Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0396 Bilag 2
Offentligt
591725_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
28. august 2008
/Ro-E&S
Forslag til Rådets forordning om statutten for det europæiske private
selskab, KOM (2008) 396 endelig.
Grundnotatet er sendt til Folketingets Erhvervsudvalg.
Resumé
Kommissionen har den 25. juni 2008 fremlagt Forslag til Rådets forord-
ning om statutten for det europæiske private selskab. Forslaget indgår
som en del af Kommissionens overordnede indsatsområde ”Small Busi-
ness Act for Europe”, KOM (2008) 394 endelig. Formålet med Small
Business Act (SBA) er at gøre det nemmere for SMV’er at drive virksom-
hed i det indre marked, ikke mindst på tværs af grænserne, og dermed
forbedre deres resultater på markedet.
Formålet med forslaget til det europæiske private selskab (europæiske an-
partsselskab) er at gøre det indre marked mere tilgængeligt for SMV’er ved
at gøre det nemmere at udvide forretningsaktiviteter til andre medlemssta-
ter. Dette kan ske ved at tilbyde SMV’er mulighed for at anvende samme,
fælles selskabsform overalt i EU. Der er tale om at indføre en ny selvstæn-
dig selskabsform som et frivilligt tilbud til europæisk erhvervsliv. Forord-
ningen foreslås anvendt fra 1. juli 2010.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 25. juni 2008 fremsat ovennævnte forordningsfor-
slag om det europæiske private selskab ”Societas Privata Europaea” (SPE).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 308 i Traktaten om oprettelse af
det Europæiske Fællesskab. Rådet vedtager forordningen ved enstemmig-
hed efter at have indhentet en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Forslaget indgår som en del af Kommissionens overordnede indsatsom-
råde ”Small Business Act for Europe” (SBA). Formålet med SBA er at
gøre det nemmere for SMV’er at drive virksomhed i det indre marked,
ikke mindst på tværs af grænserne, og dermed forbedre deres resultater på
markedet.
Der er med forordningsforslaget tale om en konkret udmøntning af
Kommissionens initiativer til at styrke vilkårene for SMV’er. Et redskab
hertil vil være muligheden for at anvende samme, fælles selskabsform
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/5
overalt i EU. Der er tale om en ny selvstændig selskabsform, som et frivil-
ligt tilbud til europæisk erhvervsliv, særligt målrettet SMV’er.
Der er allerede gennemført to forordninger om fælleseuropæiske sel-
skabsformer: Det Europæiske Selskab (SE) og Det Europæiske Andels-
selskab (SCE). Forslaget supplerer disse eksisterende selskabsformer,
men med SMV’er som primære målgruppe. Der er den væsentlige forskel
i forhold til de to eksisterende fælleseuropæiske selskabsformer, at regel-
grundlaget i forordningen for det europæiske private selskab (europæiske
anpartsselskab) udgør det fuldstændige selskabsretlige regelgrundlag for
det enkelte selskab, suppleret med selskabets vedtægter. Virksomhederne
skal således alene indrette sig efter ét fælles selskabsretligt regelsæt.
Virksomhederne sikres i den forbindelse vide rammer for at aftale sig til
rette vedtægtsmæssigt om de konkrete forhold i det enkelte selskab.
Det betyder, at virksomhederne slipper for besværet og omkostningerne
ved at undersøge, hvilke supplerende nationale selskabsretlige regler sel-
skabet i øvrigt måtte være omfattet af. Samhandelspartnere, kreditorer og
myndigheder opnår tilsvarende samme klarhed om det retslige regel-
grundlag. De fælles, fleksible regler forringer ikke retsstillingen for kredi-
torer og medarbejdere.
På øvrige områder, uden for det selskabsretlige, vil et europæisk anparts-
selskab være omfattet af den relevante lovgivning i det land, hvor selska-
bet har hjemsted, fx hvad angår arbejdsret, regnskabsret, konkursret, m.v.
Hovedkarakteristika for forslaget er:
- Et SPE-selskab kan stiftes af en eller flere fysiske personer eller virk-
somheder.
- Enhver selskabsform kan som udgangspunkt blive et SPE-selskab.
- Et SPE-selskab reguleres selskabsretligt af forordningen og selskabets
vedtægter.
- National selskabsret er kun relevant, hvor det er præciseret i forord-
ningen.
- Et SPE-selskab kan stiftes fra bunden, eller ved omdannelse, fusion
eller spaltning af eksisterende selskaber.
- Et SPE-selskabs ejerandele kan ikke udbydes eller handles offentligt.
- Kapitalkravet er på mindst 1 euro.
- Et SPE-selskab er omfattet af reglerne for medarbejdernes medbe-
stemmelse i det land, hvor selskabet har sit hjemsted.
- En selskabsdeltager kan kræve sig indløst og kan tvangsmæssigt blive
indløst i forbindelse med skadespådragende adfærd.
- Et SPE-selskab kan flytte sit vedtægtsmæssige hjemsted til en anden
medlemsstat.
I øvrigt gælder regler, der i vidt omfang svarer til de gældende danske
regler for anpartsselskaber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
591725_0003.png
3/5
I tilknytning til forordningen vil der blive udarbejdet en modelvedtægt,
som SPE-selskaberne vil kunne søge inspiration i ved udformning af egne
vedtægter. Der er ikke tale om en standardvedtægt. Selskaberne kan såle-
des frit udforme egne vedtægter som supplement til forordningens regel-
sæt eller til udfyldning af forordningen, hvor forordningen kræver det.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
3.
Nærhedsprincippet
Formålet med forslaget er at gøre det indre marked mere tilgængeligt for
SMV’er ved at udstyre dem med et fælles instrument, som gør det nemmere
at udvide deres forretningsaktiviteter til andre medlemsstater. Dette formål
kan tilgodeses ved at give SMV’er mulighed for at anvende samme sel-
skabsform overalt i EU. Den forslåede selskabsform, som er ensartet og
yder retssikkerhed, men alligevel indeholder fleksibilitet, vil være det mest
effektive og målrettede middel hertil. Til forskel fra en henstilling eller et
direktiv vil en forordning resultere i en ensartet ordning, der gælder umid-
delbart i alle medlemsstater.
Medlemsstaterne kan ikke selv opfylde dette formål.
Det er Kommissionens vurdering, at forordningen ikke går ud over, hvad
der er nødvendigt for at opnå det tilsigtede mål.
På det foreliggende grundlag er det regeringens vurdering, at forslaget er
i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen kan tilslutte sig
Kommissionens vurdering om, at et fælles retligt instrument vil være
mest velegnet til at opnå det tilsigtede mål.
4.
Gældende dansk ret
Der er tale om et frivilligt tilbud om en ny fælleseuropæisk selskabsform,
der på en række områder er underlagt en regulering, som kendes fra an-
partsselskabsloven. Der er tidligere gennemført forordninger om fælleseu-
ropæiske selskabsformer om Det Europæiske Selskab og Det Europæiske
Andelsselskab.
Forslaget tilsigter at udgøre en fuldstændig selskabsretlig regulering af
den pågældende selskabsform, således at forordningen og selskabets kon-
kret udformede vedtægter udgør en helhed og, for så vidt angår selskabs-
retlige forhold, dækker den samlede nødvendige regulering af denne sel-
skabsform.
På øvrige områder vil denne selskabsform være omfattet af relevant lov-
givning i det land, hvor selskabet er registreret, fx hvad angår arbejdsret,
regnskabsret, konkursret, m.v.
5.
Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
591725_0004.png
4/5
Forslaget vil hurtigst muligt blive sendt i høring i Specialudvalget for Etab-
lering og Tjenesteydelser.
Høringssvar vil blive eftersendt til Folketingets Europaudvalg.
6.
Andre landes holdninger
Der er principiel opbakning blandt medlemsstaterne til Kommissionens for-
slag. De hidtidige erfaringer fra de to øvrige fælleseuropæiske selskabsfor-
mer har dog givet anledning til en vis betænkelighed blandt visse medlems-
stater om behovet for denne tredje fælleseuropæiske selskabsform. Der er
imidlertid enighed om, at ensartede, fælles regler er af afgørende betydning
for den foreslåede selskabsforms succes.
7.
Foreløbig dansk holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens initiativ vedrørende
”Small Business Act”. Forslaget til forordningen for det europæiske private
selskabs indgår som et konkret initiativ i dette indsatsområde.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Der er tale om en forordning, der finder umiddelbar anvendelse i medlems-
staterne. Der er tale om en ny fælleseuropæisk selskabsform, som er et fri-
villigt tilbud særligt målrettet SMV’er. Forslaget tilsigter at udgøre en
fuldstændig selskabsretlig regulering af den pågældende selskabsform,
således at forordningen og selskabets konkret udformede vedtægter udgør
en helhed og, for så vidt angår selskabsretlige forhold, dækker den sam-
lede nødvendige regulering af denne selskabsform.
På øvrige områder vil denne selskabsform være omfattet af relevant lov-
givning i det land, hvor selskabet er registreret, fx hvad angår arbejdsret,
regnskabsret, konkursret, m.v.
Forslaget skønnes at ville medføre begrænsede merudgifter til it-
tilpasninger med henblik på at kunne registrere disse selskaber. Merud-
giften forventes afholdt inden for ministeriets egne rammer.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
De samfundsmæssige konsekvenser kan ikke angives, men Kommissionens
forslag tilsigter at bidrage til gunstige rammevilkår, som styrker SMV’ers
muligheder for at drive virksomhed i det indre marked.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forordningen i sig selv medfører ikke administrative konsekvenser for er-
hvervslivet. Der er tale om et frivilligt tilbud til erhvervslivet om en ny sel-
skabsform, som tilsigter at forenkle virksomhedsdrift i det indre marked.
Forordningen kan mindske omkostningerne og de administrative byrder
forbundet med virksomhedsdrift i det indre marked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
591725_0005.png
5/5
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere selvstændigt været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg.
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om Kommissio-
nens initiativ i forbindelse med den generelle behandling af ”Small Busi-
ness Act” for Europa, senest ved grundnotat af 18. juli 2008.