En ganske fornuftig praksis, hvis jeg må have lov til at rose formandskabet.
Det er sådan, at Børnerådet og SFI med jævne mellemrum laver sådan nogle undersøgelser af, hvordan det er at være barn i Danmark. De spørger børn i 5. klasse, og de spørger børn i 7. klasse. Det er sådan set gennemgående ret godt at være barn i Danmark, men der er én gennemgående problemstilling, der hele tiden melder sig for de her børn, og det er, at de mangler nogle synlige og nærværende voksne. Både deres forældre og så sandelig også lærerne i skolen har for travlt, for ikke at tale om pædagogerne i fritidsordningen. Det er én problemstilling.
En anden problemstilling er, at Dansk Arbejdsgiverforening og Center for Ligestillingsforskning ved Karen Sjørup har lavet sådan nogle tidsundersøgelser, der viser, at kvinder påtager sig 1 time og 5 minutters mere arbejde i hjemmet, lige så snart de har fået børn, samtidig med at de går ned i arbejdstid. Det er jo både et problem i forhold til et arbejdsmarked, der har brug for al den veluddannede arbejdskraft, m/k, som det overhovedet kan lade sig gøre at skovle sammen, og det er også et stort problem, fordi de opgaver, kvinderne påtager sig i hjemmet, er de ufleksible opgaver som at hente børn i daginstitution, lave mad, handle ind og gøre rent - altså opgaver, der skal gøres næsten dagligt. Mændene laver også noget i hjemmet; de påtager sig ganske typisk de fleksible opgaver med at vaske bil og slå græs osv. - altså ting, der kan henlægges til weekenden. Det betyder altså faktisk en alvorlig skævvridning i forhold til vores ligestilling, og det betyder en alvorlig skævvridning i forhold til arbejdspladser, som har mange kvinder ansat.
Det betyder faktisk noget, at der har siddet en kommission i 2 år og arbejdet på en række forslag, som rent faktisk kan ændre på de her forhold, fordi det er strukturelle forhold i vores samfund, som der kan laves om på. Der var forslag om at afskaffe lukkedagene i daginstitutionerne, der var forslag om at indføre et bestemt antal omsorgsdage til både mor og far i forbindelse med barns sygdom, og der var forslag om at indføre en hjemmeserviceordning til småbørnsfamilier, al den stund en hjemmeserviceordning til familier med børn under 14 år ville gavne især børnene og kvinderne og sågar også arbejdsmarkedet og hele livsbalancen. Jeg tror sågar, at mændene ville kunne have glæde af den her ordning.
Så er det jo rørende, at vi skal høre om den socialt voldsomt retfærdige skattereform, hvis man skal tro regeringspartierne. Det er og bliver en rødvinsreform, som tilgodeser dem med de højeste lønninger; det er og bliver en reform, som ikke tilgodeser og laver om på de samfundsstrukturer, som jeg her har skitseret, der indebærer, at børn til stadighed mangler synlige og nærværende voksne, og at kvinderne til stadighed - på grund af normer, traditioner og vaner - må hjem i hjemmene. Det er jo ikke sikkert, at det giver synlige og nærværende voksne, at mor skal hjem og påtage sig alle de der ufleksible opgaver i hjemmet.
Det er derfor, vi synes, at det her forslag om at genindføre hjemmeserviceordningen til familier med børn under 14 år er rigtig, rigtig hensigtsmæssigt. Vi tror nemlig ganske rigtigt på - som det også er blevet sagt - at folk, der har penge nok, sagtens kan hyre både sort og hvid rengøringshjælp, og det sker også, som det er i dag. Det her forslag kunne også være med til at modvirke sort arbejde - plus den helt åbenlyse effekt, det ville have, at de mennesker, der bliver fyret i disse tider, og som typisk er kortuddannede og ufaglærte, ville kunne få en ny plads på arbejdsmarkedet gennem en udvidelse af hjemmeserviceordningen.
Det er meget ærgerligt, at det her forslag ikke kan vinde flertal i Folketinget, og jeg er ret sikker på, at vi på et eller andet tidspunkt bliver nødt til at tage den her drøftelse igen, for vi kan se, at skattelettelserne altså ikke har skaffet flere synlige og nærværende voksne og altså heller ikke en større ligestilling i hjemmene.