Folketingets Europaudvalg

Christiansborg

Finansministeren

5. januar 2009

J.nr. 51-254

Endeligt svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 54 af 11. december 2008.

Spørgsmål:

Ministeren bedes fremlægge en opgørelse over hvert enkelt EU-lands finansielle bidrag til EU baseret på de seneste tilgængelige tal, samt en oversigt over hvor meget hvert enkelt EU-land modtager fra EU i forbindelse med diverse støtteordninger. Herudover skal størrelsen af de enkelte medlemslandes nettobidrag - inklusiv bidrag via landbrugs- og toldafgifter m.v. - pr. indbygger fremgå.

Svar:

2007 er det seneste år med endelige opgørelser for indtægter og udgifter i EU's budget. Størrelsen af hvert enkelt lands nationale bidrag i 2007 samt nettoopkrævning af de traditionelle egne indtægter (landbrugsafgifter, sukkerafgift og toldindtægter fratrukket det nationale administrative vederlag) er vist i vedlagte tabel 1.

Tabellen viser desuden landefordelingen af EU-budgettets udgifter, i det omfang disse udgifter kan opgøres landespecifikt, hvilket for eksempel kun er tilfældet for en lille del af udgifterne til EU's eksterne aktioner i kategori 4. Det bemærkes, at en stor del af de administrative udgifter i kategori 5 naturligt bliver udbetalt i lande som Belgien og Luxembourg, der huser størstedelen af EU-institutionerne. Dette influerer derfor meget væsentligt på disse landes nettopositioner.

Endelig fremgår hvert medlemslands nettoposition samt nettoposition pr. indbygger af tabellen. Det bemærkes, at dette tal primært må opfattes som en form for betalingsbalance, da især EU’s udbetalinger tilfalder en mindre gruppe specifikke borgere og virksomheder. Det skal i den forbindelse også bemærkes, at den gennemsnitlige nettoposition pr. indbygger i EU er -9 euro. Det svagt negative tal skyldes primært, at en del udgifter som nævnt ikke kan landefordeles.

Endelig bemærkes det, at det er regeringens opfattelse, at de samlede effekter af EU-medlemskabet kun i meget begrænset omfang opfanges af disse budgetmæssige nettopositioner. EU-medlemskabets indflydelse på virksomhedernes og borgernes økonomi kommer bl.a. af Det Indre Marked samt muligheden for fri bevægelighed for personer og kapital, og giver mange og meget betydelige effektivitetsgevinster. Der henvises i den forbindelse også til Finansministerens svar af 19. august 2008 på Europaudvalgets spørgsmål nr. 116 om de økonomiske fordele for Danmark ved EU-medlemskabet. 

 

 

Med venlig hilsen

Lars Løkke Rasmussen


 

Tabel 1. Medlemslandenes bidrag og andel af udgifterne fra EU's budget 2007. Alle beløb på nær ”Netto pr. indbygger” i mio. euro

 

 

 

Bidrag i alt

Herunder

Modtager i alt

Herunder

Netto

Netto pr. indbygger

 

 

 

 

Nationalt bidrag

Traditionelle egne indtægter

 

Kategori 1.a

Kategori 1.b

Kategori 2.

Kategori 3.a

Kategori 3.b

Kategori 4.

Kategori 5.

Kategori 6.

 

(euro)

 

 

Belgien

4.372

2.687

1.685

5.679

668

347

880

19

71

0

3.694

0

1.307

123

 

 

Bulgarien

291

230

61

592

17

145

7

0

3

278

12

129

301

39

 

 

Tjekkiet

1.167

988

179

1.721

38

918

717

1

17

15

15

0

554

54

 

 

Danmark

2.219

1.889

330

1.449

95

129

1.169

1

8

0

48

0

-770

-141

 

 

Tyskland

21.710

18.583

3.127

12.484

866

4.312

6.906

16

218

0

167

0

-9.226

-112

 

 

Estland

177

134

43

377

13

217

121

1

9

8

9

0

200

149

 

 

Irland

1.586

1.368

218

2.167

92

264

1.763

2

6

0

42

0

580

135

 

 

Grækenland

3.020

2.790

230

8.429

145

4.591

3.644

1

18

0

29

0

5.409

484

 

 

Spanien

9.838

8.548

1.290

12.796

299

5.430

6.973

6

21

0

68

0

2.958

67

 

 

Frankrig

16.989

15.656

1.333

13.897

719

2.449

10.360

25

74

0

271

0

-3.092

-49

 

 

Italien

14.024

12.337

1.687

11.315

637

4.453

5.913

8

76

0

229

0

-2.709

-46

 

 

Cypern

170

124

46

127

9

34

61

1

8

8

6

0

-44

-56

 

 

Letland

199

168

31

675

13

437

186

1

10

21

8

0

476

209

 

 

Litauen

271

226

45

1.044

43

466

483

6

10

25

11

0

773

228

 

 

Luxembourg

296

277

19

1.281

100

14

55

1

10

0

1.102

0

985

2.069

 

 

Ungarn

870

759

111

2.428

54

1.304

956

1

36

62

15

0

1.557

155

 

 

Malta

57

45

12

89

5

49

9

1

11

2

13

0

32

79

 

 

Holland

6.303

4.429

1.874

1.916

339

251

1.211

20

17

0

78

0

-4.386

-268

 

 

Østrig

2.218

2.017

201

1.598

158

265

1.130

17

9

0

20

0

-620

-75

 

 

Polen

2.809

2.470

338

7.786

114

4.217

3.114

40

46

227

27

0

4.978

131

 

 

Portugal

1.460

1.323

137

3.904

107

2.456

1.230

10

7

0

25

0

2.444

231

 

 

Rumænien

1.089

930

159

1.602

30

421

24

0

4

789

19

315

513

24

 

 

Slovenien

359

277

83

390

27

159

180

1

8

8

8

0

31

15

 

 

Slovakiet

519

429

91

1.083

34

635

381

1

12

10

10

0

563

104

 

 

Finland

1.629

1.481

149

1.423

95

322

973

2

9

0

23

0

-206

-39

 

 

Sverige

2.915

2.477

438

1.659

183

304

1.105

4

40

0

24

0

-1.256

-138

 

 

UK

13.429

10.772

2.657

7.413

639

2.357

4.234

15

27

0

141

0

-6.016

-99

 

 

Kilde: EU-kommissionen: Financial Report 2007

 


Forklaringer til tabel 1:

 

Nationalt bidrag:              Indeholder momsbidrag og BNI-bidrag korrigeret for diverse rabatordninger. Det bemærkes, at disse tal ikke indeholder effekten af den seneste rådsafgørelse om egne indtægter, da denne endnu ikke er ratificeret af alle lande.

Traditionelle egne indt.: Indeholder EU's nettoindtægter for så vidt angår landbrugsafgifter, sukkerafgifter og toldindtægter, korrigeret for det nationale vederlag (25 pct.), medlemslandene må beholde som kompensation for de administrative udgifter ved opkrævningen af disse indtægter.

Kategori 1a:                       Konkurrenceevne og vækst, herunder forskning

Kategori 1b:                                             Samhørighed, herunder strukturfondene

Kategori 2:                         Forvaltning af naturressourcer, herunder landbrug

Kategori 3a:                       Frihed, sikkerhed og retfærdighed, herunder grænsekontrol og flygtninge

Kategori 3b:                       Borgerskab, herunder sundheds- og forbrugerområdet

Kategori 4:                         EU som global partner (EU's eksterne politikker). Det bemærkes, at kun en lille del af disse udgifter naturligt kan fordeles på EU's medlemslande, da udgifterne retter sig mod forhold uden for EU.

Kategori 5:                         Administration. En stor del af disse udgifter går til lande som Belgien og Luxembourg, der huser en række EU-institutioner. Dette influerer derfor også på disse landes nettopositioner.

Kategori 6:                         En række mindre kompensationer til Bulgarien og Rumænien i forbindelse med disse landes tiltrædelse i EU. Â