Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del
Offentligt
751600_0001.png
751600_0002.png
751600_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
3. november 2009Det InternationaleKontor2009-151-0320FPE40831

Spørgsmål nr. 156 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:

”Ministeren bedes oversende et notat, der beskriver, hvilkekonsekvenser FN’s meddelelse af 18. september 2009, vedrø-rende menneskerettighedssituationen i Columbia, vil have forregeringens holdning til EUROPOLs planer om en samar-bejdsaftale med Colombia. Ministeren bedes ligeledes rede-gøre for, hvilke initiativer regeringen vil tage i den anled-ning.”

Svar:

1.

Den omtalte meddelelse af 18. september 2009 er en pressemeddelelsefra FN’s særlige rapportør vedrørende menneskerettighedsaktivister(Special Rapporteur on the situation of human rights defenders),Marga-ret Sekaggya.Det kan oplyses, at mandatet for den særlige rapportør blev vedtaget afFN’s (daværende) Menneskerettighedskommission i 2000 og fornyet imarts 2008 af FN’s Menneskerettighedsråd ved resolution 7/8.Den omtalte pressemeddelelse angår den særlige rapportørs besøg i Co-lombia i perioden 7.-18. september 2009.I meddelelsen anføres det bl.a., at der er sket mærkbare fremskridt i dengenerelle situation i Colombia siden 2002. Respekten for retten til liv ogretten til at udøve sine grundlæggende rettigheder er således blevet for-bedret for de colombianske borgere. Den særlige rapportør anfører dogsamtidig, at menneskeretsaktivister fortsat er ofre for overgreb i Colom-bias retssystem. Der er således en række forhold, der bør forbedres i Co-lombia, når det gælder menneskerettighedsaktivister.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Det bemærkes, at der er tale om helt foreløbige betragtninger fra den sær-lige rapportørs side. Rapportørens rapport om besøget forventes at bliveforelagt for FN’s Menneskerettighedsråd i marts 2010.

2.

Særligt for så vidt angår den samarbejdsaftale mellem Europol og Co-lombia, der omtales i spørgsmålet, kan det oplyses, at Rådet for Den Eu-ropæiske Union på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 23. ok-tober 2009 vedtog en beslutning, hvorefter Europol bemyndiges til atindlede forhandlinger om en samarbejdsaftale med Colombia om udveks-ling af personoplysninger.Det skal fremhæves, at der som anført alene er tale om, at Europol nu erbemyndiget til atindlede forhandlingerom en samarbejdsaftale med Co-lombia. Hvis der på et senere tidspunkt opnås enighed mellem Europolog Colombia om et udkast til samarbejdsaftale, vil dette udkast skulleforelægges for Rådet til godkendelse. Danmark vil først til den tid skulletage stilling til, om man fra dansk side vil tilslutte sig, at Europolindgåren aftale med Colombia. Hvorvidt Danmark vil give tilslutning hertil, vilbl.a. afhænge af en vurdering af, om Colombia på det tidspunkt lever optil et passende databeskyttelsesniveau. Det vil imidlertid også indgå ivurderingen, om det på grundlag af bl.a. oplysninger om menneskerettig-hedssituationen kan anses for forsvarligt at indlede et tættere politimæs-sigt samarbejde mellem Europol og Colombia.Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets samlenotat vedrørenderådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i det blandede udvalgden 21. september 2009 (EUU Rådsmøde nr. 2962 – RIA – bilag 1) ved-rørende baggrunden for den omtalte bemyndigelse til Europol om at ind-lede forhandlinger om en samarbejdsaftale med Colombia.

3.

Det kan mere generelt oplyses, at det følger af Europol-konventionensartikel 18, stk. 2, og 42, stk. 2 (og regler fastsat i tilknytning hertil), atEuropol, i det omfang det er nødvendigt, kan indgå samarbejdsaftalermed tredjelande og internationale organisationer om udveksling af oplys-ninger.Det første skridt i processen er, at det pågældende tredjeland (internatio-nale organisation) optages på listen over lande, som Europol kan for-handle en samarbejdsaftale med. Optagelse på listen kræver Rådets god-kendelse. Europols direktør kan herefter indlede forhandlinger om en af-tale efter forudgående høring af Europols Styrelsesråd og efter at have2
indhentet tilladelse fra Rådet. Hvis forhandlingerne munder ud i et afta-leudkast, forelægges det for Rådet til godkendelse.For så vidt angår aftaler om udveksling af personoplysninger kan Euro-pol først indlede forhandlinger herom, når det over for Rådetpå grund-lag af en rapport om det pågældende tredjelands lovgivning og admini-strative praksis på databeskyttelsesområdeter godtgjort, at der ikke ernoget til hinder for, at Europol kan indlede forhandlinger med vedkom-mende tredjeland. En endelig aftale kan først indgås, når Rådet har god-kendt dette. En sådan godkendelse kan først gives, når der er indhentetudtalelse fra Den Fælles Kontrolinstans via Styrelsesrådet.Når der er indgået en samarbejdsaftale med et tredjeland om udvekslingaf personoplysninger, følger det af Europol-konventionen, at Europol eransvarlig for lovligheden af videregivelsen af oplysninger til det pågæl-dende tredjeland. Europol er endvidere forpligtet til at registrere alle vi-deregivelser og begrundelserne herfor. Europol må kun videregive op-lysninger, hvis det pågældende tredjeland giver tilsagn om, at oplysnin-gerne kun vil blive anvendt til det formål, hvortil de er blevet videregivet.Det følger endvidere af Europol-konventionen, at Europol kun må vide-regive oplysninger modtaget fra en medlemsstat, hvis den pågældendemedlemsstat giver samtykke hertil.

4.

Det bemærkes, at Justitsministeriet den 7. oktober 2009 har fremsatforslag til lov om Den Europæiske Politienhed (Europol) (L 27). Lov-forslaget har til formål at gennemføre Rådets afgørelse af 6. april 2009om oprettelse af Den Europæiske Politienhed (Europol) i dansk ret.Rådsafgørelsen træder i kraft den 1. januar 2010 og erstatter Europol-konventionen med tilhørende protokoller. Rådsafgørelsen indeholder ikapitel IV regler om Europols adgang til at samarbejde med tredjelandeog internationale organisationer. Reglerne svarer indholdsmæssigt i vidtomfang til ovennævnte regler i Europol-konventionen. Der kan i øvrigthenvises til pkt. 2.7 og 4.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
3