Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del
Offentligt
688008_0001.png
688008_0002.png
Folketingets EuropaudvalgChristiansborg
Finansministeren14. maj 2009
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 130 af 21. april 2009(alm. del) stillet efter ønske fra Lone Dybkjær.

Spørgsmål:

”Ministeren bedes redegøre for, om og hvordan den danske regering i Rådet har forholdt sig tilspørgsmålet om at give Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg officielle svar på de spørgsmål,Budgetkontroludvalget har stillet Rådet vedrørende Rådets budget for 2007?”

Svar:

Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg har i februar 2009 fremsendt en for-mel anmodning til Rådet om skriftlige svar på en række spørgsmål angående Rå-dets gennemførelse af sit budget for 2007. Oplysningerne ønskes som led i Parla-mentets decharge-behandling af Revisionsrettens årsberetning om gennemførel-sen af det samlede EU-budget for 2007.Rådet har afvist at give de efterspurgte regnskabsoplysninger m.v. og bl.a. henvisttil, at Parlamentets årlige decharge-behandling af Rådets budget hidtil har været afuformel karakter. Rådet konstaterer endvidere, at de oplysninger, Budgetkontrol-udvalget ønsker om Rådets budget, ingen forbindelse har til behandlingen af Revi-sionsrettens årsberetning for 2007, der ikke indeholder nogen kritiske bemærknin-ger om Rådets budget. Rådet har i øvrigt på forskellig vis og på flere niveauer for-søgt at få en dialog med Parlamentet om sagen og herunder - sædvanen tro - invi-teret til uformelle drøftelser herom. Senest har det tjekkiske formandskab den 7.maj 2009 skrevet til Parlamentets formand og atter lagt op til en uformel dialogmed henblik på en afklaring af Parlamentets spørgsmål til Rådets budget. Hidtilhar Parlamentet ikke villet modtage Rådets invitation.Regeringens holdning i denne sag fremgår af mit svar af 20. april 2009 på Europa-udvalgets spørgsmål nr. 90 af 24. februar 2009, der kan sammenfattes på følgendemåde: Efter regeringens opfattelse afviger Parlamentets ønske om at formaliseredecharge-proceduren fra den etablerede ”Gentlemen-aftale”, hvorefter de to insti-tutioner afholder sig fra at blande sig i hinandens budgetter. Denne aftale været tilgavn for både Parlamentet og Rådet, idet den har styrket det konstruktive samar-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
bejde om budgetspørgsmål mellem de to institutioner. Samtidig er det velkendt, atregeringen lægger stor vægt på åbenhed omkring forvaltningen og kontrollen afEU’s budget. Såfremt det er et generelt ønske i de to institutioner, vil regeringenderfor - sammen med de øvrige medlemsstater - overveje mulighederne for enændring af decharge-proceduren mellem Råd og Parlament, der kan føre til enstørre gennemskuelighed i begge institutioners gennemførelse af deres budgetter.Regeringens holdning har ligget til grund for den danske linje i Rådets forhandlin-ger om sagens håndtering, hvor vi dels har lagt vægt på, at få sagen løst hurtigstmuligt, og dels gjort os til talsmand for en kompromissøgende kurs, der lægger optil fortsat dialog - og om ønsket forhandlinger - med Parlamentet bl.a. baseret pået ønske om styrket gennemsigtighed for alle EU-institutioners budgetgennemfø-relse.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen