Christiansborg |
|
Ministeren bedes fremlægge en opgørelse over hvert enkelt EU-lands finansielle bidrag til EU baseret på de seneste tilgængelige tal, samt en oversigt over hvor meget hvert enkelt EU-land modtager fra EU i forbindelse med diverse støtteordninger. Herudover skal størrelsen af de enkelte medlemslandes nettobidrag - inklusiv bidrag via landbrugs- og toldafgifter m.v. - pr. indbygger fremgå.
2007 er det seneste år med endelige opgørelser for indtægter og udgifter i EU's budget. Størrelsen af hvert enkelt lands nationale bidrag i 2007 samt nettoopkrævning af de traditionelle egne indtægter (landbrugsafgifter, sukkerafgift og toldindtægter fratrukket det nationale administrative vederlag) er vist i vedlagte tabel 1.
Tabellen viser desuden landefordelingen af EU-budgettets udgifter, i det omfang disse udgifter kan opgøres landespecifikt, hvilket for eksempel kun er tilfældet for en lille del af udgifterne til EU's eksterne aktioner i kategori 4. Det bemærkes, at en stor del af de administrative udgifter i kategori 5 naturligt bliver udbetalt i lande som Belgien og Luxembourg, der huser størstedelen af EU-institutionerne. Dette influerer derfor meget væsentligt på disse landes nettopositioner.
Endelig fremgår hvert medlemslands nettoposition samt nettoposition pr. indbygger af tabellen. Det bemærkes, at dette tal primært må opfattes som en form for betalingsbalance, da især EU’s udbetalinger tilfalder en mindre gruppe specifikke borgere og virksomheder. Det skal i den forbindelse også bemærkes, at den gennemsnitlige nettoposition pr. indbygger i EU er -9 euro. Det svagt negative tal skyldes primært, at en del udgifter som nævnt ikke kan landefordeles.
Endelig bemærkes det, at det er regeringens opfattelse, at de samlede effekter af EU-medlemskabet kun i meget begrænset omfang opfanges af disse budgetmæssige nettopositioner. EU-medlemskabets indflydelse pÃ¥ virksomhedernes og borgernes økonomi kommer bl.a. af Det Indre Marked samt muligheden for fri bevægelighed for personer og kapital, og giver mange og meget betydelige effektivitetsgevinster. Der henvises i den forbindelse ogsÃ¥ til Finansministerens svar af 19. august 2008 pÃ¥ Europaudvalgets spørgsmÃ¥l nr. 116 om de økonomiske fordele for Danmark ved EU-medlemskabet.Â
Med venlig hilsen
Tabel 1. Medlemslandenes bidrag og andel af udgifterne fra EU's budget 2007. Alle beløb pÃ¥ nær â€Netto pr. indbygger†i mio. euro |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
|
Bidrag i alt |
Herunder |
Modtager i alt |
Herunder |
Netto |
Netto pr. indbygger |
|
||||||||
|
|
|
Nationalt bidrag |
Traditionelle egne indtægter |
|
Kategori 1.a |
Kategori 1.b |
Kategori 2. |
Kategori 3.a |
Kategori 3.b |
Kategori 4. |
Kategori 5. |
Kategori 6. |
|
(euro) |
|
|
Belgien |
4.372 |
2.687 |
1.685 |
5.679 |
668 |
347 |
880 |
19 |
71 |
0 |
3.694 |
0 |
1.307 |
123 |
|
|
Bulgarien |
291 |
230 |
61 |
592 |
17 |
145 |
7 |
0 |
3 |
278 |
12 |
129 |
301 |
39 |
|
|
Tjekkiet |
1.167 |
988 |
179 |
1.721 |
38 |
918 |
717 |
1 |
17 |
15 |
15 |
0 |
554 |
54 |
|
|
Danmark |
2.219 |
1.889 |
330 |
1.449 |
95 |
129 |
1.169 |
1 |
8 |
0 |
48 |
0 |
-770 |
-141 |
|
|
Tyskland |
21.710 |
18.583 |
3.127 |
12.484 |
866 |
4.312 |
6.906 |
16 |
218 |
0 |
167 |
0 |
-9.226 |
-112 |
|
|
Estland |
177 |
134 |
43 |
377 |
13 |
217 |
121 |
1 |
9 |
8 |
9 |
0 |
200 |
149 |
|
|
Irland |
1.586 |
1.368 |
218 |
2.167 |
92 |
264 |
1.763 |
2 |
6 |
0 |
42 |
0 |
580 |
135 |
|
|
Grækenland |
3.020 |
2.790 |
230 |
8.429 |
145 |
4.591 |
3.644 |
1 |
18 |
0 |
29 |
0 |
5.409 |
484 |
|
|
Spanien |
9.838 |
8.548 |
1.290 |
12.796 |
299 |
5.430 |
6.973 |
6 |
21 |
0 |
68 |
0 |
2.958 |
67 |
|
|
Frankrig |
16.989 |
15.656 |
1.333 |
13.897 |
719 |
2.449 |
10.360 |
25 |
74 |
0 |
271 |
0 |
-3.092 |
-49 |
|
|
Italien |
14.024 |
12.337 |
1.687 |
11.315 |
637 |
4.453 |
5.913 |
8 |
76 |
0 |
229 |
0 |
-2.709 |
-46 |
|
|
Cypern |
170 |
124 |
46 |
127 |
9 |
34 |
61 |
1 |
8 |
8 |
6 |
0 |
-44 |
-56 |
|
|
Letland |
199 |
168 |
31 |
675 |
13 |
437 |
186 |
1 |
10 |
21 |
8 |
0 |
476 |
209 |
|
|
Litauen |
271 |
226 |
45 |
1.044 |
43 |
466 |
483 |
6 |
10 |
25 |
11 |
0 |
773 |
228 |
|
|
Luxembourg |
296 |
277 |
19 |
1.281 |
100 |
14 |
55 |
1 |
10 |
0 |
1.102 |
0 |
985 |
2.069 |
|
|
Ungarn |
870 |
759 |
111 |
2.428 |
54 |
1.304 |
956 |
1 |
36 |
62 |
15 |
0 |
1.557 |
155 |
|
|
Malta |
57 |
45 |
12 |
89 |
5 |
49 |
9 |
1 |
11 |
2 |
13 |
0 |
32 |
79 |
|
|
Holland |
6.303 |
4.429 |
1.874 |
1.916 |
339 |
251 |
1.211 |
20 |
17 |
0 |
78 |
0 |
-4.386 |
-268 |
|
|
Østrig |
2.218 |
2.017 |
201 |
1.598 |
158 |
265 |
1.130 |
17 |
9 |
0 |
20 |
0 |
-620 |
-75 |
|
|
Polen |
2.809 |
2.470 |
338 |
7.786 |
114 |
4.217 |
3.114 |
40 |
46 |
227 |
27 |
0 |
4.978 |
131 |
|
|
Portugal |
1.460 |
1.323 |
137 |
3.904 |
107 |
2.456 |
1.230 |
10 |
7 |
0 |
25 |
0 |
2.444 |
231 |
|
|
Rumænien |
1.089 |
930 |
159 |
1.602 |
30 |
421 |
24 |
0 |
4 |
789 |
19 |
315 |
513 |
24 |
|
|
Slovenien |
359 |
277 |
83 |
390 |
27 |
159 |
180 |
1 |
8 |
8 |
8 |
0 |
31 |
15 |
|
|
Slovakiet |
519 |
429 |
91 |
1.083 |
34 |
635 |
381 |
1 |
12 |
10 |
10 |
0 |
563 |
104 |
|
|
Finland |
1.629 |
1.481 |
149 |
1.423 |
95 |
322 |
973 |
2 |
9 |
0 |
23 |
0 |
-206 |
-39 |
|
|
Sverige |
2.915 |
2.477 |
438 |
1.659 |
183 |
304 |
1.105 |
4 |
40 |
0 |
24 |
0 |
-1.256 |
-138 |
|
|
UK |
13.429 |
10.772 |
2.657 |
7.413 |
639 |
2.357 |
4.234 |
15 |
27 |
0 |
141 |
0 |
-6.016 |
-99 |
|
|
Kilde: EU-kommissionen: Financial Report 2007 |
|
Nationalt bidrag:             Indeholder momsbidrag og BNI-bidrag korrigeret for diverse rabatordninger. Det bemærkes, at disse tal ikke indeholder effekten af den seneste rådsafgørelse om egne indtægter, da denne endnu ikke er ratificeret af alle lande.
Traditionelle egne indt.: Indeholder EU's nettoindtægter for så vidt angår landbrugsafgifter, sukkerafgifter og toldindtægter, korrigeret for det nationale vederlag (25 pct.), medlemslandene må beholde som kompensation for de administrative udgifter ved opkrævningen af disse indtægter.
Kategori 1a:                      Konkurrenceevne og vækst, herunder forskning
Kategori 1b:                                            Samhørighed, herunder strukturfondene
Kategori 2: Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Forvaltning af naturressourcer, herunder landbrug
Kategori 3a:                      Frihed, sikkerhed og retfærdighed, herunder grænsekontrol og flygtninge
Kategori 3b:                      Borgerskab, herunder sundheds- og forbrugerområdet
Kategori 4:                        EU som global partner (EU's eksterne politikker). Det bemærkes, at kun en lille del af disse udgifter naturligt kan fordeles på EU's medlemslande, da udgifterne retter sig mod forhold uden for EU.
Kategori 5:                        Administration. En stor del af disse udgifter går til lande som Belgien og Luxembourg, der huser en række EU-institutioner. Dette influerer derfor også på disse landes nettopositioner.
Kategori 6:                        En række mindre kompensationer til Bulgarien og Rumænien i forbindelse med disse landes tiltrædelse i EU. Â