Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del
Offentligt
670764_0001.png
670764_0002.png
670764_0003.png
Folketingets EuropaudvalgChristiansborg
Finansministeren20. april 2009
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 90 af 24. februar 2009(alm. del).

Spørgsmål:

”Ministeren bedes redegøre for, om regeringen er enig med Europa-Parlamentets Budgetkontrol-udvalg i, at Rådet bør give Europa-Parlamentet mulighed for at gennemgå alle Rådets afholdteudgifter, som grundlag for at kunne afgive decharge på Rådets budget (se bilag) - og i bekræftendefald oplyse hvilke initiativer regeringen vil tage, for at Rådet fremover vil svare officielt påspørgsmål fra Budgetkontroludvalget.”

Svar:

Sagens indholdSom led i Europa-Parlamentets decharge-procedure har Parlamentets Budgetkon-troludvalg ønsket en række oplysninger om Rådets gennemførelse af sit budget for2007, jf. det brev fra Budgetkontroludvalget til Rådets vice-generalsekretær, der erbilagt spørgsmålet.Det fremgår af brevet, at Budgetkontroludvalget anser den hidtidige decharge-procedure i forhold til Rådet som utilstrækkelig. Hidtil har denne procedure ipraksis bestået i et uformelt frokostmøde mellem Udvalget og Rådet, hvor bl.a.decharge-spørgsmål er blevet drøftet. Udvalget ønsker imidlertid ifølge brevetdenne uformelle praksis erstattet med (et eller flere) formelle og officielle bilatera-le møder med Rådet om dets budget. Dette ønske indebærer i realiteten, at Udval-get vil indkalde Rådet til høring(er) om budgettet på linje med decharge-høringer-ne af Kommissionen vedrørende denne institutions budgetgennemførelse.Rådets vice-generalsekretær har i sin korrespondance med Budgetkontroludvalgetafslået Udvalgets anmodning om officielle bilaterale decharge-møder. Vice-gene-ralsekretæren begrunder sit afslag med følgende forhold:I henhold til artikel 276 i EF-traktaten skal Parlamentet (alene) tage stillingtil, om man vil give Kommissionen decharge for gennemførelsen af budget-tet.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Den hidtidige uformelle decharge-procedure mellem Parlamentet og Rådet iform af et uformelt frokostmøde udspringer af den etablerede ”Gentle-men’s Agreement” fra 1970, hvorefter de to institutioner afholder sig fra atblande sig i hinandens budgetter.De oplysninger, Budgetkontroludvalget ønsker om Rådets budget, har ingenforbindelse til decharge-behandlingen af Den Europæiske Revisionsretsårsberetning om budgetgennemførelsen for 2007, der ikke indeholder no-gen substantielle bemærkninger om Rådets budget.
Vice-generalsekretæren bemærker derudover, at Rådet som bestemt i Finansfor-ordningen for EU’s budget har sendt Budgetkontroludvalget den opsummerenderapport, inklusive henstillinger m.v. som Rådets interne revisor udarbejder. Ende-lig erklærer vice-generalsekretæren sig selvsagt parat til at mødes uformelt medUdvalget.På baggrund af afslaget fra Rådets vice-generalsekretær om en formalisering afdecharge-proceduren mellem Råd og Parlament har Budgetkontroludvalget be-sluttet at anbefale, at Parlamentet på sin session senere i denne måned udsættersin beslutning om meddelelse af decharge til Rådet til oktober 2009.Regeringens holdningDet er regeringens opfattelse, at ønsket fra Parlamentets Budgetkontroludvalg omat formalisere decharge-proceduren strider mod den etablerede praksis for samar-bejdet mellem Råd og Parlament om behandlingen af Revisionsrettens årlige be-retning om gennemførelsen af EU’s budget. Denne praksis, der blev påbegyndt i2005, består som nævnt i en uformel udveksling af synspunkter om bl.a. decharge-spørgsmål og finder sted mellem Rådets vice-generalsekretær og en delegation fraBudgetkontroludvalget. Såfremt praksis på dette område ændres vil det - også ef-ter regeringens opfattelse - indebære en afvigelse fra den ovennævnte ”Gentle-men’s Agreement”, hvorefter de to institutioner afholder sig fra at blande sig ihinandens budgetter. Gentlemen-aftalen har efter regeringens opfattelse været tilgavn for både Parlamentet og Rådet, idet den har styrket det konstruktive samar-bejde om budgetspørgsmål mellem de to institutioner, herunder også i relation tildecharge-behandlingen. Aftalen respekterer samtidigt på en praktisk og hensigts-mæssig måde de kompetencer, der i EU-traktatgrundlaget er tillagt henholdsvisRådet og Europa-Parlamentet. Regeringen ser derfor ikke noget særskilt behov forat tage Rådets gennemførelse af sit budget op uden for den eksisterende uformelledecharge-procedure mellem de to institutioner.Samtidig er det velkendt, at regeringen lægger stor vægt på åbenhed omkring for-valtningen og kontrollen af EU’s budget. Såfremt det er et generelt ønske i de toinstitutioner, vil regeringen derfor - sammen med de øvrige medlemsstater - over-veje mulighederne for en ændring af decharge-proceduren mellem Råd og Parla-ment, der kan føre til en større gennemskuelighed i begge institutioners gennem-
3
førelse af deres budgetter. Dette skal i givet fald selvsagt ske med respekt for dentraktatfæstede kompetencefordeling mellem institutionerne.Med venlig hilsenClaus Hjorth Frederiksen