Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
B 95 Bilag 7
Offentligt
730069_0001.png
730069_0002.png
730069_0003.png
730069_0004.png
730069_0005.png
Til lovforslag nr.L 95
Folketinget 2008 - 09
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 26. februar 2009
Betænkningover
Forslag til lov om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse afsygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpengeefter barselloven[af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet ændringsfor-slag nr. 2 og Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1.
2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. december 2008 og var til 1. behandling den 27. januar 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministe-ren sendte den 16. oktober 2008 dette udkast til udvalget, jf. AMU alm. del – bilag 14. Den 17. de-cember 2008 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et notat herom og et lige-stillingsnotat til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 5 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Tilkendegivelse fra ministerenBeskæftigelsesministeren har oplyst følgende over for udvalget:Det har stor betydning, at der sættes fokus på at få digitaliseret arbejdsopgaver og udbrede brugenog fordelene ved at udveksle oplysninger. Det er således meget vigtigt, at der tænkes digitaliseringind i alle relevante lovforslag.Det er netop også det fokus, som L 95 har. Den nye indberetningsløsning digitaliserer hele indbe-retningssiden af syge- og barseldagpengesager. Det er således ca. 1,7 mio. anmeldelser af sygefra-vær samt anmodning om syge- og barseldagpengerefusion, som bliver digitaliseret. Det er bestemtingen lille opgave, og derfor er det vigtigt at holde fokus på, at det er indberetningssiden af syge- og
2
barselsdagpengesager, som digitaliseres. Det er altså afgivelsen af oplysninger til kommunen, somer med i den løsning, der etableres ved dette lovforslag.Det er forståeligt, at der er et stort ønske om at få set på, hvordan man kan sende en raskmeldingfra kommunen til a-kassen. Men det vil ikke være fornuftigt at placere dette ønske i denne indberet-ningsløsning, da det ikke hører hjemme her.Kommunerne og a-kasserne skal generelt have fastlagt, hvordan de fremover skal tilrettelæggeunderstøtningen af den digitale kommunikation mellem kommuner og a-kasser. Der er aftalt en dia-log herom. Spørgsmålet om digital kommunikation mellem kommunen og a-kassen i forbindelsemed lediges raskmelding vil hensigtsmæssigt kunne inddrages heri.4. Indstillinger og politiske bemærkningerEtmindretal(S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsfor-slag.Etandet mindretali udvalget (V, KF og LA) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det af be-skæftigelsesministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr.1.Ettredje mindretal(DF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det af beskæftigelsesministerenstillede ændringsforslag. Mindretallet vil redegøre for sin stillingtagen til ændringsforslag nr. 1 ved2. behandling.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfet mindretal(S), tiltrådt afet mindretal(SF, RV og EL):Til § 31)Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:»Stk. 3.Kommunen har pligt til via SDPI-løsningen at afgive oplysninger om raskmelding af densygemeldte til brug for arbejdsløshedskassens rådighedsvurdering og udbetaling af dagpenge.«Stk. 3 bliver herefter stk. 4.[Kommunens pligt til at give oplysning om raskmelding]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 72)Istk. 4indsættes som2. pkt.:
3
»Dansk Arbejdsgiverforening kan til brug for udarbejdelse af statistik tilsvarende efter anmod-ning vederlagsfrit få udtræk af oplysninger fra SDPI-løsningen, som er indberettet af Dansk Ar-bejdsgiverforenings medlemsvirksomheder.«[Udtræk af oplysninger fra SDPI-løsningen til statistisk brug]
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at kommunen får pligt til via SDPI-løsningen at give oplysninger om raskmelding afsygemeldte til brug for arbejdsløshedskassens rådighedsvurdering og udbetaling af dagpenge.Til nr. 2Efter lovforslagets § 7, stk. 4, skal selskabet efter anmodning vederlagsfrit levere udtræk af oplys-ninger fra SDPI-løsningen til Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriet.Det foreslås, at Dansk Arbejdsgiverforening (DA) til brug for udarbejdelse af statistik kan få ud-træk af oplysninger fra SDPI-løsningen indberettet af DA´s medlemsvirksomheder. Data fra SDPI-løsningen skal primært anvendes til kvalitetssikring af DA’s egne statistikdata.DA indsamler og bearbejder i dag personoplysninger om ansatte i virksomheder inden for DA-området til brug for udarbejdelse af løn- og fraværsstatistikker. Oplysningerne omfatter blandt andetmedarbejdernes personnumre, ansættelsesforhold, arbejdstimer, aflønningsforhold, fraværstimer,fra- og til-datoer for fraværsperioderne samt årsagskoder (f.eks. egen sygdom og barsel).DA’s statistikproduktion baserer sig på DA’s vedtægter, som indeholder regler om indberet-ningspligt for medlemsvirksomhederne. DA har tilladelse fra Datatilsynet til behandling af person-data med henblik på statistik.DA’s statistikproduktion indgår i den nationale personstatistik via en samarbejdsaftale mellemDA og Danmarks Statistik. Denne samarbejdsaftale bygger blandt andet på et princip om, at envirksomhed ikke skal indberette løn- og fraværsoplysninger både til DA og til Danmarks Statistik.Virksomhederne er indberetningspligtige både i forhold til DA og til Danmarks Statistik, men afta-len indebærer, at virksomhederne kan indberette løn- og fraværsoplysningerne til DA. DA videregi-ver herefter oplysningerne til Danmarks Statistik. Hermed kan virksomhederne opfylde deres indbe-retningspligt over for Danmarks Statistik gennem indberetning til DA. På den anden side stillerDanmarks Statistik en række grundoplysninger, som er nødvendige for DA’s lønstatistik, til rådig-hed for DA.Endvidere har DA en aftale med SKAT om overførsel af data fra LetLøn. Aftalen indebærer, atDA’s medlemsvirksomheder, som er tilmeldt LetLøn, kan indberette oplysninger til LetLøn, somellers skulle være indberettet til DA som led i statistikindberetningerne til DA. LetLøn videresenderherefter data til DA.Begge aftaler indebærer således, at DA’s medlemsvirksomheder undgår dobbelte indberetninger.DA har endvidere terminaladgang til indkomstregisteret, som også anvendes af DA i forbindelsemed DA’s statistikproduktion. Gennem en adgang for DA til oplysningerne i indkomstregisteretundgås i lighed med aftalen med Danmarks Statistik og aftalen om data fra LetLøn, at virksomhe-derne skal indberette de samme oplysninger to steder. Data fra indkomstregisteret anvendes til kva-litetssikring af DA’s egne statistikdata.
4
Det understreges, at det alene foreslås, at DA kan få udtræk af oplysninger fra SDPI-løsningen tilbrug for udarbejdelse af statistikker. Efter persondatalovens § 10 kan oplysningerne herefter ikkeanvendes af DA til andre formål. Dette fremgår i øvrigt også af Datatilsynets godkendelse af DA’sbehandling af persondata med henblik på statistik.Endvidere vil der alene kunne gives udtræk af oplysninger indberettet af DA’s medlemsvirksom-heder. Tilsvarende gælder også i dag i forhold til DA´s terminaladgang til oplysningerne i ind-komstregisteret.Persondatalovens regler skal overholdes i forbindelse med DA’s behandling af oplysninger fraSDPI-løsningen. Dette indebærer blandt andet, at der alene kan gives udtræk af data, som er nød-vendige og relevante for DA’s udarbejdelse af statistikker. Endvidere skal der træffes de fornødnetekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligttilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, mis-bruges eller i øvrigt behandles i strid med loven.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Sophie Løhde (V)Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Knud Kristensen (KF)fmd.Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA) Thomas Adelskov (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone Møller (S)nfmd.Leif Lahn Jensen (S) Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV)Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211113
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 95Bilagsnr.123456Spm.nr.1TitelHøringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotatUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra beskæftigelsesministeren1. udkast til betænkningIndlæg til betænkningen, fra beskæftigelsesministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 95TitelSpm. om baggrunden for, at selskabet bag SDPI-løsningen er organi-seret som et aktieselskab, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om regeringens målsætning for, hvornår det skal være muligt athåndtere en sygedagpengesag fuldt digitalt inklusive borgerens rask-melding, og om, i hvilket ministerium udviklingsopgaven ligger, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til LO’s høringssvar, for så vidt angår afsnittetom digital tilbagemelding om raskmelding, til beskæftigelsesministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke argumenter der er for og imod at indføre mulighedfor en digital løsning, så det syge ledige A-kasse-medlem kun skalraskmelde sig et sted, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at yde bistand til et ændringsforslag, der muliggør, at detledige a-kasse-medlem kun skal raskmelde sig et sted, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5