Sundhedsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0414 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dato:
12. august 2008
Kontor:
Retsstillings og Internationalt kt.
J.nr.:
2008-10333-423
UDKAST
FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om anvendelse af patientrettigheder
i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser, KOM (2008) 414
1. Baggrund
Kommissionen lancerede den 26. september 2006 en offentlig høring om sundhedstjenesteydelser i det
indre marked mv. med henblik på udarbejdelse og fremsættelse af forslag i 2007, hvilket blev udsat til
2008. Den danske regering afgav sit høringssvar den 12. februar 2007.
Kommissionen har den 2. juli 2008 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
anvendelse af patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser. Forslaget
forelå i dansk sprogversion den 8. juli 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 95 og skal dermed behandles efter procedu-
ren for fælles beslutningstagen, jfr. EF-traktatens artikel 251.
Det overordnede formål med forslaget er at skabe klarhed over rettighederne til refusion af udgifter til
behandling i andre medlemslande.
Dette notat er tillige oversendt til Folketingets Sundhedsudvalg til orientering.
2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen har anført følgende vedrørende nærhedsprincippet:
”Den overordnede målsætning med dette initiativ er at sikre, at der er en klar ramme for grænse-
overskridende sundhedsydelser i EU for dermed at skabe tilstrækkelig klarhed om retten til godt-
gørelse i forbindelse med sundhedsydelser, der udføres i andre medlemsstater, og om anvendelse af
denne ret i praksis. Det skal også sikres, at de nødvendige krav med hensyn til sikre og effektive sund-
hedsydelser af høj kvalitet også opfyldes, når der er tale om grænseoverskridende ydelser.
Spørgsmål, der kræver større klarhed og sikkerhed vedrørende fællesskabslovgivningen på dette
område, kan ikke løses af medlemsstaterne alene. Foranstaltninger, der alene gennemføres af med-
lemsstaterne, eller manglende fællesskabsforanstaltninger vil undergrave den sikre og effektive leve-
ring af grænseoverskridende sundhedsydelser betydeligt og efterlade medlemsstaterne uden klare mu-
ligheder for at forvalte og styre deres sundhedssystemer som helhed, hvilket flere medlemsstater frem-
hævede i forbindelse med høringen. Grænseoverskridende sundhedsydelser har, som navnet siger,
mange tværnationale aspekter, som berører hele EU. Både de nationale regeringer og de enkelte bor-
gere står over for udfordringer, som ikke kan løses på tilfredsstillende vis af medlemsstaterne
alene.
I henhold til EF-traktatens artikel 152, stk. 5, skal Fællesskabets indsats på folkesundhedsområdet
fuldt ud respektere medlemsstaternes ansvar for organisation og levering af sundhedstjenesteydelser
og medicinsk behandling. Som Domstolen har fastslået, udelukker denne bestemmelse imidlertid ikke,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
at medlemsstaterne i henhold til andre af traktatens bestemmelser, såsom EF-traktatens artikel 49, eller
fællesskabsforanstaltninger, der er vedtaget på grundlag af andre bestemmelser i traktaten, kan have
pligt til at foretage visse tilpasninger af deres nationale sundhedssystemer og socialsikringsordninger.
Som Domstolen har fastslået, betyder det ikke, at der gøres indgreb i deres enekompetence på dette
område.
Medlemsstaterne er under alle omstændigheder ansvarlige for tilrettelæggelsen og leveringen af sund-
hedstjenesteydelser og medicinsk behandling. De er især ansvarlige for fastlæggelsen af, hvilke regler
der skal gælde for godtgørelse til patienter og for levering af sundhedsydelser. Dette forslag ændrer
intet herved. Det er vigtigt at understrege, at dette initiativ ikke berører medlemsstaternes valg af,
hvilke regler der skal gælde i de enkelte sager. Hensigten med denne ramme er derimod at lette det
europæiske samarbejde om sundhedsydelser, f.eks. gennem det europæiske netværk af referencecen-
tre, udveksling af sundhedsteknologivurderinger eller brug af ikt til levering af mere effektive sund-
hedsydelser ("e-sundhed"). Hermed gives der yderligere støtte til medlemsstaterne, så de kan opfylde
deres overordnede målsætninger om universel adgang til sundhedsydelser af høj kvalitet på
grundlag af lighed og solidaritet, uanset om patienterne krydser grænserne eller ej.
Da målene for dette forslag ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne og derfor, på
grund af den påtænkte handlings omfang, bedre kan gennemføres på fællesskabsplan, er dette forslag i
overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. EF-traktatens artikel 5.”
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Regeringens foreløbige holdning er, at forslaget som udgangspunkt er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, da det omhandler regulering af patientbehandling i andre EU-medlemslande.
Regeringen finder dog anledning til særligt at fremhæve følgende dele af direktivforslagets artikel 5:
”Ansvar påhvilende behandlingsmedlemsstatens myndigheder
1. Behandlingsmedlemsstaterne er ansvarlige for organisationen og leveringen af
sundhedsydelser. De skal i den forbindelse og under hensyntagen til principperne
om universalitet, adgang til sundhedsydelser af god kvalitet, lighed og solidaritet
fastsætte klare kvalitets- og sikkerhedsstandarder for sundhedsydelser, der udfø-
res på deres område, og sikre, at:
a) der findes ordninger, der sikrer, at sundhedstjenesteyderne kan overholde så-
danne standarder under hensyntagen til international lægevidenskab og alment
anerkendt god medicinsk praksis
b) sundhedstjenesteydernes anvendelse af sådanne standarder i praksis overvåges
løbende, og at der gribes ind, hvis de relevante standarder ikke overholdes, idet
der tages hensyn til udviklingen inden for lægevidenskab og sundhedsteknologi
c) sundhedstjenesteyderne stiller al relevant information til rådighed for patien-
terne, så disse kan træffe et informeret valg, navnlig vedrørende udbud, priser og
resultater af udførte sundhedsydelser og oplysninger om deres forsikringsdæk-
ning eller andre former for personlig eller kollektiv erhvervsansvarsdækning
d) patienterne har klageadgang og er sikret retsmidler og erstatning, hvis de lider
skade forårsaget af sundhedsydelser, de har gjort brug af
e) der for behandlinger, der udføres på deres område, findes ordninger for er-
hvervsansvarsforsikring eller en garanti eller en lignende ordning, som er ækviva-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
lent eller i det væsentlige sammenlignelig med hensyn til formålet, og som er af-
stemt efter risikoens art og omfang
[………]
3. I det omfang, det er nødvendigt for at lette leveringen af grænseoverskridende
sundhedsydelser, og med udgangspunkt i et højt sundhedsbeskyttelsesniveau ud-
arbejder Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne retningslinjer for at
fremme gennemførelsen af stk. 1.”
Efter regeringens opfattelse vil der være behov for en nærmere vurdering af, om disse dele af direktiv-
forslagets artikel 5 kan siges at være i overensstemmelse med EF-traktatens artikel 152, stk. 5, om, at
Fællesskabets indsats på folkesundhedsområdet fuldt ud respekterer medlemsstaternes ansvar for or-
ganisation og levering af sundhedstjenesteydelser og medicinsk behandling. Umiddelbart synes der
dog at kunne rejses tvivl om, hvorvidt dette er tilfældet.