Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0311 Bilag 1
Offentligt
575237_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
23. juni 2008
Sag 08/01433
jgm/mdy/ejj-ebst
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning
om fastlæggelse af harmoniserede betingelser for markedsføring af
byggevarer – KOM(2008) 311 endelig
Grundnotatet er oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg.
Resumé
Kommissionen har den 26. maj 2008 fremlagt et forslag til forordning om
fastlæggelse af harmoniserede betingelser for markedsføring af byggeva-
rer (KOM(2008) 311 endelig). Forslaget er en revision af Rådets direktiv
(89/106/EØF) af 21. december 1988 om indbyrdes tilnærmelser af med-
lemsstaternes love og administrative bestemmelser om byggevarer (byg-
gevaredirektivet). Forslaget fastsætter betingelser for varer, der indgår i
bygge- og anlægsarbejder.
Kommissionen baserer sit forslag på artikel 95 i TEF (foranstaltninger ved-
rørende det indre marked), hvilket medfører, at Rådet med kvalificeret fler-
tal træffer afgørelse i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf.
artikel 251 i TEF.
Med forslaget indføres bæredygtighed som et nyt væsentligt krav. Stan-
darder kan herefter udarbejdes eller revideres, så krav til bæredygtighed
indgår.
Med forslaget fastsættes tre mulige metoder at CE-mærke efter. Den ene
metode er ny i forhold til de nuværende regler. Formålet med denne er at
mindske de administrative byrder i forbindelse med CE-mærkning.
Med forslaget strammes reglerne til de notificerede organer, og der ind-
føres krav om markedsovervågning af byggevaremarkedet. Der fastsættes
endvidere procedurer for, hvad medlemsstaterne skal gøre, hvis de finder
produkter, der ikke lever op til de regler, der er fastlagt med forslaget.
Stramningerne vedrørende de notificerede organer og kravet om mar-
kedsovervågning på byggevareområdet er indført for at sikre forbrugerne
og styrke tilliden til CE-mærket.
Endelig indføres der krav om oprettelse af et produktkontaktpunkt for
byggevarer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
575237_0002.png
2/9
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 26. maj 2008 fremlagt et forslag til forordning om
fastlæggelse af harmoniserede betingelser for markedsføring af byggeva-
rer (KOM(2008) 311 endelig).
Forslaget er en revision af Rådets direktiv (89/106/EØF) af 21. december
1988 om indbyrdes tilnærmelser af medlemsstaternes love og administra-
tive bestemmelser om byggevarer (byggevaredirektivet). Forslaget fast-
sætter betingelser for varer, der indgår i bygge- og anlægsarbejder.
Kommissionen baserer sit forslag på artikel 95 i TEF (foranstaltninger ved-
rørende det indre marked), hvilket medfører, at Rådet med kvalificeret fler-
tal træffer afgørelse i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf.
artikel 251 i TEF.
En forenkling af byggevaredirektivet er omtalt i Kommissionens treårige
forenklingsprogram fra oktober 2005
1
.
Baggrunden for Kommissionens forslag er et ønske om at styrke effekti-
viteten af det indre marked for byggevarer samt at lette de administrative
byrder – især for små- og mellemstore virksomheder.
Med forslaget ophæves byggevaredirektivet med de ændringer, der gæl-
der vedrørende CE-mærkning, jf. 93/68/EØF. Når en retsakt ophæves, er
normen at erstatte denne med en tilsvarende retsakt – et direktiv med et
direktiv. En af begrundelserne for at revidere byggevaredirektivet har
imidlertid været, at implementeringen i medlemsstaterne har været meget
forskellig, hvilket har haft konsekvenser for effektiviteten af det indre
marked for byggevarer. Bl.a. er CE-mærkning ikke obligatorisk i fire
medlemsstater – Sverige, Finland, Storbritannien og Irland. Kommissio-
nen foreslår derfor, at direktivet erstattes af en forordning, der har direkte
effekt i medlemsstaterne.
Kommissionens forslag er i et vist omfang baseret på Europa-Parlamentet
og Rådets afgørelse om fælles rammer for markedsføring af produkter
(XX/2008)
2
. Dette er tilfældet i relation til:
Kravene til de økonomiske operatører
Reglerne for udformning og påsætning af CE-mærkning
Krav til de notificerede organer
Beskyttelsesklausuler
På andre områder afviger forslaget dog fra afgørelsen om fælles rammer
for markedsføring af produkter. Grunden til dette er, at byggevarer er et
mellemprodukt beregnet til at indgå i et færdigt byggeri. Kravene (til fx
1
Europa-Kommissionen (2005): KOM(2005) 535 endelig. Målet med programmet er at
gøre EU-lovgivning mindre byrdefuld og lettere at anvende.
2
KOM (2007) 53. Afgørelsen vedtages formelt af ministerrådet ultimo juni 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/9
sikkerhed, sundhed og energi) stilles til det endelige bygge- eller anlægs-
arbejde og finder kun anvendelse overfor byggevaren i det omfang, at
produktets egenskaber har betydning for kravene til det færdige byggeri.
Forslaget adskiller sig på væsentlige områder fra andre indre markedsdi-
rektiver/-forordninger (fx el-, gas- og legetøjsdirektivet):
Hvor andre direktiver/forordninger beskriver egentlige krav til
produkterne, fastsættes der med forslaget kun regler for hvilke op-
lysninger, der skal være tilgængelige, når en byggevare bringes i
omsætning.
Andre direktiver/forordninger gør det muligt at CE-mærke på
baggrund af det pågældende direktiv/forordning. Det er ikke mu-
ligt at CE-mærke efter forslaget.
Inden for andre områder er det frivilligt, om producenten vil CE-
mærke efter de harmoniserede standarder. Med forslaget bliver
det obligatorisk at CE-mærke, hvis der findes en harmoniseret
standard, der omfatter byggevaren.
I forslaget er der syv væsentlige egenskaber, som de harmonise-
rede standarder kan relateres til. Andre direktiver/forordninger
stiller kun krav til produktets sikkerhed og sundhed.
Forslaget indeholder ændringer vedrørende byggevarers væsentlige egen-
skaber, metoder til CE-mærkning, særlige forhold for mikrovirksomhe-
der, forenkling af CE-mærkning, notifikation, markedsovervågning og
etablering af produktkontaktpunkt.
De væsentlige egenskaber
I de fleste indre markedsdirektiver, der vedrører varer, optræder der krav
til forbrugernes sikkerhed og sundhed ved anvendelse af de produkter,
der er omfattet af direktivet. Disse kaldes de væsentlige egenskaber.
I forslaget vedrører de væsentlige egenskaber det færdige bygge- eller an-
lægsarbejde, og de udgør den overordnede ramme for udviklingen af
harmoniserede standarder for byggevarer. Med forslaget udvides de væ-
sentlige egenskaber til også at omfatte bæredygtighed. I det omfang med-
lemslandene har bestemmelser for bygningers bæredygtighed (fx materia-
lernes genanvendelighed), kan standarder udarbejdes eller revideres, så
krav til bæredygtighed indgår.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
575237_0004.png
4/9
Der er dermed syv væsentlige egenskaber for det færdige bygge- og an-
lægsarbejde:
1. mekanisk modstandsdygtighed og stabilitet
2. brandsikring
3. hygiejne, sundhed og miljø
4. sikkerhed ved anvendelse
5. beskyttelse ved støjgener
6. energibesvarelser og varmeisolering
7. bæredygtighed
Krav om CE-mærkning og metoder hertil
I forslaget opstilles tre mulige metoder til CE-mærkning:
a) CE-mærkning efter en harmoniseret standard
Den primære metode til CE-mærkning er at dokumentere varens
egenskaber på baggrund af de krav til prøvning og beregning, der
stilles i en harmoniseret standard. En harmoniseret standard dæk-
ker ofte hele produktgrupper.
Med forordningen bliver det obligatorisk at CE-mærke på de om-
råder, hvor der findes en harmoniseret standard.
b) CE-mærkning efter en ETA
Den anden metode er at benytte såkaldte
europæiske tekniske vur-
deringer,
ETA’er, til CE-mærkning. En ETA er en teknisk god-
kendelse, der kun gælder for én byggevare. ETA’en er enklere og
tager kortere tid at udvikle end en harmoniseret standard. Med
forslaget bliver det muligt også at benytte ETA-metoden overfor
produkter, der i forvejen er omfattet af en harmoniseret standard.
c) CE-mærkning efter en STD
Endelig er det muligt at CE-mærke efter en
specifik teknisk doku-
mentation
(STD). Metoden er en forenklet og hurtigere procedure,
der er anvendelig, når varen kun skal markedsføres i et land med
begrænsede krav til byggevaren. Denne metode er ny i forhold til
byggevaredirektivet.
Særlige forhold for mikrovirksomheder
Med forordningsforslaget bliver det muligt for mikrovirksomheder
3
at
benytte STD-metoden uden medvirken fra et notificeret organ, bortset fra
i forbindelse med varer, der har stor betydning for at sikre bygværkets
sikkerhed. Andre virksomheder, der CE-mærker efter STD-metoden, skal
stadig inddrage notificerede organer i det omfang, der stilles krav herom.
3
Virksomheder, som beskæftiger under 10 personer, og som har en årlig omsætning el-
ler en samlet årlig balance på ikke over 2 mio. EUR.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
575237_0005.png
5/9
Forenkling
For at lette de administrative byrder ved CE-mærkningen, bliver der med
forslaget til forordning åbnet mulighed for (i videst muligt omfang) at be-
nytte beregning som alternativ til de mere omkostningstunge prøvninger.
Herudover bliver det også muligt at anvende kendte oplysninger i stedet
for at skulle gennemføre nye prøvninger. Princippet indebærer, at et pro-
dukt, hvis egenskaber allerede er kendte, ikke skal prøves for de samme
egenskaber igen, hvis produktet skal anvendes i en anden sammenhæng.
Notifikation
Med henblik på at skabe større tillid til CE-mærkede byggevarer indehol-
der forslaget til forordning en opstramning af reglerne om notifikation af
prøvningslaboratorier og certificeringsorganer. Forslaget sikrer, at certifi-
cering og prøvning foretaget af en uvildig tredjepart gennemføres på en
ensartet måde i alle medlemsstaterne. Landene har tidligere anvendt for-
skelligt grundlag for notificering, hvilket har betydet store forskelle på de
notificerede organers kompetencer.
Markedsovervågning og beskyttelsesklausuler
I præamblen til forslaget fastslås det, at det krav til markedsovervågning,
som blev indført med forordningen om akkreditering og markedsover-
vågning (XX/2008)
4
, også er gældende for byggevarer.
Med forslaget fastsættes der procedurer for, hvad medlemsstaterne skal
gøre, hvis de finder produkter, der ikke lever op til de regler, der er fast-
lagt med forordningen.
Kravet om markedsovervågning på byggevareområdet er nyt, og det er
bl.a. indført for at sikre forbrugerne og styrke tilliden til CE-mærket.
Produktkontaktpunkt
Med forordningsforslaget indføres der krav om et nationalt produktkon-
taktpunkt for byggevarer. Forslaget henviser her til det produktkontakt-
punkt, der skal oprettes i medfør forordning XX/2008 om gensidig aner-
kendelse
5
.
I forordning XX/2008 om gensidig anerkendelse
6
vedrører produktkontakt-
punktet kun varer hvor der ikke eksisterer harmoniserede direkti-
ver/forordninger eller standarder. På byggevareområdet gælder forpligel-
serne dog også varer, der er omfattet af harmoniserede standarder eller
ETA’er.
Baggrunden for denne forskel er, at medlemsstaterne kan have forskellige
krav til det enkelte produkts egenskaber (fx evne til at isolere). Myndighe-
der eller virksomheder, der henvender sig til produktkontaktpunktet, skal
4
KOM (2007) 37. Afgørelsen vedtages formelt af ministerrådet ultimo juni 2008.
5
KOM (2007) 36. Forordningen vedtages formelt af ministerrådet ultimo juni 2008.
6
KOM (2007) 36. Forordningen vedtages formelt af ministerrådet ultimo juni 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
575237_0006.png
6/9
derfor også kunne få information om eventuelle nationale regler (vedrø-
rende det færdige bygværk), som har betydning for den enkelte byggeva-
re.
Denne myndighedsforpligtelse er ny. Det har tidligere påhvilet producen-
ten/importøren at finde frem til relevant lovgivning.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal i henhold til artikel 251 i TEF udtale sig om for-
slaget. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, da forslaget er baseret på et klart princip om fordeling af
kompetencer og ansvar mellem EU og medlemsstaterne, for så vidt angår
byggeprocessen.
Det er medlemsstaternes ansvar gennem national lovgivning at sikre sik-
kert og sundt byggeri og anlægsarbejde. Derimod er det indenfor for EU's
kompetenceområde, jævnfør traktaten, at skabe rammerne for gennemfø-
relse af det indre marked på byggevareområdet.
Erfaringer med det nuværende direktiv viser tydelige forskelle i indholdet
og timingen af medlemslandenes implementering af direktivet i national
lovgivning.
Formålet med forordningen er at fjerne tekniske handelshindringer ved at
sikre en ensartet implementering af et harmoniseret teknisk sprog, der be-
skriver byggevarens egenskaber.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag tilslutte sig Kommissionens
vurdering af, at nærhedsprincippet er overholdt.
4.
Gældende dansk ret
Der eksisterer tre bekendtgørelser og et cirkulære, der skal revideres som
følge af forslaget:
1. Bekendtgørelse nr. 118 af 16. februar 1998 om ikrafttræden af EF-
direktiv om indbyrdes tilnærmelser af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om byggevarer med de ændringer, som
følger af EF-direktiv om ændringer af bl.a. EF-direktiv om byggeva-
rer.
2. Bekendtgørelse nr. 118 af 13. marts 2002 om CE-mærkning og
markedskontrol af byggevarer.
3. Bekendtgørelse nr. 229 af 31. marts 2001 om udpegning og notifice-
ring af bemyndigede organer til at udføre certificerings-, kontrol- og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
575237_0007.png
7/9
prøvningsopgaver i henhold til EF-direktiv om byggevarer
(89/106/EØF).
4. Cirkulære nr. 89 af 20. august 1986 om godkendelsesordninger for
materialer og konstruktioner mv. til byggeri og for materiel mv. til
vand- og afløbsinstallationer.
Det vil ikke være nødvendigt at ændre andre dele af byggeloven som følge
af forslaget.
5.
Høring
Forslaget til forordning er sendt i høring hos berørte myndigheder, bran-
cheorganisationer, certificeringsvirksomheder og andre interessenter.
Svarfristen er 4. juli 2008.
Høringssvarene vil blive eftersendt til Folketingets Europaudvalg den 11.
juli 2008.
6.
Andre landes holdninger
Første møde i rådsarbejdsgruppen blev afholdt fredag den 13. juni. Tilken-
degivelserne vedrørende de overordnede linjer og intentionen bag forslaget
var generelt positive.
Forslagets enkelte artikler er endnu ikke diskuteret, hvorfor medlemsstater-
nes holdning til forslagets enkelte elementer endnu ikke kendes.
7.
Foreløbig dansk holdning
Regeringen støtter generelt forslag, der kan forbedre det indre markeds
funktion. Regeringen er derfor positiv overfor forslaget, der vurderes at føre
til en effektivisering af det indre marked for byggevarer.
Regeringen er desuden positiv overfor forslag, der letter de administrative
byrder, ikke mindst for små og mellemstore virksomheder.
Regeringen finder dog, at der er behov for en grundig analyse af, hvorvidt
de dele af forordningsforslaget, der medfører administrative lettelser for
mikrovirksomhederne, kan have utilsigtede konsekvenser for sikkerhed og
sundhed i det færdige byggeri.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til forordning vurderes ikke at have andre lovgivningsmæssige
konsekvenser end dem, der er nævnt under punkt 4.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til forordning fastsætter, at der skal etableres et produktkontakt-
punkt, der kan oplyse om nationale regler i relation til byggevarer. Det præ-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
575237_0008.png
8/9
ciseres, at medlemsstaterne skal anvende det produktkontaktpunkt, der vil
blive oprettet i medfør at forordning XX/2008 om gensidig anerkendelse
7
.
Finansieringen af produktkontaktpunktet, der vurderes at koste 2 mio. kr. i
2009 og 1,9 – 2,3 mio. kr. de følgende år indtil 2012, er endnu ikke afklaret.
Forslaget til forordning fastsætter endvidere, at medlemsstaterne bør udføre
effektiv markedsovervågning på byggevareområdet. Markedsovervågnin-
gen skal baseres på forordning XX/2008 om krav til akkreditering og mar-
kedsovervågning
8
. Finansieringen af markedsovervågningen på byggevare-
området i medfør af forordning XX/2008 er endnu ikke afklaret. Niveauet
for omkostningerne er ved at blive klarlagt.
Såfremt der ikke tilvejebringes finansiering for oprettelse af produktkon-
taktpunkt og udførelse af markedsovervågning i forbindelse med implemen-
tering af forordningen XX/2008 og XX/2008, vil disse aktiviteter skulle fi-
nansieres i forbindelse med dette forslag.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser,
idet forslaget vil bidrage til et mere velfungerende indre marked for bygge-
varer. Reglerne om markedsovervågning vurderes at bidrage til mere lige
konkurrencevilkår for virksomhederne samt større sikkerhed for, at de byg-
gevarer, der sælges og anvendes i Danmark, opfylder de danske krav til sta-
bilitet, brandsikring, sundhed, sikkerhed, lyd, energi og bæredygtighed.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes ikke at have negative administrative eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser. Tværtimod vil det føre til en række lempelser
af de administrative krav, der stilles i forbindelse med CE-mærkning og
dermed mindske de erhvervsøkonomiske omkostninger, der er forbundet
med at få byggevarer i omsætning på markedet. Denne konklusion bygger
på følgende forhold:
Det er allerede i dag i Danmark og i 22 af de andre medlemsstater
obligatorisk at CE-mærke byggevarer, der falder under byggeva-
redirektivet. Kravet om CE-mærkning i forordningsforslaget har
derfor ingen konsekvenser for dansk erhvervsliv.
De særlige vilkår, der indføres for mikrovirksomheder med STD-
metoden, vil mindske disses administrative omkostninger ved CE-
mærkning væsentligt.
Muligheden for at undlade prøvelse af byggevarers egenskaber,
hvor disse egenskaber allerede er kendte, anses for en betydelig
lempelse.
7
KOM (2007) 36. Forordningen vedtages formelt af ministerrådet ultimo juni 2008.
8
KOM (2007) 37. Forordningen vedtages formelt af ministerrådet ultimo juni 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
575237_0009.png
9/9
Forslaget vil yderligere føre til forbedrede konkurrenceforhold på euro-
pæisk plan, hvilket vil være en fordel for dansk erhvervsliv, da der er et
stort potentiale ved både import og eksport af byggevarer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Nærhedsnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 9. juni
2008.