Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 527
Offentligt
711740_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
4. august 2009
Det Internationale
Kontor
2009-3061/13-0045
FPE40667
GRUNDNOTAT
vedrørende forslag til Rådets rammeafgørelse om akkreditering af
kriminaltekniske laboratoriers aktiviteter
KOM-dokument foreligger ikke.
Resumé
Forslaget til rammeafgørelse har til formål at sikre, at resultaterne af
laboratorieaktiviteter i en medlemsstat anerkendes som svarende til re-
sultaterne af laboratorieresultater i alle andre medlemsstater. På den
baggrund lægger forslaget op til, at medlemsstaterne skal sikre, at labo-
ratorieaktiviteter, der er omfattet af rammeafgørelsen, er akkrediteret i
overensstemmelse med den internationale standard DS/EN-ISO/IEC
17025 (generelle krav til prøvning og kalibrering, herunder relevante
retningslinjer). Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprin-
cippet. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser
eller at have statsfinansielle konsekvenser af betydning. Forslaget er
fremlagt af Sverige og Spanien i fællesskab. Der ses ikke at foreligge of-
fentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til for-
slaget. Fra dansk side finder man på nuværende tidspunkt – hvor den
igangsatte høring ikke er afsluttet – ikke at kunne taget endelig stilling til
forslaget. Danmark er dog umiddelbart positiv over for forslaget.
1.
Baggrund
Den Europæiske Union har sat sig som målsætning at opretholde og ud-
vikle er område med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Udveksling af
oplysninger og efterretninger om kriminalitet og kriminelle aktiviteter er
afgørende for, at det kan lykkes de retshåndhævende myndigheder at fo-
rebygge, afsløre og efterforske kriminalitet og kriminelle aktiviteter. Den
intensiverede udveksling af oplysninger i forbindelse med kriminaltek-
nisk bevismateriale og den øgede anvendelse af bevismateriale fra andre
medlemsstater, øger behovet for at sikre en høj fælles standard for kvali-
teten af de udvekslede resultater, herunder særligt fingeraftryk og dna-
profiler.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I henhold til artikel 7, stk. 4, i Rådets afgørelse 2008/616/RIA af 23. juni
2008 om gennemførelse af afgørelse af 2008/615/RIA om intensivering
af det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om bekæmpelse af ter-
rorisme og grænseoverskridende kriminalitet, træffer medlemsstaterne de
fornødne foranstaltninger til at sikre integriteten af de dna-profiler, der er
stillet til rådighed for eller fremsendt til de andre medlemsstater med
henblik på sammenligning, og at disse foranstaltninger overholder inter-
nationale standarder som f.eks. DS/EN-ISO/IEC 17025.
På den baggrund har Sverige og Spanien den 16. juni 2009 i fællesskab
fremlagt et forslag til rammeafgørelse om akkreditering af kriminaltekni-
ske laboratoriers aktiviteter.
2.
Indhold
2.1. Generelt
Forslaget til rammeafgørelse er fremlagt under henvisning til TEU, sær-
ligt artikel 30, stk. 1, litra a, artikel 30, stk. 1, litra c, artikel 31 og artikel
34, stk. 2 litra b. Det følger bl.a. af artikel 30, stk. 1, litra a, at fælles
handling vedrørende politisamarbejde omfatter operativt samarbejde mel-
lem de kompetente myndigheder, herunder politi, toldmyndigheder og
andre særlige retshåndhævende myndigheder i medlemsstaterne vedrø-
rende forebyggelse, afsløring og efterforskning af kriminelle handlinger.
Endvidere følger det af artikel 30, stk. 1, litra c, at fælles handling tillige
bl.a. omfatter samarbejde vedrørende kriminalteknisk forskning. Det føl-
ger af artikel 31, at fælles handling vedrørende retligt samarbejde i kri-
minalsager bl.a. omfatter fremme og fremskyndelse af samarbejdet mel-
lem kompetente myndigheder i medlemsstaterne og sikring af forenelig-
hed mellem medlemsstaterne gældende regler, i det omfang det er nød-
vendigt for at forbedre samarbejdet. Det følger endvidere af artikel 34,
stk. 2, litra b, at Rådet på initiativ af en medlemsstat eller Kommissionen
med enstemmighed vedtager rammeafgørelser om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.
2.2. Nærmere om hovedelementerne i forslaget
Forslaget har til formål at sikre, at resultaterne af laboratorieaktiviteter i
en medlemsstat anerkendes som svarende til resultaterne af laboratoriere-
sultater i alle andre medlemsstater.
På den baggrund lægger forslaget op til, at medlemsstaterne skal sikre, at
laboratorieaktiviteter, der er omfattet af rammeafgørelsen, er akkrediteret
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
efter den internationale standard DS/EN-ISO/IEC 17025 om generelle
krav til prøvnings- og kalibreringslaboratoriers kompetence. Akkredite-
ringen foretages af et nationalt akkrediteringsorgan, som har statslig be-
myndigelse til at foretage akkreditering.
Hver medlemsstat skal sikre, at resultaterne af akkrediterede laboratorie-
aktiviteter fra andre medlemsstater anerkendes som svarende til resulta-
terne af indenlandske akkrediterede laboratorieaktiviteter.
Forslaget til rammeafgørelse finder kun anvendelse på laboratorieaktivi-
teter vedrørende dna og fingeraftryk. Ved laboratorieaktivitet i forslaget
forstås enhver foranstaltning, der træffes under håndtering, udvikling,
analyse eller fortolkning af kriminalteknisk bevismateriale med henblik
på at afgive ekspertudtalelser eller udveksle kriminalteknisk bevismateri-
ale.
3.
Gældende dansk ret
Forslaget til rammeafgørelse om akkreditering af kriminaltekniske labo-
ratoriers aktiviteter giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til rammeafgørelse vurderes ikke at have lovgivningsmæssige
konsekvenser eller statsfinansielle konsekvenser af betydning.
5.
Høring
Forslaget til rammeafgørelse er sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Den Danske Dom-
merforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigspo-
litiet, Rigsadvokaten, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af
offentlige anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af beskikkede advokater, Amnesty International, Insti-
tut for Menneskerettigheder, Retspolitisk Forening og Retssikkerheds-
fonden.
Justitsministeriet har fastsat høringsfristen til den 7. september 2009.
6.
Nærhedsprincippet
Forslagsstillerne har anført, at der ikke findes nogen aftale om anvendel-
se af en fælles akkrediteringsstandard for analyse af bevismateriale, og at
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
man dermed finder det nødvendigt at vedtage et retligt bindende instru-
ment om akkreditering af kriminaltekniske laboratoriers aktiviteter.
Regeringens foreløbige vurdering er, at forslaget ikke er i strid med nær-
hedsprincippet, da formålet med forslaget er at lette det retlige samarbej-
de i straffesager, der har tilknytning til flere medlemsstater.
7.
Andre landes kendte holdninger
Forslaget til rammeafgørelse er fremsat af Sverige og Spanien i fælles-
skab. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige
medlemsstaters holdning til forslaget.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side finder man på nuværende tidspunkt – hvor den igangsatte
høring ikke er afsluttet – ikke at kunne tage endelig stilling til forslaget.
Man er dog umiddelbart positiv over for initiativet. Der er fra dansk side
navnlig lagt vægt på, at forslaget til rammeafgørelse vil sikre, at laborato-
rieaktiviteter vedrørende dna og finderaftryk i alle medlemsstater lever
op til den samme høje internationale standard DS/EN-ISO/IEC 17025 om
generelle krav til prøvnings- og kalibreringslaboratoriers kompetence.
Det kan i den forbindelse nævnes, at Retsmedicinsk Institut på Køben-
havns Universitet er akkrediteret i henhold til DS/EN-ISO/IEC 17025 i
forhold til behandling af dna, mens KriminalTeknisk Center under Rigs-
politiet arbejder hen imod at blive akkrediteret for så vidt angår fingeraf-
tryk.
Herudover har man fra dansk side lagt vægt på, at forpligtelsen til at an-
erkende andre medlemsstaters resultater som svarende til resultaterne fra
indenlandske akkrediterede laboratorier ikke har betydning for princippet
om fri bevisbedømmelse.
9.
Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folke-
tingets Retsudvalg.
4