Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0009 Bilag 4
Offentligt
590848_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
17. september 2008
Dok. 65070/ps
Møde i Europaudvalget den 19. september 2008
Hermed Forbrugerrådets kommentarer til to af punkterne på Europaudvalgets
dagsorden den 19. september 2008:
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 25.-26. september 2008
Pkt. 3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om sikkerhedskrav til
legetøj (revision af legetøjsdirektivet). Udveksling af synspunkter. KOM (2008)
0009.
Forbrugerrådet ønsker:
1.
Indførelse af forsigtighedsprincippet
Forsigtighedsprincippet (dvs. at et produkt kan fjernes fra markedet, hvis der er
mistanke om, at det kan være farligt) er ikke sat ind som et grundlæggende prin-
cip i direktivet, ud fra den begrundelse at der ofte ikke foreligger tilstrækkelige
data om risici for børn. Men børn tilhører den mest sårbare del af befolkningen.
Dette er specielt vigtigt, hvad angår udsættelsen for kemikalier, men også rele-
vant for andre risici. Forbrugerrådet mener, at det er en ubetinget nødvendighed,
at forsigtighedsprincippet indgår som retsgrundlag i direktivet.
2.
Farlige kemikalier ud af legetøjet
Kommissionen lægger op til, at potentielt kræftfremkaldende, hormonforstyrren-
de eller andre skadelige stoffer stadig gerne må være i legetøj, dog med visse
begrænsninger. Det er uacceptabelt. Derfor bør der indføres et totalt forbud mod
skadelig kemi (de såkaldte CMR-stoffer) og mod alle allergifremkaldende og
andre sensibiliserende kemikalier. Vi mener for eksempel, at det skal være for-
budt at tilsætte parfume til legetøj. For selv om der er tale om skadelig kemi i
meget små mængder, viser forskning, at selv små mængder kan have uønskede
effekter.
3.
Obligatorisk tredjepartscertificering for visse typer legetøj
Obligatorisk tredjepartscertificering for visse typer legetøj, fx legetøj til børn
under tre år, legetøj, der udgør en risiko, som man ikke kan se bort fra (fx lege-
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tøjsstrygejern, der opvarmes), og legetøj, der tidligere har forårsaget alvorlige
ulykker (fx legetøj, der indeholder magneter).
4.
Bedre advarsler
Hvis advarsler skal give mening, skal de fange køberens opmærksomhed og fore-
findes både på selve legetøjet og på emballagen. De vigtigste advarsler (fx at
legetøjet ikke er egnet til børn under tre år) skal være synlige inden købet og af
en størrelse, så de kan læses. Forbrugerrådet mener endvidere, at advarslerne
altid bør oplyse om både risici ved selve legetøjet og risici forbundet med brugen
af legetøjet.
5.
Skærpede krav til kombinationen af legetøj og fødevarer
Generelt ønsker Forbrugerrådet kombinationen af legetøj og fødevarer forbudt,
men under alle omstændigheder mener Forbrugerrådet, at kravene i forslaget skal
skærpes, således at alle risici ved kombinationen af legetøj og fødevarer er dæk-
ket. Eksempelvis skal kravene til legetøjets emballage også omfatte blokering af
de indre luftveje. Det betyder fx, at beholderen i Kinder-æg skal være større, så
den ikke, hvis den puttes i munden, kan blokere de interne luftveje.
6.
Indførelse af en komitologiprocedure
Forbrugerrådet ønsker, at der indføres en komitologiprocedure (Kommissionens
komité-procedure), som gælder for alle de af direktivets bestemmelser, der un-
derstøtter de væsentlige sikkerhedskrav. Det er den eneste procedure, der vil gøre
det muligt hurtigt at tilpasse direktivet til ny udvikling, uden at det skal igennem
en lang fælles beslutningsprocedure eller en standardiseringsprocedure. Alle
stakeholdere skal have mulighed for at deltage i komitologiproceduren, og der
skal være en balanceret repræsentation mellem industri og forbrugere.
Vedlagt Forbrugerrådets høringssvar af 28. marts 2008, vores faktaark vedrøren-
de vores krav til ændringer i legetøjsdirektivet samt uddybende fact sheets fra de
europæiske organisationer ANEC og BEUC.
Pkt. 6. Meddelelse om standardisering i forbindelse med innovation. Udveks-
ling af synspunkter. KOM (2008) 0133.
Siden Forbrugerrådet den 11. april 2008 skrev vedlagte høringssvar til Erhvervs-
og Byggestyrelsen, har vi fået oplyst, at Danmark har fået visse forbedringer ind
i den foreløbige Rådsholdning, herunder at alle stakeholders skal deltage.
Forbrugerrådet skal imidlertid påpege, at der fortsat er behov for at understrege,
at hvis standarder skal opnå den status og tillid, som der er lagt op til og vedtaget
i medfør af "Varepakken", er det nødvendigt at gøre andet og mere end at opfor-
dre til deltagelse.
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I pkt. 7 i Rådsholdningen er ordet "support" beklageligvis ændret til "promote" i
den nye sætning, der opfordrer Kommissionen og medlemslandene til at gøre
noget for at fremme deltagelsen af "samfundsmæssige" interesser.
På nationalt plan er det påtrængende nødvendigt, at forbrugerindsatsen på områ-
det får tilført betydelige ressourcer, da der ellers ikke mere vil være deltagelse på
de mange områder, som både i dag og i en kommende årrække bliver til regler,
der vil gælde i Danmark. Det er nødvendigt, at man ikke kun hører erhvervslivets
stemme. Forbrugerrådet skal også henvise til, at Copenhagen Business School
for nyligt har opgjort, at standarder har en markant positiv effekt på den økono-
miske vækst svarende til 4 mia. kr.
Med venlig hilsen
Vagn Jelsøe
Chef for Forbrugerpolitisk Center
3/3