Retsudvalget 2008-09
B 175 Bilag 4
Offentligt
692050_0001.png
692050_0002.png
692050_0003.png
692050_0004.png
Til beslutningsforslag nr.B 175
Folketinget 2008-09
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 26. maj 2009
Betænkningover
Forslag til folketingsbeslutning om videoovervågning af boligområder[af Karen Hækkerup (S) m.fl.]
1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 14. april 2009 og var til 1. behandling den 18. maj 2009.Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af S og EL) indstiller beslutningsforslaget tilforka-stelse.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget understreger, at Dansk Folkeparti gennem mange århar kæmpet en brav kamp for at få gennemført en udvidet brug af videoovervågning af udsatte ga-der og boligkvarterer. Dansk Folkeparti kæmper således stadig en stædig kamp for en generel udvi-delse af brug af videoovervågning. Videoovervågningen har den store fordel, at den kan hjælpe po-litiet til at opklare kriminalitet og derved hive kriminelle ud af cirkulation. Flere eksperter siger, atvideoovervågning ikke forhindrer berusede voldsmænd i at begå kriminalitet. Det tvivler DanskFolkeparti stærkt på aldrig skulle være tilfældet, og desuden vil en kombination af langt hårderestraffe for personfarlig kriminalitet og øget overvågning af steder, hvor kriminelle elementer ofteboltrer sig, kunne mindske de kriminelles hærgen.Dansk Folkeparti er undervejs med adskillige vidtgående forslag til øget videoovervågning, somhænger sammen i et nyt lovkompleks, som er afgørende for at få løftet området. Dansk Folkepartihar endvidere i forbindelse med finansloven fået nedsat en pulje, hvor der kan søges om støtte tilopsætning af videokameraer. Det er en ordning, som står foran at skulle evalueres, men som DanskFolkeparti meget nemt kunne forestille sig at få udvidet og gjort permanent.Videoovervågningen er kommet for at blive. Det er et tiltag, som Dansk Folkeparti ønsker udbyg-get og udvidet. Dansk Folkeparti hælder dog til at skabe store, samlede løsninger frem for at rettelidt til her og trække lidt fra der. Dansk Folkeparti satser således på at fremlægge et samlet kom-pleks af forslag til at udbygge videoovervågningskonceptet. Derfor kan Dansk Folkeparti for nær-værende ikke støtte Socialdemokratiets forslag, da det kun adresserer en flig af problemet frem forat adressere alle aspekter af den nødvendige udbygning af mulighederne for at overvåge belastedekvarterer.Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget stiller sig positivt over for ønsket om overvågningi boligområder, men det er afgørende, at det sker på følgende betingelser:
2
De berørte beboere skal samtykke.Politiet foretager en kriminalpræventiv vurdering af, hvor der skal opsættes kameraer, og det ersåledes politiet, der definerer, hvor kameraer skal opsættes.– Det er udelukkende politiet, der opsætter kameraer og har adgang til materialet, og materialetskal være krypteret og må kun anvendes i efterforskningsøjemed.– Opsætningen af kameraer skal ske for en tidsbegrænset periode, og der skal regelmæssigt fore-tages en evaluering af, om ordningen skal fortsætte.– Der skal laves en boligsocial indsatsplan i samarbejde med boligselskaberne, politiet og kom-munen, som nedbringer problemerne i det pågældende område.Da flere af de nævnte betingelser ikke er defineret i forslaget, agter SF at stemme imod beslut-ningsforslaget. SF noterer sig i øvrigt, at SFI netop har publiceret en undersøgelse, der viser, atovervågning ikke forebygger kriminelle handlinger. SF opfordrer derfor til, at vi nøjere får under-søgt området for tv-overvågning, før der investeres flere penge i området.Det Radikale Venstres medlem af udvalget bemærker, at politiet i dag kan opsætte videoovervåg-ning midlertidigt dér, hvor der skønnes at være behov for det. Man må derfor som udgangspunktantage, at både regeringens og Socialdemokratiets forslag retter sig mod områder og steder, hvorpolitiet har vurderet at der ikke er behov for videoovervågning, eller i hvert fald, at resultatet ikkevil stå mål med omkostningerne. Skulle der være budgetmæssige grunde til, at politiet har måtteopgive at opsætte videoovervågning, hvor det ellers var skønnet at være nødvendigt, finder Det Ra-dikale Venstre, at dette klares ved, at ressourcerne til indkøb af udstyr øges. Dette har dog ikke væ-ret rejst som et problem af politiet hidtil. Det Radikale Venstre erkender, at det kan være nødvendigtat videoovervåge, men de seneste ændringer af tv-overvågnings-loven blev gennemført efter etgrundigt udvalgsarbejde. Det Radikale Venstre er derfor tilfreds med loven, som altså lægger be-slutningen om overvågning i relation til boligområder i politiets hænder.Det Radikale Venstre ønsker effektiv forebyggelse af kriminalitet frem for at stille sig tilfreds meden videooptagelse af en kriminel handling. Da er skaden sket. I et boligområde i Århus vil man bru-ge 15 mio. kr. på videoudstyr. For det beløb kunne man i et år have 30 ekstra fuldtidsmedarbejderepå gaden. I samme boligområde siger politiet at ca. 80 pct. af kriminaliteten begås af en lille gruppepersoner på knap en snes. Mon ikke en etårig indsats målrettet mod disse personer var en bedre må-de at bruge pengene på end ved at overvåge alle de lovlydige beboere? Det tror Det Radikale Ven-stre. Derfor er Det Radikale Venstre skeptisk over for, om forslaget anviser den mest effektive vejtil kriminalitetsbekæmpelse.Etmindretali udvalget (S) indstiller beslutningsforslaget tilvedtagelse uændret.Etandet mindretali udvalget (EL) vil ved 2. behandling stemme hverken for eller imod beslut-ningsforslaget.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3
Kim Andersen (V) Søren Pind (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)fmd.Marlene Harpsøe (DF) René Christensen (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF)Naser Khader (KF) Karen Hækkerup (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Mogens Jensen (S)Morten Østergaard (RV) Anne Baastrup (SF)nfmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)Simon Emil Ammitzbøll (UFG) Line Barfod (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 175Bilagsnr.123TitelUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslagetTidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget1. udkast til betænkning