Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del EU-note E 56
Offentligt
705418_0001.png
Europaudvalget og Udvalget for Udlændinge og Integrationspolitik
EU-Konsulenten
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
3. juli 2009
Kommissionens meddelelse om opholdsdirektivet
Europa-Kommissionen har den 2. juli 2009 fremlagt en meddelelse
1
, som
opstiller nogle retningslinjer om gennemførelse af direktivet om EU-borgeres
opholdsret.
2
Kommissionen annoncerede disse retningslinier i en rapport fra
december 2008
3
som opfølgning på en debat om opholdsdirektivet, som er
blevet rejst, ikke mindst i Danmark, i kølvandet på Metock-dommen fra 25. juli
2005. Meddelelsen er ledsaget af et 5-siders memorandum.
Meddelelsen giver nogle anvisninger for, hvordan EU-landenes myndigheder
kan sikre en korrekt gennemførelse af opholdsdirektivet, herunder hvilke mu-
ligheder myndighederne har for at forhindre misbrug af rettigheder ifølge di-
rektivet.
Meddelelsen indhold
Kommissionen indleder med at fastslå, at den frie personbevægelighed er en
af grundpillerne i EU og en grundlæggende rettighed for alle EU-borgerne. På
den baggrund er Kommissionen optaget af at sikre, at alle EU-borgere fuldt
ud kan drage fordel af de rettigheder, som direktivet indrømmer borgerne.
I meddelelsen afklarer Kommissionen de problemstillinger, som flere EU-
lande og Kommissionens evalueringsrapport har identificeret som problemati-
1
2
KOM (2009) 313.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og
deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område,
om ændring af forordning (EF) nr. 1612/68 m.v. og om ophævelse af direktiv 64/221/EØF,
68/360/EØF, 72/194/EØF, 73/148/EØF, 75/34/EØF, 75/35/EØF, 90/364/EØF, 90/365/EØF og
93/96/EØF (EUT L 158 af 30.4.2004, s. 77).
Se EU-note E 22 af 17. december 2008.
1/4
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
705418_0002.png
ske. Heraf vurderes navnlig følgende problemstillinger relevante for situatio-
nen i Danmark:
Definitionen af ”tilstrækkelige midler”
Opholdsdirektivets artikel 7 bestemmer, at unionsborgere, der ikke er arbejds-
tagere eller selvstændige erhvervsdrivende (og studerende),
skal råde over
tilstrækkelige midler til sig selv og sine familiemedlemmer
for at få op-
holdsret i mere end 3 måneder, således at opholdet ikke bliver en urimelig
byrde for værtslandets sociale system.
Kommissionen præciserer i sin meddelelse, at myndighederne ikke må fast-
sætte noget fast beløb for kravet om ”tilstrækkelige midler”. Unionsborgerens
midlers tilstrækkelighed skal vurderes konkret fra sag til sag. Omvendt kan
EU-borgeren være sikke på at leve op til kravet om tilstrækkelige midler, hvis
beløbet overstiger satsen for den laveste sociale pension, der udbetales i
landet.
Hvis en
unionsborger modtager en social ydelse
kan værtslandet under-
søge om dette kan betegnes som en urimelig byrde og dermed ophæve op-
holdsretten. I vurderingen af dette, understreger Kommissionen, at den ende-
lige afgørelse skal ske på baggrund af en konkret vurdering, som omfatter en
proportionalitetstest. Kommissionen opstiller tre kriterier, som medlemsstater-
ne kan bruge til denne vurdering: varigheden af udbetaling og ophold, person-
lige forhold og tilknytning samt størrelsen af den sociale ydelse og unionsbor-
gerens historik i det sociale system. Det er dog vigtigt at understrege, at mod-
tagelse af en social ydelse ikke i sig selv kan føre til automatisk ophævelse af
opholdsretten.
4
Dokumentationskrav der kan stilles til tredjelandsstatsborgere?
Kommissionen præciserer, at der kan stilles
krav om visum
for EU-borgeres
familiemedlemmer fra tredjelande, men at disse familiemedlemmer også har
et krav på at kunne komme ind i landet samt få et visum inden for 4 uger.
Der kan stilles krav om
dokumentation af forsørgerpligt
for de familiemed-
lemmer eller EU-borgere, der ikke er ægtefæller eller børn af de pågældende
EU-borgere. Hertil kan der stilles krav om et gyldigt pas og bevis for familiere-
4
Se dommen i sag C-456/02
Trojani v. CPAS
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lationen. Hvor forholdene kræver det, kan der tillige stilles krav om bevis for
helbredstilstand og varighed af samlivsforhold. Herudover understreger
Kommissionen, at det
ikke er tilladt at stille yderligere dokumentations-
krav.
Herunder blandt andet boligforhold, invitationer eller returbilletter.
Muligheder for at forhindre misbrug af rettigheder
-
Forhindring af proformaægteskaber
Kommissionen anfører, at medlemsstaterne kan undersøge sager, hvis der
foreligger en
velbegrundet mistanke
om proformaægteskaber. Men tiltagene
for denne kontrol må ikke få en karakter, der afskrækker unionsborgere fra at
benytte deres ret til fri bevægelighed.
Det er i orden, at medlemslandene
i perioder
foretager en kontrol af en ræk-
ke sager, men der må
ikke være tale om en systematisk kontrol
af hverken
alle ansøgere eller alle inden for en bestemt gruppe af ansøgere (f.eks. en
bestemt nationalitet).
I den forbindelse må medlemsstaterne fastsætte
vejledende kriterier
for,
hvornår der foreligger en intention om at omgå de nationale immigrationsreg-
ler. Medlemsstaterne må dog ikke basere deres afgørelse på et enkelt ele-
ment, idet der skal foretages en
konkret vurdering
af alle omstændigheder i
hver eneste sag. Bevisbyrden ligger hos myndighederne.
-
Omgåelse af nationale udlændingeregler
Ifølge Kommissionen kan der foreligge misbrug, hvis EU-borgere, som på
grund af hjemlandets regler om indvandring ikke kan blive familiesammenført
med tredjelandsstatsborgere i deres hjemland, rejser til et andet EU-land
ale-
ne
for at omgå de nationale regler, som var til hinder for familiesammenførin-
gen.
Sondringen mellem misbrug og reel udnyttelse af rettighederne bør baseres
på, om rettighedsudøvelsen i det land, som EU-borgeren og hans/hendes
familiemedlemmer vender tilbage fra, er faktisk og reel. Myndighederne kan
opstille en række
vejledende kriterier
for hvornår, der kan være tale om mis-
brug. Kommissionen foreslår, at disse blandt andet kunne omfatte omstæn-
dighederne ved flytningen (f.eks. afviste ansøgninger om familiesammenfø-
ring), oprigtigheden ved opholdet i værtslandet (f.eks. indsatsen for at etable-
re sig mht. bolig, formaliteter og praktiske forhold) og omstændighederne ved
tilbagevenden til hjemlandet.
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
705418_0004.png
Kommissionen understreger dog flere steder, at det ikke i sig selv kan beretti-
ge mistanke, at man udnytter sine rettigheder til fri bevægelighed og familie-
sammenføring. Hvis udnyttelsen af den frie bevægelighed er
faktisk og reel,
kan der ikke være tale om misbrug, uanset formålet ved opholdet i værtslan-
det.
Meddelelsens retlige betydning
Selv om Kommissionen med sin meddelelse søger at give nogle svar på,
hvordan medlemsstaterne kan fortolke opholdsdirektivet, bør det understre-
ges – som det også præciseres i et særskilt memorandum fra Kommissionen
– at Kommissionen ikke har nogen kompetence til at fastlægge fortolkninger
af EU-lovgivningen. Denne kompetence tilkommer efter EF-traktaten
5
kun EF-
Domstolen, som derfor heller ikke er bundet af Kommissionens meddelelse.
Meddelelsen er udtryk for Kommissionens retlige vurdering af opholdsdirekti-
vet og vil danne grundlag for Kommissionens beslutninger om eventuelt at
anlægge sager mod medlemsstaterne for manglende eller forkert gennemfø-
relse af direktivet. Medlemsstaterne kan dog ikke føle sig sikre på at de fuldt
ud overholder direktivet, selv om Kommissionen ikke anlægger sager mod
dem. Private parter kan nemlig gennem de nationale domstole indbringe præ-
judicielle spørgsmål for EF-Domstolen om fortolkningen af direktivet, således
som det skete ved dommen i Metock-sagen.
Med venlig hilsen
Thomas Fich (3611)
Anders Nymark (3638)
5
EF-traktatens artikel 220.
4/4