Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0459 Bilag 1
Offentligt
609631_0001.png
Notat
J.nr. 2008-241-0013
Grundnotat
vedrørende
forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 92/79/EØF, direk-
tiv 92/80/EØF og direktiv 95/59/EF for så vidt angår punktafgifts-
strukturen og –satserne for forarbejdet tobak, KOM(2008) 459 ende-
lig.
Resumé:
Forslaget indeholder en række vigtige ændringer af gældende fællesskabsregler
vedrørende afgifter på cigaretter og andre former for forarbejdet tobak.
Forslaget har til formål at modernisere og forenkle de nuværende regler, gøre
dem mere gennemsigtige og på bedre vis integrere hensynet til folkesundheden.
Herudover indebærer forslaget, at reglerne om punktafgift på finskåren røgto-
bak (rulletobak) i højere grad tilnærmes reglerne om punktafgift på cigaretter.
1. Baggrund
I henhold til artikel 4 i Rådets direktiv 92/79/EØF af 19. oktober 1992 om ind-
byrdes tilnærmelse af cigaretafgifterne og artikel 4 i Rådets direktiv 92/80/EØF
af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse af afgifterne på andre former for
forarbejdet tobak end cigaretter er Kommissionen pålagt hver fjerde år at gen-
nemgå det indre markeds tilfredsstillende funktion, punktafgiftssatsernes real-
værdi og traktatens bredere målsætninger.
Denne fjerde gennemgang er Kommissionens hidtil grundigste, og indeholder
flere væsentlige ændringer i den gældende fællesskabslovgivning med henblik
på at modernisere de nuværende regler og sikre lige konkurrencevilkår for de
europæiske virksomheder. Herudover er beskyttelse af folkesundheden en væ-
sentlig faktor i denne gennemgang.
Endelig indeholder forslaget en tilnærmelse af punktafgifterne på finskåren røg-
tobak (rulletobak) i forhold til punktafgift på cigaretter, hvilket var en målsæt-
Side 1 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
609631_0002.png
ning, som Kommissionen fastsatte i forbindelse med direktivets tredje gennem-
gang for fire år siden.
2. Forslagets indhold
A. Afskaffelse af den mest efterspurgte prisklasse
Minimumssatserne for punktafgifter på cigaretter har hidtil været udregnet på bag-
grund af cigaretter i den mest efterspurgte prisklasse.
Kommissionen forslår nu at afskaffe dette udgangspunkt, idet man vurderer, at det
ikke er i tråd med målene for det indre marked, eftersom det medfører en opdeling af
medlemsstaternes tobaksmarkeder. Herudover vil en afskaffelse af begrebet forenkle
bestemmelserne, sikre lige konkurrencevilkår for producenterne og fremme sund-
hedsmålene.
Kommissionen foreslår i stedet, at minimumsafgiften på 64 EUR (90 EUR efter for-
højelse, jf. afsnit B) finder anvendelse for alle cigaretter. Dette vil gøre den nuvæ-
rende situation mere gennemsigtig og etablere en nedre afgiftsgrænse for cigaretter,
der sælges i EU, hvilket er til fordel for det indre marked og de sundhedsmæssige
hensyn indenfor alle cigaretkategorier. Samtidig foreslås det, at den vejede gennem-
snitlige detailsalgspris (herefter de vejede gennemsnitspriser) bliver udgangspunktet
for fastsættelsen af de øvrige minimumsregler.
B. Gradvis forhøjelse af minimumsafgiften for cigaretter
For at sikre et velfungerende indre marked samt ud fra en sundhedsmæssig betragt-
ning foreslår Kommissionen at hæve minimumsafgiftsniveauet.
Kommissionen påpeger, at cigaretforbruget fra 2002 til 2006 faldt med 10 %, mens
punktafgiften på cigaretter gennemsnitligt blev hævet med 33 % i samme periode.
For at sikre et yderligere fald i forbruget i løbet af de kommende fem år er det såle-
des hensigtsmæssigt at hæve punktafgifterne yderligere.
Kommissionen foreslår, at minimumsafgiften for alle cigaretter hæves til 90 EUR pr.
1000 stk. cigaretter (udgangspunktet er 64 EUR i forslaget) over en femårig periode,
mens værdiafgiften i forhold til de vejede gennemsnitspriser hæves til 63 % (ud-
gangspunktet er 57 % i forslaget). Herudover indebærer forslaget, at de medlems-
lande, som efter udløbet af femårs-perioden opkræver mindst 122 EUR (mod 101
EUR i dag) i punktafgift pr. 1000 cigaretter, er undtaget fra 63 % - reglen.
Det forslås, at ovennævnte ændringer senest skal være gennemført d. 31. december
2013, dog med forlængelse til de medlemsstater, hvis overgangsperioder i henhold
til tiltrædelsesakterne stadig ikke er udløbet.
C. Grænsen for punktafgiftens specifikke element hæves
Side 2 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
609631_0003.png
For at undgå en situation, hvor en medlemsstat udelukkende anvender specifik be-
skatning, og nabomedlemsstaten udelukkende anvender værdibeskatning, hvilket vil
resultere i en grænseoverskridende strøm af dyre mærker fra den første til den anden
medlemsstat og en strøm af billige mærker i en anden retning, er det efter Kommis-
sionens opfattelse hensigtsmæssigt af fastholde en vis ensartethed i afgiftsstrukturen,
dog kun således, at fleksibiliteten i afgiftsstrukturen for den enkelte medlemsstat bi-
beholdes.
Kommissionen foreslår således at udvide grænserne for det samlede afgiftsbeløb fra
5-55 % til 10-75 %.
D. Gradvis regulering af minimumsafgiftssatserne for finskåren tobak til rulning
af cigaretter
For at bringe minimumsafgiftssatserne på finskåren tobak og rulning af cigaret-
ter på linie med afgiftssatsen for cigaretter, forslår Kommissionen at indføre en
tvungen nedre værdiafgift for finskåren tobak. For at overholde afgiftsforholdet
på 2:3 mellem finskåren tobak og cigaretter bør den specifikke minimumsafgift
fastsættes til 43 EUR pr. kg.(36 EUR i dag), og den proportionale minimumsaf-
gift fastsættes til 38 % (36 % i dag).
Efter udløbet af den femårige forhøjelsesperiode, jf. afsnit 2B, vil minimumsaf-
giftssatserne herefter være henholdsvis 60 EUR og 42 %.
E. Inflationskorrektion af minimumsafgifter for andre tobaksvarer end cigaretter
og finskåren tobak til rulning af cigaretter
Kommissionen anfører, at det er nødvendigt at korrigere den specifikke punkt-
afgift for cigarer og cigarillos og for anden røgtobak end finskåren tobak til rul-
ning af cigaretter i forhold til inflationen i perioden 2003 til 2007. Inflationen
kan anslås til 2 % om året, eller 8 % over hele perioden. Ved anvendelse af den-
ne procentsats på den specifikke minimumsafgift bliver punktafgiften 12 EUR
pr. 1000 stk. eller pr. kg. eller 5 % af detailsalgsprisen for cigarer og cigarillos
og 22 EUR pr. kg. eller 20 % af detailsalgsprisen for anden røgtobak.
F. Ændring af definitionen af cigaretter, cigarer og anden røgtobak
1. Cigaretter
En tobaksrulle betragtes i punktafgiftsøjemed som to cigaretter,
hvis den uden filter og mundstykke har en længde på over 9 cm,
men højst 18 cm, som tre cigaretter, hvis den uden filter og mund-
stykke har en længde over 18 cm, men højst 27 cm, og så fremde-
les. For at opnå en lavere punktafgift på cigaretter er der blevet
markedsført nye produkter, som består af tobaksruller på 18 cm og
separate filterrør. Tobaksrullerne skæres efterfølgende i tre stykker
og sættes ind i filterrørene. Det betyder, at tre cigaretter beskattes
som to. For at stoppe denne tendens foreslår Kommissionen, at en
tobaksrulle bør betragtes som to cigaretter, hvis den uden filter og
mundstykke har en længde over 9 cm, men højst 12 cm, som tre
Side 3 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
609631_0004.png
cigaretter, hvis den har en længde over 12 cm, men højst 15 cm,
og så fremdeles.
2. Cigarer
Flere medlemsstater og erhvervslivet har meddelt, at der er dukket
nye produkter op, som markedsføres som cigarer – de har samme
farve som en cigar eller cigarillo og er ikke hvide som cigaretter –
men i forhold til deres funktion, smag og udformning må de be-
tragtes som cigaretter. Kommissionen foreslår derfor, at den på-
gældende bestemmelse (artikel 3, stk. 3 i direktiv 95/59/EF) fjer-
nes fra den nuværende definition af cigarer, således at en ensartet
fortolkning af disse produkter sikres og anvendelsen af den lavere
minimumssats for traditionelle cigarer og cigarillos begrænses.
3. Pibetobak
Kommissionen forslår at øge minimumsbredden for pibetobak fra
1 mm til 1,5 mm, således at der bedre kan skelnes mellem pibeto-
bak og finskåren tobak og uhensigtsmæssig beskatning herved kan
undgås.
G. Tilsyn med bestemmelserne om tobaksbeskatning
Med henblik på Kommissionens fremtidige gennemgang af punktafgiftsstruktu-
ren og –satserne forslås det at indføre nye regler for medlemsstaternes fremsen-
delse af oplysninger om tobaksbeskatning samt en ny definition af de nødvendi-
ge statistiske data.
3. Retsgrundlag
EF-traktatens art. 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig
vedtagelse af medlemslandene.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget hører under Fællesskabets og medlemssta-
ternes delte kompetence, og at nærhedsprincippet således finder anvendelse.
Selvom de nuværende europæiske minimumsregler begrænser forskellene i de
nationale punktafgiftssatser for tobaksvarer, har de ikke været i stand til at for-
hindre, at der fortsat er betydelige forskelle trods medlemsstaternes øgede ind-
sats for at nå sundhedsmål på området. Disse forskelle medfører omfattende
grænsehandel og smugling og hermed konkurrencefordrejning på tobaksmarke-
det. Ligeledes indebærer de indtægtstab for medlemsstater med høje punktafgif-
ter og undergraver de sundhedspolitiske målsætninger.
Side 4 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
609631_0005.png
Det vil have skadelige konsekvenser, hvis EU ikke greb ind, eftersom samspillet
mellem medlemsstaters afgiftspolitikker ikke har reduceret forskellene. Kun en
ændring af de af gældende bestemmelser vil kunne afhjælpe den nuværende si-
tuation. En sådan ændring kan kun gennemføres af den fællesskabslovgiver,
som står bag de direktiver, der skal ændres.
Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt, idet formålet med forsla-
get alene kan opfyldes på fællesskabsplan.
5. Høring
Forslaget er sendt i høring hos relevante erhvervsorganisationer med frist for
bemærkninger d. 11. oktober 2008.
Organisation
Høringssvar
Kommentar
Nærbutikkernes Lands- NBL anfører, at salget af Regeringen er opmærk-
forening (NBL)
tobaksvarer spiller en cen- som på grænsehandels og
tralt rolle for foreningens smuglingsproblematikken.
medlemmer. Det er således
vigtigt, at det danske af-
giftssystem hverken direkte
eller indirekte giver anled-
ning til forøget negativ
grænsehandel eller bliver
grobund for etablering af
ulovlig indførsel og salg af
smuglervarer mv. Skatte-
ministeriet anmodes om at
tage disse synspunkter med
i sit videre arbejde.
Foreningen tilslutter sig i
øvrigt Tobaksindustriens
høringssvar, se nedenfor.
Foreningen
Danske Ingen bemærkninger
Revisorer (FDR)
Erhvervs- og Selskabs-
styrelsens Center for
Kvalitet i Erhvervsre-
gulering (CKR)
Skat
CRK vurderer, at forslaget
ikke har administrative
konsekvenser for erhvervs-
livet og har i øvrigt ingen
kommentarer.
Ingen kommentarer
Side 5 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
609631_0006.png
Phillip Morris
Phillip Morris hilser gene-
relt forslaget velkomment,
og fremhæver forhøjelsen
af den specifikke forbrugs-
afgift til 75 % og fjernelsen
af den eksisterende be-
grænsning af minimumsaf-
giften på cigaretter, som
gode elementer i forslaget.
Selskabet er imod den for-
slåede forhøjelse af mini-
mumsafgiften fra 57 % til
63 %, da dette anses som
kontraproduktivt og over-
drevent. Denne den af for-
slaget vil medføre prisstig-
ninger i Danmark og andre
lande med høje afgifter,
mens en række andre lande
med lavere afgiftsniveauer
ikke vil blive påvirket. Sel-
skabet er ikke imod afgifts-
forhøjelser, kun når de sker
uden den nationale rege-
rings kontrol og går imod
et lands interesser. Kom-
missionen bør derfor opgi-
ve forhøjelsen af 57 %-
reglen og i stedet fokuserer
sine kræfter på at promove-
re skattekonvergens ved
gradvist at forhøje mini-
mumsafgiften fra 64 EUR
pr. 1000 cigaretter.
Endelig beklages det, at
forslaget ikke giver med-
lemslandene mulighed for
at fastsætte en minimums-
detailpris, da afgiftsskridt
alene ikke kan garantere et
minimumsdetailprisniveau,
og dermed heller ikke med-
lemslandenes mål om at
forhindre salg af billige ci-
garetter.
Med hensyn til forhøjel-
sen af minimumsafgifts-
satsen er regeringen op-
mærksom på, at denne
ville medføre afgiftsfor-
højelser i Danmark, så-
fremt Danmark skulle op-
fylde denne regel. Dan-
mark opfylder imidlertid i
stedet minimumskravet på
101 EUR.
Med hensyn til vedtagelse
af en minimumsdetailpris
skal det anføres, at Kom-
missionen i forbindelse
med sin gennemgang har
taget stilling hertil. Det
anføres af Kommissionen,
at man ved brugen af mi-
nimumsafgiftssatser sik-
Side 6 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
609631_0007.png
rer, at rygerne og industri-
en betaler staten for de
øgede sociale omkostnin-
ger, som rygning medfø-
rer. Derimod vil mini-
mumsdetailpriser kunne
medføre, at en større del
af indtægterne fra salget
af tobak går til producen-
terne, hvilket vil hæmme
priskonkurrencen og be-
skytte industrien.
EF-Domstolen har i øvrigt
udtalt om minimumsde-
tailpriser, at disse er i strid
med fællesskabsretten.
Dansk Erhverv (DE)
DE støtter såvel de over-
ordnede linier i lovforsla-
get, som de konkrete de-
lelementer, herunder en
forhøjelse af minimumsaf-
giftsniveauet og afskaffel-
sen af den mest efterspurg-
te prisklasse.
Skatterevisorforeningen Ingen bemærkninger.
(SRF)
Dansk Industri (DI)
DI tilslutter sig Tobaksin-
dustriens høringssvar, se
nedenfor.
Foreningen for Regi- Ingen bemærkninger.
strerede
Revisorer
(FRR)
Side 7 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
609631_0008.png
Tobaksindustrien (TI)
Afskaffelse af den mest po-
pulære prisklasse:
TI kan
tilslutte sig denne del af
forslaget, dog påpeges, at
Danmark – ved at gå over
til vejede gennemsnitspri-
ser – vil skulle hæve sit af-
giftsniveau, hvis 101 EUR-
reglen forhøjes til 122
EUR. TI kan udelukkende
tilslutte sig, at denne græn-
se fremskrives ud fra EU´s
forventninger til inflatio-
nen.
57 %-reglen til 63 %:
TI
kan ikke tilslutte sig denne
del af forslaget og anfører,
at denne regel udelukkende
har til formål at forskyde
fordelingen mellem afgift,
moms og erhvervslivet, så-
ledes at der i sidste ende vil
blive mindre til erhvervsli-
vet. Dette er en ubegrundet
straf, som ikke har nogen
reel indvirkning på sund-
hedspolitikken. Endvidere
vurderes det, at forslaget
ikke medfører en smidiggø-
relse/administrativ lettelse,
som det er anført af Kom-
missionen.
Med hensyn til forhøjel-
sen af minimumsafgifts-
satsen er regeringen op-
mærksom på, at denne vil
medføre afgiftsforhøjelser
i Danmark. Der arbejdes i
øjeblikket på de deraf af-
ledte grænsehandelseffek-
ter
Danmark benytter ikke
denne regel, men opfylder
i stedet minimumskravet
på 101 EUR.
Minimumsbeskatning
EUR 64/1000:
TI kan til-
slutte sig denne del af for-
slaget, dog med anmærk- Regeringen er opmærk-
ning om, at dette krav bli- som på problematikken.
ver vanskeligt for de nye
EU-medlemslande at leve
op til, hvilket kan risikere
at medføre et større marked
for smuglede og forfalske-
de cigaretter.
Med hensyn til forhøjelsen
til EUR 90/1000 gør oven-
stående sig endnu mere
Side 8 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
609631_0009.png
gældende. Det forslås såle-
des at sænke minimumsaf-
giftssatsen
fra
EUR
90/1000 til 80/1000.
Minimumsafgift:
TI påpe-
ger, at en indførelse af en
minimumsafgift i Dan-
mark, på linie med den, der
findes i Tyskland, vil være
attraktivt for såvel afgifts-
myndigheder som for er- Regeringen har for inde-
hvervslivet.
værende ikke mulighed
for at ændre afgiftsstruk-
Beskatning af finskåren to-
turen i Danmark.
bak:
TI kan tilslutte sig en
beskatning svarende til 2:3
af cigaretbeskatningen, dog
bør de 2:3 være et maksi-
mum.
TI er meget skeptiske over-
for den såkaldte ”and”-
klausul [dvs. at den speci-
fikke minimumsafgift skal
være 43 EUR pr. kg.
og
den proportionale mini-
mumsafgift 38 %], idet det
vil blive vanskeligt for de
enkelte produkter at over-
holde grænserne, samt være
vanskeligt for medlemslan-
dene at opretholde et rent
specifikt afgiftssystem. Det
forslås således, at ”eller”-
klausulen opretholdes.
Beskatningen i forslaget
er fastsat til 2:3, hvilket er
vurderet mest hensigts-
mæssigt.
Der udtrykkes herudover
en bekymring om, at de
forskellige deadlines, som
medlemslande er underlagt
til forhøjelse af cigaretbe-
skatning, ikke gælder for
Kommissionen anfører, at
den specifikke mini-
mumsafgift er vurderet til
at være den bedste til-
nærmelsesfaktor.
Med
henblik på at opnå den
størst mulige tilnærmelse
af priserne på finskåren
tobak, men samtidig op-
retholde en valgfrihed for
medlemslandene til at
sammensætte deres be-
skatning på den ønskede
måde, bør kravene om
specifik afgift og mini-
mumsafgift være kumula-
tive. Hermed opnås lige-
ledes, at prisen på finskå-
ren tobak bedst muligt til-
passes prisen på cigaret-
Side 9 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
609631_0010.png
finskåren tobak. Således at ter.
alle 27 medlemslande skal
leve op til disse inden
2014. Dette skaber en
asymmetri mellem beskat- Kommissionen har vurde-
ret, at den nye medlems-
ningsformerne.
lande kun har brug behov
Pibetobak:
Forslaget til- for overgangsordninger
trædes for så vist angår de- for så vidt angår cigaret-
ter.
finitionen af pibetobak.
Cigarer:
Kommissionens
intentioner om bekæmpelse
af misbrug af afgiftskatego-
rierne igennem en ændring
af definitionen imødekom-
mes. Kravet bør dog skær-
pes yderligere igennem
indsættelse af et krav til
den forventede anvendelse
af cigarer mv.
Der er allerede stillet krav
til den forventede anven-
delse af cigarer i forslaget.
6. Regeringens foreløbige holdning
Ad. afsnit 2A)
For så vidt angår ændringen af beregningsmetode fra den mest efterspurgte pris-
klasse til den vejede gennemsnitspris, er regeringen positiv heroverfor. Ændrin-
gen vil isoleret set ikke have betydning for Danmark. Derimod vil en bibehol-
delse af den gamle beregningsmetode betyde, at den forslåede forhøjelse af mi-
nimumssatsen til 63 % - som Danmark i dag ikke opfylder – vil blive endnu
sværere at imødekomme. Det skal understreges, at Danmark i dag opfylder kra-
vet om 101 EUR pr. 100 cigaretter, og således ikke er forpligtet til at overholde
de øvrige minimumsgrænser.
Ad. afsnit 2B)
Side 10 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med hensyn til forhøjelse af minimumssatserne for afgift på cigaretter mener
regeringen, at det er vigtigt først og fremmest at udligne de store forskelle, der i
dag er mellem medlemslandenes afgiftsniveauer, førend en eventuel fremtidig
afgiftsforhøjelse vil kunne overvejes i Danmark. Regeringen ser således ingen
grund til på nuværende tidspunkt at hæve de danske priser med 5,7 % (beregnet
ud fra forskellen mellem det nuværende afgiftsniveau på kr. 115 EUR pr. 1000
stk. og den forslåede minimumsgrænse på 122 EUR pr. 1000 stk.), hvilket er
påkrævet for at leve op til forslaget, når 8 medlemslande pr. 1. juli 2008 endnu
ikke opfylder kravet om en minimumsafgift på 64 EUR pr. 1000 stk. cigaretter,
jf. oversigt i Kommissionens Memo/08/506.
Denne holdning styrkes yderligere af, at Danmark vil lide et tab på omkring kr.
100 mio., hvis den forslåede minimumsgrænse skal overholdes. Endelig viser
vores beregninger, at det reelle danske cigaretforbrug alt i alt kun vil falde med
ca. 0,5 % som følge af forhøjelserne i forslaget, mens tabet som følge af forsla-
get vil udgøre ca. kr. 100 mio. Omregnet betyder dette, at vi betaler omkring to
kroner for hver cigaret, forbruget falder med.
Ad. afsnit 2C)
Regeringen kan støtte en forhøjelse af punktafgifternes specifikke element fra 5
– 55 % til 10 – 75 % (Danmark ligger i øjeblikket 56 %).
Ad. afsnit 2D)
Regeringen kan ligeledes støtte en forhøjelse af minimumsafgiftssatserne på fin-
skåren tobak til rulning af cigaretter, da dette ikke vil medføre en ændring af de
danske regler.
Ad. afsnit 2E)
Regeringen kan støtte en inflationskorrektion af minimumsafgifter for andre to-
baksvarer end cigaretter og finskåren tobak til rulning af cigaretter.
Ad. afsnit 2F)
Ændring af definitionerne på de forskellige typer tobak anses ikke overordnet at
have konsekvenser for Danmark, og kan derfor støttes af regeringen. Dog skal
det bemærkes, at mere pibetobak end tidligere i henhold til forslaget vil falde
under kategorien ”finskåren tobak”´, og dermed blive pålagt en højere afgift end
pibetobak. Den nuværende definition har resulteret i, at nogle cigaret-rullere har
benyttet pibetobak til rulning i stedet for den dyrere finskårne rulletobak. For-
slaget vil derfor medføre en mindre provenugevinst på dette område.
Ad. afsnit 2G)
Regeringen kan støtte bestemmelserne om tilsyn med bestemmelserne.
Øvrige kommentarer)
Side 11 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den i forslaget angivne implementeringsfrist (d. 31. december 2009) anses af
regeringen som urealistisk, idet de fleste medlemslande skal anvende mindst et
år til implementering efter en eventuel endelig vedtagelse af forslaget.
7. Generelle forventninger til de andre medlemslandes holdninger
Det må generelt forventes, at en række af de andre medlemslande vil stemme
imod forslaget. Dette gælder særligt de ti nye medlemslande, som alle har været
nødsaget til at hæve deres cigaretpriser betydeligt for at møde de nugældende
minimumskrav.
Forslaget indebærer, at 13 medlemslande vil være nødsaget til at øge mini-
mumsafgiften pr. 1000 stk. cigaretter,
jf. oversigt i Kommissionens Me-
mo/08/506.
8. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Med de gældende afgifter på cigaretter opfylder Danmark forslagets krav i arti-
kel 2, stk. 1, 2. afsnit, om at punktafgiften mindst skal være 101 EUR pr. 1000
stk. og der er derfor ikke umiddelbart provenumæssige konsekvenser af ændrin-
gerne i artikel 2, § 1.
Dette er imidlertid ikke tilfældet med forslagets artikel 2, stk. 2, der træder i
kraft 1. januar 2014, da Danmark med de gældende regler hverken opfylder 63
procent reglen i 1. afsnit eller kravet om at punktafgiften skal være mindst 122
EUR pr. 1000 stk. cigaretter i 2. afsnit. Det skal understreges, at medlemsland-
ende frit kan vælge, hvilket af de to krav, de ønsker at efterleve.
Hvis Danmark skal opfylde 63 procent reglen i 1. afsnit vil det have meget be-
tydelige samfundsøkonomiske omkostninger, da det indebærer en markant for-
højelse af punktafgiften og en detailpris på cigaretter på ca. 42 kr. i gennemsnit
mod 30 kr. i dag.
Opfyldelsen af reglen om at punktafgiften mindst skal udgøre 122 EUR pr.1000
stk. cigaretter vil indebære, at værdiafgiften skal forhøjes fra de nuværende
13,61 procent til 17,18 procent, hvilket indebærer at den gennemsnitlige detail-
pris stiger til knap 32 kr. pr. 20 stk. mod 30 kr. i dag.
Som følge af en prisstigning på knap 2 kr. pr. 20 stk. cigaretter vil staten få et
øget nettoprovenu på 420 mio. kr. ved ændret salg.
Samfundsmæssigt vil prisstigningen på den positive side medføre en forbedret
sundhed for befolkningen. På den negative side vil den derimod først og frem-
mest betyde, at flere rygere vil foretrække den billige rulletobak frem for almin-
delige cigaretter, hvilket vil nedsætte det samlede provenu på tobak.
Endvidere vil prisstigningen betyde, at udlændinge – særligt tyskere og nord-
mænd – vil reducere deres grænsehandel i Danmark med 41 mio. stk. cigaretter.
Side 12 af 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danskerne vil samtidig øge deres grænsehandel – typisk i forbindelse med ferier
sydpå – med 45 mio. stk. cigaretter.
Alt i alt – taget det øgede provenu samt de samfundsmæssige konsekvenser i be-
tragtning – vil prisstigningen medføre et tab for samfundet på omkring 100 mio.
Forslagets ændringer vedr. afgifterne på røgtobak, cigarer og cigarillos vil ikke
umiddelbart have provenumæssige konsekvenser, da de gældende afgifter alle-
rede opfylder de foreslåede regler i direktivet. Den foreslåede ændring vedrø-
rende snitbredden på røgtobak vil medføre en mindre provenugevinst.
Skulle man vælge at hæve prisen på røgtobak samtidig med cigaretafgiften for
at undgå, at flere cigaretrygere begynder at rulle selv på grund af stigning i ciga-
retpriserne, vil dette medføre et umiddelbart øget provenu for staten på omkring
460 mio. kr., men vil alt i alt – samfundsmæssige konsekvenser taget i betragt-
ning - betyde et samlet tab for samfundet på omkring 110 mio.
9. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at indebære administrative eller økonomiske konse-
kvenser for erhvervslivet. Dog vil implementeringen af ændringerne i bereg-
ningsmetoder og definitioner medføre en mindre administrativ engangsbyrde.
10. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget kræver ændring af den danske tobaksafgiftslov, hvori de nuværende
afgiftssatser og definitioner er beskrevet.
11. Tidligere forlæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 13 af 13