Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0423 Bilag 5
Offentligt
655161_0001.png
Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5600
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Den danske regerings høringssvar på EU-Kommissionens grøn-
bog: "Migration og mobilitet: Udfordringer og muligheder for ud-
dannelsessystemerne i EU."
Kommissionen fremlagde 3. juli 2008 en grønbog om migration og mo-
bilitet med fokus på udfordringer og muligheder for uddannelsessyste-
merne i EU. Kommissionen mener, at uddannelsessystemerne står over
for en stor udfordring i form af, at et stort antal skolebørn med indvan-
drerbaggrund er i en svag socioøkonomisk position.
Det er endvidere Kommissionens opfattelse, at der foreligger klar og
utvetydig dokumentation for, at mange indvandrerbørns uddannelses-
mæssige resultater er ringere end blandt jævnaldrende fra værtslandet.
Kommissionen fastslår, at ansvaret for at fastlægge uddannelsespolitikker
til stadighed helt klart påhviler medlemsstaterne.
Kommissionen har derfor iværksat en høring af de berørte parter. Hø-
ringen fokuserer på de politiske udfordringer og løsninger, på EU’s rolle
og på fremtiden for direktiv 77/486/EØF.
Undervisningsministeriet har foretaget en høring af EU-specialudvalget
for uddannelse m.v. og har modtaget høringssvar fra en række organisa-
tioner. Høringssvarene er indgået i ministeriets videre arbejde med at
besvare Kommissionens henvendelse.
Regeringen finder, at en fuld udnyttelse af det potentiale, som indvandre-
re repræsenterer både økonomisk og socialt, sker ved at uddannelserne
særligt rustes til at tage hånd om udfordringen med at undervise elever,
der både har indvandrerbaggrund og en svag socioøkonomisk baggrund.
Der nævnes i grønbogen en række forhold, som i forskellige undersøgel-
ser er blevet nævnt som relevante for tilrettelæggelsen af en effektiv un-
dervisning af indvandrerbørn, særligt børn med en svag socioøkonomisk
baggrund.
Regeringen er generelt enig i overvejelsernes relevans. Dog henledes
opmærksomheden på, at der ikke er forskningsmæssigt belæg for at anta-
25. februar 2009
Sags nr.:
163.97C.121
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
ge, at en indsats, der er baseret på egentlig modersmålsundervisning eller
tosproget undervisning (hvor der undervises på typiske indvandrermo-
dersmål i den almindelige undervisning), er mere effektiv i forhold til
uddannelsesmæssig succes end en indsats, som er baseret på en tidlig
indsats og solid støtte i undervisningssproget i opholdslandet.
Uddannelse er et nationalt kompetenceområde, og det er vigtigt, at den-
ne entydighed i placeringen af ansvaret hos medlemsstaterne ikke æn-
dres. Dog er undervisning af tosprogede et område, som er relativt nyt
for de fleste medlemsstater, og de enkelte landes viden om og erfaringer
med de mest effektive strategier til at løfte udfordringen er derfor som
oftest begrænset.
Det vil derfor være frugtbart, hvis Kommissionen kan påtage sig en op-
gave i forbindelse med indsamling og formidling på tværs af landene af
information og erfaringer på god praksis. Vidensindsamlingen og videns-
formidlingen bør her tage højde for de meget forskellige indvandrer-
grupper, som findes i de europæiske lande.
I den forbindelse er det ønskeligt med et tæt samarbejde med andre in-
ternationale organisationer, der gennemfører komparative undersøgelser
og indsamler data på området, først og fremmest OECD.
Som eksempler på dansk ”god praksis” kan nævnes fremrykning af nu
obligatorisk sprogstimulering for alle tosprogede småbørn med behov
herfor fra 3 års alderen. Endvidere er der i tråd med grønbogen bl.a.
gennemført følgende initiativer over for tosprogede børn i grundskolen
med henblik på at styrke elever med indvandrerbaggrunds faglighed:
Sprogscreeningsmateriale for tosprogede småbørn og
børn/elever. Formålet med materialet er at afdække de tosproge-
de børns behov for sprogstimulering og støtte i dansk som an-
detsprog. Materialet er vejledende og stilles til rådighed for
kommunerne (materialet for skolestartere færdiggjort i 2007).
Styrket dansk som andetsprog for elever med indvandrerbag-
grund i folkeskolen, herunder udvidet adgang til at henvise elever
med indvandrerbaggrund til andre skoler end distriktsskolen
(lovændringer gennemført i 2005).
Udgivelse af en publikation om organisering af folkeskolens un-
dervisning af elever med indvandrerbaggrund. Vejledningen for-
klarer bestemmelserne om folkeskolens undervisning i dansk
som andetsprog og giver inspiration til tilrettelæggelse og gen-
nemførelse af undervisningen (offentliggjort marts 2007).
It-baserede test i dansk som andetsprog på 5. og 7. klassetrin.
Materialet, som er under udarbejdelse, stilles til rådighed for
kommunerne (stilles til rådighed i skoleåret 2008/2009).
Reform af pædagog- og læreruddannelsen, som bl.a. vil sikre, at
nyuddannede pædagoger og lærere har viden om sprogstimule-
ring og undervisning af elever med indvandrerbaggrund (lovæn-
dringer gennemført i 2006).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Endvidere har Undervisningsministeriet sammen med Ministeriet for
Flygtninge, Indvandrere og Integration etableret en Tosprogs-task force i
grundskolen samt en udvidet Task Force på erhvervsuddannelserne.
Task force enhederne skal vejlede og hjælpe kommuner og skoler samt
erhvervsskoler mv. med at formulere og udmønte målrettede handlepla-
ner for undervisning af nydanske børn og unge, herunder bl.a. aktiv ind-
dragelse af andetsprogspædagogik i fagene, mentorordninger, lektie-
hjælpsordninger, fokus på strategisk ledelse og kompetenceudvikling af
lærere mv. samt vidensdeling om god praksis.
Styrkelse af fagligheden i undervisningen af elever med indvandrerbag-
grund ses her som en vigtig parameter i indsatsen med at få flere unge til
at gennemføre en ungdomsuddannelse, som er et af regeringens mål på
området.
Forældrene indtager også en central rolle for elevers udvikling og lærings-
proces. Erfaringer viser dog, at nydanske forældre ikke i samme grad som
danske forældre deltager i skole-hjemsamarbejdet, og at mange skoler føler,
at de ikke har den tilstrækkelige viden til at løfte opgaven. Integrationsmi-
nisteriet har således i samarbejde med Undervisningsministeriet og Vel-
færdsministeriet iværksat et initiativ, der skal styrke forældreinddragelsen
blandt nydanske forældre i grundskolen.
For så vidt angår de videregående uddannelser og den forskningsmæssige
indsats på området peger høringssvarene på et udtalt ønske om fortsat i
videst muligt omfang at inddrage den omfattende europæiske forskning,
der allerede findes om unge med anden etnisk baggrund i uddannelsessy-
stemet. Endvidere på, at det for at kunne komme ind på og gennemføre
en universitetsuddannelse er afgørende, at de unge har gode faglige og
sociale kompetencer fra tidligere uddannelsestrin.
Det kræver en langsigtet indsats i folkeskolen og på ungdomsuddannel-
serne, hvor der især bør fokuseres på at sikre, at unge med indvandrer-
baggrund opnår de sproglige kompetencer, der er nødvendige for at
kunne videreuddanne sig. En sådan sammenhængende indsats igennem
hele uddannelsessystemet er nødvendig for at nå regeringens mål for
2015, nemlig at 95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ung-
domsuddannelse og 50 % en videregående uddannelse.
Endelig understreger høringen også nødvendigheden af at fokusere på
lærerens uddannelse og færdigheder i at undervise børn af indvandrer-
forældre, herunder etablering af relevante og tidssvarende muligheder for
efteruddannelse.