Erhvervsudvalget 2008-09
KOM (2008) 0396 Bilag 4
Offentligt
INSPIRATIONSPUNKT
15. oktober 2008
/AHC/RO
Teknisk gennemgang i Folketingets Europaudvalg af Kommissionens
forslag til Rådets forordning om statutten for det Europæiske private
selskab (Societas Privata Europaea – SPE) den 24. oktober 2008
[Indledning til forordningsforslaget]
Kommissionen har i juni 2008 fremlagt forslaget til det europæi-
ske private selskab, omtalt som SPE.
Som tidligere oplyst, indgår forslaget i Kommissionens overord-
nede indsatsområde ”Small Business Act for Europe”. Dette ind-
satsområde har til formål at gøre det nemmere for små og mel-
lemstore virksomheder ”SMV’er” at drive virksomhed i det in-
dre marked.
Analyser viser, at SMV’er udgør 99 % af antallet af virksomhe-
der i EU og står for 70 % af beskæftigelsen i det private er-
hvervsliv i EU, men SMV’er har meget lidt aktivitet over lande-
grænserne i EU.
Administrative omkostninger og usikkerhed om juraen angives
som væsentlige barrierer for grænseoverskridende aktivitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/6
SPE-selskabet som en fælles europæisk selskabsform skal give
SMV’er bedre muligheder for at drive forretning på tværs af
landegrænserne ved at reducere de administrative omkostninger
og den juridiske usikkerhed. Dermed kan potentialet i det indre
marked også udnyttes af de mindre virksomheder.
Det er netop denne fordel, danske erhvervsorganisationer som
Dansk Erhverv og Håndværksrådet, der repræsenterer mange
mindre danske virksomheder, fremhæver som begrundelse for
deres opbakning til forslaget.
[Status på forordningen]
Der har været arbejdet med forslaget i den seneste tid i Rådets
arbejdsgruppe. Medlemsstaterne har stillet en række afklarende
spørgsmål. Det reviderede udkast forventes i et vist omfang at
tage højde for disse spørgsmål.
[Høringsfasen]
Høringen om forordningsforslaget har ikke givet anledning til
større reaktion. Grundlæggende var de fleste positive over for
selve muligheden for at danne et SPE. Foreningen Registrerede
Revisorer har som de eneste fremført, at de ikke ser noget behov
for denne selskabstype.
Blandt andet Danske Erhverv og Håndværksrådet fremhæver
forslagets store fleksibilitet og den mulighed, at danske virk-
somheder kan vokse sig internationale inden for samme sel-
skabsretlige ramme, som noget positivt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/6
[Synspunkter]
På mødet den 19. september 2008 noterede jeg mig 4 punkter,
jeg gerne overordnet vil kommentere på.
Fjernelse af kravet om selskabskapital.
Der var medlemmer af udvalget, der fandt det problematisk at
nedsætte kapitalkravet til 1 euro.
Anpartsselskaber er det danske selskab, der ligner det foreslåe-
de SPE-selskab mest. Regeringen har en ambition om at skabe
bedre vilkår for iværksættere. En af måderne at gøre dette på,
er ved at fjerne kapitalkravet i anpartsselskaber. Krav til sel-
skabskapital kan i en opstartsfase opleves som en barriere.
Størrelsen af selskabskapitalen i sig selv giver sjældent kredi-
torer og andre parter sikkerhed for deres engagement. Ofte sik-
rer man sig gennem andre instrumenter, som tilpasses efter de
konkrete forhold.
De aktuelle eksempler på store virksomhedssammenbrud viser,
at størrelsen på den registrerede kapitalen ikke i sig selv giver
nogen særlig sikkerhed. Det er i langt højere grad interessant,
om selskaberne opererer med et forsvarligt kapitalberedskab.
Når selskabskapitalen kun i meget begrænset omfang kan an-
vendes som målestok, finder regeringen det fornuftigt at fjerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/6
kravet, så disse selskaber selv kan vurdere, hvordan man øn-
sker at indrette sig.
Det kan i den forbindelse nævnes, at krav til minimumskapital
i aktieselskaber ikke opleves som en tilsvarende barriere, idet
værdierne her typisk er betydeligt større. Derfor er en fasthol-
delse af det nuværende niveau uproblematisk.
Medarbejderindflydelse
Medlemsstaternes forskellige syn på og praksis for medarbejder-
nes medbestemmelse har til stadighed været en væsentlig barrie-
re for at harmonisere selskabsretten i EU.
Det er ikke regeringens ønske at underminere muligheder for
medarbejderindflydelse. Det fremgår udtrykkeligt i forslagets
betragtning 15, at selskabsformen ikke må anvendes med det
formål at omgå ordninger for medarbejderindflydelse. Vi må
blot erkende, at der er meget forskellige holdninger til medarbej-
derindflydelse i EU og til, hvordan den praktiske udmøntning
skal være.
EU kan groft sagt opdeles i to fløje, der står stejlt over for hinan-
den. En vis vilje til kompromis er derfor nødvendig, hvis man
skal nå til et resultat.
Det har været muligt at få holdningerne til at mødes i forbindelse
med forordningen om det Europæiske Selskab, forordningen for
det Europæiske Andelsselskab og i forbindelse med direktivet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/6
om grænseoverskridende fusioner. Det er retsakter som alle er
tiltrådt fra dansk side, gennemført i dansk lovgivning og som er
udtryk for vilje til kompromis - et kompromis, som var vanske-
ligt for mange medlemslande.
Noget nyt og anderledes ved SPE-selskabet er, at det er foreslået,
at det kan bruges i en ren dansk sammenhæng, altså at en dansk
virksomhed etableres som et SPE-selskab. Her følger det imid-
lertid af forslaget, at så vil også de kendte danske regler om
medarbejderindflydelse uden videre gælde.
Anvendelsesområde
Som jeg nævnte er det noget nyt i forhold til de tidligere forslag,
at SPE-selskabet ikke behøver at være grænseoverskridende,
men også kan bruges af rent danske virksomheder. Argumentet
er, at mange mindre selskaber måske starter som rent nationale
virksomheder, som så efter nogen tid begynder at drive forret-
ning i andre lande. Dette bliver nemmere, hvis virksomheden fra
start af kan organiseres som et SPE, frem for at man først skal
lave et anpartsselskab, som så senere skal omdannes til et SPE.
Og det som jeg synes er afgørende er jo, at vi kun taler om de
rent selskabsretlige regler, på alle andre områder skal SPE-
selskabet følge dansk lovgivning ligesom et dansk anpartssel-
skab. Jeg synes derfor ikke umiddelbart der er nogen betænke-
ligheder ved at give danske virksomheder mulighed for at orga-
nisere sig som et SPE.
Hjemmel
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/6
Forslaget er fremsat med hjemmel i EU-traktatens artikel 308.
De tidligere forordninger om fælleseuropæiske selskabsformer
er også fremsat med hjemmel i artikel 308. Det betyder, at for-
slaget skal vedtages med enstemmighed i Rådet.