Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0436 Bilag 1
Offentligt
583957_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato 8. august 2008
Dok.id
J. nr. 127-1
EU- og Luftfartskontoret
Nærhedsnotat
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infra-
strukturer - KOM(2008)436
Direktivforslaget er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Tra-
fikudvalg.
Forslaget er vedtaget af Europa-Kommissionen den 8. juli 2008. Det er fremsat i hen-
hold til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 71, stk. 1, og
skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-
Parlamentet, jf. artikel 251.
Direktivforslaget giver medlemsstaterne mulighed for – men ikke pligt til - at indreg-
ne et beløb, der afspejler omkostningerne ved luftforurening og støj fra trafikken, i
den afgift, de lægger på tunge lastbiler. Det tillader også, at afgiften for spidsbelast-
ningsperioder beregnes på grundlag af den trængsel, der skabes for de øvrige køretø-
jer.
Afgiftsbeløbet, der afspejler disse eksterne omkostninger, skal ifølge forslaget diffe-
rentieres efter tilbagelagt afstand samt tid og sted for brug af vejen. Forslaget inde-
holder samtidig en bestemmelse om, at medlemsstaterne skal øremærke provenuet
til at gøre transporten mere bæredygtig ved hjælp af sådanne projekter som forskning
og udvikling i mindre forurenende og mere energieffektive køretøjer, afbødning af
virkningerne af forurening fra vejtransporten eller yderligere alternativ
infrastrukturkapacitet til brugerne.
De medlemsstater, der indfører sådanne afgifter, skal ifølge forslaget følge nogle fæl-
les beregningsprincipper og mekanismer for anmeldelse af afgiftsordninger og
rapportering om dem til Kommissionen.
Det foreslås tillige, at medlemsstaterne skal udpege en uafhængig myndighed til at
fastsætte afgiften efter en fælles metode, der let kan holdes øje med og tilpasses til
den videnskabelige udvikling.
Afgifter for eksterne omkostninger skal ifølge forslaget opkræves ved hjælp af et elektro-
nisk system i overensstemmelse med direktiv 2004/52/EF (”Bompengedirektivet”), så-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
583957_0002.png
Side
ledes at der ikke skabes hindringer for en smidig trafikudvikling og lokale gener ved be-
2/2
talingsstationer.
Forslaget udvider det nuværende direktivs anvendelsesområde, så det ikke kun
dækker det transeuropæiske net som hidtil, men hele vejnettet i medlemsstaterne.
Kommissionen anfører i begrundelsen for forslaget, at det er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Som følge af transportens betydning for det indre marked, dens
stigende grænseoverskridende dimension og dens eksterne omkostninger, må der
fastsættes fælles afgiftsprincipper for alle veje mellem byerne, herunder det transeu-
ropæiske net, så medlemsstaterne kan benytte vejafgifter til at dække de eksterne
omkostninger. Dette kan kun ske ved en ændring af det eksisterende direktiv og kan
derfor ikke opnås af medlemsstaterne alene.
Forslaget overlader det til medlemsstaterne at bestemme, om der skal pålægges
afgifter, og på hvilke veje, og om der i afgifterne skal indregnes lokale miljø- og
trængselsafgifter. Hvilke projekter der ifølge forslaget skal finansieres med provenu-
et fra sådanne afgifter, afgøres ligeledes af medlemsstaterne, forudsat at projekterne
tilgodeser bæredygtig mobilitet. Forslaget går således ikke ud over, hvad der er nød-
vendigt for at nå disse mål.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at vilkårene for vejgodstransport er et vig-
tigt element i det indre marked, hvoraf følger, at forholdene for vejgodstransporten
må reguleres på fællesskabsniveau. Hertil kommer, at der er tale om justering af et
gældende direktiv. Regeringen finder således, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.