Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
KOM (2008) 0018 Bilag 3
Offentligt
703938_0001.png
10 argumenter imod CCS
1.
Klima - timing.
CCS bliver – måske – færdigudviklet 2020-30. Det er for
sent til, at CCS kan bidrage med reduktioner i det omfang, der er behov for
inden 2050.
2.
Energi. Energiregnskab. Klimaeffektivitet.
Det vil kræve ca. 40 pro-
cent mere energi at opfange ca. 85 procent af CO2’en. Når produktion af mere-
nergi, opførelse af CCS-anlæg, bygning af transportinfrastruktur og udslip fra
de forskellige CCS-aktiviteter medregnes, betyder det, at kun 70-75 procent af
CO2-udledningerne kan undgås. Den 1/3 til 1/4 som ikke opfanges, vil være
alt for meget, når man ser på det samlede budget for udledninger, der er ”til
rådighed” globalt.
3.
Energiplanlægning.
CCS vil befæste vores afhængighed af fossile brændsler
og lede investeringerne væk fra et energisystem baseret på lavt energiforbrug og
vedvarende energi. CCS er et teknologisk fix, der ved første øjekast forekommer
tiltrækkende for politikerne, fordi indgrebet retter sig mod energiforsyningen,
mens forbrugerne kan fortsætte en energi- og CO2-frådsende livsstil uden upo-
pulære politiske indgreb. CCS er en storskala-teknologi knyttet til store CO2-
udledere som kraftværker og sværindustri. CCS vil binde os til en centraliseret
energiforsyning baseret på kul og dermed vanskeliggøre udviklingen af et mere
decentralt baseret vedvarende energisystem.
4.
Mennesker, samfund og miljø.
CCS vil forlænge kulalderen med de ska-
der på menneskers helbred, på natur og miljø og lokale samfund, der følger med
brydningen af kul. CCS kræver store mængder vand til køling, hvilket mange
steder vil føre til en skærpet kamp om ferskvand.
5.
Offentlig prioritering.
CCS kan kun udvikles med store offentlige tilskud.
Disse midler kan ikke bruges to gange, så CCS er en konkurrent til investeringer
i vedvarende energi (VE) og energieffektivisering.
6.
Finansiering.
Finansieringsbehovet vil være enormt. Et anlæg til opfang-
ning med pipelines til transport og anlæg til nedpumpning af den flydende CO2
til undergrunden vil koste 5-25 mia. kr. Hertil skal lægges omkostninger til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
etablering af lager, drift og overvågning samt omkostninger i forbindelse med
brydning og transport af omkring 40 procent mere kul. Omkostningerne pr. ton
reduceret CO2 bliver så høje, at intet CCS-anlæg vil blive opført uden massiv
offentlig støtte.
7.
Sikkerhed.
Der kan ske lækage af CO2 fra kompressionsanlæg, pipelines,
injektionsanlæg og nye borehuller samt fra forkastninger, forladte dårligt for-
seglede borehuller og sprækker i undergrunden. Udsivende CO2 kan ødelægge
grundvand og sker det fra lagre i geologiske formationer under havbunden, vil
det påvirke havmiljøet negativt. Nedpumpning under tryk mistænkes for at kun-
ne udløse jordskælv.
8.
Lageransvar.
NOAH mener, at operatøren af CO2-lageret skal pålægges
det fulde ansvar for mængden af CO2 i lageret. Operatøren skal derfor løbende
hensætte økonomiske midler for i tilfælde af udslip af CO2 ved uheld eller ufor-
udsete hændelser at kunne kompensere fuldt ud for udslippet gennem hurtig
anvendelse af andre sikre reduktionsteknologier. IPCC skønner, at 99 procent
af den lagrede CO2 ’med stor sandsynlighed’ vil forblive i lageret i 100 år, og
at 99 procent fortsat ’med sandsynlighed’ vil være fanget efter 1000 år, men tør
vi stole på det? EU lægger ligefrem op til, at selskaberne slipper for ansvaret
fra det øjeblik nedpumpningen ophører, hvorefter det overgår til det offentlige.
Tidshorisonten for lagringen er så lang, at ansvaret og byrderne knyttet til lag-
rene i praksis efterlades til kommende generationer. Det er ikke bæredygtigt.
9.
CDM.
Hvis CCS godkendes under CDM, får de rige lande fordelen via de
mange nye kreditter, som nedpumpningen af CO2 i udviklingslandenes under-
grund vil generere. Kvoteprisen vil falde, og den hjemlige reduktionsindsats vil
aftage. Det giver mindre plads til VE og energieffektiviseringer. Få, relativt ve-
ludviklede udviklingslande vil få størstedelen af projekterne – og den allerede
eksisterende skævhed i CDM vil øges.
10.
Offentlig debat og accept.
Hos IEA og andre interessenter er man klar
over den risiko, der er forbundet med en voksende modstand mod CCS i of-
fentligheden, og industrien gør sig store anstrengelser for at påvirke politikerne
til hurtigt at give tilsagn om store offentlige tilskud til forskning, udvikling og
demonstration af CCS. I 2006 stillede daværende miljøminister Connie Hede-
gaard i udsigt, at regeringen ville iværksætte en oplysningsindsats og offentlig
debat om CCS. Det er ikke sket, så i dag er det reelt de store energiselskaber
Vattenfall og DONG, der sætter dagsordenen for CCS i Danmark.
Miljøbevægelsen NOAH Nørrebrogade 39 2200 København N
Telefon: 35 36 12 12
e-mail: [email protected]