Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markedsføringstil­ladelse for lægemidlet Kuvan  - sapropterin dihydrochloride til sjældne sygdomme

 

 

Resumé

 

En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Kuvan - sapropterin dihydrochlo­ride. Lægemidlet anvendes til behandling af hyperfenylalaninæmi (HPA) hos voksne og pædiatriske (børn) patienter fra 4 år og opefter med fenylketonuri (PKU) og tetrahydrobiopterin (BH4) mangel, som har vist at respondere på behandling.

 

En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.

 

 

1. Indledning

 

Kommissionens forslag (EU/1/08/481/001-003 (EMEA/H/C/943)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 5. no­vem­ber 2008.

 

Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i Rådets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opret­telse af et europæisk lægemiddelagentur.

 

Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forskriftskomitéen i hænde senest den 26. november 2008.

 

Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved an­­søgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler ud­viklet på grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmåder. Proce­duren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), når de pågældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukker­syge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.

 

Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cen­trale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt læge­midler hvor en tilladelse på fællesskabsplan kan være til gavn for patien­terne. 

 

Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om an­søgningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved an­søgninger om godkendelse af lægemidler til sjældne sygdomme afgives først udtalelse af COMP (Committee for Orphan Medicinal Products - Udvalget for Lægemidler til Sjældne Sygdomme), der afgør, om det pågæl­dende produkt kan få status som et lægemiddel til sjældne sygdomme. Så­fremt COMP kan godkende denne status, afgives herefter udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til henholdsvis COMP og CHMP.

 

Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af god­kendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltnings­proceduren i Det Stående Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. Kom­missionen vedtager de foreslåede foranstaltninger, der straks finder an­vendelse. Opnås der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommis­­sionen sin beslutning for Rådet. Kommissionen kan i så fald udsætte an­vendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 måned. Rådet kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 måned. Har Rådet ikke inden for fristen på 1 måned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.

 

 

2. Forslagets formål og indhold

 

Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Kuvan, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemsstater.

 

Kort beskrivelse af lægemidlet

 

Kuvan anvendes til behandling af hyperfenylalaninæmi (HPA) hos voksne og pædiatriske patienter fra 4 år og opefter med fenylketonuri (PKU) og tetrahydrobiopterin (BH4) mangel, som har vist at respondere på behand­ling.

 

PKU, der også hedder Føllings sygdom eller phenylketonuri, er én blandt mange sygdomme, som opstår som følge af defekter i nedbrydningsvejene for aminosyrer. Aminosyrer er de byggesten, der indgår i proteiner. PKU opstår som følge af en defekt i enzymet fenylalanin hydroxylase, der om­danner aminosyren fenylalanin til aminosyren tyrosin. Tilstedeværelsen af tetrahydrobiopterin (BH4) er nødvendig for, at denne proces kan forløbe. Tilstanden kan derfor også forårsages af BH4 mangel En defekt i fe­nylalanine hydroxylase fører til ophobning af fenylalanin i blodet. Ube­handlet fører dette til hjerneskade i form af mental retardering og epilepsi. Behandling skal iværksættes umiddelbart efter fødslen. PKU og BH4 man­gel behandles gennem diætbehandling, hvor indtaget af fenylala­nin be­græn­ses.

 

Kuvan er en kunstig kopi af tetrahydrobiopterin (BH4). Ved at erstatte det BH4, som kroppen ikke selv kan danne, mindsker Kuvan det skadelige overskud af fenylalanin i blodet.

 

Før en endelig Kuvan-behandling iværksættes, skal patienten først testes for, om denne responderer på en sådan behandling. Da HPA, hvad enten det er forårsaget af PKU eller af BH4 mangel, er en kronisk tilstand, er Kuvan be­regnet til langtidsbehandling, når behandlingsrespons er påvist.

 

De hyppigste bivirkninger observeret under Kuvan-behandling var: Hoved­pine, tilstoppet næse, løbenæse, ondt i halsen, hoste, diarre, opkastning, mavesmerter samt for lavt indhold af fenylalanin i blodet.

 

Kuvan er ikke nærmere undersøgt i pædiatriske patienter under 4 år, i pa­tien­ter over 65 år og i patienter med nedsat lever- eller nyrefunktion. Der bør udvises forsigtighed ved ordination til disse patientgrupper.

 

Lægemidlet er receptpligtigt.

 

3. Nærhedsprincippet

 

Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.

 

 

4. Udtalelser

 

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

 

5. Forslagets konsekvenser for Danmark

 

Der fødes hvert år seks til syv børn med PKU (1 per 10-12.000 fødsler) i Dan­mark, men hyppigheden er meget forskellig fra land til land.

 

For patienter, der har vist behandlingsrespons på Kuvan-behandling, mindskes risikoen for at udvikle hjerneskade. Herudover gør Kuvan det muligt at øge fenylalanin-indholdet i kosten. Diætbehandling kan være me­get svært at acceptere for børn, hvilket mindsker behandlings-com­pliance. Manglende behandling eller suboptimal behandling øger risikoen for hjerne­skade.

 

Behandling med Kuvan skal initieres og overvåges af læger med erfaring i behandling af PKU og BH4-mangel.

 

Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pågældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kva­litet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det på­gæl­dende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.

 

Da man endnu ikke kender den pris, som Kuvan vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med hyper­fenylalaninæmi der vil skulle tilbydes behandling med Kuvan, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for regionerne.

 

Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.

 

En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.

 

 

6. Høring

 

Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplys­ninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.

 

 

7. Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Regeringen kan støtte forslaget.

 

 

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

 

Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstem­mighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pågældende læge­middel.

 

Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.

 

Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.

 

 

9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

 

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folket