Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0563 Bilag 1
Offentligt
600720_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Kontor 2.1
Sagsnr.: 13183
Den 16. oktober 2008
Initialer BSTM
FVM 596
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1290/2005 om finansieringen af den
fælles landbrugspolitik og Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 om en fælles markeds-
ordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugspro-
dukter (fusionsmarkedsordningen), for så vidt angår uddeling af fødevarer til de socialt
dårligst stillede personer i Fællesskabet
KOM (2008) 563
Genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 16. oktober 2008.
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til ændring af ordningen om fødevarefordeling til de dår-
ligst stillede i Fællesskabet. Medlemsstaterne kan således fremover iværksætte 3-årige pro-
grammer med henblik på fordeling blandt de dårligst stillede af fødevarer primært fra inter-
ventionslagre og alternativt ved markedsopkøb. Forslaget om intensivering af fødevarepro-
grammet skal imødegå et voksende fødevarebehov hos de socialt dårligst stillede som følge af
stigende fødevarepriser især i de nye medlemsstater samt en betydelig reduktion i interventi-
onslagrene de senere år.
Baggrund
Kommissionen har den 17. september 2008 fremlagt forslag til ændring af Rådets forordning
(EF) nr. 1290/2005 om finansieringen af den fælles landbrugspolitik og Rådets forordning
(EF) nr. 1234/2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige be-
stemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen), for så vidt angår udde-
ling af fødevarer til de socialt dårligst stillede personer i Fællesskabet. Forslaget er modtaget i
dansk sprogversion den 25. september 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og 37 og kan vedtages af Rådet med kvali-
ficeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet
er tilgodeset.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at ændre og udvide den eksisterende ordning med fødevarefordeling
til de dårligst stillede i Fællesskabet (fødevareprogrammet) til permanent at omfatte markeds-
opkøb. Herved kan medlemsstaterne fortsat sikre forsyningen af fødevarer til socialt udsatte,
såfremt der ikke findes tilstrækkelige interventionslagre. Baggrunden for forslaget skal dels
ses i lyset af de stigende fødevarepriser i EU det seneste år, dels i behovet for at finde andre
kilder til fødevareprogrammet, idet EU’s interventionslagre er ved at være udtømte, samt at
der sikres en større valgfrihed og dermed bedre ernæringsbalance i de fødevarer, der indgår i
programmet.
Fødevareprogrammet, hvis oprindelige formål var at uddele af EU’s overskudsproduktion af
fødevarer, har hidtil været baseret på EU’s overskudslagre og alene midlertidige markedsop-
køb, hvor der ikke fandtes passende interventionslagre. Kommissionen anfører, at programmet
har medvirket til at stabilisere markedet samt sikre forbrugerne fødevarer til rimelige priser.
En række markedsorienterede reformer af den fælles landbrugspolitik har sammen med for-
delagtige producentpriser imidlertid betydet, at EU’s interventionslagre er reduceret betydeligt
de seneste år. Således stammer nu alene omkring 10 % af fødevarerne fra interventionslagre-
ne, mens omkring 90 % af fødevarerne opnås gennem opkøb fra markedet ifølge Kommissio-
nen.
Kommissionen har på denne baggrund foreslået en ændring af forordningen, således, at det i
højere grad bliver muligt at anvende budgetmidler til direkte markedsopkøb.
Forslaget vil gøre det muligt for de enkelte medlemslande at redefinere fødevareprogrammets
fokus på en ernæringsmæssig korrekt sammensætning af fødevarehjælpen frem for som hidtil
at være baseret på interventionslagrenes produkter. Med den foreslåede ændring vil medlems-
staterne endvidere kunne sikre en bedre langtidsplanlægning af fødevarehjælpen via en 3-årig
plan for fødevareprogrammets aktiviteter.
Medlemsstaterne skal i øvrigt basere deres støtteanmodninger på nationale fødevareprogram-
mer, som gør det muligt at få en klarere og tydeligere prioritering i fødevarehjælpen til de dår-
ligst stillede. Nationale fødevareprogrammer, vil desuden gå forud for de EU-medfinansierede
programmer.
Forslaget introducerer national medfinansiering af fødevareprogrammet. Gennem en ændring
af Rådets forordning (EF) nr. 1290/2005 om finansieringen af den fælles landbrugspolitik,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
600720_0003.png
3
indsættes der et maksimumbeløb for EU’s
medfinansiering, så denne maksimalt udgør 75
% af udgifterne til fødevareprogrammet og 85 % i samhørighedslandene for perioden 2010-
2012.
I programperioden 2013-2015 vil medfinansieringssatsen blive reduceret til henholdsvis 50 %
og 75 %. Det reviderede fødevareprogram skal træde i kraft den 1. januar 2010.
Kommissionen foreslår en fast rapporterings- og kontrolpligt i forhold til anvendelsen af mid-
lerne. Således skal medlemsstater, der deltager i ordningen, sende Kommissionen en årlig
rapport om gennemførelsen af ordningen samt holde Kommissionen opdateret om ændringer,
der har konsekvenser for gennemførelsen af programmerne. Kommissionen forpligter sig til at
fremsende en rapport om udmøntningen af ordningen til Europa-Parlamentet og Rådet i senest
den 31. december 2012.
Udtalelser
Europa-Parlamentet udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget indeholder meget generelle retningslinjer om udformningen af de fremtidige fødeva-
reprogrammer.
Konsekvenser for EU-budgettet
Kommissionen finansierer mellem henholdsvis 75 % og 85 % af udgifterne til det udvidede
fødevareprogram de første tre år (2010-2012) og derefter 50 % og 75 % (2013-2015). Som
udgangspunkt skal medlemsstaterne finansiere det resterende beløb.
Det eksisterende budget til fødevareprogrammet for 2008 på ca. 307 mio. € (2,3 mia. kr.) er i
anden sammenhæng foreslået forhøjet til 500 mio. € for 2009.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer, at medlemslandene skal medfinansiere tiltag inden for fødevarepro-
grammet. Kun i det tilfælde at Danmark anvender fødevareprogrammet, vil der være statsfi-
nansielle konsekvenser forbundet med forslaget, udover udgifterne til EU’s budget, jf. oven-
for.
Høring
Landbrugsraadet oplyste på møde i §2-udvalget (landbrug) den 10. september 2008 og den 15.
oktober 2008, at Landbrugsraadet kan acceptere Kommissionens forslag, særligt hvis varerne
købes til markedspris og derfor ikke virker markedsforstyrrende. Fødevarehjælp blev dog ikke
anset som er en naturlig del af landbrugspolitikken.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder aktivt for at markedsorientere og liberalisere den fælles landbrugspolitik i
EU. I den forbindelse har den af Fællesskabet førte markedspolitik resulteret i, at de tidligere
meget store interventionslagre er reduceret betragteligt. I lyset heraf vil fødevareprogrammet
ikke som tidligere have en markedspolitisk berettigelse i form af nedbringelse af EU’s over-
skudslagre.
Regeringen kan ikke støtte forslaget, da opkøb af fødevarer vil være en indirekte landbrugs-
støtte. Udlevering af fødevarer til socialt dårligt stillede personer kan ses som en uhensigts-
mæssig sammenblanding af socialpolitik og landbrugspolitik.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev præsenteret på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 28.-29. september 2008.
Det må forventes, at der kan opnås et kvalificeret flertal for forslaget i Rådet.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Notatet indgår i samlenotat for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 27.-28. oktober 2008
fremsendt den 16. oktober 2008.
Det forventede forslag har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 25. september 2008
forud for Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 28.-29. september 2008, jf. samlenotat over-
sendt den 11. september 2008.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.