Sundhedsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0414 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dato:
12. august 2008
Kontor:
Retsstillings og Internationalt kt.
J.nr.:
2008-10333-423
UDKAST
FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om anvendelse af patientrettigheder
i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser, KOM (2008) 414
1. Baggrund
Kommissionen lancerede den 26. september 2006 en offentlig høring om sundhedstjenesteydelser i det
indre marked mv. med henblik på udarbejdelse og fremsættelse af forslag i 2007, hvilket blev udsat til
2008. Den danske regering afgav sit høringssvar den 12. februar 2007.
Kommissionen har den 2. juli 2008 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
anvendelse af patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser. Forslaget
forelå i dansk sprogversion den 8. juli 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 95 og skal dermed behandles efter procedu-
ren for fælles beslutningstagen, jfr. EF-traktatens artikel 251.
Det overordnede formål med forslaget er at skabe klarhed over rettighederne til refusion af udgifter til
behandling i andre medlemslande.
Dette notat er tillige oversendt til Folketingets Sundhedsudvalg til orientering.
2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen har anført følgende vedrørende nærhedsprincippet:
”Den overordnede målsætning med dette initiativ er at sikre, at der er en klar ramme for grænse-
overskridende sundhedsydelser i EU for dermed at skabe tilstrækkelig klarhed om retten til godt-
gørelse i forbindelse med sundhedsydelser, der udføres i andre medlemsstater, og om anvendelse af
denne ret i praksis. Det skal også sikres, at de nødvendige krav med hensyn til sikre og effektive sund-
hedsydelser af høj kvalitet også opfyldes, når der er tale om grænseoverskridende ydelser.
Spørgsmål, der kræver større klarhed og sikkerhed vedrørende fællesskabslovgivningen på dette
område, kan ikke løses af medlemsstaterne alene. Foranstaltninger, der alene gennemføres af med-
lemsstaterne, eller manglende fællesskabsforanstaltninger vil undergrave den sikre og effektive leve-
ring af grænseoverskridende sundhedsydelser betydeligt og efterlade medlemsstaterne uden klare mu-
ligheder for at forvalte og styre deres sundhedssystemer som helhed, hvilket flere medlemsstater frem-
hævede i forbindelse med høringen. Grænseoverskridende sundhedsydelser har, som navnet siger,
mange tværnationale aspekter, som berører hele EU. Både de nationale regeringer og de enkelte bor-
gere står over for udfordringer, som ikke kan løses på tilfredsstillende vis af medlemsstaterne
alene.
I henhold til EF-traktatens artikel 152, stk. 5, skal Fællesskabets indsats på folkesundhedsområdet
fuldt ud respektere medlemsstaternes ansvar for organisation og levering af sundhedstjenesteydelser
og medicinsk behandling. Som Domstolen har fastslået, udelukker denne bestemmelse imidlertid ikke,