Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0576 Bilag 1
Offentligt
609209_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
31. oktober 2008
Forslag til Europa-parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
Rådets direktiv 77/91/EØF, 78/855/EØF og 82/891/EØF samt direktiv
2005/56/EF for så vidt angår rapporterings- og dokumentationskrav i
forbindelse med fusioner og spaltninger
Resumé
Kommissionen foreslår en ændring af direktiv 77/91/EØF, 78/855/EØF,
82/891/EØF samt direktiv 2005/56/EF. Ændringerne vedrører rapporte-
rings- og dokumentationskrav i forbindelse med fusioner eller spaltninger
af aktieselskaber. Ændringerne skal bidrage til at forenkle procedurerne
for selskaberne i forbindelse med fusioner og spaltninger. Forslaget vil
have lovgivningsmæssige konsekvenser.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 24. september 2008 fremsat forslag til ændring af
fire selskabsdirektiver. Det foreslås således at ændre 2. selskabsdirektiv
om kapital i aktieselskaber, 3. selskabsdirektiv om fusioner, 6. selskabsdi-
rektiv om spaltninger samt 10. selskabsdirektiv om grænseoverskridende
fusion.
Retsgrundlaget for forslaget er TEF artikel 44, stk. 2, litra g, som også
udgør retsgrundlaget for de direktiver, der foreslås ændret. Ændringsdi-
rektivet skal vedtages med kvalificeret flertal efter den fælles beslut-
ningsprocedure, jf. TEF artikel 251 i.
De foreslåede ændringer er tredje pakke af såkaldte "fast track"-forslag til
reduktion af administrative byrder inden for selskabsret, regnskabsaflæg-
gelse og revision med sigte på at forenkle erhvervsbetingelserne for euro-
pæiske selskaber. Pakken indeholder forslag til målrettede og begrænsede
ændringer, som skal resultere i hurtigt realiserede forenklinger og dermed
reducere de administrative byrder.
Kommissionen angiver, at formålet med initiativet er at bidrage til at for-
bedre EU-virksomheders konkurrenceevne ved at reducere deres admini-
strative byrder, som er pålagt i henhold til EU’s selskabsretsdirektiver,
hvor det kan lade sig gøre uden større negative konsekvenser for andre
interesserede parter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
609209_0002.png
2/8
Henholdsvis 3. og 6. selskabsdirektiv indeholder på nuværende tidspunkt
en række detaljerede rapporteringskrav, som de selskaber, der deltager i
en fusion eller spaltning, skal opfylde, og som påfører dem store omkost-
ninger. Desuden er den måde, hvorpå aktionærerne i henhold til direkti-
verne skal underrettes om det nærmere indhold af fusions- eller spalt-
ningsplanen og de tilhørende dokumenter, blevet fastlagt for 30 år siden,
og tager således ikke hensyn til de nuværende teknologiske muligheder.
Det medfører unødvendige omkostninger og et for stort brug af papir,
som kan undgås. Derudover har ændringer i andre direktiver i de seneste
år, herunder især i 2. direktiv for så vidt angår kreditorbeskyttelse, resul-
teret i visse uoverensstemmelser mellem de forskellige direktiver, som
ønskes rettet med det foreslåede forslag.
Selskaberne skal i dag udarbejde og offentliggøre en fusions- eller spalt-
ningsplan samt en række dokumenter i forbindelse med fusion eller spalt-
ning. Direktivændringen vil medføre, at offentliggørelse af disse oplys-
ninger fremover i et vist omfang skal kunne ske på selskabernes egen
hjemmeside, og der skal være større mulighed for, at aktionærerne kan
fravælge udarbejdelse af dokumenter, som de vurderer unødvendige for
deres bedømmelse af fusionens eller spaltningens gennemførelse. Det
skal desuden gøres endnu lettere at gennemføre forenklede (lodrette) fu-
sioner eller spaltninger, hvor det fortsættende eller modtagende selskab
ejer hele aktiekapitalen i det ophørende eller afgivende selskab.
Der foreslåss desuden ændringer for så vidt angår udarbejdelse af vurde-
ringsberetning ved stiftelse af nye selskaber, ved fusion eller spaltning
samt ved kapitalforhøjelse i eksisterende selskaber ved fusion eller spalt-
ning.
For grænseoverskridende fusioner foreslås ændringer for så vidt angår
mulighederne for offentliggørelse på selskabets egen hjemmeside, så dis-
se regler følger de regler, som fremover vil gælde for nationale fusioner
og spaltninger.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets udtalelse om forslaget foreligger endnu ikke.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen udtaler at:
”Det er nødvendigt med en indsats på EU-plan for at løse de
omhandlede problemer, eftersom de rapporterings- og do-
kumentationskrav, der er omhandlet i forslaget, udspringer
af EU-retten. På nogle af de områder, der er omfattet af for-
slaget, har medlemsstaterne allerede mulighed for at reduce-
re de krav, der tynger selskaberne. Som det fremgår af den
konsekvensanalyse, der ledsager dette forslag, og af en rap-
port om en omfattende måling af administrative omkostnin-
ger, som er udført for Kommissionen, benytter et stort antal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
609209_0003.png
3/8
medlemsstater sig imidlertid endnu ikke af disse muligheder
til trods for deres store potentiale for omkostningsbesparel-
ser. For at sikre, at alle selskaber kan få fordel af disse lem-
pelser, er det nødvendigt med en indsats på EU-plan.
De foreslåede ændringer er begrænset til, hvad der er nød-
vendigt for at fjerne overflødige administrative byrder på de
pågældende områder, og står i rimeligt forhold til dette for-
mål.”
På det foreliggende grundlag er det regeringens vurdering, at forslaget er
i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om en ophæ-
velse af krav, der følger af de gældende EU-direktiver.
4.
Gældende dansk ret
Forslag om ændring af 2. selskabsdirektiv om kapital i aktieselskaber:
Forslaget medfører ændringer i dansk ret.
Der skal i dag udarbejdes en vurderingsberetning ved stiftelse af nye ak-
tieselskaber eller ved forhøjelse af kapitalen i eksisterende selskaber, hvis
indbetalingen sker i andre værdier end kontanter (apportindskud), jf. ak-
tieselskabsloven § 6 a. Vurderingsberetningen skal udarbejdes af en eller
flere uvildige, sagkyndige vurderingsmænd, jf. aktieselskabsloven § 6 b.
Denne vurderingsberetning skal som udgangspunkt også udarbejdes ved
indskud i andre værdier end kontant ved fusion, jf. aktieselskabsloven §
134 b, stk. 3. Den skal dog ikke udarbejdes, når der er tale om indskud i
forbindelse med gennemførelse af en fusion mellem aktieselskaber, jf. ak-
tieselskabsloven § 134 b, stk. 5. Denne mulighed følger af 3. direktiv om
fusioner. Muligheden gælder ikke for indskud i forbindelse med spalt-
ning, da 6. direktiv ikke indeholder en sådan mulighed for at undlade
vurderingsberetningen for indskud ved spaltning.
Forslaget vil gøre det muligt at undlade vurderingsberetning for indskud i
andre værdier end kontanter ved stiftelse af nye selskaber og forhøjelse af
kapitalen i eksisterende selskaber både ved fusion og spaltning.
Forslag om ændring af 3. og 6. selskabsdirektiv og fusioner og spaltninger:
Forslaget medfører ændringer i dansk ret.
Gennemgangen af bestemmelserne om fusioner og spaltninger er samlet,
da de i det store hele er enslydende. Medmindre andet er angivet, vil der i
det følgende blive refereret til bestemmelserne om både fusioner og
spaltninger. Bestemmelserne om fusion følger af aktieselskabslovens
(ASL) § 134 til § 134 j, og bestemmelserne om spaltning følger af lovens
§ 136 til § 136 j. Når der refereres til bestemmelserne om fusion, vil der
medmindre andet er angivet også være reference til den tilsvarende be-
stemmelse for spaltning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/8
Offentliggørelse:
Offentliggørelse af fusions- og spaltningsplaner samt evt. medfølgende
dokumenter skal i dag ske gennem Erhvervs- og Selskabsstyrelsens regi-
streringssystem, jf. ASL § 134 d. Der skal forløbe mindst 4 uger fra sty-
relsens offentliggørelse af fusions- eller spaltningsplan samt erklæring
om kreditorernes stilling, før selskabet kan beslutte at gennemføre en fu-
sion eller spaltning, jf. ASL § 134 e, stk. 5.
Forslaget indebærer, at offentliggørelse af fusions- og spaltningsplaner vil
kunne ske på selskabernes egen hjemmeside eller en anden hjemmeside.
Benytter selskaberne denne mulighed, skal der offentliggøres en referen-
ce i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens registreringssystem til den pågæl-
dende hjemmeside samt datoen for offentliggørelse.
Ledelsesredegørelse:
Der skal i henhold til ASL § 134 b, stk. 1, i dag udarbejdes en skriftlig
redegørelse, i hvilken fusionsplanen forklares og begrundes. Denne rede-
gørelse skal underskrives af den samlede bestyrelse og indsendes til Er-
hvervs- og Selskabsstyrelsen senest samtidig med anmeldelsen af gen-
nemførelse af fusionen, jf. ASL § 134 i, stk. 1.
Forslaget indebærer, at aktionærerne i enighed vil kunne fravælge udar-
bejdelse af redegørelsen af de involverede selskabers ledelser.
Underretning af generalforsamling:
Bestyrelserne i selskaber involveret i en fusion eller spaltning skal under-
rette selskabernes generalforsamlinger om begivenheder af væsentlig be-
tydning. Forpligtelsen indebærer, at der skal underrettes om væsentlige
ændringer i aktiver og forpligtelser, der er indtruffet i tiden mellem pla-
nens underskrivelse og den pågældende generalforsamling, jf. ASL § 134
e, stk. 4.
Forslaget indebærer, at aktionærerne i enighed vil kunne fravælge denne
underretning af selskabets generalforsamling.
Mellembalance:
Hvis fusions- eller spaltningsplanen er underskrevet mere end seks måne-
der efter udløbet af det regnskabsår, som selskabernes seneste årsrapport
vedrører, skal der for det pågældende selskab udarbejdes en mellemba-
lance. Mellembalancen skal udarbejdes i henhold til årsregnskabsloven
og skal være revideret, hvis selskabet er omfattet af revisionspligt, jf.
ASL § 134 b, stk. 2.
Forslaget indebærer, at mellembalancen ikke skal udarbejdes, hvis sel-
skabet offentliggør halvårsrapport i overensstemmelse med artikel 5 i di-
rektiv 2004/109/EF (gennemsigtighedsdirektivet), eller hvis mellemba-
lancen fravælges af samtlige aktionærer i enighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/8
Fremlæggelse og fremsendelse af dokumenter:
Det er et krav i henhold til ASL § 134 e, stk. 6, at en række dokumenter
fremlægges til eftersyn for aktionærerne på selskabets kontor senest fire
uger før den generalforsamling, hvor fusionen eller spaltningen skal be-
sluttes. Hvis en aktionær ønsker det, skal selskabet desuden vederlagsfrit
sende de nævnte dokumenter til aktionæren. Både fremlæggelsen og
fremsendelsen kan fravælges af samtlige aktionærer i enighed. Dokumen-
terne skal dog udarbejdes og fremlægges på den generalforsamling, hvor
fusionen eller spaltningen besluttes.
Forslaget indebærer, at kravet om fremlæggelse af dokumenter på selska-
bets kontor i forbindelse med fusion eller spaltning fremover kan opfyl-
des ved at gøre dokumenterne tilgængelige på selskabets hjemmeside.
Endvidere vil kravet om fremsendelse af dokumenter til aktionærerne i
forbindelse med fusion eller spaltning fremover kunne opfyldes ved at
gøre det muligt for aktionærerne at gemme en elektronisk kopi af doku-
menterne fra selskabets hjemmeside.
Kreditorernes sikkerhed:
Kreditorerne i de enkelte selskaber i en fusion eller spaltning har krav på
passende sikkerhed for deres fordringer i det pågældende selskab. Er der
således udarbejdet en erklæring fra revisor, som erklærer at kreditorerne
ikke er tilstrækkeligt sikrede, har kreditorerne krav på indfrielse af for-
faldne fordringer, eller betryggende sikkerhed for uforfaldne fordringer,
jf. ASL § 134 g, stk. 2. Spørgsmål om hvorvidt der skal stilles sikkerhed,
eller om hvorvidt en sikkerhedsstillelse er tilstrækkelig, kan indbringes
for skifteretten på selskabets hjemsted, jf. ASL § 134 g, stk. 4.
Bestemmelserne om kreditorernes sikkerhed for fordringer tilpasses i
overensstemmelse med formuleringen i direktiv 77/91/EØF (2. selskabs-
direktiv). Denne tilpasning medfører ingen ændringer i dansk ret, da ak-
tieselskabsloven allerede opfylder kravene.
Vurderingsberetning:
Der skal i dag som udgangspunkt udarbejdes en vurderingsberetning fra
en sagkyndig vurderingsmand ved kapitalforhøjelse i eksisterende selska-
ber, eller hvis der opstår et nyt selskab som led i en fusion eller spaltning,
og indskuddet sker i andre værdier end kontanter, jf. ASL § 134 b, stk. 3.
Dette gælder ikke, hvis indskuddet sker som led i en fusion mellem aktie-
selskaber, jf. ASL § 134 b, stk. 5.
Bestemmelsen gælder heller ikke, hvis der er tale om et nyt anpartssel-
skab eller forhøjelse af kapitalen i et eksisterende anpartsselskab som føl-
ge af spaltning, jf. henholdsvis ASL § 136 b, stk. 5 og anpartsselskabslo-
vens § 65, stk. 2, idet 6. selskabsdirektiv ikke gælder for anpartsselska-
ber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
609209_0006.png
6/8
Der skal således i dag altid udarbejdes en vurderingsberetning ved spalt-
ning, hvis der er tale om et nyt aktieselskab eller ved forhøjelse af kapita-
len i et eksisterende aktieselskab.
Forslaget indebærer, at der ikke vil være krav om vurderingsberetning
ved oprettelse af nye selskaber ved fusion og spaltning samt ved kapital-
forhøjelser i eksisterende selskaber som følge af fusion og spaltning. Dog
skal der i disse tilfælde i stedet udarbejdes en vurderingsmandsudtalelse
om fusions- eller spaltningsplanen, der indeholder en vurdering af veder-
laget.
Forenklede (lodrette) fusioner og spaltninger:
Der er i dansk ret mulighed for at foretage lodrette fusioner og spaltnin-
ger, hvis det fortsættende eller modtagende selskab ejer hele aktiekapita-
len i det ophørende eller afgivende selskab. En lodret fusion eller spalt-
ning betyder bl.a., at der er en række dokumenter, som ikke skal udarbej-
des, jf. ASL § 134 j. Desuden er beslutningsproceduren for forenklede fu-
sioner og spaltninger anderledes. Det er således som udgangspunkt sel-
skabets generalforsamling, som træffer endelig beslutning om fusion eller
spaltning. Ved en lodret fusion eller spaltning kan den endelige beslut-
ning dog træffes af bestyrelsen i de enkelte selskaber, medmindre der skal
foretages ændringer af selskabets vedtægter udover optagelse af navn el-
ler binavn fra det ophørende eller afgivende selskab.
Det fremgår af 3. og 6. selskabsdirektiv, at medlemsstaterne i dag kan
vælge at indføre forskellige muligheder for forenklede fusioner og spalt-
ninger. Det skal dog ikke fremover blot være en mulighed, men et krav,
at sådanne forenklede fusioner og spaltninger skal kunne foretages inden
for EU. Danmark har allerede indført langt hovedparten af de i direkti-
verne givne muligheder, og en anvendelse af de resterende muligheder
skønnes at ville medføre marginale ændringer i dansk ret.
Forslag om ændring af 10. selskabsdirektiv om grænseoverskridende fusi-
on:
Forslaget medfører ændringer i dansk ret.
Det følger af § 137, stk. 2 i aktieselskabsloven, at der skal ske offentlig-
gørelse af fusionsplaner samt eventuelle medfølgende dokumenter for en
grænseoverskridende fusion på samme måde som for nationale fusioner
og spaltninger.
Som konsekvens af muligheden for offentliggørelse af nationale fusions-
og spaltningsplaner på selskabets hjemmeside ændres direktivet om
grænseoverskridende fusion således, at mulighederne for offentliggørelse
i forbindelse med en grænseoverskridende fusion tilpasses i forhold til de
muligheder, som fremover vil gælde for fusion eller spaltning i henhold
til 3. og 6. selskabsdirektiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
609209_0007.png
7/8
5.
Høring
Direktivforslaget er sendt i høring hos ”EU-Specialudvalget for etablering
og tjenesteydelser” med frist for besvarelse den 10. november 2008. Hø-
ringssvarene eftersendes hurtigst muligt efter denne dato.
6.
Andre landes holdninger
Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til andre landes officielle
holdninger til forslaget.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter aktivt arbejdet med bedre regulering i EU. Arbejdet i EU
ligger i naturlig forlængelse af indsatsen for regelforenkling og admini-
strative lettelser i Danmark.
Det vurderes fra dansk side, at den fremgangsmåde, Kommissionen har
valgt i forhold til fravalg af selskabsretlige dokumenter, er hensigtsmæs-
sig. Det er således fornuftigt at åbne op for, at aktionærerne i enighed kan
fravælge dokumenter beregnet til dem, hvis de vurderer, at de ikke har
behov for dem. Dette arbejde blev påbegyndt med den 2. pakke af ”fast-
track”-forslag om mulighed for fravalg af vurderingsmandsudtalelsen.
Danmark vil derfor arbejde for at reducere de administrative byrder for
virksomhederne, jf. målsætningen i ”Handlingsprogrammet for reduktion
af administrative byrder i Den Europæiske Union” og dermed Lissabon-
Strategien for fremme af vækst og arbejde.
De foreslåede forenklinger skal være med til at mindske de administrative
byrder, som påhviler selskaberne som led i offentliggørelse og dokumen-
tation i forbindelse med fusion og spaltning, og er således i overens-
stemmelse med de danske initiativer for bedre regulering.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at medføre ændringer af lov om aktieselskaber.
Forslaget skønnes at ville have begrænsede statsfinansielle konsekvenser
for Danmark, da der skal ske tilpasning af Erhvervs- og Selskabsstyrel-
sens registreringssystem med henblik på at håndtere offentliggørelse af
referencer til selskabernes hjemmesider.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at medføre positive samfundsøkonomiske konsekven-
ser, da de foreslåede ændringer vil medføre lettelse af de administrative
byrder for selskaberne uden tab af informationsværdi for brugerne af de
omhandlede oplysninger og dokumenter.
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
609209_0008.png
8/8
Forslaget forventes at medføre administrative lettelser til gavn for selska-
berne, da der fremover vil være forenklede procedurer for fusioner og spalt-
ninger inden for EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.