale uden amerikansk deltagelse, idet USA’s andel af det globaleskibsbygningsmarked er meget beskeden (omkring 2 pct.).Seneste forsøg på at nå til enighed om en aftale i OECD (uden ameri-kansk deltagelse) forliste tilbage i 2005, og forhandlingerne blev midler-tidigt afbrudt. Siden 2005 har formanden for skibsbygningsarbejdsgrup-pen i OECD gennemført uformelle bilaterale konsultationer med centraleparter (Japan, Korea, Kina og EU) med henblik på genoptagelse af for-handlingerne. I lyset af den økonomiske krise, som har ramt skibsbyg-nings- og værftsindustrien meget hårdt, kan der være et fornyet grundlagfor at genoptage forhandlingerne med henblik på indgåelse af en aftaleom overholdelse af normale konkurrencevilkår i skibsbygningsindustrien.Hovedelementerne i en kommende aftale ventes at være:
2/3
1) Et generelt forbud mod subsidier, som dog evt. tillader visse for-mer for støtte under kontrollerede forhold.2) En mekanisme, der fastsætter vilkårene for prisfastsættelsen pånybygning af skibe, herunder at priserne skal være omkostnings-bestemte.3) Sanktionsmuligheder, såfremt reglerne overtrædes.2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke taget stilling til nærhedsprincippet i sagen. Rege-ringen finder, at internationale handelspolitiske regler om forbud mod sub-sidiering af skibsbygning vil være i overensstemmelse med nærhedsprin-cippet.4.
Gældende dansk ret
Spørgsmålet om evt. genoptagelse af forhandlingerne om en OECD-aftaleom forbud mod subsidier til skibsstøtte har været sendt i høring i Special-udvalget for Konkurrenceevne og Vækst med høringsfrist den 16. juni2009. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Metal, Danske Maritime,Danmarks Rederiforening og LO.Organisationerne er generelt positive overfor en genoptagelse af forhand-lingerne. Danske Maritime og Danmarks Rederiforening påpeger, at dersom udgangspunkt ikke bør stilles ultimative krav fra EU’s side for at ind-lede forhandlingerne. Danske Maritime finder desuden, at det ikke bør ac-cepteres, at forhandlingsparterne forud for forhandlingerne påberåber sigsærstatus med deraf følgende ret til undtagelser fra subsidieringsforbuddet.LO påpeger, at det skal sikres, at ILO-konventionerne om arbejdsmiljø og –sikkerhed samt om arbejdstagerrettigheder overholdes i en kommende afta-le.6.
Andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til genoptagelse af forhandlingerne i EU-kredsen. Polen og Tyskland har indledningsvist tilkendegivet, at det er afgø-rende, at retningslinier for en prismekanisme inkluderes i kommende for-handlinger om en ny aftale.
3/3
Danmark støtter generelt lige og gennemsigtige konkurrencevilkår i skibs-bygningsindustrien. Det er i dansk interesse, at priserne ikke holdes kunstigtnede via statsstøtte. På den baggrund er regeringen positiv over for en gen-optagelse af forhandlingerne om en international aftale om forbud mod sub-sidier til skibsbygning. Regeringen finder ikke, der på forhånd bør stilles ul-timative krav til indholdet i den endelige aftale. Regeringen findes desuden,at det som udgangspunkt ikke bør accepteres, at forhandlingsparter på for-hånd tildeles særstatus med hensyn til overholdelse af de aftalte discipliner.8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
En evt. OECD-aftale om forbud mod subsidier til skibsbygning ventesikke at få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En evt. OECD-aftale om forbud mod subsidier til skibsbygning ventes athave positive samfundsøkonomiske konsekvenser, idet den vil bidrage til atskabe lige og gennemsigtige konkurrencevilkår inden for skibsbygningsin-dustrien.10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
En evt. OECD-aftale om forbud mod subsidier til skibsbygning ventes ikkeat få administrative konsekvenser for erhvervslivet.11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere været orienteret om evt. gen-optagelse af forhandlingerne.