Retsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0332 Bilag 2
Offentligt
578039_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. juni 2008
Det Internationale
Kontor
Anders Aagaard
2008-305-0676
ANA41181
GRUNDNOTAT
vedrørende forslag til Rådets afgørelse om indførelse af det europæi-
ske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS) i hen-
hold til artikel 11 i rammeafgørelse 2008/XX/RIA (KOM(2008 332)
Resumé
Forslaget indebærer, at der indføres et europæisk informationssystem
vedrørende strafferegistre (ECRIS). Forslaget vurderes ikke at være i
strid med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at ville have lov-
givningsmæssige konsekvenser, hvorimod det vurderes at ville have stats-
finansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegi-
velser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk
side er man umiddelbart positiv over for forslaget.
1. Baggrund
Spørgsmålet om udveksling af oplysninger om straffedomme i Den Eu-
ropæiske Union har løbende været genstand for drøftelser i såvel Det Eu-
ropæiske Råd som i Rådet (retlige og indre anliggender).
Rådet (retlige og indre anliggender) vedtog den 21. november 2005 en
rådsafgørelse om udveksling af oplysninger fra strafferegistre.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. juni 2007 opnåe-
de Rådet endvidere samlet politisk enighed om et forslag til rammeafgø-
relse om tilrettelæggelsen og indholdet af udvekslinger af oplysninger fra
strafferegistre mellem medlemsstaterne. Den endelige vedtagelse afven-
ter, at bl.a. Danmark hæver sit parlamentariske forbehold.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
578039_0002.png
Ifølge artikel 11 i det nævnte forslag til rammeafgørelse skal medlems-
staterne fra en bestemt dato udveksle oplysninger fra strafferegistre ad
elektronisk vej i et standardformat fastsat af Rådet. Med henblik på at
gennemføre denne bestemmelse har Kommissionen den 30. maj 2008
fremsat et forslag til rådsafgørelse om indførelse af et europæisk infor-
mationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS).
2. Indhold
Forslaget er fremlagt under henvisning til traktaten om Den Europæiske
Union, særligt artikel 31 og artikel 34, stk. 2, litra c. Det følger af artikel
31, at fælles handling vedrørende retligt samarbejde i kriminalsager bl.a.
omfatter fremme og fremskyndelse af samarbejdet om retspleje mellem
kompetente ministerier og retlige eller tilsvarende myndigheder i med-
lemsstaterne. Ifølge artikel 34, stk. 2, litra c, kan Rådet med henblik på at
bidrage til opfyldelse af Unionens målsætninger på initiativ af en med-
lemsstat eller Kommissionen vedtage afgørelser i ethvert andet øjemed i
overensstemmelse med målsætningerne i traktatens afsnit VI om politi-
samarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager, uden at de dog indebæ-
rer nogen indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administra-
tive bestemmelser.
Forslaget fastsætter ikke regler om, hvorvidt der skal udveksles oplys-
ninger fra medlemsstaternes strafferegistre. Sådanne regler er navnlig
fastsat i det forslag til rammeafgørelse om tilrettelæggelsen og indholdet
af udvekslinger af oplysninger fra strafferegistre mellem medlemsstater-
ne, som der blev opnået politisk enighed om den 12.-13. juni 2007. Det
foreliggende forslag fastsætter således – som forudsat i artikel 11 i den
nævnte rammeafgørelse – blot bestemmelser om måden, hvorpå udveks-
lingen skal ske.
Hovedelementerne i forslaget er følgende:
Der indføres et europæisk informationssystem vedrørende strafferegistre
(ECRIS), som er et it-system med en decentraliseret struktur bestående af
følgende elementer:
- medlemsstaternes strafferegistre,
- en fælles kommunikationsinfrastruktur med et krypteret net og
- sammenkoblingssoftware, som gør det muligt at udveksle oplys-
ninger fra strafferegistre.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
578039_0003.png
Ansvaret for den sammenkoblingssoftware og de databaser, der skal lag-
re, overføre og modtage oplysninger fra strafferegistre, påhviler med-
lemsstaterne. Oplysningerne lagres decentralt i databaser, som forvaltes
af medlemsstaterne, og der vil ikke være direkte online-adgang til andre
medlemsstaters strafferegistre.
Medlemsstaterne og Kommissionen bærer deres egne udgifter til gen-
nemførelse, administration, anvendelse og vedligeholdelse af ECRIS.
Udvekslingen af oplysninger fra strafferegistre skal ske ved hjælp af et
elektronisk standardformat indeholdende tabeller med kategorier af straf-
bare handlinger og straftyper, som hver er tildelt en kode. Medlemssta-
terne skal henvise til disse koder, når de udveksler oplysninger med hin-
anden.
Medlemsstaterne foretager de tekniske tilpasninger, der er nødvendige
for at kunne anvende det elektroniske standardformat, og meddeler Rå-
det, når det er sket. I forbindelse med denne meddelelse skal medlemssta-
terne bl.a. give oplysninger om deres nationale strafbare handlinger og
straftyper, herunder om, hvilke kategorier i tabellerne de hører under.
Der nedsættes et udvalg, som i overensstemmelse med en fastsat proce-
dure skal bistå Kommissionen med at vedtage en række gennemførelses-
foranstaltninger om bl.a. den tekniske udvikling og drift af ECRIS og
eventuelle ændringer af tabellerne.
Herudover indeholder forslaget bestemmelser om formål, om definitio-
ner, om udarbejdelse af en rapport vedrørende medlemsstaternes udveks-
ling af oplysninger fra strafferegistre samt om gennemførelse og ikraft-
træden.
3. Gældende ret
3.1.
Europarådets konvention af 20. april 1959 om gensidig retshjælp i
straffesager samt de tilhørende tillægsprotokoller af henholdsvis 17.
marts 1978 og 8. november 2001 indeholder regler om udveksling af op-
lysninger fra strafferegistre.
Ifølge konventionens artikel 13, stk. 1, skal den anmodede stat fremsende
udskrifter af og oplysninger fra strafferegistre, hvorom der til brug for
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
578039_0004.png
straffesager fremsættes begæring fra en kontraherende part, i samme ud-
strækning som disse udskrifter og oplysninger kan meddeles til dets egne
judicielle myndigheder i tilsvarende sager. I andre tilfælde skal anmod-
ningen efterkommes på de betingelser, som gælder efter den anmodede
stats lovgivning, andre forskrifter eller praksis, jf. artikel 13, stk. 2.
Ifølge konventionens artikel 22 skal hver af de kontraherende parter un-
derrette enhver anden part om alle straffedomme og påfølgende foran-
staltninger, der vedrører sidstnævnte parts statsborgere, og som indføres i
strafferegistret. Justitsministerierne skal oversende sådanne meddelelser
til hverandre mindst en gang om året.
Danmark har i forbindelse med indgåelsen (ratifikationen) af 1959-
konventionen taget forbehold over for artikel 13. Disse forbehold er så-
lydende:
”Ad artikel 13, stk. 1
Forpligtelsen til at meddele udskrifter af strafferegistrene i henhold til
denne bestemmelse begrænses til straffeoplysninger, som vedrører
personer, der er sigtet eller tiltalt.”
”Ad artikel 13, stk. 2
Der tages forbehold over for denne bestemmelse i dens helhed.”
Herudover indeholder Schengen-konventionen særlige (proceduremæssi-
ge) bestemmelser om fremsættelse af de nævnte former for retsanmod-
ninger i forholdet mellem Schengen-landene.
Endvidere er der i EU-retshjælpskonventionen af 29. maj 2000 fastsat
bestemmelser om fremsendelse og besvarelse af anmodninger om gensi-
dig retshjælp og om beskyttelse af personoplysninger, jf. herved konven-
tionens artikel 6 og 23. Der kan i den forbindelse navnlig henvises til
konventionens artikel 6, stk. 8, hvorefter anmodninger og meddelelser
om oplysninger om straffedomme som omhandlet i artikel 22 i 1959-
konventionen fremsendes gennem medlemsstaternes centrale myndighe-
der.
3.2.
Rådet (retlige og indre anliggender) har den 21. november 2005 ved-
taget en rådsafgørelse om udveksling af oplysninger fra strafferegistre.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådsafgørelsen indebærer en forpligtelse for medlemsstaterne til at ud-
pege en eller flere central(e) myndighed(er) til udveksling af oplysninger.
Efter rådsafgørelsen skal medlemsstaterne – i øvrigt i overensstemmelse
med deres forpligtelser ifølge 1959-konventionen – straks fremsende
domme, som afsiges over andre medlemsstaters statsborgere, til disse
medlemsstater. Der fastsættes efter rådsafgørelsen en frist for medlems-
staternes svar på en anmodning om fremsendelse af udskrifter af og op-
lysninger fra strafferegistre. Anmodning om og fremsendelse af oplys-
ninger om straffedomme sker under anvendelse af standardblanketter.
Med vedtagelsen af rådsafgørelsen har medlemsstaterne indbyrdes givet
afkald på at gøre deres forbehold med hensyn til artikel 13 i 1959-
konventionen gældende. Rådsafgørelsen berører derimod ikke medlems-
staternes forbehold til konventionens artikel 22.
3.3.
Rådet (retlige og indre anliggender) har på rådsmødet den 12.-13.
juni 2007 opnået samlet politisk enighed om et forslag til rammeafgørel-
se om tilrettelæggelsen og indholdet af udvekslinger af oplysninger fra
strafferegistre mellem medlemsstaterne. Forslaget er endnu ikke endeligt
vedtaget.
Forslaget lægger ligesom den under pkt. 3.2 nævnte rådsafgørelse op til,
at udveksling af oplysninger fra strafferegistre skal ske via centrale myn-
digheder i medlemsstaterne ved brug af et standardformat og under over-
holdelse af nærmere fastsatte tidsfrister. I forhold til rådsafgørelsen inde-
bærer forslaget en forenklet fremgangsmåde, idet det bl.a. bestemmes, at
medlemsstaterne fra en bestemt dato skal udveksle oplysninger ad elek-
tronisk vej.
I forholdet mellem medlemsstaterne supplerer forslaget artikel 13 og er-
statter artikel 22 i 1959-konventionen. Derudover ophæves rådsafgørel-
sen.
3.4.
Reglerne for videregivelse af personoplysninger, som behandles ved
hjælp af edb, fremgår af persondatalovens kapitel 4. Det følger bl.a. af
disse regler, at der kan ske behandling af oplysninger om strafbare for-
hold, hvis det er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver,
jf. lovens § 8, stk. 1. Oplysninger om strafbare forhold må dog alene vi-
deregives, såfremt nærmere angivne betingelser er opfyldt, jf. lovens § 8,
stk. 2.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Justitsministeren har i medfør af lovens § 72 udstedt en bekendtgørelse,
som bl.a. indeholder de nærmere regler for Kriminalregisterets indhold,
for indberetning til registeret og sletning af oplysninger heri samt for vi-
deregivelse af oplysninger, herunder til udenlandsk politi, anklagemyn-
dighed og domstole, jf. bekendtgørelse nr. 218 af 27. marts 2001 om be-
handling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister med sene-
re ændringer. Der kan i den forbindelse navnlig henvises til reglerne i
bekendtgørelsens kapitel 6, særligt § 21, stk. 1, nr. 9, som fastsætter, at
Rigspolitichefen kan udstede fuldstændige udskrifter af Kriminalregiste-
ret og straffeattester til udenlandsk politi, anklagemyndighed og domsto-
le i de nordiske lande eller i lande, der er medlemmer af Europarådet, til
brug for offentlige straffesager i udlandet.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser.
4.2. Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes at ville have statsfinansielle konsekvenser, som det
imidlertid ikke på nuværende tidspunkt er muligt at angive præcist. Der
vil navnlig blive tale om udgifter til indkøb og udvikling af software.
5. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, præsi-
denterne for samtlige byretter, Den Danske Dommerforening, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet, Rigsadvokaten,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Datatilsynet, Foreningen af offentlige
anklagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Landsforeningen af
beskikkede advokater, Dansk Retspolitisk Forening, Amnesty Internatio-
nal, Institut for Menneskerettigheder og Retssikkerhedsfonden.
Justitsministeriet har fastsat høringsfristen til den 30. august 2008.
6. Nærhedsprincippet
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen har anført følgende vedrørende nærhedsprincippet:
”Subsidiaritetsprincippet finder anvendelse, for så vidt som forsla-
get ikke hører ind under Fællesskabets enekompetence. Forslaget
fastlægger fælles tekniske dele og standarder for et it-system, også
kaldet ECRIS, samt for andre generelle og tekniske gennemførel-
sesaspekter vedrørende måder, hvorpå udvekslingen af oplysninger
fra strafferegistre kan tilrettelægges og gøres lettere. Målet kan
bedst nås ved en indsats på EU-plan. Fastlæggelsen af fælles tekni-
ske standarder for den elektroniske dataoverførsel mellem med-
lemsstater kan ikke i tilstrækkelig grad gennemføres af medlems-
staterne, ligesom den centrale støtte og helpdesk heller ikke kan til-
rettelægges individuelt. Det kræver en koordineret indsats fra EU's
side. Det fremgår af rammeafgørelsen, at det er op til medlemssta-
terne at afgøre, på hvilket stadium og i hvilken form oplysningerne
om domme skal indsamles, og hvordan de indsamlede oplysninger
skal opbevares. Hver medlemsstat har det fulde ansvar for at hånd-
tere sit eget strafferegistersystem med henblik på deltagelsen i
ECRIS. Medlemsstaterne bevarer det fulde ansvar for udvekslingen
af oplysninger fra strafferegistrene. Forslaget er derfor i overens-
stemmelse med subsidiaritetsprincippet.”
Regeringens vurdering er, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprin-
cippet, da formålet med forslaget er at gennemføre artikel 11 i rammeaf-
gørelsen om tilrettelæggelsen og indholdet af udveksling af oplysninger
fra strafferegistre mellem medlemsstaterne. Gennemførelsen af denne
bestemmelse vil ikke kunne ske som en ren national foranstaltning, men
vil kræve en samordnet indsats på EU-plan.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdninger til forslaget.
8. Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side er man umiddelbart positiv over for forslaget.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet om forslaget sendes – ud over til Folketingets Europaud-
valg – også til Folketingets Retsudvalg.
7