For under et halvt år siden vedtog et flertal i Folketinget bestående af V, K, DF, S og enkelte medlemmer fra SF lovforslag nr. L 164 om skærpede sanktioner for flugtbilister. Med vedtagelsen af lovforslaget er der sket ændringer af færdselsloven og straffeloven, der har til formål at hæve straffene mærkbart for både grove og mindre grove tilfælde af flugtbilisme. Ændringerne trådte i kraft den 19. juni 2008 i form af lov nr. 498 af 17. juni 2008 og har således kun været gældende i få måneder.
Forslagsstillerne har begrundet beslutningsforslaget om skærpelse af straffen for flugtbilisme med, at flugtbilister, der forårsager alvorlig skade på andre trafikanter, stadig bliver idømt alt for lave straffe. I forslagets bemærkninger nævnes en dom i en sag fra Frederiksberg, hvor to cyklister i januar 2008 mistede livet efter at være blevet påkørt at en bilist, der flygtede fra uheldsstedet.
Som jeg redegjorde for i mit svar af 18. september 2008 på spørgsmål S 2491 fra hr. Kim Christiansen, er den pågældende sag blevet bedømt efter de regler, der gjaldt før strafskærpelsen fra sidste samling, idet den pågældende ændringslov trådte i kraft den 19. juni 2008 og kun finder anvendelse for handlinger, der er blevet begået efter denne dato.
Efter forarbejderne til ændringsloven skal en trafikant, der flygter fra et færdselsuheld, som viser sig at have haft ikke ubetydelig personskade til følge, og hvor hjælpepligten derfor har reel betydning, som udgangspunkt idømmes en kort ubetinget frihedsstraf på 10-20 dage, under formildende omstændigheder dog alene en bøde på 5.000 kr.
I de sager, hvor en person forsætligt undlader at hjælpe en anden trafikant, der som følge af uheldet har pådraget sig betydelig personskade, idømmes som udgangspunkt en ubetinget frihedsstraf på 2-3 måneder. Samtidig er der skabt hjemmel til at frakende førerretten alene som følge af flugtbilisme.
Der er alene tale om udgangspunkter. Fastsættelsen af straffen i de enkelte tilfælde vil som altid bero på domstolenes konkrete vurdering af samtlige af sagens omstændigheder. De angivne udgangspunkter vil således udmærket kunne fraviges i opadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende omstændigheder.
Jeg har stor tillid til, at vores domstole vil være i stand til at omsætte Folketingets ønske om skærpede straffe på området til praksis. Og som min forgænger tilkendegav under udvalgsbehandlingen af lovforslaget om skærpelserne, vil Justitsministeriet desuden som led i sit almindelige tilsyn med færdselslovgivningen være opmærksom på udviklingen på området og om fornødent iværksætte de yderligere tiltag, som måtte vise sig at være påkrævet. Jeg henviser i den forbindelse til Justitsministeriets svar af 16. maj 2008 på spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslag nr. 164.
Jeg vil desuden gerne erindre om, at strafskærpelserne fra sidste samling hviler på et meget grundigt forarbejde fra Rigsadvokatens side. Jeg også gerne slå fast, at den bekymring, som forslagsstillerne har, for, at en flugtbilist vil kunne slippe med bødestraf, hvis blot det viser sig, at der tilfældigvis ikke er nogen, der er kommet til skade ved uheldet, ikke har støtte i bemærkningerne til de gældende regler. Jeg kan i den forbindelse henvise til justitsministerens svar af den 15. maj 2008 på spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslag nr. 164.
Det fremgår bl.a. af svaret, at idømmelse af bødestraf efter lovforslagets bemærkninger forudsætter, at den pågældende trafikant under hensyn til de nærmere omstændigheder ved uheldet har haft god grund til at antage, at uheldet ikke har medført nogen personskade af betydning, eller at der i øvrigt foreligger formildende omstændigheder.
Det er altså efter bemærkningerne til lovforslaget netop ikke i sig selv tilstrækkeligt til at undgå frihedsstraf, at en trafikant efter at være flygtet fra et færdselsuheld bliver bekendt med, at der eventuelt mod alle odds ikke skete personskade af betydning i forbindelse med uheldet.
Som sagt har vi for blot få måneder siden ændret loven og gennemført en skærpelse på området. Det taler i selv med meget stor styrke for, at vi ikke nu begynder at overveje en ny lovændring, men i stedet giver den netop vedtagne strafskærpelse mulighed for at slå igennem i praksis - en praksis, regeringen løbende vil følge.
Vi er meget opmærksomme på de tragiske følger, der er af, at nogle kører fuldstændig hensynsløst i trafikken, mange gange desværre med tragiske hændelser til følge - det kan være død, invalidering eller andre skader. Så derfor vil vi fra regeringens side nøje følge denne udvikling. Vi vil sørge for at sikre os, at det bliver fulgt til dørs, så domstolene også vil følge den her praksis, så vi sikrer os, at der bliver sendt de rigtige signaler ud om, at Folketinget tager det her meget alvorligt og meget seriøst, for vi vil ikke acceptere, at flugtbilister bare kan slippe alt for billigt af sted med at køre andre mennesker ned fuldstændig hensynsløst.
Så vi er altså tilfredse med de skærpelser, der blev gennemført før sommerferien. De skal have lov til at virke, vi vil følge det tæt og nøje og også sende en garanti for, at vi tager det meget, meget alvorligt. På den anførte baggrund kan regeringen ikke støtte beslutningsforslaget.