Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2008) 0614 Bilag 12
Offentligt
Vedtagne tekster - Torsdag den 24. marts 2011 - Forbrugerrettigheder ***I - P7_TA-P... Side 1 af 29
Indeks
Forrige
Næste
Fuld tekst
Procedure :
2008/0196(COD)
Dokumentforløb :
A7-0038/2011
Indgivne tekster :
A7-0038/2011
Forhandlinger :
PV 23/03/2011 - 20
CRE 23/03/2011 - 20
Afstemninger :
PV 24/03/2011 - 6.13
Forløb i plenarforsamlingen
Vedtagne tekster :
P7_TA(2011)0116
Vedtagne tekster
Torsdag den 24. marts 2011 - Bruxelles
Forbrugerrettigheder ***I
Foreløbig udgave
P7_TA-PROV(2011)0116
A7-0038/2011
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forbrugerrettigheder (KOM(2008)0614 – C6-0349/2008 –
2008/0196(COD))
(Almindelig lovgivningsprocedure: førstebehandling)
Forslaget var ændret den 24. marts 2011 som følger
(1)
:
Kommissionens forslag
Ændring
Ændring1
Forslag til direktiv
Betragtning 2
(2) De pågældende direktiver er gennemgået i lyset af erfaringer med henblik på at
forenkle og opdatere de gældende bestemmelser samt fjerne uoverensstemmelser
og huller i bestemmelserne. Gennemgangen har vist, at det er hensigtsmæssigt at
erstatte de pågældende fire direktiver med dette ene direktiv. Direktivet bør derfor
fastlægge standardbestemmelser for de fælles aspekter og
bevæge sig bort fra
tilgangen med minimumsharmonisering i de tidligere direktiver, hvor
medlemsstaterne
kunne
beholde eller vedtage
strengere
nationale bestemmelser.
(2) De pågældende direktiver er gennemgået i lyset af erfaringer med henblik på at
forenkle og opdatere de gældende bestemmelser samt fjerne uoverensstemmelser
og huller i bestemmelserne. Gennemgangen har vist, at det er hensigtsmæssigt at
erstatte de pågældende fire direktiver med dette ene direktiv. Direktivet bør derfor
fastlægge standardbestemmelser for de fælles aspekter og
samtidig tillade
medlemsstaterne
at
beholde eller vedtage nationale bestemmelser
i forbindelse
med andre aspekter, som giver forbrugerne et højere beskyttelsesniveau
.
Ændring2
Forslag til direktiv
Betragtning 5
(5) Det potentiale, der ligger i fjernsalg på tværs af grænser, og som burde være et af
de mest håndgribelige resultater af det indre marked, udnyttes ikke fuldt ud
af
forbrugerne
. Sammenlignet med den betydelige vækst i fjernsalg på
hjemmemarkedet i de seneste par år har væksten i fjernsalg på tværs af grænser
været begrænset. Forskellen er særlig markant i forbindelse med salg over
internettet, hvor der er et stort vækstpotentiale. Det vækstpotentiale for handel på
tværs af grænserne, der ligger i aftaler indgået uden for fast forretningssted (direkte
salg), begrænses af en række faktorer, herunder de forskellige nationale
bestemmelser om forbrugerbeskyttelse, som erhvervslivet skal overholde.
Sammenlignet med væksten i direkte salg på hjemmemarkedet i de seneste par år,
navnlig inden for servicesektoren (f.eks. forsyningsvirksomhed), er antallet af
forbrugere, som benytter denne kanal til at gøre indkøb på tværs af grænser,
forblevet konstant. Med stadig flere forretningsmuligheder i mange medlemsstater
burde små og mellemstore virksomheder (herunder selvstændige
iværksættere
)
eller mellemmænd for virksomheder med direkte salg i højere grad være tilbøjelige til
at lede efter forretningsmuligheder i andre medlemsstater, navnlig i grænseområder.
Derfor vil fuld harmonisering af forbrugeroplysning og fortrydelsesret i forbindelse
med aftaler vedrørende fjernsalg og aftaler indgået uden for fast forretningssted
bidrage til at sikre, at det indre marked for erhvervsdrivende og forbrugere fungerer
bedre.
(5) Det potentiale, der ligger i fjernsalg på tværs af grænser, og som burde være et af
de mest håndgribelige resultater af det indre marked, udnyttes ikke fuldt ud.
Sammenlignet med den betydelige vækst i fjernsalg på hjemmemarkedet i de seneste
par år har væksten i fjernsalg på tværs af grænser været begrænset. Forskellen er
særlig markant i forbindelse med salg over internettet, hvor der er et stort
vækstpotentiale. Det vækstpotentiale for handel på tværs af grænserne, der ligger i
aftaler indgået uden for fast forretningssted (direkte salg), begrænses af en række
faktorer, herunder de forskellige nationale bestemmelser om forbrugerbeskyttelse,
som erhvervslivet skal overholde. Sammenlignet med væksten i direkte salg på
hjemmemarkedet i de seneste par år, navnlig inden for servicesektoren (f.eks.
forsyningsvirksomhed), er antallet af forbrugere, som benytter denne kanal til at gøre
indkøb på tværs af grænser, forblevet konstant. Med stadig flere
forretningsmuligheder i mange medlemsstater burde små og mellemstore
virksomheder (herunder selvstændige
erhvervsdrivende
) eller mellemmænd for
virksomheder med direkte salg i højere grad være tilbøjelige til at lede efter
forretningsmuligheder i andre medlemsstater, navnlig i grænseområder. Derfor vil fuld
harmonisering af
visse aspekter af
forbrugeroplysning og fortrydelsesret i
forbindelse med aftaler vedrørende fjernsalg og aftaler indgået uden for fast
forretningssted bidrage til
et højt forbrugerbeskyttelsesniveau og til
at sikre, at det
indre marked for erhvervsdrivende og forbrugere fungerer bedre.
Ændring3
Forslag til direktiv
Betragtning 6
(6) Medlemsstaternes lovgivning om forbrugeraftaler udviser store forskelle,
som kan forårsage betydelige konkurrenceforvridninger og hindre det indre
marked i at fungere gnidningsløst. Den gældende fællesskabslovgivning om
forbrugeraftaler vedrørende fjernsalg eller aftaler indgået uden for fast
forretningssted, forbrugsvarer og garantier samt urimelige kontraktvilkår
fastsætter minimumsstandarder med henblik på harmonisering af lovgivningen
og giver medlemsstaterne mulighed for at beholde eller indføre strengere
foranstaltninger, som sikrer et højere forbrugerbeskyttelsesniveau inden for
deres geografiske områder. Endvidere er mange spørgsmål ikke reguleret
konsekvent på tværs af direktiverne eller har fået lov til at stå åbne. Disse
spørgsmål er blevet behandlet forskelligt af medlemsstaterne. Derfor er der stor
forskel på de nationale bestemmelser vedrørende gennemførelse af direktiver
om forbrugeraftaler.
udgår
Ændring4
Forslag til direktiv
Betragtning 7
(7)
Disse
forskelle skaber væsentlige hindringer på det indre marked og påvirker
erhvervslivet
og forbrugerne. De øger de omkostninger, virksomhederne har, fordi
de skal overholde forskellige bestemmelser, når de ønsker at sælge varer eller
tjenesteydelser på tværs af grænser.
Opsplitningen
underminerer også forbrugernes
tillid til det indre marked.
Forbrugernes tillid svækkes yderligere på grund af
uensartet forbrugerbeskyttelse i Fællesskabet. Problemet er navnlig akut set i
lyset af de nye markedstendenser.
(7)
Visse
forskelle
i medlemsstaternes lovgivning om forbrugeraftaler, særlig i
aftaler vedrørende fjernsalg eller aftaler indgået uden for fast forretningssted,
skaber væsentlige hindringer på det indre marked og påvirker
erhvervsdrivende
og
forbrugerne. De øger de omkostninger, virksomhederne har, fordi de skal overholde
forskellige bestemmelser, når de ønsker at sælge varer eller tjenesteydelser på tværs
af grænser.
Den urimelige opsplitning
underminerer også forbrugernes tillid til det
indre marked.
Ændring5
Forslag til direktiv
Betragtning 8
(8) Fuld harmonisering af visse nøgleaspekter ved lovgivningen
vil
give både
forbrugerne og
erhvervslivet
væsentligt større retssikkerhed. Forbrugerne og
erhvervslivet vil
for begge parters vedkommende kunne henholde sig til en enkelt
(8)
Medmindre andet er bestemt og i henhold til artikel 169 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde forhindrer bestemmelserne i dette direktiv
ikke medlemsstaterne i at vedtage eller fastholde strengere bestemmelser i den
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2011-01... 28-03-2011