Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 468
Offentligt
705856_0001.png
705856_0002.png
NOTATDEPARTEMENTET
Notat til Folketingets Europaudvalg
DatoJ. nr.
6. juli 2009129-61
Center for Kollektiv Trafik
Orientering om dansk intervention i sag T-87/09, Gråhundbusv/Jørgen Andersen mod Kommissionen.
Busvirksomheden Gråhundbus v/Jørgen Andersen har den 25. februar 2009anlagt annullationssøgsmål ved Retten i Første Instans mod Kommissionenmed påstand om annullation af Kommissionens endelige beslutning om at åbneden formelle undersøgelsesprocedure vedrørende statsstøtte i sag C 41/08 –DSB. Annullationssøgsmålet vedrører forhold om DSB’s betjening af Køben-havn-Ystad-ruten, som de er anført i Kommissionens beslutning af 10. septem-ber 2008.Gråhundbus driver en kommerciel busrute mellem København og Ystad, ogindgav i februar 2003 en klage til Kommissionen over formodet statsstøtte tilDSB i forbindelse med DSB’s jernbanedrift på ruten mellem København ogYstad, der udføres på kontrakt med staten. Gråhundbus gør bl.a. gældende, atder ikke kan ydes kompensation for offentlig service udført på et område, der eri konkurrence, samt at togruten København-Ystad slet ikke kan anses for en ru-te, hvorpå jernbanedriften er en offentlig tjeneste.Efterfølgende blev der i juni 2006 indgivet en klage til Kommissionen fra Bran-cheforeningen Dansk Kollektiv Trafik (DKT), hvorved DKT gør gældende, atDSB’s samlede kontrakter med den danske stat for 2000-2014 indebærer ufor-enelig statsstøtte. Særligt gør DKT gældende, at DSB er blevet overkompenseretfor sine forpligtelser.Disse klager har været behandlet i Kommissionen, og den danske regering harafgivet en række indlæg i sagen.På baggrund af begge sager traf Kommissionen den 10. september 2008 be-slutning om at åbne den formelle undersøgelsesprocedure efter EF-traktatensartikel 88, stk. 2, vedrørende statens betalinger til DSB.Ved beslutningen har Kommissionen stillet sig tvivlende over for, hvorvidt derer givet statsstøtte til DSB, og om der i så fald kan være tale om forenelig stats-støtte. Kommissionen har dog ikke inddraget alle klagepunkterne i den formel-le undersøgelsesprocedure.
Kommissionen har således indledningsvist konstateret, at DSB’s ydelser opfyl-der betingelserne for offentlige serviceydelser, og dermed ikke inddraget dettespørgsmål i undersøgelsesproceduren.Det er på baggrund heraf, at Gråhundbus har lagt sag an mod Kommissionen.Ifølge det kortfattede referat i EU-Tidende (EUT 2009 C 113/38) har Gråhund-bus i stævningen gjort gældende, at Kommissionen har begået en retlig fejl, daden fastslog, at den danske stat ikke har gjort sig skyldig i et åbenbart urigtigtskøn ved vurdering af, at København-Ystad-ruten udgjorde en offentlig tjenesteeller en tjeneste af almindelig økonomisk interesse.Gråhundbus har videre gjort gældende, at Kommissionen begik en retlig fejl, daden på baggrund af de oplysninger, den havde til rådighed, ikke rejste tvivl omden omstændighed, at København-Ystad-ruten blev kvalificeret som en tjenesteaf almindelig økonomisk interesse eller offentlig tjeneste. Sagsøgeren har an-ført, at Kommissionen ikke burde have godtaget den danske regerings doku-menter uden yderligere drøftelse eller undersøgelse.Gråhundbus har endelig anført, at Kommissionen ikke er kommet med en pas-sende begrundelse for beslutningen, idet Kommissionens begrundelse blot be-stod i at gentage den danske regerings argumenter.Regeringen har besluttet at intervenere i sagen til støtte for Kommissionen, idetTransportministeriet er enig med Kommissionen i, at DSB’s udførelse af jern-banetrafik på København-Ystad-ruten er en offentlig tjeneste af almindeligøkonomisk interesse. Som det fremgår af sagsøgerens anbringender, har Kom-missionen accepteret den danske regerings begrundelser herfor, og regeringenintervenerer derfor til støtte for Kommissionen på dette punkt.
Side 2/2