Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 574
Offentligt
727354_0001.png
727354_0002.png
MILJØstyrelsenKemikalieenheden
14. September 2009LFO/JAPEDMST-69-00291
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGForslag til Kommissionens forordning om tilføjelser til bilag I til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 689/2008 om eksport og import af farlige kemikalier(EØS-relevant tekst)1. StatusKommissionen har den 3. september 2009 fremsendt et udkast til ovennævnte forordning.Den relevante forvaltningskomite skal behandle forslaget på et møde den 22. september 2009.Forslaget foreligger kun på engelsk.Beslutningerne træffes efter reglerne om forskriftprocedure, jf. artikel 5 i Rådets afgørelse af1999/468/EF. Forskriftprocedure indebærer bl.a. at Kommissionen forelægger et udkast til depåtænkte foranstaltninger for et forskriftudvalg med repræsentanter fra alle medlemsstater,hvorefter udvalget udtaler sig (stemmer) om forslaget med kvalificeret flertal.2. Forslagets formål og indholdForslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22, stk. 4, i forordning (EF) nr. 689/2008 omeksport og import af visse farlige kemikalier, hvorefter Kommissionen træffer beslutning omat justere listen over stoffer hvor der før eksport er en forpligtelse til at orientere importlandet.Forordning 689/2008 gennemfører Rotterdam-konventionens regler om forudgående samtyk-ke ved international handel med visse farlige kemikalier (Prior Informed Consent, PIC).Konventionen indebærer at stoffer der er optaget som såkaldt PIC stof på konventionens bi-lag, kun må eksporteres hvis importlandet har givet samtykke hertil. For andre kemikaliersom et land har forbudt eller strengt reguleret, er der en forpligtelse til at importlandets myn-digheder orienteres inden eksport. EU har i forordning 689/2008 indført skrappere regler, såder også skal foreligge samtykke inden eksport af stoffer, som vurderes at opfylde betingel-serne i konventionen for at kunne betegnes som PIC-stof.Forslaget afspejler således de justeringer i reguleringen af kemikalier, der er sket i EU ogvedtagelser under Rotterdamkonventionen. Tributyltinforbindelser er blevet optaget påRotterdamkonventionens bilag over stoffer, der kræver samtykke ved eksport, mens de nyestoffer er pesticider, hvor der efter direktivet om plantebeskyttelsesmidler 91/414 er truffetbeslutninger som indebærer at stofferne ikke må anvendes i EU. De optages dog kun på listenhvis stofferne i EU er klassificeret som enten meget giftige eller som farlige for miljøet.
2Konkret indebærer forslaget:at eksport af følgende tre stoffer forudsætter at importlandet forinden er orienteret: 2-Naphthyloxyacetic acid, Propanil og Tricyclazoleat eksport af følgende syv stoffer forudsætter at importlandet forinden har givet sam-tykke hertil: Anthraquinone, Butralin, Dicofol, Diniconazole-M, Flurprimidol, Nicoti-ne og PropachlorFor tributyltinforbindelser betyder forslaget ingen ændring idet EU tidligere har vurde-ret at stoffet burde optages under Rotterdamkonventionen og derfor allerede stilledekrav om forudgående samtykke inden eksport.
3. Nærheds- og proportionalitets princippetVurdering af nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevant, da der er tale omeksportregulering.4. Forslagets konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenserForslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Økonomiske og administrative konsekvenserDer er ingen økonomiske konsekvenser for kommuner eller erhvervslivet, da eksport af stof-ferne stadig er tilladt hvis det importerende land giver samtykke til import.BeskyttelsesniveauBeskyttelsesniveauet i Danmark vil ikke blive påvirket af forslaget, som retter sig mod at sik-re miljø og sundhed i tredjelande.
5. HøringForslaget har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget. Økologisk Råd og Dansk Industrihar oplyst, at de støtter forslaget. Der er ikke indkommet bemærkninger i øvrigt.6. ForhandlingssituationenDet har endnu ikke været drøftelser imellem landene. Det forventes, at de øvrige medlemssta-ter vil støtte ændringsforslaget.7. Dansk holdningDanmark er generelt positiv over for principperne om det forudgående samtykke vedr. pesti-cider og industrikemikalier, der er underlagt forbud eller strenge restriktioner.