Tak til alle ordførerne for deres bemærkninger til Dansk Folkepartis forslag. Hvis jeg nu skal tage det sådan lidt punkt for punkt, vil jeg sige, at vi jo først havde ministeren oppe på talerstolen. Det lød lidt, som om ministeren havde taget mundkurv på, han ville ikke rigtig forholde sig til forslaget, men ville afvente Ungdomskommissionens rapport, som vi forhåbentlig meget snart ser. Når vi så har Ungdomskommissionens rapport, ser vi frem til, at ministeren udtaler sig helt konkret om sin holdning til den her sag.
Med hensyn til Venstre, som også var heroppe på talerstolen og fortælle om Venstres holdning til forslaget, vil jeg sige, at jeg selvfølgelig synes, at det er positivt, at man nu hører nogle nye toner fra Venstre i forhold til at diskutere den kriminelle lavalder, det synes vi er rigtig, rigtig godt. Og det betyder jo, at Venstre har rykket sig på det felt, og det vil jeg selvfølgelig gerne rose Venstres ordfører og Venstres gruppe for, nemlig at man også har lyttet til nogle af de mere kritiske røster i Venstres gruppe i forhold til den kriminelle lavalder, som den er i dag.
Jeg ved ikke, om jeg hørte rigtigt, men jeg hørte i hvert fald Venstres ordfører sådan give udtryk for, at det var irrelevant at tale om retssikkerhed i forbindelse med unge under 15 år, der begik kriminalitet, hvis nu man også sænkede den kriminelle lavalder osv., osv. Der må jeg indrømme, at jeg synes, at Venstres ordfører var ude på lidt dybt vand.
Med hensyn til Socialdemokraterne vil jeg sige, at den socialdemokratiske ordfører, fru Karen Hækkerup, gav udtryk for, at DF's forslag om bare at sænke den kriminelle lavalder nærmest var sådan et tyndt forslag, der ikke rigtig ville virke på noget som helst. Sagen er jo den, at vi rent faktisk mener, at det vil have en enorm præventiv effekt, en enorm forebyggende effekt. Og efter hvad jeg har hørt fra mange politikere, der har stået heroppe på talerstolen i dag og forsvaret deres holdninger, ikke mindst Socialdemokraterne, kan jeg forstå, at det jo netop er det, man går op i, nemlig forebyggelsen. Og det er det, som vores forslag vil betyde.
Socialistisk Folkeparti gik også op i det her med, at man skulle sørge for, at rekruttering til bandekriminalitet ikke længere kunne ske. Og det er jo også en rigtig god pointe i forbindelse med at sænke den kriminelle lavalder, fordi vi jo netop ser, at man i bandemiljøet i dag bruger de helt, helt unge til at løbe – hvad skal jeg sige? - kriminelle ærinder for sig. Og det er jo dybt frygteligt og forfærdeligt, at det er på den måde. Ved at sænke den kriminelle lavalder mener jeg, at vi rent faktisk præventivt vil kunne hindre, at de unge bliver inkluderet i det her bandemiljø og bliver sådan nogle forhærdede bandekriminelle.
De Konservative og Det Radikale Venstre spurgte til aldersgrænsen. Hvorfor skal den være 12 år, hvorfor ikke 8 år, hvorfor ikke 10 år, hvorfor ikke 0 år? I Dansk Folkeparti mener vi, at 12-års-alderen giver et utroligt rimeligt niveau for, hvornår man som menneske kan og skal stå til ansvar for sine handlinger. Udviklingen, som den er i dag, er jo helt klart løbet fra den nuværende kriminelle lavalder, og der er en tiltagende tendens til, at helt unge mennesker spekulerer i, at de ikke kan straffes for det, de gør. Det er en tendens, som vi synes er utrolig trist. Derfor vil vi gerne præventivt hindre, at det sker, ved at sænke den kriminelle lavalder.
Avisernes overskrifter blev sidste år med rette besat af det såkaldte stadiondrab. En 15-årig mand tæskede en ålborgenser til døde, mens han filmede ugerningen. Det fremgik med al tydelighed, at dette ikke var den unge mands første kriminelle handling, tværtimod viste historien, at listen over kriminelle handlinger var lang for den unge mands vedkommende. Han kunne bare ikke blive idømt sanktioner for sine handlinger, når han var under 15 år gammel. Den unge mand havde et langt synderegister forud for overfaldet, et synderegister, som ikke måtte tages med i betragtning, da straffens længde blev udmålt, fordi forbrydelserne juridisk set aldrig var blevet begået, da de skete, før den unge kriminelle fyldte 15 år.
I princippet betyder den nuværende kriminelle lavalder altså, at hvis et ungt menneske begår kriminalitet, f.eks. ved at begå hærværk, vold eller lignende, ja, så udløser det ikke nogen straf. Det er først, hvis man begår en forbrydelse efter det 15. år, at man kan blive straffet for en forbrydelse. Hvem sagde retsfølelse?
Dansk Folkeparti mener, at den kriminelle lavalder bør sænkes til 12 år. Alt for mange børn udnyttes eller udnytter, at de er under den nuværende kriminelle lavalder på 15 år. Det betyder, at de helt unge i stigende grad medvirker til grov kriminalitet. Det er uacceptabelt, og vi mener, at en lavere kriminel lavalder vil have en klar præventiv effekt. Hvis de unge ved, at de kan straffes, vil det betyde, at man præventivt kan hindre dem i at begå forbrydelser. Vi sikrer også, at færre unge vil finde en kriminel løbebane attraktiv, fordi de tidligt lærer, at deres handlinger har konsekvenser.
For Dansk Folkeparti handler det også om, at vi griber ind så tidligt som muligt. Sagen fra Aalborg viser, at der ikke kunne gribes ind, før den unge mand fyldte 15 år og begik drab. Det er sørgeligt, og det er tragisk, at det skal trækkes så langt ud, før man har mulighed for at lære en ung mand, at kriminalitet har konsekvenser.
Hvis man som 12-årig stjæler en bil og finder ud af, at det ikke har nogen konsekvenser, ja, så bliver man jo bare ved og ved, indtil man så fylder 15 år og hammeren måske falder. For de straffri gerninger begået før det fyldte 15. år tæller jo ikke med, når det er, at straffen udmåles. I den periode har de kriminelle eskapader måske endda udviklet sig til andre og mere vidtgående kriminalitetsformer.
Unge har brug for, at der bliver sat grænser for dem, og de har brug for at mærke, at der er konsekvenser af de handlinger, de foretager sig. Hvis man kan gribe tidligt ind, er vi overbeviste om, at mange forbrydelser vil kunne forhindres, og at mange ofre vil blive forskånet for de forfærdelige følgevirkninger, der kan være af et voldeligt overfald. Den unge vil tidligt finde ud af, at der er konsekvenser, når man begår kriminalitet, og den unge vil blive taget væk fra den kriminelle løbebane.
I Dansk Folkeparti så vi gerne, at flere af disse kriminelle unge blev idømt samfundstjeneste. Vi mener, at samfundstjenesten f.eks. kunne bestå i at vaske politiets biler, rydde op på strandene eller rydde op efter hærværk, som man selv har forøvet. Vi i Dansk Folkeparti tror, at de fleste unge vil finde det rigtig ærgerligt, hvis de bliver sat til at vaske biler i politigården.
Når det gælder unge, der begår grovere former for kriminalitet, mener vi, at det skal være muligt at placere dem i ungdomsinstitutioner under Kriminalforsorgen. Her skal den unge kriminelle lære, at de handlinger, vedkommende har begået, har konsekvenser. Endvidere skal man undergå almindelig opdragelse, starte en uddannelse og lære at have respekt for autoriteter.
I erstatningsretten kan man blive kendt erstatningspligtig, hvis man har ødelagt noget og det vurderes, at man har handlet skyldspådragende. Det er jo tankevækkende, at man har sådan en regel i erstatningsretten, der f.eks. betyder, at en 12-årig godt kan blive kendt erstatningspligtig i forbindelse med nogle skadeshandlinger, som vedkommende har forårsaget. Men når det så gælder kriminalitet som f.eks. vold, er det ikke muligt at straffe en 12-årig, selv om vedkommende godt vidste, at det var forkert at begå vold. Det er jo et paradoks, og derfor vil vi i Dansk Folkeparti også stille spørgsmål om netop dette til justitsministeren under udvalgsbehandlingen.
For nylig viste en afstemning på B.T.’s hjemmeside, at 94 pct. ønskede, at den kriminelle lavalder blev sat ned. Det er jo næsten et helt folkekrav, det er en klar tendens i den danske befolkning, og det er Dansk Folkepartis klare opfattelse, at borgerne er trætte af, at unge kriminelle bare kan blive ved og ved med deres kriminelle handlinger uden at blive straffet. Det krænker retsfølelsen, ikke kun borgernes, men i særdeleshed ofrenes. Som offer står man magtesløs over for et system, der ikke vil straffe den person, der voldeligt har overfaldet en, blot fordi samfundet med henvisning til personens alder ikke kan straffe vedkommende. Er det et fair argument over for offeret? Nej. Krænker det retsfølelsen? Ja, i høj grad.
I Dansk Folkeparti sætter vi ofrene øverst på dagsorden, vi taler ofrenes sag, de ofre, der er blevet overfaldet, udsat for vold, voldtægt eller lignende. I Dansk Folkeparti kæmper vi også for, at der ikke bliver flere ofre. En nedsættelse af den kriminelle lavalder vil sikre, at færre bliver ofre for unges kriminelle handlinger, idet vi konsekvent sætter ind, allerede første gang den unge begår kriminalitet. Konsekvens er den eneste rigtige vej frem. Det vil have en kanon forebyggende effekt netop at sænke den kriminelle lavalder.
Vi takker ordførerne for behandlingen af vores forslag om at sænke den kriminelle lavalder. Selv om der ikke er skabt et flertal for forslaget i dag, er der bl.a. i Venstre banet vej for en debat om den kriminelle lavalder. Det ser vi frem til. Vi ser også frem til, at ministeren netop tager stilling til den kriminelle lavalder, efter at Ungdomskommissionen er kommet med sin rapport. Og selv om der ikke er et flertal for det her forslag i dag, vil vi blive ved med at kæmpe for det her meget vigtige, vigtige forslag. Man er velkommen til at stille spørgsmål, så vil jeg gerne svare på dem.