Jeg skal takke for de positive tilkendegivelser, der er kommet fra i hvert fald nogle partier her i Folketinget. Socialdemokraterne, SF og Radikale Venstre har jo alle givet udtryk for, at de sådan set har forstået, hvad der er meningen med forslaget, nemlig at lave en fritagelse for det kommunale anlægsloft ved udførelse af energirenovering af kommunale bygninger - altså et forsøg på at give kommunerne nogle muligheder for at bruge nogle ekstra midler til at investere i energirenovering ud fra det grundsynspunkt, at det faktisk er særlig vigtigt og særlig samfundsmæssigt fornuftigt i forhold til at løse klimaproblemerne og særlig samfundsøkonomisk fornuftigt at understøtte investeringer i det.
Det har sådan set været kernen i vores forslag, og jeg kan forsikre for, at hvis det i den videre proces skulle være nyttigt for at få en bredere tilslutning til indholdet i forslaget, er Enhedslisten helt indstillet på at indgå i en drøftelse, der kan føre til, at vi kan ende med en beretning, som klart og utvetydigt siger, at det er det, det handler om. Og jeg kunne måske tænke mig, at det under alle omstændigheder ville være fornuftigt, at oppositionen benyttede lejligheden til klart at markere, at vi altså vil noget, også uafhængigt af, om Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti vil noget.
Det er jo lidt interessant, for hvis man tager statsministerens tale fra i søndags, kan man konstatere, at et af de områder, han fremhæver som noget, der skal gøres noget ved, er spørgsmålet om et bæredygtigt byggeri, som på sigt producerer mere energi, end det bruger. Statsministeren sagde: Vi vil gøre det så attraktivt som muligt at bygge plusenergihuse, som gennem byggematerialer, intelligent styring af energiforbruget og anvendelse af vedvarende energi ikke blot er selvforsynende, men kan levere overskudsenergi til omverdenen. Et sådant byggeteknologisk gennembrud vil give basis for betydelig eksport.
Det var ikke lige efter det, at statsministeren sagde, at nu skulle man holde op med at være fodslæbende. Men realiteten er jo, at når det handler om at udvikle byggeriet på den her måde, har man i Danmark sovet i timen i årevis. Så sent som i september måned holdt Teknologirådet en konference, hvor en række byggeeksperter sagde til os, at nu måtte vi tage os sammen. Vi har - i hvert fald efter år 2000 - sådan set forsømt at følge op på de faktisk mange gode og interessante eksperimenter og projekter, der blev udviklet i 1970'erne, 1980'erne og 1990'erne. I dette årtusind gik man fuldstændig i stå, og vi har mistet den førerposition, vi havde, inden for det grønne, klimavenlige og energiøkonomiske byggeri.
Det er klart i den sammenhæng, at nybyggeri og det at komme i spidsen med hensyn til det er én ting. Men en anden vigtig ting er jo også, at man kommer i spidsen med hensyn til energirenoveringer, som hundrede procent sikkert overalt er noget af det, som er vigtigt i fremtiden.
Vi er i en situation, hvor det står klart, at det kniber meget med at leve op til de målsætninger om reduktion i energiforbruget, som man har haft indtil nu, og det derfor måske kan vise sig at være meget, meget vanskeligt at leve op til de ambitioner, man har beskrevet. Hr. Per Ørum Jørgensen nævnte jo, at man nu havde en aftale, som indeholdt nogle ambitiøse mål. Lad os så bare tage det alvorligt, men ambitiøse mål uden ambitiøse redskaber er jo ikke ret meget. Så jeg synes sådan set, at det er en lille smule overraskende, at det eneste, vi har oplevet i dag fra Venstres, Konservatives og Dansk Folkepartis side, har været en ihærdig søgen efter den lille flue i suppen, der kunne gøre, at man kunne sige nej. Jeg kender godt til det der med at lede efter fluer i suppen for at finde begrundelser for at sige nej til forslag. Jeg synes bare ikke, at det, Venstre og Konservative og Dansk Folkeparti kan præstere inden for det felt, er imponerende, det må jeg ærlig talt sige.
Jeg synes jo heller ikke, det kan nytte noget i en situation, hvor byggeriet, arbejdsgiverorganisationerne og fagforeningerne kan konstatere, at der er en stigende arbejdsløshed på vej i byggebranchen, at sige, at vi skal lade være med at sætte gang i energirenoveringer og understøtte, at der kommer gang i energirenoveringer, af hensyn til samfundsøkonomien - medmindre Venstre og Konservative og Dansk Folkeparti har ændret opfattelse og nu er enige med nationalbankdirektøren i, at det vil være godt for samfundsøkonomien, hvis arbejdsløsheden bliver fordoblet. Men det var indtil for ikke så lang tid siden et synspunkt, som regeringspartierne og Dansk Folkeparti ikke delte. Hvis det er sådan, at man faktisk synes, at det er vigtigt at holde beskæftigelsen oppe og forhindre arbejdsløsheden i at vokse, er det her jo et ganske oplagt forslag at støtte.
Jeg kan forsikre for, at der kommer flere af samme slags, så man må jo se, om man kan få finpudset argumenterne fremover. Vi synes nemlig, det er meget vigtigt i en situation, hvor man kan forudse arbejdsløshed, at man går ind målrettet for at vende kurven, inden det går galt.
Vi kan også konstatere, at når snakkes om klimaeffekten, er der sådan set ikke nogen tvivl om, at dette handler om energirenovering af et område, der ligger lige for.
40 pct. af Danmarks samlede energiforbrug bliver forbrugt i danske bygninger, primært til opvarmning. Det betyder, at energirenoveringer vil medføre en markant reduktion af CO2-udslippet - det var det, Teknologirådet dokumenterede, som Danmarks Tekniske Universitet har dokumenteret, og som Statens Bygningsforskningsinstitut har dokumenteret. Altså, ingen er i tvivl om, at det at slippe disse investeringer løs vil have en positiv effekt på beskæftigelsen, på klimaet og på at reducere CO2-udslippet, og så bliver man alligevel ved med at lede efter små fluer i suppen, som gør, at man ikke kan være med til det her.
Det kunne man jo forstå, hvis politikken stadig væk var, at man med hensyn til klima-, miljø- og energipolitik skulle være så fodslæbende som muligt, men jeg er sådan set en lille smule bekymret for, om statsministerens pædagogiske evner rækker til i forhold til Venstre. Jeg så, at han gjorde en stor indsats på Venstres landsmøde, men måske var begejstringen også lidt begrænset, så han må jo prøve en gang mere.
Der er også store økonomiske besparelser at hente ved energirenoveringer. Tallene er lidt forskellige, men helt overordnet fremgår det tydeligt, at energirenoveringer også kan betale sig økonomisk. Man behøver altså heller ikke være i tvivl om, at det her set fra en samfundsøkonomisk vinkel er klogt og fornuftigt.
Det er det sådan set også ud fra en kommunaløkonomisk synsvinkel. Det er jo derfor, at de i Sønderborg er så kede af, at de ikke kan få lov til at gennemføre disse investeringer, fordi man slår dem oven i hovedet med den her ramme, samtidig med at man sådan får det til at fremstå, som om det er en særlig del af regeringens politik at understøtte den slags tendenser.
Hvis man så ikke syntes, der var argumenter nok, så var der sådan set heller ikke nogen tvivl om, at konkurrenceevnen ville få positivt gavn af det her forslag. Det var, som jeg sagde i starten, sådan, at Danmark engang lå forrest, når det gjaldt klimavenligt lavenergibyggeri; det gik så fuldstændig i stå omkring 2000, og vi har siden mistet vores førerposition inden for det grønne, klimavenlige og energiøkonomiske byggeri.
Hvis man gør det, som forslaget handler om, nemlig fjerner anlægsloftet for lige netop det, der hedder energirigtig renovering, så vil der automatisk ske en viden- og kapacitetsopbygning hos de bygningsarbejdere, i de firmaer og blandt de øvrige ansatte, som er i gang med det her arbejde, og Danmarks ekspertise inden for energirenoveringen vil stige. Og det er sådan set noget, vi har hårdt brug for - i landene omkring os som Tyskland og Østrig er man længere fremme, og hvis statsministeren skal få ret i, at investeringen i det grønne og det klimarigtige også økonomisk skal være en god forretning, er det altså afgørende, at man kommer i gang nu, så skal man ikke vente, indtil alle de andre for længst har overhalet os.
Så det er igen et eksempel på, at hvis man vil tage et politisk ansvar, så kan man faktisk i det her konkrete tilfælde gøre noget for at sikre klimaet, man kan gøre noget for at sikre en bedre kommunal og offentlig økonomi, man kan forbedre konkurrenceevnen, og man kan skabe øget beskæftigelse. Jeg synes næsten, at man skal være et noget forbenet Venstremedlem for at være imod det.