Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 509
Offentligt
708807_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
17. juli 2009
EU-kontoret
2008-611-0062
TKL41067
Orienteringsnotat om de større, væsentlige EU-sager på
Justitsministeriets område, der må forventes at komme op under det
svenske formandskab (2. halvår 2009)
Ved årsskiftet udløber Haag-programmet, som i de seneste 5 år har dan-
net grundlag for arbejdet inden for retlige og indre anliggender. Det
svenske formandskab vil arbejde meget intensivt med at forberede et nyt
femårigt program (”Stockholm-programmet”), der er en af de største pri-
oriteter under det svenske formandskab.
Det nye flerårige program vil fastlægge prioriteterne på området for retli-
ge og indre anliggender fra 2010-2015. Det forventes, at Stockholm-
programmet bl.a. vil prioritere beskyttelse af svage individer, styrkelse af
processuelle rettigheder i straffesager samt styrke evalueringen og im-
plementeringen af allerede vedtagne retsakter på det civil- og strafferetli-
ge område.
Kommissionen har den 10. juni 2009 offentliggjort to meddelelser om
henholdsvis evaluering af Haag-programmet og om udarbejdelse af et nyt
femårigt program, som vil danne grundlag for udarbejdelse af Stock-
holm-programmet.
Programmet vil skulle forelægges for bl.a. Rådet for retlige og indre an-
liggender og for Det Europæiske Råd med henblik på vedtagelse i de-
cember 2009.
Der afholdes formelle rådsmøder i Rådet for retlige og indre anliggender
den 21. – 22. september 2009 (Bruxelles), den 23. oktober 2009 (Luxem-
bourg) og den 30. november – 1. december 2009 (Bruxelles). Herudover
afholdes der et uformelt justits- og indenrigsministermøde i Stockholm,
den 15. – 17. juli 2009.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
708807_0002.png
Politisamarbejde
Det svenske formandskab har fremsat forslag til en samlet EU-strategi
for udveksling af oplysninger inden for politisamarbejdet med henblik på
at undgå overlap og fragmenterede initiativer på området. Forslaget, der
forventes vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30.
november – 1. december 2009, tager bl.a. sigte på at fastlægge kriterier,
som skal sikre en bedre balance mellem sikkerhed, personers fri bevæge-
lighed og beskyttelsen af individets frihedsrettigheder. Strategien forven-
tes at blive ledsaget af en handlingsplan, der skal fastsætte mere konkrete
mål på området.
Herudover vil man fra svensk side fortsætte bestræbelserne på at få gen-
nemført allerede vedtagne retsakter på området, herunder Prüm-
afgørelsen og det såkaldte svenske initiativ om udveksling af oplysninger
mellem retshåndhævende myndigheder.
Arbejdet med at indgå en aftale med Island og Norge om deltagelse i
Prümsamarbejdet vil fortsætte under svensk formandskab, og det er for-
ventningen, at der i det kommende halvår vil blive undertegnet en ende-
lig aftale med de to lande.
Forberedelsen af vedtagelse af de retsakter, som skal være vedtaget inden
rådsafgørelse om oprettelse af Den Europæiske Politienhed (Europol)
træder i kraft den 1. januar 2010, vil fortsætte under det svenske for-
mandskab. Det drejer sig bl.a. om bestemmelser om forbindelsesoffice-
rerne, om analyseregistrene, om Europols forbindelser og om fortrolig-
hed og finansforordningen.
En rammeafgørelse om akkreditering af retsmedicinske og kriminaltekni-
ske aktiviteter (fingeraftryk og DNA) vil desuden blive forhandlet under
svensk formandskab.
Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til rådsafgørelse om ad-
gang for politi og retshåndhævende myndigheder samt Europol til Euro-
dac med det formål at bekæmpe terrorisme og anden alvorlig kriminali-
tet. Forslaget forventes forhandlet under det svenske formandskab.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
708807_0003.png
Schengen
Under det tjekkiske formandskab blev en række muligheder til sikring af
den nødvendige fremdrift i SIS II-projektet drøftet, hvilket førte til en
beslutning om at fortsætte udviklingen af SIS II. Muligheden for i stedet
at udvikle et mindre avanceret system blev dog fastholdt, hvis nogle
nærmere bestemte tekniske milepæle for SIS II-projektet ikke nås. Det
mindre avancerede system vil i givet fald skulle rumme flest mulige af
funktionerne i SIS II og indrettes således, at omkostningerne ved at opgi-
ve SIS II begrænses mest muligt.
Overgangen til SIS II forventes nu først at kunne ske i slutningen af
2011. På grund af den ændrede tidsplan for SIS II-projektet vil Kommis-
sionen fremsætte forslag til ændring af retsakterne om overgang fra SIS
1+ til SIS II.
Det forventes, at det svenske formandskab vil fortsætte arbejdet med
Schengen-evalueringer af Bulgarien og Rumænien med henblik på disse
landes optagelse i Schengen-samarbejdet.
Herudover vil evalueringer af Belgien, Frankrig, Luxembourg, Neder-
landene og Tyskland fortsætte under det svenske formandskab. En evalu-
ering af Liechtenstein vil muligvis også blive påbegyndt.
Under det tjekkiske formandskab har Kommissionen fremlagt et forslag
til en ny mekanisme for overvågning af medlemsstaternes overholdelse
af Schengen-reglerne. Forslaget indebærer som det væsentligste nye, at
ansvaret for evalueringen af de eksisterende Schengen-lande overgår til
Kommissionen, mens ansvaret for evalueringen af lande, der ønsker at
tiltræde Schengen-samarbejdet forbliver hos Rådet. Drøftelserne af for-
slaget vil fortsætte under det svenske formandskab.
Et forslag fra Kommissionen om oprettelse af et agentur med ansvaret for
driften af SIS II, VIS og Eurodac (og mulige andre systemer) vil desuden
blive forhandlet under det svenske formandskab.
Organiseret kriminalitet og sager af horisontal karakter i øvrigt
Forhandlingerne om en rammeafgørelse om anvendelse af passagerlister
(PNR-oplysninger) forventes videreført under det svenske formandskab.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
708807_0004.png
Forslaget har til formål at harmonisere medlemsstaternes lovgivning om
forpligtelser for lufttransportvirksomheder til at stille visse PNR-
oplysninger til rådighed med henblik på forebyggelse og retsforfølgelse
af terrorhandlinger og organiseret kriminalitet. Danmark er overordnet
positiv over for etablering af fælles EU-regler på området. Forslaget for-
ventes ikke at være en svensk prioritet, men man vil fra dansk side arbej-
de for fremdrift i forhandlingerne.
Terrorbekæmpelse
Det forventes, at det svenske formandskab (som de tidligere formandska-
ber) vil have fokus på bekæmpelse af terrorisme. Formandskabet vil fort-
sætte arbejdet med gennemførelsen af EU’s terrorbekæmpelsesstrategi og
handlingsplan samt EU’s strategi og handlingsplan mod radikalisering og
rekruttering til terrorisme. Man vil i den forbindelse navnlig arbejde vi-
dere med rekrutterings- og radikaliseringstendenser på Vestbalkan og
med arbejdet vedrørende terroristers anvendelse af internettet på bag-
grund af det såkaldte ”Check the Web”-projekt.
Der er endvidere en prioritet for det svenske formandskab at revidere
EU’s handlingsplan for terrorbekæmpelsen. Der vil i den forbindelse bli-
ve lagt op til større offentlig indsigt i de relevante processer og dokumen-
ter, ligesom formandskabet muligvis vil ajourføre EU-mediestrategien på
området.
Det forventes, at EU’s anti-terrorkoordinator under det svenske formand-
skab vil fremlægge sin halvårlige rapport om gennemførelsen af EU’s
terrorbekæmpelsesstrategi og handlingsplan for Rådet.
Narkotika
Formandskabet agter at fortsætte implementeringen af den nye hand-
lingsplan (2009-2012) for gennemførelse af EU’s narkotikastrategi for
2005-2012.
Smugling af narkotika fra Vestafrika til Europa vil have prioritet under
det svenske formandskab, der vil følge op på de rådskonklusioner, som
blev vedtaget under fransk formandskab. Medlemsstaternes bilaterale og
regionale initiativer i området skal koordineres med hjælp fra bl.a. Euro-
pol, Eurojust og Interpol, og formandskabet lægger op til vedtagelse af
en statusrapport om dette spørgsmål.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
708807_0005.png
Strafferetligt samarbejde og gensidig anerkendelse
Retsakter vedrørende det politimæssige og strafferetlige samarbejde i
EU, som ikke er vedtaget og offentliggjort i EU-tidende på tidspunktet
for Lissabon-traktatens ikrafttræden, vil bortfalde. Sådanne forslag vil i
givet fald skulle genfremsættes og behandles efter den nye ordning i
henhold til Lissabon-traktaten. De foregående formandskaber har derfor
fokuseret på at nå til enighed om udestående retsakter, og der er på nuvæ-
rende tidspunkt færdiggjort en lang række retsakter til udbygning af prin-
cippet om gensidig anerkendelse.
Det svenske formandskab har sammen med 16 andre lande, herunder
Danmark, fremlagt et forslag til rammeafgørelse om overførelse af rets-
forfølgning i straffesager. Formålet med rammeafgørelsen er at fastsætte
fælles regler for, hvornår retsforfølgningen i en straffesag, der er påbe-
gyndt i en medlemsstat, kan overføres til en anden medlemsstat.
Formandskabet vil desuden videreføre forhandlingerne om en aftale om
gensidig retshjælp mellem EU og Japan.
Herudover vil henholdsvis rammeafgørelsen om varetægtssurrogater
(kontrolordre) og rammeafgørelsen om jurisdiktion så vidt muligt blive
endeligt vedtaget under svensk formandskab, idet der er opnået politisk
enighed om begge forslag, der således alene afventer ophævelse af par-
lamentariske forbehold.
Materiel strafferet
Kommissionen har fremsat en rammeafgørelse vedrørende fælles regler
om ret til tolkning og oversættelse af relevante dokumenter i straffesager.
Forslaget vil blive behandlet under det svenske formandskab, der samti-
dig vil fremlægge et udkast til en køreplan for Rådets videre arbejde på
området for proceduremæssige rettigheder. Initiativet skal ses på bag-
grund af, at Kommissionen i 2004 fremsatte et forslag til rammeafgørelse
om visse proceduremæssige rettigheder i straffesager, som blev drøftet
gennem længere tid, uden at det imidlertid lykkedes at nå til enighed
.
I udkastet til køreplan for det videre arbejde på området er der peget på
nogle konkrete indsatsområder (information om rettigheder, retshjælp og
ret til juridisk bistand, ret til kommunikation med pårørende mv.). Det er
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
708807_0006.png
hensigten, at disse emner skal behandles trinvis af Rådet over de næste
år.
Der vil under det svenske formandskab endvidere blive arbejdet videre
med Kommissionens forslag til en rammeafgørelse om forebyggelse og
bekæmpelse af menneskehandel og forslag til en rammeafgørelse om be-
kæmpelse af seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi.
Eksterne relationer
Det forventes, at det svenske formandskab vil fortsætte tidligere for-
mandskabers bestræbelser på at sikre bedre koordination og sammen-
hæng i de eksterne relationer inden for området retlige og indre anlig-
gender, og at man i den forbindelse vil forberede diskussioner om temati-
ske og geografiske prioriteter på området.
Som tematiske prioriteter for formandskabet kan nævnes bekæmpelse af
menneskehandel, radikalisering og rekruttering af terrorister, bekæmpel-
se af ulovlig handel med våben og eksplosivstoffer og kampen mod nar-
kotikahandel. Fokus vil i den sammenhæng navnlig være på samarbejde
med Vestafrika, Vestbalkan, Rusland, Centralasien, Afghanistan, Latin-
amerika og Caribien.
Som geografisk prioritet vil formandskabet i forhold til USA fortsætte
det hidtidige samarbejde og forsøge at skabe en ny ramme for strategisk
og operationelt samarbejde med fokus på bekæmpelse af terrorisme og
anden organiseret kriminalitet, herunder bl.a. menneskehandel, misbrug
af børn, cyberkriminalitet, databeskyttelse og PNR.
Formandskabet vil desuden forsætte dialogen med Rusland om bekæm-
pelse af cyberkriminalitet og børnepornografi samt forbedringer af det
strafferetlige samarbejde.
Dyrevelfærd
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse
af dyr, der anvendes til videnskabelige formål
Kommissionen har den 5. november 2008 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af dyr, der anvendes til
videnskabelige formål (KOM(2008) 543 endelig). Direktivet vil skulle
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
erstatte det gældende direktiv om beskyttelse af dyr, der anvendes til for-
søg og andre videnskabelige formål.
Forslaget indeholder bl.a. regler om erhvervelse og hold af forsøgsdyr,
herunder krav til dyrenes opstaldning og pasning. Endvidere indeholder
forslaget regler om drift af virksomheder, der opdrætter, leverer eller an-
vender dyr, og regler om godkendelse af personer, der anvender eller
passer forsøgsdyr.
Forslaget indebærer en udvidelse af det gældende direktivs anvendelses-
område, idet det foreslås, at direktivet – udover levende hvirveldyr – og-
så skal gælde for fostre i den sidste tredjedel af deres normale udvik-
lingsperiode samt for visse hvirvelløse dyr.
Forslaget behandles efter den fælles beslutningsprocedure, og Europa-
Parlamentet har den 5. maj 2009 vedtaget en beslutning om forslaget, der
indeholder en række forslag til ændringer. Det svenske formandskab har
sat forslaget på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (landbrug og fi-
skeri) den 19. – 20. november 2009 med henblik på politisk enighed.
Forslag til ændring af Rådets forordning om beskyttelse af dyr un-
der transport og dermed forbundne aktiviteter mv.
Det svenske formandskab har sat et forslag til ændring af Rådets forord-
ning nr. 1/2005/EF af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under
transport og dermed forbundne aktiviteter mv. på som muligt punkt til
præsentation ved Kommissionen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den
19. – 20. oktober 2009. Forslaget er endnu ikke fremsat.
Forslag til forordning om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22. – 23. juni 2009 blev der op-
nået politisk enighed om forslaget til Rådets forordning om beskyttelse af
dyr på aflivningstidspunktet, som Kommissionen havde fremsat den 18.
september 2008 (KOM(2008) 553 endelig).
Det forventes, at forslaget under det svenske formandskab vil blive ved-
taget på et rådsmøde som et A-punkt.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
708807_0008.png
Formueret
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forbruger-
rettigheder (KOM(2008) 614 endelig)
I forbindelse med revisionen af forbruger-acquiset gennemførte Kom-
missionen i 2007 en høring over en grønbog om gennemgang af forbru-
gerlovgivningen (KOM(2006) 744 final). På baggrund af de indkomne
høringssvar vedrørende grønbogen har Kommissionen den 8. oktober
2008 fremlagt et forslag til Rådets og Europa-Parlamentets direktiv om
forbrugerrettigheder (KOM(2008) 614 endelig).
Forslaget lægger op til at indføre et horisontalt direktiv, der skal erstatte
fire eksisterende forbrugerbeskyttelsesdirektiver (direktiv 85/877/EØF
om aftaler indgået uden for fast forretningssted, direktiv 93/13/EF om
urimelige kontraktvilkår i forbrugeraftaler, direktiv 97/7/EF om aftaler
vedrørende fjernsalg og direktiv 99/44/EF om forbrugerkøb og garantier i
forbindelse hermed). Herudover lægges der op til at indføre visse nye
regler på forbrugerbeskyttelsesområdet.
Det overordnede formål med direktivet er at fremme den grænseover-
skridende handel og øge forbrugerbeskyttelsen. De erhvervsdrivende skal
efter forslaget have samme forpligtelser i alle medlemsstaterne, hvilket
skal bidrage til, at virksomhederne ikke holder sig tilbage fra at udbyde
varer eller tjenesteydelser i andre stater end deres hjemstat. For forbruge-
ren skal direktivet sikre, at en forbruger har de samme rettigheder, uanset
hvor i EU vedkommende køber sine varer eller tjenesteydelser.
Forslaget er udformet som totalharmoniserede regler, der skal afløse den
nuværende minimumsharmonisering på området.
Grundnotat vedrørende direktivforslaget er under udarbejdelse, og en
nærmere vurdering af forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser af-
venter færdiggørelse heraf. Det er imidlertid umiddelbart klart, at en ved-
tagelse af forslaget i den nuværende form ville kræve vidtgående ændrin-
ger af centrale formueretlige regler i dansk ret, navnlig som følge af to-
talharmoniseringen.
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet en udtalelse om forslaget.
Det forventes, at det svenske formandskab vil sætte forslaget på dagsor-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
708807_0009.png
denen for rådsmødet (konkurrenceevne) i december 2009, evt. med hen-
blik på en fælles holdning til dele af direktivet. Det kan dog ikke udeluk-
kes, at forslaget også vil komme på dagsordenen for et tidligere rådsmø-
de med henblik på politisk drøftelse.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse
af forsinket betaling i handelstransaktioner (Omarbejdning) (KOM
(2009) 126 endelig)
Kommissionen har den 8. april 2009 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af forsinket betaling i
handelstransaktioner (Omarbejdning) (KOM(2009) 126 endelig), der
bl.a. har til formål at bidrage til at skabe mere effektive retsmidler mod
forsinket betaling. Det sigter også mod at gøre det indre marked mere
velfungerende ved at mindske de hindringer for grænseoverskridende
handelstransaktioner, der skyldes forsinket betaling.
Forslaget lægger op til en skærpelse af reglerne om forsinket betaling,
bl.a. gennem indførelse af foranstaltninger over for offentlige myndighe-
der, som effektivt fjerner incitamentet til at betale for sent.
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet en udtalelse om forslaget. Det
forventes, at det svenske formandskab vil sætte forslaget på dagsordenen
for rådsmødet (konkurrenceevne) i december 2009.
Civilretligt samarbejde
Forslag til forordning om procedure for forhandling og indgåelse af
bilaterale aftaler mellem medlemsstater og tredjelande om sektor-
spørgsmål vedrørende lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelser
og forpligtelser uden for kontraktforhold
1
Kommissionen fremsatte den 23. december 2008 et forslag til en forord-
ning om indførelse af en procedure for medlemsstaternes indgåelse af
bilaterale aftaler med tredjelande på de områder, der er omfattet af for-
ordning (EF) nr. 593/2008 om lovvalgsregler for kontraktlige forpligtel-
ser (Rom I) og forordning (EF) nr. 864/2007 om lovvalgsregler for for-
1
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks
stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltnin-
ger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller
finde anvendelse i Danmark.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
pligtelser uden for kontraktforhold (Rom II), hvor Fællesskabet har er-
hvervet enekompetence (KOM(2008) 893 endelig).
Forslaget har til formål at fastlægge en procedure for Kommissionens
bemyndigelse af medlemsstaterne til at indgå sådanne bilaterale aftaler.
Efter forslaget kan Kommissionen meddele en medlemsstat bemyndigel-
se til at indgå en bilateral aftale, såfremt en række betingelser er opfyldt,
særligt
at
Fællesskabet ikke har indgået eller planlægger at indgå en afta-
le om samme spørgsmål med det pågældende tredjeland,
at
medlemssta-
ten har en særlig interesse i aftalen på grund af økonomiske, geografiske,
kulturelle, historiske, sociale eller politiske bånd mellem de to lande,
at
den påtænkte aftale ikke gør fællesskabsretten ineffektiv og ikke under-
minerer den korrekte anvendelse af den ordning, der er indført ved denne
retsorden, og
at
aftalen ikke underminerer genstanden for og formålet
med den af Fællesskabet fastsatte politik for Fællesskabets eksterne for-
bindelser.
Under forhandlingerne er forslaget blevet udvidet til også at omfatte ind-
gåelse eller ændring af visse regionale aftaler, hvilket man fra dansk side
ser som positivt.
Forslaget er fremsat under henvisning til EF-Traktatens artikel 61, litra c,
og artikel 65, der giver hjemmel til at vedtage foranstaltninger vedrøren-
de samarbejde om civilretlige spørgsmål med grænseoverskridende virk-
ninger, i det omfang de er nødvendige for det indre markeds funktion.
Det følger af artikel 65, at sådanne foranstaltninger skal træffes i henhold
til artikel 67, stk. 5, andet led, dvs. efter den fælles beslutningsprocedure.
Kommissionen har i øvrigt fremsat et tilsvarende forslag om bilaterale
aftaler vedrørende retternes kompetence, anerkendelse og fuldbyrdelse af
domme og retsafgørelser i ægteskabssager, forældreansvar og under-
holdspligt, samt lovvalgsregler i forbindelse med underholdspligt. Dette
forslag beskrives særskilt under punktet om familie-, arve- og personret i
nærværende notat.
Forud for rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 blev der opnået enighed med
Europa-Parlamentet om en førstelæsningsaftale. Der udestår herefter ale-
ne den endelige formelle vedtagelse af forslaget, der forventes at finde
sted under svensk formandskab.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
E-justice
Under det tyske formandskab i første halvår af 2007 blev der indledt
drøftelser om ”e-justice”, hvorved forstås benyttelse af informations- og
kommunikationsteknologi, herunder f.eks. e-mail, videoafhøring, elek-
troniske lovdatabaser mv., inden for det retlige område og mellem de ret-
lige aktører.
På baggrund af konklusionerne fra rådsmødet (retlige og indre anliggen-
der) den 12. – 13. juni 2007 blev der nedsat en permanent arbejdsgruppe
i rådsregi, som skal arbejde med e-justice og yde teknisk bistand til Rå-
dets øvrige arbejdsgrupper for at sikre en konsekvent anvendelse af it-
teknologi herunder videokonferencer på retsområdet.
Arbejdsgruppens arbejde er af ikke-lovgivningsmæssig karakter og er
indtil videre baseret på frivillighed og fremme af ”best practice”.
Arbejdsgruppen har senest forelagt en rapport for Rådet på rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 4. – 5. juni 2009, der beskriver det ar-
bejde, der har fundet sted under det daværende tjekkiske formandskab,
og som foreslår en række prioriteter for arbejdsgruppens videre arbejde.
Arbejdet med e-justice har under det tidligere tjekkiske formandskab
navnlig fokuseret på oprettelsen af den såkaldte e-justice portal. E-
justice-portalen skal fungere som en normal hjemmeside, hvor borgere
kan finde oplysninger om de enkelte landes retssystemer og links til rele-
vante hjemmesider. Portalen forventes f.eks. at skulle indeholde informa-
tion om mulighederne for at få retshjælp og mulighederne for retsmæg-
ling i de enkelte medlemsstater. Borgerne skal også kunne finde oplys-
ninger om, hvilke muligheder der for eksempel er for at få adgang til op-
lysninger fra erhvervsregistre i de enkelte medlemsstater.
Det er planen, at e-justice-portalen skal lanceres i december måned 2009,
hvorfor det forventes, at arbejdet med at fastlægge portalens præcise ind-
hold og funktioner vil præge arbejdet med e-justice under det svenske
formandskab.
Vedrørende spørgsmålet om grænseoverskridende bevisoptagelse, særligt
videokonferencer, har e-justice-arbejdsgruppen nedsat en undergruppe
bestående af en række medlemslande, herunder Danmark, der skal under-
søge mulighederne for at skabe de tekniske og indholdsmæssige rammer
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for afholdelse af grænseoverskridende videokonferencer eventuelt via e-
justice-portalen. Arbejdet har bl.a. bestået i at finde tekniske standarder
og udarbejde en manual om fremgangsmåden ved afholdelse af video-
konferencer. Arbejdet hermed forventes at fortsætte under svensk for-
mandskab.
Det forventes, at e-justice vil blive sat på dagsordenen for et eller flere
rådsmøder under det svenske formandskab.
Grønbog om revision af Bruxelles I-forordningen
Kommissionen har udgivet en grønbog om revision af Rådets forordning
(EF) nr. 44/2001 om retternes kompetence og om anerkendelse og fuld-
byrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område (Bru-
xelles I-forordningen).
Formålet med grønbogen er at indlede en bred høring af de berørte parter
om, hvordan anvendelsen af Bruxelles I-forordningen kan forbedres.
Som følge af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggen-
der er Danmark ikke omfattet af forordningen, og Danmark vil derfor
ikke deltage i vedtagelsen af eventuelle ændringer til forordningen, som
Kommissionen måtte foreslå på baggrund af grønbogen og den igangvæ-
rende høring.
I kraft af en såkaldt parallelaftale mellem Danmark og Fællesskabet er
Danmark imidlertid tilknyttet reglerne i Bruxelles I-forordningen på mel-
lemstatsligt grundlag, således at reglerne i forordningen gælder mellem
Danmark og de øvrige medlemsstater. Danmark har i medfør af samme
parallelaftale mulighed for at meddele Kommissionen, at Danmark vil
gennemføre indholdet af eventuelle ændringer til forordningen i dansk
ret. Danmark skal i så fald samtidig meddele, om gennemførelsen kan
ske administrativt eller kræver godkendelse i Folketinget. Hvis Danmark
meddeler Kommissionen, at Danmark ikke ønsker at gennemføre indhol-
det af ændringerne, følger det af parallelaftalen, at aftalen skal betragtes
som opsagt, hvilket vil bevirke, at forordningens regelsæt ikke længere
vil gælde mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Kommissionen har tentativt tilkendegivet, at den forventer at fremsætte
et forslag til ændring af Bruxelles I-forordningen ved årets udgang. Det
forventes derfor, at overvejelserne omkring hvilke ændringer der bør
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
708807_0013.png
indgå i Kommissionens ændringsforslag – og inddragelsen af medlems-
staterne i disse overvejelser – vil finde sted under svensk formandskab,
mens selve forhandlingerne om et eventuelt ændringsforslag vil blive
indledt under spansk formandskab (1. halvår 2010).
Familie-, arve- og personret
Skilsmisse – Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 2201/2003 for så vidt angår kompetence og om indførelse af
lovvalgsregler i ægteskabssager
2
Kommissionen fremsatte i juli 2006 et forslag til ændringen af skilsmis-
sereglerne i den nye Bruxelles II-forordning (ROM III) (KOM(2006) 399
endelig).
Forslaget har til formål at skabe klare og udtømmende retlige rammer i
skilsmissesager inden for EU for at sikre borgerne en fair behandling i
sådanne sager i relation til retssikkerhed, retlig forudsigelighed, smidig-
hed og mulighed for at få behandlet en sag om separation eller skilsmis-
se.
Med forslaget udvides anvendelsesområdet for den nye Bruxelles II-
forordning til også at omfatte lovvalgsregler, og reglerne om internatio-
nal kompetence ændres, bl.a. med indførelse af mulighed for at indgå af-
taler herom.
Vedtagelsen af forslaget kræver enstemmighed, jf. EF-Trakatens artikel
67, stk. 2.
På rådsmøderne (retlige og indre anliggender) den 5. – 6. juni 2008 og
24. – 25. juli 2008 tilkendegav et stort flertal af medlemsstaterne, at de
støtter forslaget. Enkelte medlemsstater kunne imidlertid ikke acceptere
forslaget, hvorfor kravet om enstemmighed ikke var opfyldt. Da der ikke
synes at være udsigt til, at der i nær fremtid kan opnås enighed om for-
slaget, og da en række medlemsstater ønsker forslaget gennemført, be-
2
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-Traktatens afsnit IV. Protokollen om Dan-
marks stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse. Foran-
staltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-Traktaten, vil ikke være bindende for
eller finde anvendelse i Danmark.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
708807_0014.png
sluttede Rådet at drøfte muligheden for at gennemføre forslaget gennem
iværksættelse af forstærket samarbejde.
3
Efterfølgende har 10 medlemsstater anmodet Kommissionen om at frem-
sætte et forslag, der kan gennemføres ved iværksættelse af forstærket
samarbejde. Kommissionen har endnu ikke besluttet, om man vil frem-
sætte et sådant forslag.
Forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs indgåel-
se af protokollen om, hvilken lov der finder anvendelse på under-
holdspligt
4
Kommissionen fremsatte den 27. februar 2009 forslag til Rådets afgørel-
se om Det Europæiske Fællesskabs indgåelse af Protokollen om, hvilken
lov der finder anvendelse på underholdspligt (KOM(2009) 81 endelig).
Denne protokol – Lovvalgsprotokollen – er udarbejdet af Haagerkonfe-
rencen om International Privatret. Den fastlægger, hvilken lov der finder
anvendelse på underholdspligt som følge af familieforhold mv.
Ved den foreslåede Rådsafgørelse godkendes Lovvalgsprotokollen på
Fællesskabets vegne.
Lovvalgsprotokollen har betydning for forordning (EF) nr. 4/2009 om
retternes kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgø-
relser og samarbejde vedrørende underholdspligt (Underholdspligtfor-
ordningen), idet det følger af forordningens artikel 15, at den lov, der
skal anvendes på underholdspligt, fastlægges i overensstemmelse med
Lovvalgsprotokollen i de medlemsstater, der er bundet af den.
Fællesskabets godkendelse af Lovvalgsprotokollen har endvidere betyd-
ning for, fra hvilket tidspunkt Underholdspligtforordningen finder an-
vendelse, og protokollen har betydning for afskaffelse af eksekvaturpro-
3
Efter reglerne om forstærket samarbejde (TEU artikel 43-45) kan der med deltagelse
af 8 eller flere medlemsstater indføres ”et forstærket indbyrdes samarbejde”. Dette om-
fatter bl.a. gennemførelse af en retsakt som den foreliggende uden deltagelse af alle
medlemsstater. I så fald vil retsakten ikke være bindende for de medlemsstater, der ikke
deltager i det forstærkede samarbejde. Forstærket samarbejde kan kun iværksættes som
en sidste udvej, når det er fastslået i Rådet, at de fastsatte mål ikke kan nås inden for en
rimelig frist ved anvendelsen af de relevante bestemmelser i traktaterne.
4
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks
stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltnin-
ger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller
finde anvendelse i Danmark.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
708807_0015.png
cedurer ved anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser om underholds-
pligt inden for Fællesskabet.
Forslaget til Rådsafgørelse er omfattet af det retlige forbehold, og Dan-
mark deltager derfor ikke i en kommende vedtagelse af forslaget, der ik-
ke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark. Underholds-
pligtforordningen er ligeledes omfattet af det retlige forbehold, men
Danmark har imidlertid efter aftale med Fællesskabet tilsluttet sig dele af
Underholdspligtforordningen, herunder dens bestemmelser om anerken-
delse og fuldbyrdelse af afgørelser om underholdspligt.
Danmark har mulighed for at tilslutte sig Lovvalgsprotokollen på almin-
deligt mellemstatsligt grundlag. Regeringen har ikke på nuværende tids-
punkt taget stilling til, om Danmark skal tilslutte sig Lovvalgsprotokol-
len.
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse om forslaget.
Det svenske formandskab har sat forslaget på dagsordenen for rådsmødet
den 23. oktober 2009 (retlige og indre anliggender) med henblik på ved-
tagelse.
Forslag til forordning om indførelse af en procedure for forhandling
og indgåelse af bilaterale aftaler mellem medlemsstater og tredjelan-
de om sektorspørgsmål vedrørende retternes kompetence, anerken-
delse og fuldbyrdelse af domme og retsafgørelser i ægteskabssager,
forældreansvar og underholdspligt samt lovvalgsregler i forbindelse
med underholdspligt
5
Kommissionen fremsatte den 19. december 2008 et forslag til en forord-
ning om indførelse af en procedure for medlemsstaternes indgåelse af
bilaterale aftaler med tredjelande på de områder, der er omfattet af for-
ordning (EF) nr. 2201/2003 om kompetence og om anerkendelse og
fuldbyrdelse af retsafgørelser i ægteskabssager og i sager vedrørende
forældreansvar og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1347/2000 (den
nye Bruxelles II-forordning) og forordning (EF) nr. 4/2009 om kompe-
tence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og samar-
5
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks
stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltnin-
ger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller
finde anvendelse i Danmark.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bejde vedrørende underholdspligt (Underholdspligtforordningen), hvor
Fællesskabet har erhvervet enekompetence (KOM(2008) 894 endelig).
Forslaget har til formål at fastlægge en procedure for Kommissionens
bemyndigelse af medlemsstaterne til at indgå sådanne bilaterale aftaler.
Efter forslaget kan Kommissionen meddele en medlemsstat bemyndigel-
se til at indgå en bilateral aftale, såfremt en række betingelser er opfyldt,
særligt at Fællesskabet ikke har indgået eller planlægger at indgå en afta-
le om samme spørgsmål med det pågældende tredjeland, at medlemssta-
ten har en særlig interesse i aftalen på grund af økonomiske, geografiske,
kulturelle, historiske, sociale eller politiske bånd mellem de to lande, at
den påtænkte aftale ikke gør fællesskabsretten ineffektiv og ikke under-
minerer den korrekte anvendelse af den ordning, der er indført ved denne
retsorden, og at aftalen ikke underminerer genstanden for og formålet
med den af Fællesskabet fastsatte politik for Fællesskabets eksterne for-
bindelser.
Under forhandlingerne er forslaget blevet udvidet til også at omfatte ind-
gåelse eller ændring af visse regionale aftaler, hvilket man fra dansk side
ser som positivt.
Forslaget er fremsat under henvisning til EF-Traktatens artikel 61, litra c,
artikel 65, artikel 67, stk. 2, og artikel 67, stk. 5, der giver hjemmel til at
vedtage foranstaltninger vedrørende samarbejde om civilretlige – herun-
der familieretlige – spørgsmål med grænseoverskridende virkninger, i det
omfang de er nødvendige for det indre markeds funktion. Det følger af
artikel 65, at sådanne foranstaltninger skal træffes i henhold til artikel 67,
stk. 2, dvs. med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Kommissionen har i øvrigt fremsat et tilsvarende forslag om bilaterale
aftaler vedrørende lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelser og forplig-
telser uden for kontrakt. Dette forslag beskrives særskilt under punktet
om civilretligt samarbejde i nærværende notat.
Europa-Parlamentet har den 7. maj 2009 godkendt Kommissionens for-
slag med de ændringer, der er foretaget i forbindelse med forhandlinger-
ne om forslaget.
På rådsmødet den 4. – 5. juni 2009 blev der opnået politisk enighed om
forslaget. Den endelige formelle vedtagelse af forslaget forventes at finde
sted under svensk formandskab.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
708807_0017.png
Forslag til Rådets afgørelse om Fællesskabets indgåelse af Konventi-
on om international inddrivelse af børnebidrag og andre former for
underholdspligt i familieforhold
Haagerkonferencen for International Privatret vedtog den 23. november
2007 på sin 21. Diplomatkonference Konvention om international ind-
drivelse af børnebidrag og andre former for underholdspligt i familiefor-
hold (2007-Underholdspligtkonventionen). Konventionen indeholder
regler om international underholdspligt, særligt med hensyn til anerken-
delse og fuldbyrdelse af afgørelser og administrativt samarbejde.
Kommissionen forventes i løbet af det svenske formandskab i 2. halvår
2009 at fremsætte forslag til Rådets afgørelse om Fællesskabets indgåel-
se af Konvention om international inddrivelse af børnebidrag og andre
former for underholdspligt i familieforhold.
En sådan afgørelse vil ikke gælde for Danmark, da den vil være omfattet
af det danske retlige forbehold.
Danmark har mulighed for at tilslutte sig 2007-Underholdspligtkonven-
tionen på almindeligt mellemstatsligt grundlag. Regeringen har ikke på
nuværende tidspunkt taget stilling til, om Danmark skal tilslutte
sig 2007-Underholdspligtkonventionen.
Det svenske formandskab har sat forslaget på dagsordenen for rådsmødet
den 30. november – 1. december 2009 (retlige og indre anliggender) med
henblik på vedtagelse.
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om lovvalg, kompetence, anerkendelse og fuldbyrdelse af
afgørelser samt administrative foranstaltninger på arverets- og tes-
tamentsområdet
6
Som det fremgår af Justitsministeriets orienteringsnotat af 29. januar
2009 om større, væsentlige EU-sager på Justitsministeriets område (1.
halvår 2009), der blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 3. febru-
6
Forslaget forventes fremsat helt eller delvis med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV.
Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor
anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke
være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ar 2009, var det forventningen, at Kommissionen ville fremsætte oven-
nævnte forslag i begyndelsen af 2009. Forslaget er imidlertid endnu ikke
fremsat, men forventes nu at blive det i løbet af det svenske formand-
skab.
Det arveretlige område er ikke omfattet af de internationale privatretlige
bestemmelser, som Fællesskabet hidtil har vedtaget. Kommissionens for-
slag forventes bl.a. at ville indeholde en harmonisering af lovvalgsregler-
ne i arvesager, der har et grænseoverskridende element. Forslaget forven-
tes endvidere at ville indeholde regler om international kompetence samt
gensidig anerkendelse og fuldbyrdelse. Desuden forventes forslaget at
ville indeholde regler om indførelse af et europæisk arvebevis og eventu-
elt etablering af et system for registrering af testamenter eller et centrali-
seret register.
På det foreliggende grundlag er man fra dansk side overordnet positiv
over for et fællesskabsinstrument om arv og testamente. Det nye fælles-
skabsinstrument vil dog ikke gælde for Danmark, da det er omfattet af
det danske retlige forbehold.
Det svenske formandskab har sat forslaget på dagsordenen for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 30. november – 1. december 2009, idet
forslaget forventes fremsat inden da. Der forventes alene en præsentation
af forslaget på dette rådsmøde.
18