Miljø- og Planlægningsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0402 Bilag 3
Offentligt
592838_0001.png
MILJØstyrelsen
Erhverv
J.nr. MST-140-00019
Ref UR
3. september 2008
REVIDERET GRUNDNOTAT
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om organisatio-
ners frivillige deltagelse i en fællesskabsordning for miljøledelse og miljørevision
(EMAS)
KOM(2008) 402 endelig
Resume
Kommissionen vedtog d. 16. juli 2008 et forslag til revision af forordningen om virksomhe-
ders frivillige deltagelse i en fællesskabsordning for miljøledelse og miljørevision (EMAS).
Med forslaget fastholdes de gode elementer i den hidtidige forordning. Formålet er at styrke
ordningen ved at gøre den mere effektiv og attraktiv, således at flere organisationer og virk-
somheder tilslutter sig, og miljøpræstationerne dermed forbedres.
1. Status
Kommissionen vedtog d. 16. juli 2008 ovennævnte forslag. Rådssekretariatet sendte forslaget
til medlemslandene dateret d. 29. juli 2008, og det foreligger i en dansk sprogversion. Forsla-
get har hjemmel i TEF artikel 175 og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
Der er oversendt grundnotat om sagen til Folketinget den 1. september 2008. Et nærhedsnotat
om forslaget er oversendt til Europaudvalget og Miljø- og Planlægningsudvalget den 15. au-
gust 2008.
Forslaget er fremlagt i en pakke sammen med en handlingsplan for bæredygtig produktion og
forbrug og bæredygtig industripolitik. Handlingsplanen forventes behandlet i Konkurrenceev-
nerådet d. 25. - 26. september og i Miljørådet d. 20. – 21. oktober 2008.
2. Formål og indhold
Fællesskabets ordning for miljøledelse og miljørevision (EMAS) blev indført i 1993 og revi-
deret i 2001. Mere end 4.100 organisationer dækkende mere end 6.100 anlægsområ-
der/virksomheder i EU deltager i dag i EMAS ordningen.
Revisionsforslagets formål er at styrke ordningen ved at gøre den mere effektiv og attraktiv,
således at flere organisationer tilslutter sig, og således at organisationernes miljøpræstationer
forbedres. Målet er 35.000 registrerede organisationer efter 10 år og 23.000 registrerede an-
lægsområder efter 5 år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
En EMAS registrering medfører miljøforbedringer, imageforbedringer og omkostningsreduk-
tioner, og med flere EMAS-registreringer forbedres den samlede miljøbeskyttelse i EU.
Den nuværende registrering af enkeltorganisationer suppleres med muligheden for at registre-
re hele koncerner samlet eller klynger af organisationer. Desuden kan organisationer uden for
EU fremover registreres.
EMAS-ordningen vil fortsat være et frivilligt tilbud, og løbende forbedringer af miljøpræstati-
onen og medarbejderinddragelse er fortsat vigtige elementer. Miljøledelsessystemet i den in-
ternationale ISO 14001 standard vil fortsat være basis.
En EMAS registreret virksomhed skal også fremover opstille en miljøpolitik, udføre en kort-
lægning af sine direkte og indirekte miljøforhold, indføre et miljøstyringssystem, gennemføre
interne miljørevisioner og udarbejde en miljøredegørelse, der offentliggøres. Efter bekræftelse
af en uafhængig akkrediteret verifikator kan organisationen blive registreret hos den nationale
registreringsmyndighed.
Miljørapporteringen styrkes gennem krav om anvendelse af nøgleindikatorer vedrørende
energieffektivitet, ressourceeffektivitet/materialeudnyttelse, vand, affald, emissioner og biodi-
versitet/arealanvendelse. Disse indikatorer vil senere blive suppleret gennem udvikling af re-
ferencedokumenter med branchespecifikke indikatorer, som organisationerne kan benytte.
Reglerne og procedurerne for akkreditering og verifikation harmoniseres og tilpasses Europa-
Parlamentets og Rådets nye forordning om kravene til akkreditering og markedsovervågning i
forbindelse med markedsføring af produkter, der indeholder regler om akkreditering på natio-
nalt og europæisk plan. Forslaget supplerer med EMAS-specifikke forhold, herunder at en-
keltpersoner skal kunne akkrediteres som miljøverifikatorer.
Vægten på, at alle lovbestemte miljøkrav overholdes af de EMAS registrerede organisationer,
skærpes.
Forordningens tekst er forenklet, idet den hidtidige forordning og de supplerende retningslini-
er nu er samlet i ét dokument.
EMAS-logoet foreslås forenklet, så det er nemmere at bruge, og så det bliver et attraktivt
kommunikations- og markedsføringsværktøj.
Den fulde miljøredegørelse skal fremover kun foreligge hvert tredje år, mens der i de mellem-
liggende år alene skal udarbejdes en miljøpræstationsrapport. Kravet om trykte miljøredegø-
relser udgår; elektroniske offentliggørelser vil være tilstrækkelige.
For at gøre EMAS mere attraktiv for små og mellemstore virksomheder foreslås følgende:
Efter ansøgning kan frekvensen for indsendelse af verificerede rapporter ændres for
små og mellemstore virksomheder, der kører uændret og er uden miljømæssig risiko
eller væsentlige lokale miljøproblemer, til henholdsvis 5 og 2 år. I mellemliggende år
indsendes ikke-bekræftede miljøpræstationsrapporter, der først valideres det følgende
år.
Rimelige (mindre) omkostninger og gebyrer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
592838_0003.png
3
For små virksomheder lægger forslaget op til en enklere verifikationsproces med hen-
blik på rimelige omkostninger.
Medlemsstaternes pligt til at fremme EMAS gennem incitamenter suppleres ved, at de ifølge
forslaget skal udarbejde en årlig strategi for, hvordan en EMAS-registrering kan inddrages ved
udvikling af ny lovgivning og kan anvendes som værktøj i forbindelse med tilsyn og håndhæ-
velse af lovgivning.
De forpligtes endvidere til at indføre lettelser, således at EMAS registrering automatisk inde-
bærer overholdelse af visse miljøkrav. De skal udpege områder, hvor de administrative byrder
for EMAS-registrerede organisationer kan mindskes i forbindelse med miljøregler.
Medlemsstaternes forpligtelser til at markedsføre og informere om EMAS fastholdes, og små
organisationers deltagelse skal fortsat fremmes gennem lettere adgang til information og støt-
temidler, rimelige gebyrer mv.
Som led i at styrke overholdelse af lovgivningen forpligtes medlemslandene til at etablere et
system, der kan levere information og bistand vedr. lovbestemte miljøkrav, og som kan etable-
re kontakt med de relevante tilsynsmyndigheder.
Det fremgår af forslaget, at Kommissionen selv forpligtes til at henvise til EMAS eller tilsva-
rende miljøledelsessystemer som et præstationskrav i forbindelse med indgåelse af offentlige
aftaler om bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser.
Det foreslås afslutningsvist, at bilagene til forordningen skal kunne ændres af Kommissionen
efter forskriftsproceduren med kontrol.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det er
nødvendigt at vedtage en ordning på fællesskabsplan, således at der bliver en enkelt troværdig
ordning og ikke flere forskellige i hver sit land. Forslaget ændrer ikke den nuværende situati-
on for det indre marked, og det følger stadig nærhedsprincippet ved at overlade den tekniske
gennemførelse af forordningen til medlemsstaterne, der agerer gennem registrerings- og ak-
krediteringsorganer. På den måde sikres det, at ordningen bidrager effektivt til bedre miljø-
præstationer i organisationerne, mens foranstaltninger, der kan gennemføres tilstrækkelig ef-
fektivt på nationalt plan, overlades til medlemsstaterne.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.
5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Den nugældende EMAS-forordning fra 2001 er umiddelbart gældende i Danmark og de øvri-
ge medlemslande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
592838_0004.png
4
Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 896 af 10. oktober 2001 om organisationers frivillige
deltagelse i en fællesskabsordning for miljøledelse og miljørevision (EMAS) fastlægger ge-
byrregler og at Miljøstyrelsen er dansk registreringsmyndighed.
Økonomi- og Erhvervsministeriets bekendtgørelse nr. 1136 af 15. december 2003 om akkredi-
tering af virksomheder til certificering af personer, produkter og systemer samt til inspektion
og til miljøverifikation (EMAS) fastlægger rammerne for akkreditering af miljøverifikatorer.
De danske bekendtgørelser vil skulle justeres efter vedtagelse af forslaget.
Bekendtgørelse om grønne regnskaber, som indeholder lettelser for EMAS-registrerede virk-
somheder, skal evt. justeres.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
EMAS ordningen er frivillig for virksomheder, hvorfor det må antages, at virksomheder kun
lader sig registrere, såfremt det økonomisk er fordelagtigt. Kommissionens forslag om forenk-
linger vil gøre det mindre administrativt tungt og billigere for organisationerne.
Statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Området er gebyrbe-
lagt.
Forslaget vil medføre udgifter over EU´s budget, LIFE+. Kommissionen anfører et behov for
8,73 mio. EUR i alt i 2009 – 2013. Den danske andel heraf svarer til 35.000 EUR årligt over
de næste 5 år.
De statsfinansielle/kommunaløkonomiske omkostninger forventes at kunne finansieres inden-
for ministeriernes egen budgetramme.
Erhvervsadministrative konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser. Der vil være
administrative besparelser for de deltagende organisationer, størst for små og mellemstore
organisationer, der får mulighed for at operere med toårig verifikation.
Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser. Ordningen er frivillig og henvender
sig bredt til alle organisationer i den private og offentlige sektor.
Beskyttelsesniveau:
EMAS-registrerede organisationer opnår besparelser på energi, vand og affald samt en bedre
udnyttelse af råvarer og materialer, og de forpligter sig til løbende at forbedre deres miljøpræ-
station. Da revisionsforslaget indfører indikatorer på vigtige miljøparametre, vil organisatio-
nerne være tvunget til at rette fokus herpå med et højere miljøbeskyttelsesniveau som resultat.
6. Høring
Forslaget er udsendt i høring den 4. august 2008 med frist til den 20. august 2008. Der er ind-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
kommet kommentarer fra DI, Bryggeriforeningen, Dansk Skovforening, Energistyrelsen,
Landbrugsrådet og Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling,
DI støtter forslaget og de forenklingsforslag, det indeholder. DI accepterer, at forslaget åbner
for, at organisationer uden for EU kan registreres, når blot det sikres, at der er fornøden kon-
trol, og at efterlevelse af lovgivningskrav er overholdt, således at der er lige vilkår for alle.
Også Landbrugsraadet og Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling støtter forslaget og de ad-
ministrative forenklinger, det lægger op til.
Dansk Skovforening tvivler på, at de foreslåede tiltag er nok til at sikre ordningens gennem-
slagsmulighed, og opfordrer til løbende evaluering og forbedringer.
DI støtter, at den fulde miljøredegørelse fremover skal foreligge hvert 3. år, mens der i de mel-
lemliggende år alene skal udarbejdes en præstationsrapport. DI støtter endvidere muligheden
for at små og mellemstore virksomheder i stedet kan nøjes med at lave den fulde miljøredegø-
relse hvert 5. år og få miljøpræstationsrapporter verificeret hvert 2. år. DI lægger vægt på, at
indberetning af miljøpræstationer ved brug af centrale miljøpræstationsindikatorer bliver så
enkel og ubureaukratisk som muligt og støtter op om udarbejdelse af referencedokumenter
som inspirationskilde.
Bryggeriforeningen finder, at kravene til rapportering og dokumentation bør mindskes, så der
kun kræves oplysninger og dokumentation, når der er et reelt behov. Bryggeriforeningen fin-
der det yderst vigtigt, at en virksomhed ikke pålægges at oplyse konkurrencefølsomme data i
miljøredegørelsen eller miljøpræstationsrapporten.
DI ser frem til, at EMAS-registrerede virksomheder kan opnå færre eller enklere regler. Bryg-
geriforeningen støtter dette synspunkt, men finder, at fordelen også skal være for virksomhe-
der, der har valgt at indføre tilsvarende miljøledelsessystemer som fx ISO 14001.
Landbrugsraadet efterlyser en større sammenhæng til de øvrige produktionsregulerende in-
strumenter som fx IPPC-direktivet og PRTR-forordningen.
Rammenotatet har været i høring i miljøspecialudvalget d. 28. august – 2. september 2008 og i
specialudvalg for konkurrenceevne og vækst fra 2. til 3. september 2008.
Landbrugsrådet har ikke yderligere bemærkninger, og Dansk Skovforening tilslutter sig den
danske holdning og støtter den danske indstilling.
DI støtter overordnet indstillingerne om behovet for en justering af forordningen, således at
den kan blive mere attraktiv og effektiv. Samtidig lægger DI vægt på, at ordningen fortsat er
frivillig. DI finder det især vigtigt, at der på EU-plan etableres en kobling mellem IPPC-
direktivet og EMAS, meget gerne i form af en anden tilsynsfrekvens for EMAS-registrerede
virksomheder. DI støtter ligeledes, at miljøredegørelser for virksomheder omfattet af EU's
PRTR-forordning skal indeholde de krævede data, således at virksomhederne kun skal rappor-
tere dataene ét sted. Ligeledes er det vigtigt, at konkurrencefølsomme oplysninger fortsat kan
indekseres. DI ser frem til, at der etableres reelle forenklinger for EMAS registrerede virk-
somheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
592838_0006.png
6
Bryggeriforeningen anbefaler, at regeringen lægger særlig vægt på at det fortsat skal være mu-
ligt at oplyse konkurrencefølsomme råvareforbrug som indekserede tal. Mindst en EMAS-
registreret virksomhed vil framelde sig EMAS-registreringen, såfremt der kommer krav om at
oplyse råvareforbrug i absolutte tal.
7. Forhandlingssituationen
Der er endnu ikke indledt forhandlinger i rådsregi om forslaget.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen er enig i behovet for en
justering af forordningen, således at den blive mere attraktiv og effektiv og derfor forhåbentlig
kan tiltrække flere deltagere.
Regeringen er især positiv overfor, at der lægges vægt på, at ingen kan være EMAS registreret
uden at opfylde alle lovbestemte miljøkrav. Det foreslåede system, som medlemslandene skal
etablere til at yde bistand til organisationer om hvilke miljøkrav der gælder, vil medvirke til at
styrke dette element.
Regeringen er også positiv overfor, at miljøstyringssystemet i den internationale ISO 14.001
standard fortsat er miljøstyringssystemet i EMAS, da mange danske virksomheder vælger
både ISO 14001 certificering og EMAS registrering.
Regeringen er endvidere positiv over for den foreslåede styrkelse af miljørapporteringen med
miljøpræstationsindikatorer på nøgleområder, der dels vil guide og inspirere organisationerne
og dels medvirke til at gøre miljøredegørelserne mere anvendelige for omverdenen. I forbin-
delse med udarbejdelsen af indikatorer må det sikres, at de vil udgøre en reel hjælp og ikke en
administrativ byrde for virksomhederne.
Regeringen er også opmærksom på, at en virksomhed ikke tvinges til at oplyse konkurrence-
følsomme data og lægger vægt på, at det fortsat bør være muligt at kunne oplyse følsomme
råvareforbrug som et indexeret tal.
Regeringen vil yderligere arbejde for at styrke miljørapporteringen, ved at organisationer, der
er forpligtet til dataindrapportering i henhold til EU’s PRTR
(Pollutant Release and Transfer Register)
forordning, skal oplyse om de i PRTR-forordningen krævede data i deres EMAS-
miljøredegørelse sammen med de generiske indikatorer. Dette vil tilmed kunne udgøre en
forenkling for virksomhederne, idet de kun skal rapportere dataene ét sted, og miljømyndig-
hederne kan hente dataene i miljøredegørelserne og miljøpræstationsrapporterne.
I forbindelse med at gøre EMAS global er regeringen opmærksom på, at alle organisationer
både inden for og uden for Fællesskabet skal behandles ligeligt, og at det derfor må sikres, at
der er samme kontrol, og at der er ligelige krav om overholdelse af lovgivning.
Regeringen er enig i, at EMAS kan og bør inddrages ved udvikling af ny lovgivning og til at
udvikle EMAS-fremmende incitamenter. Med forslaget får medlemsstaterne pligt til at udar-
bejde strategi herfor. Dette bør dog suppleres med en tilsvarende pligt for EU Kommissionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
592838_0007.png
7
Et nærliggende eksempel på samtænkningsmulighed er i forhold til IPPC-direktivet, der regu-
lerer emissionerne fra miljøbetydende virksomheder, og som kræver, at virksomheder skal
have en miljøgodkendelse byggende på den bedst tilgængelige teknik. Kommissionen har selv
i sin konsekvensvurdering peget på en sammenhæng mellem EMAS og IPPC-direktivet og
lagt op til, at medlemslandene etablerer mulige lettelser for EMAS-registrerede IPPC-
virksomheder. Denne kobling bør etableres på EU plan og ikke alene være en option for med-
lemslandene. Koblingen kan hensigtsmæssigt ske nu, idet revisionsforslag vedr. begge er un-
der behandling i Rådet. En reduceret tilsynsfrekvens for EMAS-registrerede IPPC-
virksomheder er en af de muligheder, der vil blive undersøgt.
Regeringen ser positivt på forenklingsforslagene for små og mellemstore virksomheder og vil
arbejde for, at synergien til de grønne regnskaber kan fortsætte.
Regeringen kan støtte, at medlemsstaterne skal udarbejde en strategi for, hvordan EMAS kan
tænkes ind i nationale regler, men finder at denne mere hensigtsmæssigt udarbejdes hvert 4. år
frem for årligt.
Regeringen finder, at 5 dage ikke er tilstrækkeligt til at sikre, at det nationale akkrediterings-
organ behørigt kan checke, at verifikator har et tilstrækkeligt kendskab til det nationale sprog
og national lovgivning og til at planlægge overvågning.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat om sagen til Folketinget den 1. september 2008. Et nærhedsnotat
om forslaget er oversendt til Europaudvalget og Miljø- og Planlægningsudvalget den 15. au-
gust 2008.