J.nr. MST-501-00134

 

Den 9. marts 2009

 

 

 

 

 

Miljøministerens svar på spørgsmål B54 nr. 1 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ida Auken (SF) m.fl.

 

 

Spørgsmål 1

Hvad kan ministeren oplyse om de samfundsøkonomiske beregninger, som

regeringen har gennemført af beslutningsforslaget om bedre miljøzoner samt præmisserne herfor?

 

Svar

Der er ikke gennemført samfundsøkonomiske beregninger af beslutningsforslaget, men følgende tal kan oplyses.

 

Der er i dag ca. 280.000 varebiler med Euro 3 norm eller ældre i Danmark. De ville blive omfattet af et krav om partikelfilter ifølge beslutningsforslaget, hvor byer helt ned til 25.000 indbyggere skulle have miljøzoner. Et partikelfilter til en varebil skønnes at koste ca. 20.000 kr. Der er herudover ca. 18.000 nye lastbiler og busser, der ville blive omfattet af det udvidede krav om partikelfilter. Disse filtrer koster i dag fra 40.000 kr. til 85.000 kr. stykket.

 

Hertil kommer udgiften til SCR katalysatorer på ca. 40.000 lastbiler og busser og ca. 280.000 varebiler. Der i dag en vis usikkerhed om prisen på SCR-katalysatorer, men prisen vil forventeligt ligge fra 20.000 til 70.000 kr. stykket.

 

Ovenstående ville give en samlet udgift på mellem 12 og 17 mia. kr. Men forslaget er så omfattende, at det er svært at lave en samlet økonomisk vurdering af effekterne da, det må formodes, at den samlede kørsel i byområder ville blive påvirket betragteligt.

 

Herudover er der ca. 100.000 benzinpersonbiler uden katalysator og 250.000 dieselpersonbiler uden partikelfilter. En stor del af disse ville formentlig blive skrottet, hvis der indføres miljøzoner i et omfang, som B54 ligger op til, da det ikke ville være omkostningseffektivt at eftermontere katalysator, henholdsvis partikelfilter, på dem.