Lad mig starte med at sige tak for, at vi får muligheden for at diskutere et meget vigtigt tema her i dag i Folketingssalen, nemlig luftforurening, og også drøfte, hvad det er for en indsats, der skal gøres for at forbedre forholdene på dette område. Det er et vigtigt emne, og det er vigtigt, at vi når i mål med at reducere vores luftforurening.
Derfor er jeg sådan set også glad for i dag at kunne fastslå, at vi når i mål for alle forurenende stoffer, der er omfattet af det, der hedder NEC-direktivet. Det viser de nyeste tal fra Danmarks Miljøundersøgelser, og det viser jo sådan set også med al tydelighed, at regeringens indsats har båret frugt. Det skyldes flere forskellige ting, bl.a. det indgåede energiforlig med mere grøn strøm og en NOx-afgift, men det er selvfølgelig også udtryk for, at det, som regeringen igennem mange år har arbejdet meget seriøst med, bærer frugt.
Vi har nu løst det overordnede danske luftforureningsproblem, men vi har stadig væk en lang række udfordringer i forhold til luftforureningen i byerne, hvor EU's grænseværdier stadig væk nogle steder overskrides. Det er selvfølgelig et arbejde, som man skal tage meget seriøst, og regeringen har jo også gjort sig en lang række tanker om og taget en lang række initiativer med hensyn til, hvad vi kan gøre for at nedbringe luftforureningen i byerne. Et af initiativerne var at indføre miljøzonen i København og på Frederiksberg med krav om partikelfiltre på gamle lastbiler og busser; det trådte i kraft den 1. september 2008. Det bliver fulgt op af en miljøzone i Aalborg, en miljøzone i Århus kommer også, og endelig kommer Odense senere. Det er et effektivt redskab til at sikre ren luft i de store byer.
Så kan man stille sig selv det spørgsmål: Har man så overhovedet gjort noget? Ja, det har vi. Bl.a. har vi givet 15.000 kr. i tilskud til partikelfiltre på lastbiler og busser, uanset om de kører i en miljøzone eller ej. Siden 2004 har regeringen afsat 60 mio. kr. til at støtte eftermontering af partikelfiltre, og her kan vi se, at der har været en meget betydelig efterspørgsel, som ikke mindst miljøzonerne fremmer. Derfor får vi også en bredere miljøgevinst, efter at de nye miljøzoner er trådt i kraft.
Regeringen arbejder derudover for en skærpelse af EU-reguleringen for alle nye køretøjer, således at den samlede forurening mindskes i alle byer og i hele Europa. Senest har regeringen under forhandlingerne i EU presset på for, at de nye krav til tunge køretøjer, de såkaldte EURO VI-standarder, bliver så seriøse og restriktive som muligt. Her har vi opnået en reduktion i partikeludledningen med 66 pct. for alle nye tunge køretøjer fra 2013 sammenlignet med EURO V-køretøjernes partikeludledning.
For at fremme den nyeste teknologi indførte regeringen allerede i 2006 et nedslag i registreringsafgiften til person- og varebiler med partikelfiltre, og nedslaget for disse typer biler blev forhøjet, da regeringen ændrede bilafgifterne i 2007.
Endelig har regeringen reduceret forureningen fra trafikken yderligere ved allerede i 2005 at indføre svovlfri benzin og diesel.
Hertil kommer regeringens ambitiøse indsats over for brændeovne. Brændeovne er en af de store nationale kilder til partikelforurening, og derfor er det også vigtigt at sætte fokus på, at folk bliver bedre til at fyre rigtigt, og at vi også får en langt bedre kvalitet af vores brændeovne. Vi har for tiden et tæt samarbejde med bl.a. vidensmiljø og producenter om udviklingen af miljøteknologi, og på netop dette punkt er fremtidens brændeovne blevet renere. Men de kan blive endnu renere.
Regeringen sætter også fokus på miljøudfordringen i det udspil, vi kom med, der hedder »Bæredygtig transport«, og som fokuserer på, hvordan vi i fremtiden skal se på at få fremmet de miljø- og energivenlige biler. Den grønne omlægning af bilbeskatningen, som der er lagt op til i oplægget, og en styrkelse af den kollektive trafik vil bidrage til at mindske luftforureningen og forhåbentlig også mindske trængsel og støj og dermed bidrage til et sundere og renere samfund, ikke mindst i de store byer.
Regeringen er allerede i gang med at udmønte en del af forslagene. Vi er på vej med et krav om, at alle taxaer fremover skal have partikelfiltre samt være i energiklasse C. Vi regner med, at det allerede kan træde i kraft her i efteråret 2009. En taxa udskiftes jo i gennemsnit hvert andet år. Derfor vil lovkravet betyde, at alle taxaer i bund og grund vil have partikelfiltre i 2011. Det er absolut relevant at stille skrappe krav f.eks. til taxabranchen. I hovedstadsområdet er der omkring 2.200 taxaer, som hver kører gennemsnitligt 125.000 km om året. Meget af denne kørsel sker i tætbefolkede byområder, hvor problemet med partikelforurening er størst. På de store veje i hovedstaden viser trafiktællingerne, at taxaerne står for 6-9 pct. af den samlede kørsel og en tilsvarende del af forureningen.
Men taxaerne er selvfølgelig ikke det eneste. Vores indsats fra regeringens side har også taget målrettet fokus mod at nedbringe luftforureningen fra skibe. Det er vigtigt, ikke mindst fordi en del af forureningen lander i vores byer. Miljøstyrelsen har her i slutningen af 2008 indgået et partnerskab med Danmarks Rederiforening. Her arbejdes der på at opnå markante miljøforbedringer - også internationalt. Tanken er, at Danmark derigennem får mulighed for at være foregangsland i forhold til at gennemføre de nye skærpede miljøkrav fra FN's søfartsorganisation, IMO, som vil bringe danske leverandører af miljøeffektive teknologier helt frem i førerfeltet og dermed også skabe flere arbejdspladser i Danmark, fordi vi derved kan omsætte miljøteknologiske produkter til arbejdspladser. Danmark var en af drivkræfterne bag de nye skrappe krav.
Netop den form for partnerskaber, som jeg har beskrevet, illustrerer en moderne form for miljøpolitisk indsats, hvor vi arbejder tæt sammen med branchen om at skabe miljøteknologisk udvikling, der kan gøre, at vi når vores ambitiøse mål. Det er noget af det, jeg ser meget perspektiv i.
Men det er selvfølgelig ikke nok kun at se på, hvad vi kan gøre nationalt. Luftforurening er og bliver et grænseoverskridende problem, mere end halvdelen af partiklerne kommer hertil fra udlandet, og derfor har regeringen selvfølgelig også stor fokus på fælleseuropæiske løsninger, netop ved til stadighed at skærpe krav til trafikken og andre kilder til udledning af luftforurening. Miljøzonen er en succes. Vi forventer, at partikeludledningen fra køretøjernes udstødning bliver reduceret med cirka en tredjedel, og det er virkelig positivt.
Beslutningsforslaget fra SF indeholder en lang række elementer, der gør, at regeringen ikke kan stemme for forslaget. Inden jeg kommenterer hvert enkelt af dem, vil jeg gerne kortfattet gøre en status for de planer, vi har på området.
Sidste sommer fremlagde regeringen sin luftstrategi, hvis centrale tema var ren luft i byerne. Her blev der peget på behovet for en række yderligere analyser som grundlag for, at vi kan tage stilling til, hvor vi kan gøre nogle samfundsøkonomisk fornuftige indsatser. Disse analyser er netop nu ved at blive færdiggjort og vil blive oversendt til Folketinget, når de inden længe foreligger, og på baggrund af disse analyser vil regeringen fremlægge en ny lufthandlingsplan i løbet af det kommende halvår.
Jeg regner med i løbet af meget kort tid, i foråret 2009, at fremlægge en handlingsplan med nogle konkrete, fokuserede indsatser mod luftforurening. Her vil vi selvfølgelig også undersøge effekten af muligheden for og omkostningerne ved at skærpe de allerede eksisterende miljøzoner. Det vigtige er at få bragt luftforureningen ned, og det er selvfølgelig også vigtigt, at det sker på en samfundsøkonomisk fornuftig måde. Jeg har allerede i løbet af efteråret peget på, at de ældre varebiler er en vigtig forureningskilde, der bør inddrages i disse overvejelser; det gjorde jeg faktisk i august måned.
Derudover lægger regeringen vægt på, at vi også hurtigst muligt får gennemført tiltag, der tager sigte på, at grænseværdierne for ren luft kan overholdes i de danske byer. Vi erkender, at det en udfordring og noget, vi bliver nødt til at gøre noget ved. Jeg håber meget, at de fælles ønsker om ren luft i byerne gør, at jeg også blandt andre forslagsstillere vil kunne finde støtte til den lufthandlingsplan, som jeg vil præsentere i løbet af kort tid.
Lad mig så for god ordens skyld gennemgå et par af punkterne i beslutningsforslaget.
For det første foreslås det, at alle byer med mere end 25.000 indbyggere får mulighed for at indføre miljøzoner. Spørgsmålet blev indgående diskuteret ved behandlingen af lovforslaget om miljøzoner, og beregningerne fra Danmarks Miljøundersøgelser viste allerede dengang, at miljøeffekten af at indføre miljøzoner i små byer er meget begrænset. Det er også fortsat regeringens opfattelse, og vi skal derfor fokusere på at gøre en særlig miljøindsats dér, hvor det gør en forskel.
For det andet lægger beslutningsforslaget op til, at der skal stilles krav om partikelfiltre på helt nye tunge køretøjer - igen et emne, der blev diskuteret indgående ved behandlingen af lovforslaget om miljøzoner. Her lovede regeringen at undersøge problemet nærmere, og i januar 2008 fik vi så en rapport, der bekræftede, at partikelforurening fra EURO IV- og EURO V-køretøjer er meget lavere end for de ældre køretøjer, både med hensyn til det samlede partikeludslip og antallet af ultrafine partikler. Jeg mener derfor ikke, der er basis for, at vi skal gå videre ad den vej.
Kravet om SCR-katalysatorer på tunge køretøjer er et andet emne, vi har diskuteret flere gange. Her kan vi glæde os over, at Færdselsstyrelsen i december 2008 indførte en godkendelsesordning for disse systemer i lighed med den, der har dannet baggrund for indførelsen af krav om partikelfiltre, og et vigtigt grundlag for fremme af SCR-katalysatorer er således på plads.
Jeg er dog stadig noget forbeholden over for et generelt krav om disse katalysatorer på tunge køretøjer og varebiler. SCR-katalysatorerne virker i forhold til NO2-forureningen, mens en udskiftning af de ældste varebiler på en langt mere effektiv måde vil begrænse både partikel- og NO2-forurening. Forslaget må også vurderes i lyset af, at vi i forvejen har pålagt de tunge køretøjer en lang række omkostninger til at montere partikelfilter, og man skal også gøre sig klart, at et krav om SCR-katalysatorer på varebiler i praksis er et krav om at udskifte alle de gamle varebiler med helt nye, da de er meget dyre og vanskelige at eftermontere på varebiler.
For det tredje foreslår Socialistisk Folkeparti krav om katalysatorer på benzinbiler. I praksis ville det betyde et forbud mod kørsel med gamle benzinbiler i miljøzonerne. Det er rigtigt, at benzinbiler uden katalysatorer forurener forholdsvis meget, men der kører heldigvis relativt få af disse køretøjer på vejene. Her mener jeg, vi skal afvente de analyser, der kommer, og se på, hvad det giver mening at indføre.
For det fjerde stilles der krav om partikelfiltre på dieselpersonbiler og -varebiler. Til det vil jeg sige, at det faktisk slet ikke er nogen dårlig idé, og det er derfor, jeg tidligere har været ude og argumentere for, at det er noget af det, man kan overveje. Det er også en af de ting, hvor jeg netop nu sidder og overvejer, hvorvidt man skal stille de krav i forhold til miljøzonelovgivningen.
Lad mig også her til sidst nævne, at vi jo, som jeg tidligere har nævnt, i løbet af kort tid skal behandle et forslag om taxaerne. Det er et ganske udmærket eksempel på, at man med en meget målrettet indsats kan få en meget stor miljøgevinst, og det gælder selvfølgelig også om at finde de områder, hvor vi får en stor miljøgevinst for samfundet på en intelligent måde. Det handler selvfølgelig om, at det er problem, vi skal tage meget seriøst, men det handler selvfølgelig også om, at vi skal have mest muligt miljø for pengene.
Samlet set indeholder forslaget fra SF en lang række positive takter og ideer. Men der er også en lang række centrale elementer, som regeringen ikke kan støtte, og på den baggrund kan regeringen ikke stemme for forslaget. Jeg vil dog også, som jeg indledte med at sige, understrege, at vi har et fælles mål, der ikke må blive glemt, nemlig at sikre ren luft, og her vil jeg gerne give tilsagn om, at strategien fra sidste år følges op af konkrete handlinger i forhold til en lufthandlingsplan, som vil blive præsenteret her i foråret 2009, og hvor vi så netop kan diskutere, hvad der giver bedst mening i forhold til at bekæmpe luftforurening.