9. oktober 2009
Folketingets Europaudvalg
j.nr. 4/0101-0100-0068
/lg-ks
Konkurrencesituationen på det danske marked for fødevarer
ØKONOMI- OG
I det følgende redegøres for udviklingen i fødevarepriserne og konkur-
rencesituationen på markedet med udgangspunkt i Konkurrencestyrelsens
undersøgelse af fødevarepriserne.
1
Fra januar 2007 til januar 2009 steg de danske fødevarepriser med 11 pct.
Det er godt dobbelt så meget som det generelle forbrugerprisindeks, jf.
tabel 1. Det var navnlig priserne på brød, mælk samt smør, der steg bety-
deligt.
Siden er fødevarepriserne faldet noget. Det er navnlig priserne på mælk
mv. og i mindre grad smør- og brødprodukter, der er faldet. Blandt mæl-
keprodukterne er navnlig priserne på drikkemælk (sød-,let-,mini-og
skummetmælk) sat ned. Fra november 2007, hvor priserne var højst, til
august 2009 er forbrugerprisen for 1 liter minimælk således faldet 24 pct.
Priserne på frugt er ligeledes faldet og lå i august 2009 lavere end i be-
gyndelsen af 2007.
Tabel 1. Priser på fødevarer 2007-09 (Indeks, januar 2007 = 100)
Forbru- Fødeva- Brød Kød
Mælk Smør Frugt
ger
rer
mv
mv
mv.
priser
i alt
i alt
Jan 07
100
100
100
100
100
100
100
Juli 07
101
100
102
99
101
102
102
Jan 08
103
107
112
100
117
120
102
Juli 08
105
110
117
105
117
124
107
Jan 09
105
111
117
106
117
126
103
Apr 09
106
110
118
102
114
124
105
Juli 09
106
110
118
104
112
124
101
Aug 09
106
109
117
104
111
122
99
Kilde: Danmarks Statistik
ERHVERVSMINISTERIET
Grønt
100
98
105
109
109
110
107
107
Udviklingen i fødevarepriserne er påvirket særligt af konkurrenceforhol-
dene i detailleddet, blandt forarbejdningsvirksomhederne samt udviklin-
gen på råvaremarkederne.
”Fødevarepriser – prisudviklingen på mælk, smør og brød”, Konkurrenceanalyse
02/2009, Konkurrencestyrelsen, juni 2009. Undersøgelsen kan hentes på Konkurrence-
styrelsens hjemmeside, www.ks.dk.
1