J.nr. MST-501-00134

 

Den 9. marts 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens svar på spørgsmål B54 nr. 4 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ida Auken (SF) m.fl.

 

 

 

Spørgsmål 4

Kan ministeren, i forlængelse af besvarelsen af MPU alm. del ‑ spørgsmål 255, oplyse, hvordan en fuld gennemførelse af forslaget vil påvirke importen af brugte biler til Danmark, og hvilke forskelle der vil kunne være på sammensætningen af f.eks. den tyske og den danske bilpark efter beslutningsforslagets gennemførelse?

 

Svar

Der er ikke foretaget beregninger af, hvordan en fuld implementering af beslutningsforslaget vil påvirke brugtbilsmarkedet. Det kan dog konstateres, at Danmark importerer færre motorkøretøjer, end der eksporteres.

 

Ifølge SKATs opgørelser importerede Danmark 57.000 motorkøretøjer i 2007. Dette faldt i 2008 til 43.000. Der kan således ikke ses en stigning i importen af brugte biler, men derimod et fald.

 

I samme periode faldt eksporten af danske brugte motorkøretøjer fra 63.000 til 55.000.

 

Samlet set er Danmark således stadig nettoeksportør af brugte biler. En vurdering ud fra udviklingen i importen fra 2007 til 2008 giver ikke anledning til at konkludere, at indførelsen af miljøzoner i 2008 i Tyskland har ført til en øget import af brugte biler til Danmark.