NOAH’s holdning til CCS som klimaredskab
Efter NOAH’s mening er der en lang række problemer ved CO2-separering og –lagring (på engelsk
Carbon
Capture and Storage),
som tilsammen gør, at vi må afvise det som en holdbar metode til at reducere
CO2-udledningen fra afbrændingen af fossile brændsler.
NOAH mener grundlæggende, at CCS strider mod EUs og Danmarks politikker på miljøområdet.
I det følgende beskrives en række af de konkrete problemer som gør, at CCS efter NOAH’s mening
må afvises som en løsning på klimaproblemerne:
Timing – kan CCS levere reduktioner i tide
NOAH mener, at CCS er en teknologi, der ikke skal satses på, fordi CCS samlet set ikke er stand til
at levere de reduktioner, der er brug for – og slet ikke på kort sigt. CCS bliver tidligst udviklet til kom-
merciel brug i 2020. Og først fra 2030 kan man regne med, at CCS vil være udbredt i nævneværdig
grad. Det er alt for sent set i forhold til de hurtige reduktioner der skal til, hvis det skal lykkes at holde
temperaturstigningen under 2 grader. CCS risikerer på både kort sigt og flere årtier frem at lægge beslag
på mange milliarder kr., som ellers kunne anvendes på vedvarende energi og energibesparelser, der giver
CO2-reduktioner her og nu.
Miljøpåvirkningerne fra CCS
NOAH mener, at CCS med en 40 procent forøgelse af kraftværkernes energiforbrug og det tilsvarende
større behov for brydning af kul, transport af kul, indfyring, CO2-opsamling, komprimering, transport,
injektion og lagring, strider imod selve ånden i den danske Miljøbeskyttelseslov.
Det gælder f.eks. principper om:
- at forebygge og bekæmpe forurening af luft, vand, jord og undergrund samt vibrations- og støjulemper
(Kap. 1, § 1, stk. 2, pkt. 1)
- at begrænse anvendelse og spild af råstoffer og andre ressourcer (Kap. 1, § 1, stk. 2, pkt. 3)
- at fremme anvendelse af renere teknologi (Kap. 1, § 1, stk. 2, pkt. 4)
- at fremme genanvendelse og begrænse problemer i forbindelse med affaldsbortskaffelse (Kap. 1, § 1, stk.
2, pkt. 5)
- at der ved lovens administration skal lægges vægt på, hvad der er opnåeligt ved anvendelse af den bedste
tilgængelige teknik, herunder mindre forurenende råvarer, processer og anlæg og de bedst muligt forure-
ningsbekæmpende foranstaltninger. Ved denne vurdering skal der lægges særligt vægt på en forebyggende
indsats gennem anvendelse af renere teknologi. (Kap. 1, § 3, stk. 1)
- at der ved bedømmelsen af omfanget og arten af foranstaltninger til forebyggelse og imødegåelse af
forurening skal lægges vægt på hele det kredsløb, som stoffer og materialer gennemløber, med henblik på
at begrænse spild af ressourcer mest muligt (Kap. 1, § 3, stk. 2, pkt. 2).
Vi mener også, at EUs CCS-direktiv er i strid med EUs miljøpolitik f.eks. princippet om forebyggen-
de indsats, princippet om at indgreb over for miljøskader skal ske fortrinsvis ved kilden og princippet om,
at forureneren betaler.
NOAH mener, at CCS medfører en unødig ekstra miljøbelastning som følge af det ekstra forbrug af
energi, vand og råstoffer med tilhørende emissioner. Det er kun CO2 der falder, mens udledningen af
forsurende stoffer, næringsstoffer (eutrofiering) samt stoffer der danner lav-ozon stiger voldsomt. CCS
repræsenterer en gammeldags ”end of pipe” løsning der kun virker ind på et af de mange problemer for-
bundet med brug af kul – nemlig CO2. Alle andre problemer som f.eks. brydning og transport af kul,