Trafikudvalget 2008-09
B 25
Offentligt
693339_0001.png
693339_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27 . maj 2009004-U18-001055
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. maj 2009 stillet mig følgende spørgsmål 7 vedr.B 25 Forslag til folketingsbeslutning om sikring af retten til at få respekteret et”nej tak” til uadresserede forsendelser af Per Clausen (EL) m.fl., som jeghermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 7:

"Kan ministeren bekræfte, at Idényt uddeles i disse dage af Post Danmark tilalle husstande, der ikke bor i lejlighed? Mener ministeren, at dette er ioverensstemmelse med mulighederne for at nægte at modtage reklamer?."

Svar:

På baggrund af en udtalelse fra Færdselsstyrelsen, der har indhentetoplysninger fra Forbrugerombudsmanden og Post Danmark, kan jeg oplysefølgende:Post Danmark bekræfter, at Idényt er omdelt til husstande, der ikke harfravalgt uadresserede forsendelser samt til husstande, der er tilmeldt”Reklamer – Nej tak”, men derimod ikke til husstande, der er tilmeldt”Reklamer og gratis aviser – Nej tak”.Forbrugerombudsmanden oplyser følgende, som jeg kan tilslutte mig:”Forbrugerombudsmandens retningslinjer om god markedsføringsskik vedomdeling af adresseløse forsendelser indeholder to nye ”nej tak”-ordninger.Afgørende for, om en forsendelse må omdeles til adresser, der er tilmeldtordningen ”Reklamer – Nej tak”, er, om forsendelsen kan anses for en avis elleret andet skrift i retningslinjernes forstand, eller den må anses for en reklame.Forbrugerombudsmanden blev af Idényt anmodet om at vurdere bladet iforhold til ”nej tak”-ordningerne. Forbrugerombudsmanden afgav den 27.februar 2009 en forhåndsbesked herom efter markedsføringslovens § 25.På baggrund af en gennemgang af det indsendte materiale var det Forbru-gerombudsmandens opfattelse, at bladet Idényt ud fra en helhedsvurderingopfylder kravene i retningslinjerne til et skrift (punkt 1 i retningslinjerne).
Efter retningslinjerne kræves det, at et skrift har et ikke ubetydeligtredaktionelt indhold i forhold til andelen af reklamer. Indholdet skal endviderevære blandet og typisk for blade/magasiner, tidsskrifter og lignende, og det skalhidrøre fra forskellige kilder. Det redaktionelle indhold skal herudover dækkeet bredere emneområde og f.eks. bringe aktuelle nyheder og meningsdannendestof fra udgiverområdet. Der må ikke være en direkte tilknytning mellem detredaktionelle stof og annoncer, og udgivelsen må ikke tage sigte på at fremmeafsætningen af et eller flere bestemte produkter eller markedsføre en bestemtvirksomhed. Hovedformålet med udgivelsen må ikke være kommercielreklame. Derudover skal skriftet omdeles periodisk til modtagerne udenbetaling.I det redaktionelle indhold var Idényts temaområde fagligt afgrænset til hus oghave med eksempelvis vægt på muligheder efter det nye bygningsreglement forudvidelse af huset, indeklima og gøremål i haven afpasset efter årstiden.Forbrugerombudsmanden forudsatte ved vurderingen, at der er lagt og læggesjournalistiske kriterier - herunder at presseetiske regler følges - til grund forudvælgelsen og udarbejdelsen af de redaktionelle artikler, ved omtalen af nyeprodukter/produkter i tilknytning til et tema, og ved den øvrige fastlæggelse afskillelinjen mellem redaktionelt stof og reklamer. I sidstnævnte forbindelselagde Forbrugerombudsmanden desuden vægt på, at der i bladet er angivet enansvarshavende redaktør, således at man selv anser bladet for omfattet afmedieansvarsloven.Forbrugerombudsmanden bemærkede samtidig, at det må undgås, at deropstår tvivl om, hvorvidt bladet indeholder skjult reklame, jf.markedsføringslovens § 4. Efter bestemmelsen skal en reklame fremstå således,at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, ihvilket medium den bringes.Som følge heraf forudsatte Forbrugerombudsmanden endvidere, at firma-angivelse med telefonnummer og lignende fjernes fra illustrationer (fotos) tilredaktionelle artikler, og at der ikke i disse artikler henvises til f.eks. enkonkurrence bag i bladet, hvor en af præmierne netop er produkter, somartiklen omhandler.Forbrugerombudsmanden meddelte Idényt, at bladet kan rubriceres som etskrift i retningslinjernes forstand og dermed alene skal respektere tilmeldingertil ordningen ”Reklamer og gratis aviser – Nej tak”. Bladet kan således omdelestil alle adresser, der ikke er tilmeldt til den nævnte udvidede ordning.”Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed