Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0396 Bilag 1
Offentligt
585641_0001.png
NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
15. august 2008
/Ro
Forslag til Rådets forordning om statutten for det europæiske private
selskab, KOM(2008) 396 endelig.
Den danske sprogversion forelå den 8. juli 2008.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 25. juni 2008 fremsat ovennævnte forordningsfor-
slag om det europæiske private selskab ”Societas Privata Europaea” (SPE).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 308
1
i Traktaten om oprettelse af
det Europæiske Fællesskab.
Forslaget indgår som en del af Kommissionens overordnede indsatsom-
råde ”Small Business Act for Europe” (SBA). Formålet med SBA er at
gøre det nemmere for SMV’er at drive virksomhed i det indre marked,
ikke mindst på tværs af grænserne, og dermed forbedre deres resultater på
markedet.
Forslaget skal endvidere ses i forlængelse af de allerede gennemførte to
forordninger om fælleseuropæiske selskabsformer: Det Europæiske Sel-
skab (SE) og Det Europæiske Andelsselskab (SCE).
Til forskel fra de to ovennævnte forordninger tilsigter det foreliggende
forslag til forordning for et europæisk privat selskab (europæisk anparts-
selskab) at udgøre en fuldstændig selskabsretlig regulering af den pågæl-
dende selskabsform, således at forordningen og vedtægterne udgør en
helhed og, for så vidt angår selskabsretlige forhold, dækker den samlede
nødvendige regulering af et europæisk anpartsselskab.
”Såfremt en handling fra Fællesskabets side viser sig påkrævet for at virkeliggøre et af
fællesskabets mål inden for fællesmarkedets rammer, og denne traktat ikke indeholder
fornøden hjemmel hertil, udfærdiger Rådet på forslag af Kommissionen og efter at have
indhentet udtalelse fra Europa-Parlamentet med enstemmighed passende forskrifter her-
om.”
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
585641_0002.png
2/3
På øvrige områder vil et europæisk anpartsselskab være omfattet af rele-
vant lovgivning i det land, hvor selskabet er registreret, fx hvad angår ar-
bejdsret, regnskabsret og konkursret.
Hovedkarakteristika for forslaget er:
- Et SPE-selskab kan stiftes af en eller flere fysiske personer eller virk-
somheder.
- Enhver selskabsform kan som udgangspunkt blive et SPE-selskab.
- Et SPE-selskab reguleres selskabsretligt af forordningen og selskabets
vedtægter.
- National selskabsret kun relevant, hvor det er præciseret i forordnin-
gen.
- Et SPE-selskab kan stiftes fra bunden, eller ved omdannelse, fusion
eller spaltning af eksisterende selskaber.
- Et SPE-selskabs ejerandele kan ikke udbydes eller handles offentligt.
- Kapitalkravet er på mindst 1 euro.
- Der er mulighed for medarbejdernes medbestemmelse i selskabets le-
delse.
- En selskabsdeltager kan kræve sig indløst og kan tvangsmæssigt blive
indløst i forbindelse med skadespådragende adfærd.
- Et SPE-selskab kan flytte sit vedtægtsmæssige hjemsted til en anden
medlemsstat.
I øvrigt gælder krav, der i vidt omfang svarer til de gældende danske krav
for anpartsselskaber.
I tilknytning til forordningen vil der blive udarbejdet en modelvedtægt,
som SPE-selskaberne vil kunne søge inspiration i ved udformning af egne
vedtægter. Der er ikke tale om en standardvedtægt. Selskaberne kan såle-
des frit udforme egne vedtægter som supplement til forordningens regel-
sæt eller til udfyldning af forordningen, hvor dette nærmere er krævet.
Notatet er tillige sendt til Folketingets Erhvervsudvalg.
2.
Nærhedsprincippet
Formålet med forslaget er at gøre det indre marked mere tilgængeligt for
SMV’er ved at udstyre dem med et instrument, som gør det nemmere at ud-
vide deres forretningsaktiviteter til andre medlemsstater. Dette formål kan
tilgodeses ved at give SMV’er mulighed for at anvende samme selskabs-
form overalt i EU. Den forslåede selskabsform, som er ensartet og yder
retssikkerhed, men alligevel indeholder fleksibilitet, vil være det mest effek-
tive og målrettede middel hertil. Til forskel fra en henstilling eller et direk-
tiv vil en forordning resultere i en ensartet ordning, der gælder umiddelbart
gælder i alle medlemsstater.
Medlemsstaterne kan ikke selv opfylde dette formål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/3
Det er Kommissionens vurdering, at forordningen ikke går ud over, hvad
der er nødvendigt for at opnå det tilsigtede mål.
På det foreliggende grundlag er det regeringens vurdering, at forslaget er
i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen kan tilslutte sig
Kommissionens vurdering om, at et fælles retligt instrument vil være
mest velegnet til at opnå det tilsigtede mål.