Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del
Offentligt
671902_0001.png
671902_0002.png
671902_0003.png
671902_0004.png
Dato:Kontor:Kontrol- og Analyse-kontoretJ.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:2008/4013-73SBABesvarelse

Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 37 stillet af Folketingets Europaudvalg til

ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 27. november 2008

(Alm. Del – bilag)

Spørgsmål:

”Ministeren bedes – i forlængelse af europaudvalgsmødet den 26. november 2008 – redegø-re for, hvilke nationale regler, der gælder i en række EU-lande vedrørende ophold for tredje-landsborgere, som gifter sig med EU-landenes egne statsborgere. I den forbindelse bedesministeren særligt redegøre for, hvordan retsstillingen er i de pågældende EU-lande for bo-sættelse i EU-landet, når en af EU-landets statsborgere gifter sig med en tredjelandsstats-borger, som er på besøg som turist eller på turistvisum eller aldrig har haft ophold i det på-gældende EU-land. Eksempelvis hvis en tysker, der gifter sig med en brasilianer på turistbe-søg, med eller uden turistvisum eller gifter sig i Brasilien, efterfølgende vil bosætte sig i Tysk-land med sin nye ægtefælle. Der ønskes en redegørelse for de nationale regler i Holland,Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Finland, Østrig, Belgien og Cypern”.

Svar:

Integrationsministeriet har med henblik på endelig besvarelse af spørgsmålet gennem dedanske repræsentationer indhentet oplysninger fra de pågældende lande om de nationaleregler for familiesammenføring. Integrationsministeriet har ligeledes indhentet oplysningerom definitionen af begrebet ”lovligt ophold” i de pågældende lande, jf. spørgsmål nr. 181 stil-let af Folketingets Europaudvalg den 22 september 2008.Nedenstående beskrivelse af reglerne om familiesammenføring for egne statsborgere, derønsker familiesammenføring med tredjelandsstatsborgere samt definitionen af begrebet ”lov-ligt ophold”, er baseret på de indkomne høringssvar fra myndighederne i de pågældendelande samt telefoniske henvendelser fra Integrationsministeriet til visse af de adspurgte lan-de. Integrationsministeriet har ikke i øvrigt verificeret oplysningerne.I henhold til de

franske

familiesammenføringsregler stilles der krav om, at den tredjelands-statsborger, der ønskes familiesammenføring med, ikke må udgøre en trussel mod den of-fentlige orden, og at der skal bestå en gyldig familieforbindelse med parterne.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
For så vidt angår den udlændingeretlige definition af lovligt ophold, beskrives dette som etophold baseret på en gyldig opholdstilladelse eller et gyldigt visum.I henhold til de

finske

familiesammenføringsregler stilles der krav om, at ægteskabet er re-elt, det vil sige, at der ikke er tale om et ægteskab, som alene har til formål at skaffe tredje-landsstatsborgeren ophold i Finland.For så vidt angår definitionen af lovligt ophold, følger det af de finske regler, at en afvistasylansøger ikke har lovligt ophold i Finland. Dette gælder dog ikke, når der er ”tekniske for-hindringer” for, at udvisningen kan gennemføres. I disse tilfælde udstedes en midlertidig op-holdstilladelse.I henhold til

nederlandsk

ret er der forskellige krav til familiesammenføring alt efter, om par-ret er ægtefæller (familiesammenføring) eller samlevende (familiedannelse).I tilfælde af familiesammenføring er kravene, at begge parter er over 18 år, at tredjelands-statsborgeren har aflagt en forudgående integrationsprøve (sprog, generel viden om Neder-landene etc.) i hjemlandet og fået bevilget en midlertidig opholdstilladelse, samt at den ne-derlandske statsborger har en indtægt svarende til niveauet for social understøttelse.I tilfælde af familiedannelse er kravene, at begge parter er fyldt 21 år, at tredjelandsstatsbor-geren, der ønsker indrejse og ophold i Nederlandene, har aflagt en forudgående integrati-onsprøve (sprog, generel viden om Nederlandene etc.), i hjemlandet og som følge heraf harfået bevilget en midlertidig opholdstilladelse, samt at den nederlandske statsborger har enbæredygtig løn (120 % af den aktuelle minimumsløn, der pr. 1. juli 2008 var 983,55 euro pr.måned for 21-årige). Det samlevende par skal endvidere underskrive en erklæring om, at deer i forhold og ønsker at bo sammen.For så vidt angår definitionen af lovligt ophold i forhold til tredjelandsstatsborgere følger detaf nederlandsk udlændingeret, at en tredjelandsstatsborger har lovligt ophold, når denne erindrejst visumfrit eller med gyldigt visum, har en tidsbegrænset eller tidsubegrænset opholds-tilladelse, ophold i henhold til EU´s associeringsaftale med Tyrkiet, processuelt ophold underbehandling af en ansøgning om opholdstilladelse, forlængelse af opholdstilladelse eller æn-dret opholdsgrundlag eller under behandling af en klagesag. Herudover kan personer, dergrundet helbredsmæssige forhold ikke kan udrejse eller personer, der har været udsat formenneskesmugling, indrømmes opholdsret for en bestemt periode.I henhold til

irsk

ret er der kun få og skønsprægede regler og skriftlige retningslinjer på om-rådet for familiesammenføringer. Behandlingen af disse sager beror på en konkret vurderingmed en ganske vid skønsbeføjelse til den ansvarlige sagsbehandler.Selve vurderingen af, hvorvidt der skal gives tilladelse til familiesammenføring afgøres kon-kret og samlet på baggrund af de oplysninger, som ansøgeren fremlægger. Det følger afpraksis, at de tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig i Irland på tidspunktet for an-søgningens indgivelse, i langt de fleste tilfælde får meddelt familiesammenføring. Dette erikke i samme omfang tilfældet for de sager, hvor ansøgeren enten opholder sig i Irland på etasylgrundlag/ulovligt grundlag eller i et tredjeland.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
De irske myndigheder definerer lovligt ophold som ophold, der enten er meddelt vedkom-mende forud for eller i forbindelse med indrejse i landet (eksempelvis visum), eller opholdsom, når det overstiger tre måneders varighed, bliver registreret og godkendt af de irskemyndigheder (eksempelvis arbejdstilladelse). Indgivelse af ansøgning om asyl udgør ikke etlovligt ophold.I henhold til de

svenske

regler om familiesammenføring gives opholdstilladelse på grundlagaf tilknytning, når en udlænding er ægtefælle eller samlever til en svensk statsborger. Det eren betingelse, at ægteskabet eller samlivet fremstår som seriøst.For så vidt angår lovligt ophold i forhold til tredjelandsstatsborgere følger der ikke en udtryk-kelig definition af den svenske udlændingelovgivning. Men tredjelandsstatsborgere, derf.eks. har gyldigt ophold som studerende, forskere og arbejdskraftsindvandrere, har lovligtophold, ligesom turister, der indrejser visumfrit eller med gyldigt visum, og asylansøgere, derhar en asylsag under behandling, har lovligt ophold.Opholdstilladelse kan afvises, hvis tredjelandsstatsborgeren har været involveret i og erdømt skyldig i kriminalitet, hvis tredjelandsstatsborgeren eller dennes børn kan antages atblive udsat for vold eller anden krænkelse, hvis der er blevet givet ukorrekte oplysninger afbetydning for opholdstilladelsen, hvis et ægteskab indgås udelukkende med henblik på op-holdstilladelse, hvis de samlevende ikke har tænkt sig at bo sammen, hvis den svenskestatsborger allerede er gift eller samlevende med en anden, hvis en af parterne er under 18år, eller hvis den svenske statsborger udgør en trussel mod den almene sikkerhed.I henhold til de

østrigske

regler for familiesammenføring af tredjelandsstatsborgere med eg-ne statsborgere er disse på to områder strammere end for unionsborgere.Der er for det første krav om, at østrigske statsborgere skal kunne opfylde betingelsen omforsørgelse i form af krav til indtægt og krav til bolig. For det andet opnår familiesammenførtetil østrigske statsborgere – i modsætning til familiemedlemmer til EU-borgere - alene op-holdstilladelse i 12 måneder, som kan forlænges først i 12 måneder og derefter i to omgangeaf 24 måneders varighed.Lovligt ophold i Østrig er defineret som et ophold baseret på udlændingens lovlige indrejse,en østrigsk opholdstilladelse, en opholdstilladelse fra en anden stat, som Østrig har aftalermed herom, en opholdstilladelse efter asylretlige regler, en arbejdstilladelse eller lovligt op-hold i Østrig i medfør af andre love. Asylansøgere har endvidere under asylsagens behand-ling lovligt ophold.I henhold til

tysk

ret er det en betingelse for familiesammenføring, at den tyske statsborgerhar sit normale ophold i Tyskland, at begge ægtefæller er over 18 år, og at ansøgeren somminimum på en enkel måde kan gøre sig forståelig på tysk. Dette sprogkrav bortfalder dog,hvis ansøgeren grundet fysisk, mental eller psykisk sygdom eller handicap ikke er i stand tilat opfylde betingelsen.Ophold i Tyskland defineres som 1) retsmæssigt og lovligt ophold, 2) lovligt ophold og 3)ulovligt ophold. Under den første kategori henhører blandt andet studie, sprogkursus og sko-lebesøg, beskæftigelse, herunder for højtkvalificerede, forskere og selvstændigt erhvervsdri-Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
vende, familiesammenføring etc. Ved lovligt ophold forstås derimod et tålt ophold (Duldung),som ikke er baseret på ovennævnte grundlag, herunder asylansøgere under igangværendeasylproces, en alvorligt syg udlænding eller en udlænding, hvis udvisning ikke er muligt pågrund af situationen i hjemlandet. Ved ulovligt ophold forstås ophold, hvor en udlænding ikkekan fremvise gyldig dokumentation for opholdsstatus i henhold til bestemmelserne vedrø-rende ovennævnte hovedkategorier. Afviste asylansøgere uden mulighed for tålt ophold, vilopholde sig ulovligt i landet, hvis de går under jorden.I henhold til de

britiske

familiesammenføringsregler for så vidt angår ægtefæller, skal denbritiske statsborger have ophold i Storbritannien, have en bopæl og være selvforsørgende,begge parter skal være over 21 år og have personligt kendskab til hinanden, og begge parterskal have til hensigt at leve sammen.De samme regler gør sig gældende for ansøgere, der ønsker familiesammenføring på bag-grund af et samlivsforhold.Det er ikke en betingelse for at opnå opholdstilladelse, at ansøgeren har en forudgående til-knytning til Storbritannien.For så vidt angår definitionen af lovligt ophold betragtes en afvist asylansøger, der ikke givesopholdstilladelse på andet grundlag, teknisk set som værende ”overstayed”, det vil sige idenne forbindelse som ikke havende lovligt ophold.For så vidt angår de

cypriotiske

familiesammenføringsregler er der ingen særlige betingel-ser knyttet til retten til familiesammenføring.
Side 4
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk