Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del EU-note E 59
Offentligt
706716_0001.png
Europaudvalget, Erhvervsudvalget og
Udvalget for videnskab og teknologi
EU-Konsulenten
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
8. juli 2009
Hvidbog om modernisering af ikt-standardiseringen i EU
Europa-Kommissionen fremlagde den 3. juli 2009
Hvidbog om modernisering
af ikt-standardiseringen i EU.
Hvidbogen rummer en række forslag til at for-
bedre arbejdet med standarder inden for informations- og kommunikations-
teknologi (også kaldet ikt) i EU. Forslagene omfatter en
oplistning af egen-
skaber, der kan kvalificere standarder og standardiseringsprocesser
til
at kunne indgå i fremtidig EU lovgivning og offentlige indkøb. I dag har man
ikke mulighed for at henvise til de førende standarder inden for blandt andet
internetbrug, da disse udvikles af globale fora og konsortier, der ikke er god-
kendt som europæiske standarder. Hertil lister hvidbogen blandt andet forslag
til
bedre inddragelse af de berørte parter
og struktureret synergi med den
nyeste forskning og udvikling.
Hvidbogen rummer
primært ikke-lovgivningsmæssige forslag
og vil der-
udover kunne gennemføres ved ændring af Rådets beslutning 87/95/EF om
standardisering inden for informationsteknologi og telekommunikation.
Kommissionen fremhæver, at
de vigtigste formål med
en modernisering af
den nuværende standardiseringspolitik er, at:
Imødekomme ikt-sektorens dynamik og varierende krav
Sikre en mere integreret tilgang og anvendelse af standardisering
Fremme konkurrenceevne og loyal konkurrence ved at fremme
gennemførelsen af standarder
Styrke det Europæiske og globale samarbejde om udviklingen af
ikt-standarder
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
706716_0002.png
Baggrund om standarder og standardiseringspolitik
”En standard er hvad man bliver enig om.”
1
Dansk Standards officielle definition lyder:
”Dokument til fælles og gentagen anvendelse, der giver regler,
retningslinjer eller karakteristiske træk ved aktiviteter eller ved
resultaterne af disse. Dokumentet er fastlagt ved konsensus og
vedtaget af et anerkendt organ. Hensigten er at opnå optimal or-
den i en given sammenhæng.”
2
Som udgangspunkt er det frivilligt at anvende standarder, men det kan gøres
obligatorisk gennem lovgivning.
Selve arbejdet med standarder er præget af høj teknisk specialviden. Men
standarder har stor betydning for væksten inden for ikt-sektoren, der samlet
tegner sig for en årlig omsætning på ca. € 670 milliarder og ca. 5 pct. af be-
skæftigelsen. Standarder skaber værdi ved at muliggøre indbyrdes anvende-
lighed, et minimumsniveau for kvalitet, mindre variation og nemmere adgang
til information. Den økonomiske gevinst af standarder er alment kendt. Blandt
andet har det tyske Institut for Standardisering
3
fundet, at
standarder bidra-
ger med ca. 1 % af Tysklands BNP.
Udover de økonomiske gevinster, er standarder desuden afgørende for at
sikre
udviklingen og den indbyrdes anvendelighed af offentlige IT-
systemer
inden for blandt andet e-sundhed, sags- og dokumenthåndtering,
tilgængelighed og sikkerhed.
Hvidbogens indhold
Hvidbogen skitserer først behovet for en modernisering af ikt-
standardiseringen i EU. Dernæst fremlægges en række konkrete forslag in-
den for de vigtigste aspekter af denne modernisering. I det følgende er de
væsentligste tiltag beskrevet.
1
Videnskabsministeriet forstudie:
Obligatorisk anvendelse af åbne standarder,
december 2005.
Bilag 3, B 103, 2005 1. samling:
http://www.folketinget.dk/samling/20051/Beslutningsforslag/B103/Bilag/3/282012.pdf
2
http://www.ds.dk/da-
DK/Omraader/MaskinerOgMekanik/Maskinportalen/Om_standardisering/DS/Sider/default.asp
x
3
Deutsches Institut für Normung e. V. (2005):
Gesamtwirtschaftlicher Nutzen der Normung:
http://www.din.de/sixcms_upload/media/2896/gesamtwirtschaftlicher_nutzen_der_normung.pd
f
(undersøger alle standarder, herunder også ikt-standarder)
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Krav til egenskaber for standardiseringsprocessen og standarderne
For at gøre det lettere at anvende standarder i europæisk lovgivning, foreslår
Kommissionen
en række krav til egenskaber
i standarder og den proces de
er udviklet i. Kravene
er i overensstemmelse med WTO’s anbefalinger
og
vil udgøre grundlaget for at vurdere om en standard kan anvendes i lovgivning
og offentlige indkøb i EU.
Standardiseringsprocessen
skal være karakteriseret af følgende egenska-
ber:
Åbenhed
i en ikke-kommerciel organisation tilgængelig for alle be-
rørte parter
Konsensus
blandt de berørte parter
Balance
mellem de berørte parters deltagelse
Gennemsigtighed
i beslutningsprocessen og god kommunikation
Selve standarderne
skal have følgende egenskaber:
Vedligeholdelse
skal være sikret gennem en længere periode
Standarderne skal
stilles offentligt til rådighed
Intellektuelle ejendomsrettigheder
skal gives i licens på rimelige
vilkår
Standarderne skal være
relevante og opfylde lovkrav
Neutralitet og stabilitet
skal sikres ved at undgå markedsforvrid-
ning og benytte nyeste viden og teknologi
Kvaliteten
skal sikre muligheden for at der kan udvikles flere kon-
kurrerende anvendelser af standarden
Anvendelse af ikt-standarder i offentlige indkøb
Brugen af de bedste og nyeste standarder er yderst vigtig i offentlige indkøb
af IKT for både at
sikre effektiv konkurrence
mellem leverandører og
ind-
byrdes anvendelighed
med eksisterende, fremtidige og andre organisatio-
ners systemer og grænseflader. Kommissionen ønsker dermed en ajourføring
af Rådets beslutning 87/95/EF, så de nyeste standarder kan medtages i of-
fentlige indkøb. Hertil foreslår Kommissionen, at det
kan gøres til et krav at
benytte standardiserede grænseflader i offentlige indkøb.
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
706716_0004.png
Fremme af synergi med ikt-forskning og -innovation
Standarder kan medvirke til at omdanne forskningsresultater til praktiske ap-
plikationer. Dette kræver en tættere forbindelse mellem standardiseringspro-
cessen og forskningen, hvor standardiseringen indarbejdes tidligt i forsknings-
fasen og hvor standardiseringsorganerne sikrer sig input fra forskningen.
Håndtering af intellektuelle ophavsrettigheder
Kommissionen foreslår, at organer, der udvikler ikt-standarder, gennemfører
gennemsigtige og afbalancerede politikker for intellektuelle ophavsrettigheder.
Inddragelse af andre standardiseringsfora og -konsortier
Med ikt-sektorens hastige udvikling er behovet for hurtig opdatering af stan-
darder stort. I dag sker
flere og flere standardiseringer i uformelle fora og
konsortier
(eksempelvis IETF, W3C og OASIS
4
), hvor de berørte parter sam-
ler deres bedste tekniske ekspertise for at kunne træffe hurtigere beslutninger
end det er muligt i de europæiske standardiseringsorganer (ESO). Standar-
derne anvendes og anerkendes bredt af de berørte parter, men kan i dag ikke
benyttes af offentlige myndigheder i politik eller udbud.
Kommissionen foreslår
derfor, at det skal være
muligt at anvende stan-
darder fra fora og konsortier
i EU-lovgivning og -politikker,
hvis de opfyl-
der kravene til egenskaberne ovenfor.
Forbedring af inddragelsen af berørte parter
Kommissionen ønsker at styrke inddragelsen af alle berørte parter i ikt-
standardiseringsprocessen. I dag eksisterer der et rådgivende udvalg
(SOGITS
5
) bestående af repræsentanter fra medlemsstaterne. Kommissionen
ønsker en bredere
sammensætning af en ny permanent platform, hvor
alle berørte parter deltager
i ekspertrådgivningen af Kommissionen. Plat-
formen tiltænkes blandt andet at kortlægge standardiseringsbehov og rele-
vante fora og konsortier, undersøge anvendelsen af egenskabslisterne oven-
for, drøfte mandater til ESO samt rådgive om den generelle ikt-
standardiseringspolitik.
Den videre proces
Kommissionen har udsendt hvidbogen til høring med
frist for kommentarer
den 15. september 2009.
Forslagene i hvidbogen kan gennemføres ved
4
5
IETF: The Internet Engineering Task Force
W3C: World Wide Web Consortium
OASIS: Organization for the Advancement of Structured Information Standards
SOGITS: Senior Officials' Group for Information Technology Standardization
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ikke-lovgivningsmæssige tiltag
og ændring af Rådets beslutning 87/95/EF
om standardisering inden for informationsteknologi og telekommunikation.
Parallelt med arbejdet med hvidbogen og moderniseringen af ikt-
standardiseringen, er der iværksat en
generel gennemgang af det nuvæ-
rende europæiske standardiseringssystem.
Et uafhængigt ekspertpanel er
nedsat og forventes at præsentere sine anbefalinger inden udgangen af 2009.
Hvidbogens forslag vil indgå i panelets arbejde.
Kommissionen forventer at fremsætte eventuelle politik- og lovgivningsforslag
i 2010.
Med venlig hilsen
Anders Nymark (3638)
5/5