Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             3. februar 2009

Dok.id        783802

J. nr.  004-U18-814  

  

 

Trafikudvalget har i brev af 9. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 4 vedr. B 25, Forslag til folketingsbeslutning om sikring af retten til at få respekteret et ”nej tak” til uadresserede forsendelser af Per Clausen (EL) m.fl., som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 4:

 

"Kan ministeren bekræfte, at det fortsat ikke er muligt for virksomheder og

institutioner at sige "nej tak til reklamer" ‑ og heller ikke vil være det med den

indgåede frivillige aftale mellem branchen og forbrugerombudsmanden?"

Svar:

 

Da der er tale om spørgsmål i forbindelse med Forbrugerombudsmandens nye retningslinier vedr. omdeling af adresseløse forsendelser, har jeg via Færdselsstyrelsen indhentet oplysninger fra Forbrugerombudsmanden til besvarelsen af spørgsmålet.

 

Forbrugerombudsmanden oplyser følgende, som jeg kan tilslutte mig:

 

”Forbrugerombudsmanden har oplyst, at det er korrekt, at erhvervsdrivende og institutioner fortsat ikke generelt kan sige ”nej tak til reklamer”, og retningslinjerne om god markedsføringsskik ved omdeling af adresseløse forsendelser giver heller ikke generelt de nævnte adgang til at tilmelde virksomhedens eller institutionens adresse til en af ”nej tak”-ordningerne.

 

Mindre erhvervsdrivende, som driver erhverv fra deres private bopæl, og som kun har en brevkasse/et brevindkast, kan dog allerede i dag med den gældende ordning ”Ingen reklamer – tak” og vil med de nye ordninger kunne tilmelde adressen og dermed blive fri for de adresseløse forsendelser, der normalt omdeles til private. Den erhvervsdrivende kan derimod hverken i dag eller med de nye ordninger blive fri for de adresseløse forsendelser, der retter sig til erhvervsdrivende, fx fra en leverandør af værktøj.

Forbrugerombudsmanden har videre oplyst, at hvis der er tale om erhvervsbrevkasser, omdeler Post Danmark alene den kategori af adresseløse forsendelser, der retter sig mod erhverv, og tilsvarende gælder alle uddannelsesinstitutioner og plejehjem. På plejehjemmene kan der dog være indgået aftale med enkelte beboere om, at de modtager reklamer rettet mod private. Post Danmark omdeler ikke nogen form for reklamer til daginstitutioner så som børnehaver.

 

Forbruger-Kontakt, som er den anden store distributør på markedet, omdeler alene reklamer rettet mod private.  Man omdeler til kontorer og forretninger i den distribution, der foregår midt i ugen, men kun i områder, hvor man omdeler lokale ugeaviser. Der er efter det oplyste få tryksager midt i ugen. Forbruger-Kontakt omdeler ikke reklamer til skoler, biblioteker, børnehaver og lignende, med mindre der foreligger en aftale om omdeling. Kollegier og plejehjem modtager et sæt reklamemateriale samt lokale ugeaviser, med mindre der foreligger en anden aftale med ledelsen.

 

Forbrugerombudsmanden har endelig oplyst, at der i forbindelse med evalueringen af retningslinjerne et år efter disses ikrafttræden vil blive set på, om den foretagne afgrænsning med hensyn til modtagergruppen er tilfredsstillende, eller der generelt bør gives erhvervsdrivende adgang til at tilmelde sig en af ”nej tak”-ordningerne.”

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed