Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0229 Bilag 2
Offentligt
600757_0001.png
Udenrigsministeriet
[email protected]
18. juli 2008
Benedicte Federspiel
Dok. 60315/ps
Aktindsigt i Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter
Udenrigsministeriet har anmodet om Forbrugerrådets kommentarer til Kommissio-
nens forslag til forordning om aktindsigt i Europa-Parlamentets, Rådets og Kom-
missionens dokumenter (KOM(2008)229).
Forbrugerrådet udtalte sig for et år siden vedrørende Kommissionens grønbog om
samme emne, hvor vi overordnet støttede regeringens foreløbige, generelle hold-
ning, nemlig at arbejde aktivt for den videst mulige aktindsigt i EU, således som
der også gives udtryk for i nærværende høringsdokument.
I vedlagte høringssvar af 21. juni 2007 om aktindsigt i EU-institutionernes doku-
menter, hvortil henvises, anførte Forbrugerrådet, at hverken vi eller den europæiske
forbrugerorganisation BEUC fandt, at aktindsigten var tilstrækkeligt omfattende.
Herudover besvarede Forbrugerrådet omfattende de konkrete spørgsmål, som blev
stillet i grønbogen.
Ligesom det var tilfældet vedrørende Udenrigsministeriets høring om grønbogen,
har vores europæiske forbrugerorganisation BEUC endnu ikke afgivet svar på hø-
ringen vedrørende forslaget til revision. Forbrugerrådet vedlægger ligeledes det
høringssvar, som BEUC afgav en måned efter Forbrugerrådets svar. Heri uddybes
flere af de forhold, som Forbrugerrådet angav som problematiske, jf. fx den kon-
krete sag vedrørende ”Lombard Club” – bankkartellet i Østrig – jf. note 10 i Kom-
missionens udkast.
I papiret henvises til forordningen vedrørende miljøområdet fra 2006 / Århuskon-
ventionen. Det anføres flere steder, at revisionen bringer forordningen fra 2001 i
overensstemmelse med forordningen vedrørende miljøområdet. Det fremgår heraf,
at man ikke har til hensigt at inkorporere miljøforordningen i forordningen fra
2001, men Forbrugerrådet kan ikke umiddelbart se, hvilke overvejelser man måtte
have gjort sig om dette. Men som det fremgår af vedlagte høringssvar vedrørende
grønbogen, bør der generelt ske en udvidelse og forbedring af aktindsigten.
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forbrugerrådet har bemærket den nye betragtning 7 om, at institutionerne aktivt
skal formidle dokumenterne, da det i dag oftest er sådan, at det er forbruge-
ren/borgeren, der skal vide, at der findes et dokument, før man kan spørge om det.
Det fremgår dog ikke umiddelbart, hvorledes den aktivistiske informationspolitik
vil blive praktiseret.
Artikel 12 beskriver den nye ”direkte adgang til dokumenter”. Henvisningen til et
register er fjernet (dog ikke i det gamle stk. 4 – nyt stk. 3), hvilket må være en for-
glemmelse. Det bør sikres, at artikel 12 virkelig bliver en aktiv formidling og ikke
blot en henvisning til, at det kunne man jo have fundet på hjemmesiden.
Når den europæiske forbrugerorganisation BEUC har afgivet sin udtalelse til dette
konkrete udkast til forordning, vil Forbrugerrådet eventuelt vende tilbage med
yderligere kommentarer, idet vi dog med undren har noteret os, at Kommissionen
ikke har foreslået bestemmelsen om beskyttelse af forretningsmæssige interesser
ændret, angiveligt fordi erhvervslivet og de offentlige myndigheder mener, at de
nuværende regler giver den rette balance, selvom såvel journalister, organisationer
som størstedelen af de borgere, der har svaret på skemaet, mener, at den er for re-
striktiv.
Med venlig hilsen
Thomas Roland
Afdelingschef
Benedicte Federspiel
Chefkonsulent
2/2