Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0399 Bilag 1
Offentligt
615177_0001.png
G R U N D N O T AT
1. oktober 2008
J.nr. 030308/30056-0008
Ref. mpe/ann/pen
Side 1/5
Ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/32/EF om rammerne for fast-
læggelse af krav til miljøvenligt design af energiforbrugende produkter (eco-
designdirektivet)
KOM(2008) 399/3, af 16.07.2008
Resumé
Den 16. juli fremlagde Kommissionen forslag til ændring af eco-designdirektivet, som er et
rammedirektiv, der har til formål at reducere energiforbruget i energiforbrugende produkter
og nedbringe anden miljøbelastning fra disse produkter. Forslaget indebærer en udvidelse af
direktivet, således at det fremover kommer til at omfatte energirelaterede produkter, i stedet
for som nu hvor det alene omfatter energiforbrugende produkter. Med denne ændring vil ikke-
energiforbrugende produkter, som har betydning for energiforbruget, når de anvendes, også
blive omfattet af direktivet. Forslaget er en del af Kommissionens handlingsplan for bæredyg-
tig produktion og forbrug og bæredygtig industriel politik.
Baggrund
Kommissionen har den 16. juli 2008 fremlagt et forslag til handlingsplan for bæredygtig pro-
duktion, bæredygtigt forbrug og bæredygtig industripolitik. Formålet med forslaget er i EU og
på internationalt plan i øvrigt at fremme bæredygtigt forbrug og produktion samt støtte bære-
dygtige produktionspolitikker.
Handlingsplanen indeholder ændringer af den eksisterende lovgivning inden for miljø- og
energiforbrugsområdet, herunder eco-designdirektivet, miljøledelsessystemet (EMAS), of-
fentlige grønne indkøb og udbud. Senere følger ændring af energimærkningsdirektivet, samt
evt. grønne afgiftsmekanismer.
Nærværende notat omhandler alene ændringen af eco-designdirektivet.
Hjemmelsgrundlag
Rammedirektivet, der foreslås ændret, har hjemmel i artikel 95 (indre marked) og vedtages ef-
ter proceduren i traktatens artikel 251 om fælles beslutningstagen.
Nærhedsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615177_0002.png
Hvis det overlades til de enkelte medlemslande at fastsætte eco-designkrav til produkter, vil
der være risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og procedurer, som ikke stemmer
overens på tværs af landegrænserne inden for EU. Dette vil skabe barrierer for varernes frie
bevægelse indenfor Fællesskabet og skabe unødige omkostninger for erhvervslivet.
Handling på fællesskabsniveau er derfor den bedste måde at opnå forslagets mål, hvis det skal
sikres, at kravene til de markedsførte produkter er de samme i alle medlemslande. Derved vil
den frie bevægelse af varer inden for Fællesskabet også blive sikret. I overensstemmelse med
nærhedsprincippet bør tiltag inden for energirelaterede produkter derfor gennemføres på fæl-
lesskabsniveau.
Formål og indhold
Formålet med ændringen er at udvide den gruppe af produkter, som vil kunne omfattes af fæl-
leseuropæiske bestemmelser i henhold til rammedirektivet. Ændringen indebærer, at dæk-
ningsområdet ændres fra alene at være energiforbrugende produkter til at være energirelatere-
de produkter. Forskellen er, at energirelaterede produkter omfatter energiforbrugende produk-
ter
og
produkter, som ikke forbruger energi, men som, når de anvendes, har betydning for
energiforbruget. Som eksempel på ikke-energiforbrugende produkter, der vil blive omfattet et
ændret direktiv, nævner Kommissionen vinduer, døre, isoleringsmateriel og energibesparende
vandhaner.
Desuden foreslår Kommissionen, at stillingtagen til eventuel revision af direktivet ændres fra
2010 til 2012, og at det i den forbindelse også vurderes, om der er grund til at udvide direkti-
vet til også at gælde ikke-energirelaterede produkter.
Ligesom det er tilfældet i det gældende eco-designdirektiv er transportmidler undtaget i æn-
dringsforslaget, fordi deres energieffektivitet og miljøbelastning reguleres gennem andre EU-
initiativer.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har på nuværende tidspunkt endnu ikke udtalt sig om meddelelsen eller
om forslaget om ændring af eco-designdirektivet.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget medfører, at lov nr. 308 af 30. april 2008 om miljøvenligt design af energiforbrug-
ende produkter skal ændres, således at den ikke kun omfatter energiforbrugende produkter,
men også ikke-energiforbrugende produkter, der, når de anvendes, har betydning for energi-
forbruget.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og
beskyttelsesniveauet
Statsfinansielle konsekvenser
Gennemførelsesforanstaltningerne, der vil følge af rammedirektivet, vil kunne medføre stats-
finansielle konsekvenser i forbindelse med fastsættelse af mindstekrav, markedsovervågning
og -kontrol af overholdelse af kravene for de ikke-energiforbrugende produkter, som bliver
omfattet af forslaget. Størrelsen af disse konsekvenser vil afhænge af omfanget af gennemfø-
relsesforanstaltninger for ikke-energiforbrugende produkter. Kommissionen anfører som ret-
ningslinje for medlemslandenes merudgifter alene i forbindelse med fastsættelse af krav til
Side 2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615177_0003.png
nye produkt-kategorier, at 10 lande, som er aktive i beslutningsprocesserne om eco-
designkrav samlet set vil have et merforbrug af arbejdskraft svarende til 6 fuldtidsstillinger.
Omkostningerne er uafhængige af medlemslandets størrelse. Regeringen lægger vægt på, at
der i forbindelse med markedsovervågning og –kontrol findes en omkostningseffektiv løs-
ning bl.a. gennem samarbejde mellem EU’s medlemslande og EU-Kommissionen.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, idet det alene sætter ram-
merne for, hvordan der efterfølgende kan udstedes gennemførselsforanstaltninger i form af
energieffektivitets- og miljøkrav for ikke-energiforbrugende produkter, som har betydning for
energiforbruget, når de anvendes.
De konkrete gennemførselsforanstaltninger fastsættes ud fra analyser af de samlede livscy-
klusomkostninger og de mulige energibesparelser og miljøforbedringer i det enkelte produkts
livscyklus. Udgangspunktet er, at forslaget skal fremme anvendelsen af samfundsøkonomisk
attraktive produkter. Hvis dette sker, vil det have positive samfundsøkonomiske konsekvenser
i form af lavere omkostninger og større velfærd. Erfaringerne viser, at der eksisterer produk-
ter, som i en livscyklusbetragtning er økonomisk attraktive for forbrugerne, men som i dag ef-
terspørges og anvendes i mindre omfang. De faktiske samfundsøkonomiske konsekvenser må
imidlertid vurderes i forbindelse med konkrete gennemførselsforanstaltninger.
Erhvervsmæssige og administrative konsekvenser for virksomhederne
Producenter af energirelaterede produkter, der vil blive omfattet af gennemførelsesforanstalt-
ninger i henhold til forslaget, skal sikre, at deres produkter overholder forslagets bestemmel-
ser, samt dokumentere dette. Ændringen af direktivet vil betyde administrative byrder for de
virksomheder, som producerer energirelaterede produkter, der på baggrund af direktivændrin-
gen fastlægges gennemførelsesforanstaltninger for. Omfanget vil imidlertid afhænge af ud-
formningen af gennemførelsesforanstaltningerne.
Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveau
Forslaget vil, forudsat der efterfølgende vedtages gennemførelsesforanstaltninger, medføre
reduktioner i energiforbruget og den miljøpåvirkning, som er forårsaget af de produkter, som
der vedtages gennemførelsesforanstaltninger for. Det vil have en positiv indvirkning på miljø-
et og beskyttelsesniveauet både i Danmark og i EU som helhed. Omfanget af indvirkningen
vil være afhængig af omfanget og karakteren af de yderligere gennemførselsforanstaltninger,
der vedtages i medfør af det reviderede eco-designdirektiv.
Konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, ligestilling, sundhed og forbrugerbeskyt-
telse
Forslaget forventes at være til gavn for danske virksomheders konkurrenceevne og vil der-
igennem have positive konsekvenser for beskæftigelsen.
Høring
Forslaget blev sendt i ekstern høring den 6. august med svarfrist den 20. august 2008. I alt 87
høringsparter har modtaget høringsmaterialet. Energistyrelsen har i alt modtaget 10 hørings-
svar. Svarene resumeres nedenfor:
Side 3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Industri, Energibranchen (DI-E)
støtter udvidelse af direktivet, men undres over, at
udvidelsen sker på så tidligt et tidspunkt, inden man har set effekten af eco-designdirektivet.
Endvidere henviser DI-E til Kommissionens forslag til revision af byggevaredirektivet og fo-
reslår, at arbejdet i forbindelse med dette direktiv inddrages i udarbejdelsen af gennemførsels-
foranstaltninger for byggematerialer i regi af eco-designdirektivet.
Dansk Energi (DAE)
støtter forslaget til udvidelse af eco-designdirektivet, og foreslår endvi-
dere en mere vidtgående udvidelse af direktivet, således at samtlige energiforbrugende pro-
dukter inkluderes, herunder transportrelaterede produkter. Yderligere foreslår DAE, at stan-
darderne revideres hvert tredje år.
Dansk Erhverv (DER)
deler Kommissionens ambition om bæredygtig erhvervspolitik, og
ser positivt på arbejdet med at koordinere og sammentænke de eksisterende politiske tiltag på
området. DER peger på de øgede omkostninger, der pålægges producenter og sælgere af de
nye produktkategorier, som omfattes forslaget. DER opfordrer til, at princippet om omkost-
ningseffektivitet bliver sat i fokus, bl.a. ved inddragelse af alle relevante erhvervsaktører.
DER efterlyser betydelige varslingstider og tidsfrister inden ikrafttrædelse af gennemførsels-
foranstaltningerne. DER anbefaler, at udvidelsen af direktivets anvendelsesområde sker ud fra
gennemsnitlige kriterier og med udgangspunkt i de lavthængende frugter. Endeligt gør DER
opmærksomt på risikoen for uhensigtsmæssige handelsbarrierer og nævner som eksempel
EU’s særtold på energieffektive elpærer.
Bryggeriforeningen (BF)
har tre bemærkninger til Kommissionens forslag: 1.) Da eco-
designdirektivet, endnu ikke er afprøvet, er det efter BFs mening for tidligt at ændre direkti-
vet. 2.) Eco-designdirektivet bør ikke omfatte forarbejdede fødevarer, herunder drikkevarer
som øl og læskedrikke, da disse i forvejen er omfattet af EU’s fødevarelovgivning. 3.) Den
foreslåede formulering af udvidelsen ”… ethvert produkt, der indvirker på energiforbruget
under anvendelse…”, er uklar og for bred. Formuleringen åbner for ”stort set enhver aktivitet
eller anvendelse af en vare…”.
Dansk Fjernvarme (DF)
støtter Kommissionens forslag. DF opfordrer til, at man husker at
medtage produkter relateret til varmeanlæg, såsom fjernvarmeunits. Ligeledes opfordrer DF
til, at der i gennemførselsforanstaltningerne også sættes krav til installationen af anlæggene,
så de under samlet drift lever op til de fastsatte krav.
Dansk Arkitektvirksomheder (DAV)
støtter Kommissionens forslag til udvidelsen af eco-
designdirektivet. DAV opfordrer til, at byggekomponenter inkluderes i de udvidede krav og at
kravene til produkter formuleres på en klar og entydig måde.
Dansk Varefakta Nævn
hilser Kommissionens forslag velkommen, og har ingen yderligere
bemærkninger.
Energitjenesten Syd, v. Lars Campradt
mener, at alle el-apparater bør forsynes med afbry-
der.
Advokatsamfundet
og
Registrerede Revisorer, FRR
har begge svaret, at de ingen bemærk-
ninger har.
Side 4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
615177_0005.png
Forslaget er endvidere sendt i høring i EU-Specialudvalg for Klima- og Energipolitik. Kun
Dansk Industri har indsendt bemærkninger
Dansk Industri finder det vigtigt, at man venter med at tage stilling til en yderligere udvidelse
af eco-designdirektivet til efter den planlagte evaluering i 2012.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen. Regeringen er enig med Kommis-
sionen i, at energieffektivisering er et vigtigt middel, når bæredygtighed, klimahensyn og de
overordnede Lissabon-målsætninger skal udmøntes i konkrete forslag, og at dette med fordel
kan gøres ved en ændring af eco-designdirektivet. Regeringer finder, at Kommissionen har
valgt en præcis og hensigtsmæssig udvidelse af direktivets gyldighedsområde.
Regeringen støtter derfor Kommissionens forslag til ændring af eco-designdirektivet, således
at ikke-energiforbrugende produkter, som, når de anvendes, har betydning for energiforbru-
get, bliver omfattet.
Regeringen lægger vægt på, at fælles europæiske krav til energiforbrugende produkter vedta-
ges så hurtigt som muligt og bliver så ambitiøse som muligt. Det er derfor vigtigt, at den fore-
slåede udvidelse af eco-designdirektivet ikke fører til forsinkelser eller forringelser af kravene
til energiforbrugende produkter.
Regeringen støtter endvidere, at vurderingen af direktivet og de gennemførelsesforanstaltnin-
ger, som gennemføres i henhold til direktivet udskydes fra 2010 til 2012, og at det i den for-
bindelse vurderes, om det vil være relevant at udvide direktivet til også at omfatte ikke-
energirelaterede produkter.
Forhandlingssituationen og andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været forhandlet i rådsregi. Ingen lande har på nuværende tidspunkt
tilkendegivet deres holdning.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Side 5/5